Connect with us

ACTUALITATE

Alex Găvan a escaladat un nou vârf de peste 8.000 de metri, Gasherbrum 2

Publicat



Sursa foto: Alex Gavan / Facebook.com

Alpinistul român Alex Găvan a escaladat în ziua de 18 iulie vârful Gasherbrum 2, de 8.035 de metri, din munţii Karakorum (Pakistan), fără a folosi oxigen suplimentar sau porteri de altitudine, potrivit unui comunicat remis AGERPRES.

Cu această reuşită, Găvan şi-a trecut astfel în palmares al şaptelea vârf de peste opt mii de metri.

Expediţia, începută pe 14 iunie şi planificată să dureze aproape două luni de zile, a ajuns la final, după ce, în timpul ultimei etape de aclimatizare la 7.000 de metri, Găvan şi echipa sa au intuit potenţialul momentului şi au pornit din tabăra trei ascensiunea finală către vârf, ascensiune care a durat 17 ore.

În această expediţie, Găvan i-a avut ca parteneri de coardă pe finlandezul Lotta Hintsa şi pe Don Bowie, acesta cu peste 19 expediţii himalayene la activ, printre altele, cu vârfurile K2 (8.611 m) şi Annapurna (8.081 m), urcate fără oxigen suplimentar, cu care Găvan s-a cunoscut în timpul operaţiunii de salvare organizate pentru Inaki Ochoa de Olza pe Annapurna, în 2008. În timpul escaladei finale, din cauza unor considerente obiective, Don şi Lotta au fost nevoiţi să renunţe la ascensiune, Găvan atingând vârful în manieră solitară. Don şi Lotta urmează să reia ascensiunea vârfului în zilele următoare.

“Pe 10 iulie, atunci când am plecat împreună cu Don şi Lotta să stabilim tabăra trei, planul era să dormim două nopţi la altitudinea de 7.000 de metri şi astfel să ne finalizăm procesul de aclimatizare. Urma să coborâm apoi în tabăra de bază pentru a ne odihni şi a fi apoi în formă optimă pentru ascensiunea vârfului. Aveam la noi echipament şi provizii pentru numai şase zile de stat sus pe munte. În final, cele şase zile s-au transformat în nu mai puţin de unsprezece, iar ascensiunea de aclimatizare s-a transformat în chiar ascensiunea finală a vârfului. Este cea mai lungă perioadă compactă de timp pe care am petrecut-o vreodată deasupra taberei de baza în vreo expediţie. A fost un efort extrem de dur şi de intens, cu cinci nopţi consecutive petrecute la peste 7.000 de metri”, a declarat Găvan.

A fost a patra încercare a lui Alex Găvan de a atinge vârful Gasherbrum 2, după cele din 2007, 2008 şi 2016. În total, alpinistul a petrecut mai bine de şapte luni pe pantele abrupte ale acestui gigant himalayan.

“Întotdeauna am privit munţii cu reverenţă, i-am privit ca având propria lor personalitate, propriul lor caracter. La fel de unici ca şi noi, oamenii. Nu există doi munţi la fel, nu există două vârfuri la fel. De unde, pentru o ascensiune reuşită, de fiecare dată, abordarea trebuie să fie una extrem de personală şi personalizată. Simt Gasherbrum 2 ca pe o formă de manifestare nonbiologică a vieţii, a materiei. Am ajuns să privesc Gasherbrum 2 ca pe un mare maestru spiritual”, a mai spus Alex Găvan.

Alex Găvan a dedicat expediţia pe Gashebrum 2 memoriei a doi oameni şi prieteni extraordinari, Simone la Terra şi Kumar Rai, cât şi celui ce a fost Mihai “Galiani” Cioroianu, primul român pe acest vârf.

De asemenea, prin această ascensiune, Alex Găvan trage un semnal de alarmă şi dă astfel startul unei campanii de salvare şi conservare a aspretelui (Romanichthys valsanicola), considerat cel mai rar peşte din Europa şi, după unele estimări, chiar din lume. O specie de peşte-fosilă vie, având o vechime de peste 65 de milioane de ani, aspretele este contemporan cu ultimii dinozauri. În prezent, arealul este limitat la numai o porţiune de un km din cursul superior al râului Vâlsan (iniţial se regăsea şi în Argeş şi în Râul Doamnei) în amonte de satul Brădetu, în munţii Făgăraşului. Datorită exploatării hidroenergetice nesustenabile a acestor râuri, aspretele se află în ultima clipă a existenţei sale. Planul de salvare şi conservare a aspretelui va fi făcut public ulterior.
AGERPRES (AS-autor: Mihai Ţenea, editor: Mihai Dragomir)

 

 


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Peste 50.000 de români s-au înscris în programul „Rabla pentru electrocasnice” în primele cinci ore

Publicat

electrocasnice
Arhivă foto

Peste 50.000 de români și-au făcut, până la ora 15.00, cont în aplicația „Rabla pentru electrocasnice”, programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic

Peste 50.000 de români și-au făcut cont în aplicația „Rabla pentru electrocasnice” până la ora 15.00, anunță reprezentanții Ministerului Mediului.

Înscrierile persoanelor fizice au început vineri dimineață, la ora 10.00.

Bugetul alocat Programului în anul 2021 este de 75 milioane lei.

Anul acesta, persoanele fizice pot beneficia de oportunitatea de a se înscrie și de a obține unul sau mai multe vouchere.

Românii au la dispoziție 7 zile în vederea înscrierii în program prin crearea contului de utilizator în aplicația informatică. „Contul de utilizator” este un element de noutate al acestei ediții a programului și permite atât selecția voucherelor, cât și urmărirea statusului acestora.

Pentru eficientizarea procesului de selecție a voucherelor, ediția de anul acesta se va desfășura etapizat.

Anul acesta, echipamentele incluse în program și sumele aferente fiecărui echipament sunt: 400 de lei pentru mașini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasa energetică C; 400 de lei pentru mașini de spălat vase având cel puțin noua clasa energetică D; 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++; 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E; 400 lei pentru televizoare având cel puțin noua clasă energetică E; 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++; 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an; 500 de lei pentru laptopuri; 300 de lei pentru tablete.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Italia se deschide pentru turiști. Test negativ în loc de carantină pentru persoanele care vin din UE, Marea Britanie și Israel

Publicat

sursa foto: pixabay

Guvernul italian a anunțat vineri că anulează solicitarea de carantină pentru vizitatorii din Uniunea Europeană, Marea Britanie și Israel care au teste negative pentru coronavirus, în încercarea de a atrage turiști în această vară, anunță thelocal.it.

Conform noilor reguli care intră în vigoare de duminică, Italia va extinde și așa-numitele zboruri „fără Covid”, în prezent în vigoare către și dinspre Statele Unite ale Americii, către Canada, Japonia și Emiratele Arabe Unite.

În același timp, măsurile care blochează sosirile din Brazilia au fost extinse.

“Ministrul Sănătății, Roberto Speranza, a semnat un decret care prevede intrarea din țările din UE și din spațiul Schengen, precum și din Marea Britanie și Israel, cu un test negativ, depășind sistemul actual de mini-carantină”, ​​a spus un purtător de cuvânt.

Vizitatorii din aceste țări au fost obligați până acum să intre într-o carantină de cinci zile și sa facă două teste pentru coronavirus.

Acum, vizitatorii vor trebui doar să prezinte dovada unui rezultat negativ al testului, deși vineri nu au fost disponibile imediat alte detalii.

De asemenea, Italia dorește să le permită turiștilor din Statele Unite, Canada și Japonia să intre în țară fără carantină, dacă au fost vaccinați, a spus premierul Mario Draghi.

În timp ce primul pas este vaccinarea cât mai multor rezidenți ai Italiei înainte de vară, a spus Draghi, el a indicat, de asemenea, că Italia își va revizui regulile stricte de intrare din străinătate

Liderii țărilor G7 – Canada, Franța, Germania, Italia, Japonia, Marea Britanie, SUA și UE – urmează să se întâlnească în perioada 11-13 iunie, iar călătoriile vor fi cu siguranță pe ordinea de zi.

Mario Draghi a declarat că revenirea turiștilor este crucială pentru recuperarea celei de-a treia economii din zona euro, care a fost una dintre țările UE cele mai afectate de coronavirus.

Terasele cafenelelor și restaurantelor au fost redeschise în „zonele galbene” ale Italiei luna trecută, iar muzeele și cinematografele s-au redeschis, dar interdicția de circulație în timpul nopții, după ora 22:00, a rămas valabilă.

Rata infecțiilor din Italia a încetinit în ultimele săptămâni, iar până în prezent, aproximativ 26 de milioane de doze au fost administrate în țara cu 60 de milioane de locuitori, iar aproximativ opt milioane de persoane sunt complet vaccinate.

sursa: mediafax

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cod PORTOCALIU de inundații pe râuri din Caraș-Severin și Timiș

Publicat

inundatii
arhiva foto

Hidrologii au emis, vineri, o avertizare cod portocaliu de inundații pe râuri din județele Caraș-Severin și Timiș. Avertizarea este valabilă până sâmbătă dimineața, la ora 2.00.

Ca urmare a precipitațiilor înregistrate în ultimele ore, a celor prognozate și propagării, se pot produce ȋn continuare scurgeri importante pe versanţi, torenţi, pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte severe de inundaţii locale şi creşteri importante de debite şi niveluri cu posibile depăşiri ale cotelor de inundație pe râurile din bazinele hidrografice: afluenții de stânga ai Timișului aferenți sectorului aval confluență cu râul Bistra – amonte S.H. Lugoj, județele Caraș-Severin și Timiș.

Fenomenele hidrologice periculoase se pot produce cu probabilitate și intensitate mai mare pe unele râuri din bazinele hidrografice Cernabora, Știuca și Spaia.

Avertizarea este valabilă până sâmbătă, la ora 2.00.

 

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

ACTUALITATE

Şeful STB: Începând de săptămâna viitoare, autobuzele şi troleibuzele vor respecta programul de transport

Publicat

autobuz etajat constanta
Arhivă foto

Autobuzele şi troleibuzele vor respecta programul de transport, începând de săptămâna viitoare, iar acest lucru va fi posibil prin aplicaţia existentă care creează legătura între dispecerat şi şoferul vehiculului, a anunţat, vineri, directorul general al Societăţii de Transport Bucureşti (STB), Adrian Criţ, într-o conferinţă de presă.

“Există investiţii realizate de-a lungul timpului pe partea de digitalizare. Există investiţii care, din păcate, nu au fost utilizate aşa cum trebuia, chiar dacă noi am achiziţionat vehicule cu sisteme de monitorizare, am achitat mentenanţă lunară. Din păcate, la preluarea mandatului, am constatat că unele sisteme nu sunt funcţionale.

Drept urmare, în ultima lună, colegii mei s-au preocupat pentru punerea în funcţiune a acestora, astfel încât, de săptămâna viitoare, tot ceea înseamnă autobuze şi troleibuze vor respecta programul de transport. Acest lucru va fi posibil prin aplicaţie existentă, care creează legătura între dispecerat şi şoferul vehiculului, aplicaţie prin care şoferul preia mesaje, răspunde la mesaje şi poate fi monitorizat vizavi de ceea ce se întâmplă”, a explicat Criţ.

Acest sistem este deja funcţional pe 1.630 de vehicule, tramvaiele neavând deocamdată implementat acest sistem.

Criţ a precizat că îşi doreşte ca STB să utilizeze aplicaţii care sunt deja cunoscute şi promovate la nivel european, nu unele care se modifică şi necesită costuri pentru întreţinere şi dezvoltare.

“Ne dorim să ne aliniem la ceea ce se întâmplă în Uniunea Europeană. Ne dorim să utilizăm nu doar nişte aplicaţii care sunt implementate de formă. Aş vrea să scot în evidenţă două aspecte.

Avem două aplicaţii care sunt promovate atât pe site-ul nostru, cât şi pe site-ul primăriei, respectiv a ATDBI, şi aici e vorba de Info STB şi de aplicaţia de plăţi online B-Pay. Dacă vorbim de Info STB, în doi ani de la punerea în funcţiune are doar 200.000 de utilizatori.

Dacă vorbim de B-Pay, constat cu suprindere că şi dacă s-a făcut promovarea acestei aplicaţii prin fonduri date de către municipalitate, din păcate, veniturile realizate anul trecut au fost de doar 1% din total venituri. Practic, am promovat o aplicaţie de plăţi online cu o sumă de circa de 5 milioane de lei, iar beneficiile au fost de doar 2,4 milioane de lei”, a menţionat şeful STB.

Criţ a susţinut că i-a transmis furnizorului acestei aplicaţii că nu mai deţine exclusivitate pe aceasta, iar în perioada următoare vor fi implementate şi alte aplicaţii care sunt deja implementate în UE sau în alte oraşe din România şi care se auto-promovează.

“Am discutat chiar şi de dimineaţă cu furnizorul aplicaţiei şi i-am spus că din momentul actual nu mai deţine exclusivitatea pe aplicaţia respectivă, iar în perioada următoare o să avem şi alte aplicaţii care sunt deja implementate în UE, în oraşe din România şi care se auto-promovează. Fără costuri putem face multe, fără investiţii, care să nu fie utilizate.

Ne dorim servicii de calitate, ne dorim ca tot ceea ce facem de aici încolo, cel puţin pe partea de digitalizare, să aibă suportul dezvoltatorilor, iar dezvoltatorii să aibă beneficiul urmare a utilizării aplicaţiei prin comisioanele pe care le pot lua de la noi.

Nu ne dorim să investim în aplicaţii care se pot modifica şi ar trebui să suporte costuri an de an pentru întreţinere şi dezvoltare. Drept urmare, soluţia e utilizarea de aplicaţii cunoscute care deja sunt promovate la nivel european”, a adăugat directorul general al STB.

Potrivit şefului STB, autobuzele şi troleibuzele din parcul companiei beneficiază de facilităţile sistemului de monitorizare şi dispecerizare, care permite interacţiunea directă a dispecerilor cu şoferii în vederea respectării programului de circulaţie.

De asemenea, dispecerii au acces la informaţii cu privire la gradul de încărcare a vehiculelor, determinând astfel în timp real zonele foarte aglomerate de pe traseu.

Pe lângă îmbunătăţirea timpilor de sosire în staţii, aplicaţia oferă şi posibilitatea eficientizării activităţilor interne, prin reducerea costurilor de întreţinere a vehiculelor, creşterea productivităţii şi îmbunătăţirea stilului de condus al şoferilor STB.

AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate