Connect with us

ECONOMIE

Alimentați maşina înainte de intrarea pe Autostrada Soarelui. Benzina e mai scumpă decât în oraşe

Publicat



Şoferii care pleacă din Bucureşti spre litoral sau se întorc în Capitală ar trebui să alimenteze maşina înainte de intrarea pe autostradă, unde benzina este mai scumpă, potrivit unei analize realizate de AGERPRES cu ajutorul Monitorului Preţurilor la carburanţi, o aplicaţie lansată anul trecut de Consiliul Concurenţei.

Astfel, la staţiile Petrom de pe Autostrada Soarelui (A2), un litru de benzină standard costa vineri 4,55 de lei. Spre comparaţie, în benzinăria Petrom Nicolae Grigorescu din Bucureşti, preţul era de 4,45 de lei. La capătul celălalt al călătoriei, la Constanţa, preţul benzinei în reţeaua Petrom este de 4,43 lei pe litru.

În staţiile Rompetrol, benzina costă 4,62 lei pe litru pe autostradă şi 4,51 lei în Bucureşti şi Constanţa. Acelaşi tip de carburant în reţeaua OMV costă 4,60 lei pe autostradă, 4,55 lei în Capitală şi 4,52 lei pe litoral.

Astfel, la un rezervor mediu de 50 de litri, un şofer ar economisi aproximativ 6 lei dacă alimentează cu benzină înainte de a intra pe autostradă.

Totuşi, comparativ cu vara trecută, diferenţa dintre preţul din oraşe şi cel din benzinăriile de pe autostradă nu mai este atât de mare. AGERPRES a realizat şi anul trecut o analiză similară, iar economia pentru un plin era de peste 10 lei.

În ceea ce priveşte motorina, unele sortimente pe autostradă au devenit chiar mai ieftine decât în Bucureşti. Petrom vinde motorina standard pe A2 cu 4,55 lei pe litru, în timp ce în Bucureşti motorina costă 4,59 lei pe litru, iar, în Constanţa, 4,43 lei pe litru.

La Rompetrol, motorina este 4,67 lei pe autostradă, 4,65 lei în Bucureşti şi 4,47 lei în Constanţa, iar, la OMV, un litru de diesel costă 4,65 lei atât pe autostradă, cât şi în Bucureşti, şi 4,47 lei în Constanţa.

Preţurile din benzinăriile de pe autostrăzi sunt de regulă mai mari decât media, mai ales în perioada vacanţelor, când oamenii călătoresc mai mult.

În plus, pe Autostrada Soarelui, business-ul benzinăriilor este unul sezonier, adică, odată cu terminarea sezonului estival, fluxul de clienţi scade considerabil. Chiar şi vara, turiştii folosesc benzinăriile de pe autostradă mai mult ca punct de oprire şi de odihnă.

Platforma online “Monitorul preţurilor carburanţilor” a fost lansată în vara anului trecut de Consiliul Concurenţei şi permite consumatorilor să afle preţurile practicate de către marile reţele de distribuţie a carburanţilor auto. Principalul scop al aplicaţiei este creşterea concurenţei pe piaţa carburanţilor şi ieftinirea produselor. AGERPRES

ACTUALITATE

Din cauza pandemiei, vânzările de autovehicule vor scădea anul acesta cu 20%, la nivel mondial

Publicat

Vânzările de autovehicule vor scădea cu 20% anul acesta, la nivel mondial, din cauza efectelor pandemiei de COVID-19, conform unui studiu S&P Global, care estimează că în 2021 şi 2022 piaţa se va recupera cu procente cuprinse între 7% şi 9%, relatează agenţia EFE.

Această creştere estimată, semnalează firma de consultanţă, va situa vânzările de autovehicule în aceşti doi ani cu 6% sub nivelul din 2019.

Singurul factor care poate modifica previziunile S&P este comportamentul pieţei din China, cea mai dinamică, dar şi cea mai imprevizibilă, fiind singura ce ar putea atinge în 2022 nivelul de vânzări din 2019, dinainte de pandemie.

Analistul Vittoria Ferraris explica în raport că perspectivele S&P privind sectorul auto sunt mai conservatoare, din cauza dificultăţilor prin care trec posibilii cumpărători şi a preţurilor ridicate la maşinile hibrid şi electrice.

Cele mai multe firme auto şi furnizori de componente vor produce sub posibilităţi pe parcursul acestui an, menţionează studiul, şi mulţi dintre ei vor încheia exerciţiul financiar foarte îndatoraţi.

S&P estimează că rentabilitatea şi fluxul de numerar al producătorilor vor fi în 2021 mai slabe faţă de 2019 şi, în plus, companiile vor trebui să facă investiţii semnificative pentru a se adapta la noile cerinţe ale pieţei, cu autovehicule mai puţin poluante.

În acest context, S&P menţine la negativă perspectiva sectorului, mai scrie EFE. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Bulgaria şi România, cea mai redusă utilizare a comerţului electronic din Uniunea Europeană

Publicat

laptop calculator

Mai mult de jumătate (60%) dintre adulţii din Uniunea Europeană cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani au folosit internetul pentru a comanda bunuri şi servicii în anul 2018, cel mai scăzut procent fiind în principal în Bulgaria, România şi sudul Italiei, arată datele publicate vineri de Oficiul European de Statistică (Eurostat).

În rândul regiunilor NUTS 2 (Nomenclatorul unităţilor teritoriale de statistică) din UE, cel mai ridicat procent de cetăţeni care au făcut achiziţii online a fost în regiunile din Danemarca, Olanda şi Suedia, în fiecare din ele cel puţin trei sferturi dintre adulţi folosind internetul pentru a comanda bunuri şi servicii. Acest procent depăşeşte 85% în Utrecht (Olanda), 87% în Övre Norrland (Suedia) şi 86% în Hoevdstaden (Danemarca).

În contrast, cel mai scăzut procent de cetăţeni care au făcut achiziţii online s-a înregistrat în regiunile Severen tsentralen (14%) din Bulgaria, Nord-Est (18%) şi Sud-Est (19%) din România, şi Yuzhen tsentralen (19%) în Bulgaria.

În privinţa nivelului de educaţie terţiară, cea mai ridicată proporţie în regiunile UE era în 2019 în Sostines (Lithuania) şi cea mai scăzută în Nord-Est (România), în condiţiile în care la nivelul UE 40,3% din cetăţenii cu vârsta cuprinsă între 30 şi 34 de ani şi-au finalizat anul trecut educaţie terţiară, prin urmare au atins ţinta de 40% din planul “Europa 2020”.

În majoritatea statelor membre UE, regiunile capitalelor înregistrau cel mai ridicat procent al nivelului de educaţie terţiară, exceptând Belgia (unde cel mai ridicat procent e în provincia Brabantul Flamand), Spania (País Vasco), Croaţia (Jadranska Hrvatska), Italia (Emilia-Romagna) şi Olanda (Utrecht).

În 2019, proporţia nivelului de educaţie terţiară era egală sau peste ţinta de 40% în 101 din cele 237 regiuni NUTS 2 pentru care sunt disponibile datele, iar printre acestea sunt nouă care depăşesc 60%: Sostines în Lituania (70,4%), Warszawski stołeczny în Polonia (69,2%) şi Hovedstaden în Danemarca (64,2%), urmate de Utrecht în Olanda (64,1%), şi regiunile capitalelor din Stockholm în Suedia (63,4%), Île-de-France în Franţa (63,2%), Noord-Holland în Olanda (62,1%), Bratislavský kraj în Slovacia (62,1%) şi Praga în Cehia (60,9%).

În contrast, patru din şase regiuni din UE unde nivelul de educaţie terţiară este sub 20% sunt în România: Nord-Est (15,5%), Sud-Muntenia (16,3%), Sud-Est (17,8%) şi Sud-Vest Oltenia (18,6%), una în Bulgaria, Severozapaden (17,1%) şi una în Italia, Calabria (19,9%). Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Euro ajunge la un nou maxim istoric. Cursul afişat de BNR: 4,8595 lei/euro

Publicat

fonduri europene

Leul s-a depreciat, joi, cu 0,09 bani faţă de euro (0,02%), moneda europeană atingând un nou maxim istoric, iar cursul calculat de Banca Naţională a României (BNR) este de 4,8595 lei/euro.

BNR a cotat miercuri euro la 4,8586 de lei.

Pe piaţa interbancară, moneda naţională s-a tranzacţionat între 4,8559 şi 4,8622 de lei pentru un euro.

De asemenea, leul a pierdut teren în faţa dolarului american, care a ajuns la 4,1198 lei, în urcare cu 2,90 de bani (0,71%), faţă de cursul de miercuri, respectiv 4,0908 lei/dolar.

Totodată, moneda naţională s-a depreciat faţă de francul elveţian, cu 0,72 bani (0,15%). Astfel, cotaţia francului a ajuns la 4,5228 lei, comparativ cu 4,5156 de lei/franc miercuri.

Aurul s-a ieftinit cu 1,13 de lei (-0,44%), până la 257,1520 de lei, de la 258,2908 lei, cât se stabilise în şedinţa precedentă. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Ministrul Transporturilor: Timpii de aşteptare pe magistrala de metrou Drumul Taberei sunt în prezent de 6 minute

Publicat

Timpii de aşteptare în staţii pe magistrala de metrou Drumul Taberei sunt în prezent de 6 minute, a declarat ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, la postul public de televiziune.

“Noi acolo avem 6 trenuri. Am alocat 10 trenuri din cele 82 de trenuri câte avem noi în cadrul Metrorex, practic o dată cu intrarea celor 6 trenuri pe magistrala M5 vor circula în fiecare zi 60 de trenuri (60 de curse, n.r.). Timpii de aşteptare în acest moment sunt undeva la 6 minute, dar tot pe acest proiect, pe o achiziţie pe care noi o derulăm în acest moment dorim să achiziţionăm 13 trenuri noi, special pentru acest proiect. Din păcate suntem la Curtea de Apel cu o contestaţie şi aşteptăm rezultatul contestaţiei şi vom avea 13 trenuri noi achiziţionate strict pentru acest proiect”, a afirmat Lucian Bode.

Ministrul Transporturilor a susţinut că la capacitate maximă de funcţionare, sistemul de metrou de pe magistrala Drumul Taberei poate transporta 50.000 de călători pe sens pe oră.

“Magistrala de metrou va schimba foarte mult modul în care locuitorii acestei zone se vor deplasa, pentru că noi avem o adresabilitate de aproximativ 300.000 de locuitori în zona Drumul Taberei. Capacitatea proiectată pentru a putea fi transportaţi călătorii pe cei 7 kilometri pe această magistrală este de 50.000 de călători pe oră pe sens. Să dea Dumnezeu să avem suficienţi călători, pentru că înainte de pandemie aveam 600-700.000 de călători cu metroul pe zi în Bucureşti. Acum avem în jur de 300.000, s-au redus foarte mult, vedem ce se întâmplă în pandemie”, a menţionat Lucian Bode.

Magistrala 5 de metrou, Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, a fost pusă marţi în funcţiune pentru publicul călător, aceştia având posibilitatea să circule gratuit în această zi până la ora 23:00.

Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv staţia şi depoul Valea Ialomiţei, a fost finanţată din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007 – 2013, Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (85%) şi de la bugetul de stat (15%).

Lucrările la acest proiect de investiţii au început în noiembrie 2011, iar valoarea proiectului a fost de circa 3,2 miliarde lei. Valoarea eligibilă a proiectului este de circa 2,3 miliarde lei, din care contribuţia Comisiei Europene prin Fondul de Coeziune (în cuantum de 85% din valoarea eligibilă a proiectului) este de aproximativ 2 miliarde lei, conform Metrorex.

Traseul Magistralei 5 de metrou – Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor oferă o cale de transport de mare capacitate şi un mijloc de legătură între zona de sud-vest a Bucureştiului (Cartierul Drumul Taberei) şi centrul oraşului, pe o lungime de circa 7 km (10 staţii de metrou). Trenurile vor circula cu o viteză maximă de 80 km/h. AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate