Connect with us

EDUCATIE

Aproximativ 2,8 milioane de elevi şi preşcolari încep școala în condiţii de pandemie. Calendarul complet al anului şcolar 2020-2021

Publicat



Aproximativ 2.800.000 de elevi şi preşcolari încep, luni, cursurile noului an şcolar în condiţii speciale, având în vedere pandemia cu noul coronavirus, unii dintre ei urmând a învăţa online, alţii în sistem hibrid sau cu prezenţă în clasă.

Potrivit ministrului Educaţiei, Monica Anisie, 12.423 de unităţi de învăţământ vor funcţiona în scenariul verde, 4.915 unităţi în scenariul galben şi 263 de unităţi în scenariul roşu.

Anul şcolar 2020-2021 se structurează pe două semestre, care însumează 34 de săptămâni.

Semestrul I este cuprins între 14 septembrie 2020 şi 29 ianuarie 2021, iar semestrul al II-lea între 8 februarie şi 18 iunie 2021.

Vacanţele elevilor sunt programate astfel: vacanţa intrasemestrială pentru învăţământ preşcolar şi primar între 26 octombrie – 1 noiembrie 2020, vacanţa de iarnă între 23 decembrie 2020 – 10 ianuarie 2021, vacanţa intersemestrială între 30 ianuarie – 7 februarie 2021.

Vacanţa de primăvară va fi cuprinsă între 2 – 11 aprilie (Paştele Catolic) şi între 30 aprilie – 9 mai (Paştele Ortodox).

Vacanţa de vară începe pe 18 iunie 2021.

Prin excepţie de la prevederile anterior menţionate, pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar are 32 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 4 iunie 2021.

Pentru clasele a VIII-a, anul şcolar are 33 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 11 iunie 2021, în timp ce pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, cu excepţia claselor terminale şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are 37 de săptămâni de cursuri.

* Criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile/instituţiile de învăţământ au stabilit unul dintre cele 3 scenarii a fost rata incidenţei cumulate, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.

Scenariul 1 (0 – 1 cazuri) prevede participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie, scenariul 2 (1 – 3 cazuri) – participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie şi revenirea parţială (prin rotaţie de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu şi liceu, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie.

Scenariul 3 (3 – 50 de cazuri) prevede participarea tuturor preşcolarilor şi elevilor la activităţi/lecţii online.

* MEC a elaborat ghiduri metodologice pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor în cadrul unităţilor de învăţământ.

Potrivit MEC, accesul părinţilor/aparţinătorilor în spaţiul interior al grădiniţei nu va fi permis, iar copiii vor fi preluaţi de la poarta unităţii de învăţământ de către o persoană desemnată de director şi, în acelaşi mod, la final, vor fi conduşi spre ieşire, prevede Ghidul pentru preşcolari postat pe platforma educatiecontinua.edu.ro.

Copiii care fac parte dintr-un grup în risc (boli cronice, precum obezitate severă şi diabet, dizabilităţi, boli rare, imunodeficienţe) vor reveni în unitatea de învăţământ cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor. Pentru cazul în care aceştia nu pot reveni, reprezentanţii unităţilor de învăţământ vor identifica soluţii de a organiza continuarea procesului educaţional la distanţă.

Ghidul metodologic recomandă folosirea mai multor uşi de acces, dacă există, iar în cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanţării fizice a persoanelor care intră în instituţia de învăţământ.

De asemenea, se poate intra eşalonat la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau de clădiri (aripi, etaj etc.).

Pentru grădiniţe, este menţionată realizarea unor trasee bine delimitate şi semnalizate în incinta unităţii de învăţământ (chiar şi în sala de grupă) şi în spaţiul aferent din curte.

Totodată, în sălile de grupă vor trebui să fie maximum 20 de copii cu 2 adulţi.

“Conducerea unităţii de învăţământ se va asigura că există o listă de persoane de rezervă pentru înlocuirea personalului în situaţiile speciale de îmbolnăvire sau de suspiciune de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 (pensionari, suplinitori, studenţi ai facultăţilor de pedagogie etc.)”, se arată în ghid.

La grădiniţele cu program normal (5 ore/zi), copiii vin cu pacheţelul de mâncare de acasă şi acesta este servit, de regulă, la ora 10,00.

“Personalul sau copiii cu temperatură crescută (depistată la domiciliu) sau cu probleme respiratorii nu vor intra în unitatea de învăţământ, vor rămâne la domiciliu. (…) Copiii sau membrii personalului care prezintă manifestări suspecte de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 vor fi izolaţi până la plecarea din unitatea de învăţământ, conform recomandărilor în vigoare”, prevede ghidul.

Redeschiderea cursurilor şcolare pentru clasa/unitatea de învăţământ unde au fost suspendate temporar din cauza noului coronavirus va fi decisă de către Direcţia de Sănătate Publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, cu avizul prealabil al Centrelor Judeţene de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei, prevede Ghidul pentru învăţământul primar elaborat de Ministerul Sănătăţii, în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

“La apariţia unui caz confirmat de îmbolnăvire de COVID-19 într-o clasă din unitatea de învăţământ – se suspendă cursurile şcolare ale clasei respective pentru o perioadă de 14 zile. În situaţia în care într-o sală de clasă îşi desfăşoară cursurile şcolare 2 clase (dimineaţa, respectiv după-amiaza), se vor suspenda cursurile doar pentru clasa în care a fost confirmat cazul COVID-19. La apariţia a trei cazuri confirmate de îmbolnăvire cu COVID-19 în clase diferite, se suspendă cursurile şcolare ale unităţii de învăţământ pe o perioada de 14 zile, de la data la care a debutat ultimul caz”, mai prevede ghidul metodologic.

Totodată, acolo unde procesul instructiv-educativ se desfăşoară în schimburi, este necesară o pauză de 1-2 ore între schimburi, pentru realizarea curăţeniei, dezinfecţiei şi aerisirii spaţiilor.

Pauzele dintre ore la şcolile în care cursurile se vor desfăşura după primele două scenarii vor fi de 5 minute numai pentru schimbarea claselor de către cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute, prevede Ghidul pentru învăţământul gimnazial şi liceal publicat pe site-ul educatiacontinua.edu.ro.

Astfel, în intervalul de 55 de minute, fiecare clasă, conform unei organizări la nivel de palier (zona deservită de o toaletă), va avea o pauză de 10-15 minute.

“Pauzele dintre ore vor fi de cinci minute, numai pentru schimbarea claselor, de către cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute. În acest interval de 55 de minute, fiecare clasă, conform unei organizări la nivel de palier (zona deservită de o toaletă) va avea o pauză de 10-15 minute. Pauzele vor fi organizate astfel încât să nu se intersecteze elevii de la clase diferite şi folosirea toaletelor să fie făcută în condiţii de distanţare. Pentru elevii care nu merg la toaletă, în aceste pauze individualizate pentru fiecare clasă, cadrul didactic va organiza activităţi recreative în clasă sau, dacă este posibil, fără intersectarea cu alte clase, în aer liber, activităţi care să includă mişcare”, se arată în ghid.

Totodată, personalul didactic şi nedidactic va supraveghea circulaţia elevilor şi a cadrelor didactice pentru respectarea distanţării fizice şi a tuturor măsurilor, astfel încât să nu existe apropiere între elevi din clase diferite, respectiv cadre didactice şi elevi în afara sălilor de clasă.

Toate cadrele didactice vor folosi agende, unde vor înregistra notele şi absenţele elevilor, iar transferul acestor înregistrări în cataloagele claselor se face după un program stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, pentru reducerea riscurilor asociate unei aglomerări de cadre didactice în cancelarii şi a atingerii cataloagelor de către diferite cadre didactice pe parcursul aceleiaşi zile.

“Pe cât posibil, se va folosi comunicarea la distanţă pentru informarea profesorilor diriginţi şi a părinţilor sau, unde este posibil, catalogul electronic”, se menţionează în ghid. AGERPRES/(AS – autor: Roberto Stan, editor: Florin Marin, editor online: Gabriela Badea)

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

EDUCATIE

Mai multe unități de învățământ din județul Covasna au intrat în scenariul roșu

Publicat

Şapte unităţi de învăţământ din judeţul Covasna au intrat, începând de luni, în scenariul roşu, urmând să deruleze cursuri exclusiv online, informează conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean.

Potrivit şefului ISJ Covasna, Kiss Imre, scenariul roşu a fost aplicat la Liceul teoretic “Mikes Kelemen” din Sfântu Gheorghe, la Liceul tehnologic “Puskás Tivadar” şi structurile aparţinătoare “Kós Károly” şi Şcoala Postliceală Sanitară din Sfântu Gheorghe, dar şi la Şcoala Specială Gimnazială din Olteni, unităţi şcolare în care mai mulţi elevi şi un cadru didactic au fost diagnosticaţi cu COVID-19.

De asemenea, scenariul roşu a fost aplicat şi la Grădiniţa şi Şcoala Gimnazială din comuna Dalnic, localitate în care în ultimele 14 zile s-a înregistrat o medie de peste 3 cazuri de COVID-19 la mia de locuitori.

Şeful ISJ a precizat că, din cei aproximativ 20 de elevi ale căror rezultate au ieşit pozitive, 16 sunt de la Centrul de Plasament din Olteni şi au fost depistaţi în urma testărilor periodice pe care Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Covasna le realizează din două în două săptămâni în toate structurile aparţinătoare.

Kiss Imre a precizat că dascălul, elevii confirmaţi pozitiv şi persoanele care au fost în contact direct cu aceştia vor sta obligatoriu în carantină timp de 14 zile.

Totodată, începând de luni, 87 de unităţi de învăţământ din judeţul Covasna îşi vor desfăşura activitatea în scenariul galben, printre acestea numărându-se toate şcolile şi grădiniţele din municipiul Sfântu Gheorghe, iar în scenariul verde au rămas 209 de instituţii de învăţământ.

În prima săptămână de şcoală, la nivelul judeţului Covasna nu a fost nicio unitate de învăţământ în scenariul roşu, 220 de instituţii începând activitatea în scenariul verde şi alte 83 în cel galben. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Precizările premierului Ludovic Orban despre şcolile închise pentru votare: Cursurile se țin

Publicat

Premierul Ludovic Orban a declarat că şcolile care vor găzdui secţii de votare vor fi închise o zi sau două, însă cursurile nu vor fi suspendate, ci vor fi susţinute online.

El a precizat că o decizie privind numărul de zile în care unităţile de învăţământ vor fi închise pentru elevi va fi luată în cursul zilei de luni.

“Şcoala se va desfăşura online, o zi, două, vedem, hotărâm în cursul zilei de luni, înainte de vot şi după vot, pentru a permite dezinfectarea sălilor de clasă care vor fi localuri pentru secţiile de votare. Doar atât. Nu se vor suspenda, ci se vor ţine orele online în sălile respective, astfel încât să se asigure dezinfecţia şi pregătirea claselor pentru primirea elevilor”, a afirmat premierul Ludovic Orban.

Premierul Orban a declarat şi vineri seara, la Reghin, că după alegerile locale va fi nevoie de cel puţin o zi pentru a asigura dezinfecţia şi pregătirea claselor în care au fost secţii de votare, dar că deocamdată nu a fost luată o decizie la nivel naţional privind desfăşurarea online a cursurilor.

“Cu siguranţă va exista o decizie unitară. Am avut deja o discuţie, dar până nu luăm decizia şi cu consultarea tuturor factorilor, Autoritatea Electorală Permanentă, INSP, Ministerul Sănătăţii, nu vreau să vă dau acum un răspuns, dar cu siguranţă vor exista zile în care se va desfăşura activitatea şcolară online, nu se vor suspenda cursurile, ci se vor desfăşura online. Pentru că avem nevoie de cel puţin o zi pentru a pregăti localurile secţiilor de votare, în condiţiile în care ştiţi că multe localuri ale secţiilor de votare sunt în şcoli. De asemenea, vom avea nevoie de cel puţin o zi pentru a asigura dezinfecţia şi pregătirea claselor în care au fost secţii de votare pentru reprimirea copiilor”, a declarat Ludovic Orban, într-o conferinţă de presă. AGERPRES

Citește mai departe

EDUCATIE

Tot mai multe unități de învățământ din România vor intra în ”scenariul roșu”. Avertismentul Federației Sindicatelor din Învățământ

Publicat

scoala mures

Explozia cazurilor de îmbolnăviri în tot mai multe şcoli din România va provoca închiderea a tot mai multe unităţi de învăţământ,  iar cursurile vor intra în scenariul roșu, transmite Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

“Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia tuturor instituţiilor statului responsabile cu buna desfăşurare a procesului instructiv-educativ din unităţile de învăţământ din România că riscăm să ajungem într-un blocaj!

Explozia cazurilor de îmbolnăviri cu noul coronavirus înregistrate în tot mai multe şcoli din România ne aduce în faţa unei situaţii pe care guvernanţii ar fi trebuit să o anticipeze: şcolile se vor închide, iar cursurile vor avea loc în scenariul roşu, respectiv în mediul online.

Din păcate, însă nici la această oră, după prima săptămână din noul an şcolar, unităţile de învăţământ nu au fost dotate cu infrastructura necesară: lipsesc din multe localităţi tabletele pentru elevi şi cadre didactice, precum şi conexiunea la internet a şcolilor. În aceste condiţii cursurile nu pot avea loc, iar elevilor li se încalcă un drept fundamental, acela de a beneficia de acces la educaţie”, potrivit comunicatului remis de FSLI.

Organizaţia sindicală a profesorilor apreciază că sute de mii de elevi sunt în pericol să nu poată participa la cursurile online.

“Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ consideră că în absenţa unui program naţional guvernamental, prin care să se asigure echipamente elevilor şi cadrelor didactice, sute de mii de elevi nu vor avea posibilitatea să participe la şcoala online.

Speranţa că autorităţile locale vor asigura aceste echipamente este deşartă, pentru că puţine sunt cele care au fondurile necesare, iar varianta ca unităţile de învăţământ să facă proiecte, prin care să achiziţioneze echipamente, este şi ea utopică.

Atragem atenţia şi asupra faptului că în alte ţări, precum Germania, cursurile au fost realuate în condiţii bune, datorită aplicării unui sistem de testare COVID-19 la nivelul unităţilor de învăţământ. În acest fel au fost depistate cazurile de persoane bolnave şi izolate de restul populaţiei şcolare”, se precizează în comunicatul FSLI.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ solicită implicarea Guvernului pentru rezolvarea scăpărilor legislative din cauza cărora profesorii şi elevii pot deveni victime ale coronavirusului.

“Guvernul României, cât şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Sănătăţii trebuie să se implice pentru a remedia lacunele legislative în ceea ce priveşte protecţia copiilor şi a angajaţilor care au diferite afecţiuni şi care îi pot transforma în victime ale noului coronavirus.

Reamintim şi pe această cale faptul că în contextul actual, cadrele didactice din România sunt în linia întâi, expuse îmbolnăvirii cu COVID-19”, conform comunicatului FSLI.

Preşedintele sindicatului profesorilor, Simion Hăncescu, subliniază că din cauza lipsei de pregătire a instituţiilor statului, multe şcoli devin bombe epidemiologice.

Explozia cazurilor de îmbolnăviri în tot mai multe şcoli din România va provoca închiderea a tot mai multe unităţi de învăţământ,  iar cursurile vor intra în scenariul roșu, transmite Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

“Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia tuturor instituţiilor statului responsabile cu buna desfăşurare a procesului instructiv-educativ din unităţile de învăţământ din România că riscăm să ajungem într-un blocaj!

Explozia cazurilor de îmbolnăviri cu noul coronavirus înregistrate în tot mai multe şcoli din România ne aduce în faţa unei situaţii pe care guvernanţii ar fi trebuit să o anticipeze: şcolile se vor închide, iar cursurile vor avea loc în scenariul roşu, respectiv în mediul online.

Din păcate, însă nici la această oră, după prima săptămână din noul an şcolar, unităţile de învăţământ nu au fost dotate cu infrastructura necesară: lipsesc din multe localităţi tabletele pentru elevi şi cadre didactice, precum şi conexiunea la internet a şcolilor.

În aceste condiţii cursurile nu pot avea loc, iar elevilor li se încalcă un drept fundamental, acela de a beneficia de acces la educaţie”, potrivit comunicatului remis de FSLI.

Organizaţia sindicală a profesorilor apreciază că sute de mii de elevi sunt în pericol să nu poată participa la cursurile online.

“Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ consideră că în absenţa unui program naţional guvernamental, prin care să se asigure echipamente elevilor şi cadrelor didactice, sute de mii de elevi nu vor avea posibilitatea să participe la şcoala online.

Speranţa că autorităţile locale vor asigura aceste echipamente este deşartă, pentru că puţine sunt cele care au fondurile necesare, iar varianta ca unităţile de învăţământ să facă proiecte, prin care să achiziţioneze echipamente, este şi ea utopică.

Atragem atenţia şi asupra faptului că în alte ţări, precum Germania, cursurile au fost realuate în condiţii bune, datorită aplicării unui sistem de testare COVID-19 la nivelul unităţilor de învăţământ. În acest fel au fost depistate cazurile de persoane bolnave şi izolate de restul populaţiei şcolare”, se precizează în comunicatul FSLI.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ solicită implicarea Guvernului pentru rezolvarea scăpărilor legislative din cauza cărora profesorii şi elevii pot deveni victime ale coronavirusului.

“Guvernul României, cât şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Sănătăţii trebuie să se implice pentru a remedia lacunele legislative în ceea ce priveşte protecţia copiilor şi a angajaţilor care au diferite afecţiuni şi care îi pot transforma în victime ale noului coronavirus.

Reamintim şi pe această cale faptul că în contextul actual, cadrele didactice din România sunt în linia întâi, expuse îmbolnăvirii cu COVID-19”, conform comunicatului FSLI.

Preşedintele sindicatului profesorilor, Simion Hăncescu, subliniază că din cauza lipsei de pregătire a instituţiilor statului, multe şcoli devin bombe epidemiologice.

“Din păcate, am anticipat acest scenariu pesimist: multe dintre unităţile de învăţământ devin bombe epidemiologice, pentru că instituţiile statului nu şi-au făcut treaba, deşi au avut luni bune la dispoziţie în care să aplice un plan bine pus la punct de măsuri prin care să fie protejaţi atât elevii cât şi angajaţii din sistem.

În acest context, trebuie să fie urgentată achiziţia de tablete pentru elevi şi cadre didactice, precum şi rezolvarea accesului la internet, pentru că sunt şcoli care încă nu au această facilitate.

Realitatea este crudă: ne pregătim în multe dintre şcoli de aplicarea scenariului roşu, în care cursurile vor avea loc în sistem online.

Am senzaţia însă că guvernanţii se află într-o stare de amorţeală, aflaţi probabil cu gândul doar la alegerile locale şi parlamentare. Nu ne putem bate joc de educaţia copiilor!

Pot să înţeleg situaţia anului şcolar trecut, pentru că a fost una fără precedent pentru lumea întreagă şi a apărut peste noapte, dar în multe dintre ţări, responsabilii au învăţat din perioada trecută, nu stau să caute şi acum, letargic, soluţii”, a afirmat liderul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, citat în comunicat. ( Agerpres)

Citește mai departe

EDUCATIE

Județul Harghita ar putea renunța la purtarea maștilor în școli și grădinițe. Propunere a Consiliului Județean

Publicat

Propunere ca purtarea măștilor în școlile generale și grădinițe să fie facultativă la nivel local. Inițiativa Președintelui Consiliului Județean Harghita, Borboly Csaba.

Borboly Csaba declară că va propune Comitetului Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Harghita ca purtarea măștii în școli generale să fie facultativă la nivel local.

„Sperăm ca luni, la nivelul comitetului va fi luată o astfel de decizie privind regulile care trebuie aplicate în instituțiile de învățământ”, a spus Borboly.

Acesta a postat și pe contul său de Facebook, un mesaj similar, în limba maghiară.

”Vedem și simțim că purtarea unei măști la grădiniță și în clasa 1-4. cauzează probleme și probleme speciale copiilor. Se vede clar că obligația de a purta mască nu a fost cel mai bine gândită în București.

Vă rugăm să trimiteți un certificat medical, un document, o declarație, un film cu care să putem documenta că purtarea măștii este dăunătoare copiilor” a transmis acesta urmăritorilor săi.

În județul Harghita, de la debutul epidemiei COVID-19 în România și până în prezent, au fost confirmate cu noul virus un număr de 876 de cazuri, din care cinci în ultimele 24 de ore.

Sursa: Alba24.ro

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate