Connect with us

ACTUALITATE

Atenție la polițele RCA emise electronic: Poliția cere varianta în original. Lipsa documentului poate fi sancționată cu amendă de mii de lei

Publicat



amenda-politie

Polițele RCA pot fi emise și online, dar dacă nu aveți la la dumneavoastră varianta originală, pe hârtie, este posibil dă fiți amendat de Poliție, iar sancțiunile pot ajunge la mii de lei.

Potrivit Normei 20/2017 privind asigurările auto din România, contractele RCA pot fi emise și electronic. Atunci când închei online o poliță RCA, primești acest contract atât via e-mail (unde îl ai stocat ), cât și în format fizic prin curier (în variantă printată, ștampila și semnătura fiind imprimate, nu în formă olografă).

În Parlament, un deputat PNL, Sorin Ioan Bumb, a semnalat recent exact acest aspect: polița RCA emisă electronic nu are ștampila și semnatura în original, acestea fiind imprimate. Acesta a vrut să știe dacă o astfel de asigurare este valabilă și dacă pot apărea probleme în cazul unui control în trafic al agenților de poliție.

Teoretic, agenții de asigurare au la dispoziție, conform normelor în vigoare 5 zile de la data emiterii polițelor RCA pentru a transmite datele cuprinse în aceste documente către baza de date AIDA gestionată de Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR).

Odată transmise datele, oricine poate verifica pe internet, introducând numărul de înmatriculare sau seria de caroserie a mașinii, dacă există o poliță RCA valabilă pentru acel autoturism.

Deputatul întreabă dacă ar putea fi sancțiuni din partea Poliției în cazul în care ștampila și semnătura nu sunt în original, ci în varianta imprimată, iar polița RCA nu apare încă în baza de date AIDA.

ASF: Asigurătorii sunt cei care confirmă valabilitatea polițelor RCA și sunt obligați să elibereze copii după polițele RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) i-a răspuns deputatului PNL că potrivit legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto cât și Normei 20/2017 privind asigurările auto, contractele RCA se emit electronic, iar asigurarea RCA produce efecte în baza încheierii contractului RCA emis inclusiv prin mijloace electronice.

ASF precizează că “în cazul emiterii electronice ale acestor contracte sunt aplicabile prevederile art. 7 din Legea 365/2002 privind comerțul electronic”, iar “cu privire la modalitatea de verificare a veridicității datelor înscrise în contractele de asigurare RCA, inclusiv depistarea falsurilor de către organele abilitate în acest sens, asigurătorii RCA sunt obligați să confirme valabilitatea contractelor RCA și să elibereze copii ale acestora la solicitarea:

– instanțelor de judecată și a autorităților publice;

– asigurătorilor care s-au subrogat în drepturile persoanei prejudiciate;

– asigurătorilor RCA ai persoanei vinovate de producerea accidentului în cazul decontării directe;

– altor persoane fizice și juridice care justifică un interes legitim.”

Forin Golovatic, șeful direcței de control asigurări din ASF, a prezentat pentru HotNews.ro mai multe explicații în legătură cu verificarea validității polițelor RCA.

“Cei care confirmă valabilitatea contractelor RCA sunt asigurătorii. În Norma 20/2017 se spune că polițele RCA se emit în sistem electronic. Dovada încheierii asigurării RCA în cazul controalelor efectuate de către autoritățile abilitate o constituie polița de asigurare RCA emisă de către asigurătorul RCA pentru perioada de valabilitate înscrisă.

Dacă cineva vrea să verifice dacă polița respectivă este valabilă sau nu, la art. 10, alineatul 12 se spune că asigurătorii RCA confirmă valabilitatea contractelor RCA și eliberează copii ale acestora la solicitare.

Nu scrie nicăieri ca valabilitatea se confirmă prin verificare în AIDA. Deci dacă există vreun semn de întrebare referitor la valabilitatea contractelor ar fi necesară o solicitare către asigurător.

În plus, dacă tu asigurat ai vreun semn de intrebare ai la dispoziție și acest instrument de a interoga AIDA și a vedea daca este contract valid pe perioada respectivă. Dacă nu apare în AIDA, ai putea avea o suspiciune că ceva este în neregulă. Și atunci, poți să confirmi valabilitatea contractului cu asiguratorul RCA.

Legea spune să prezinți documentul. Nu noi dăm sancțiuni pentru existența sau inexistenta poliței. Dacă este suficient să fie pe telefon sau pe tabletă, nu putem să ne exprimăm, pentru că nu facem noi interpretarea, constatarea și procesul verbal de contravenție.”, a explicat pentru HotNews.ro Florin Golovativ, șeful direciei de supraveghere și control a sectorului asigurări din cadrul ASF.

Poliția Română: Conducătorul auto este obligat să dețină polița RCA în format fizic pe suport de hârtie, în original

Drept urmare, HotNews.ro a solicitat explicații de la Poliția Română cu privire la aceste aspecte, iar răspunsurile arată că șoferii sunt obligați să dețină polița RCA în format fizic pe suport de hârtie, în original.

Redăm mai jos integral explicațiile Poliției Române:

“Actul normativ care reglementează activitatea de asigurare pentru cazurile de răspundere civilă este Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie.

În conformitate cu prevederile art. 3 din actul normativ mai sus menționat, „persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi tramvaie au obligaţia să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule în limitele teritoriale prevăzute la art. 2 pct. 18”.

Asigurarea pentru cazurile de răspundere civilă se face prin contractul RCA, conform art. 2 pct. 13 din legea mai sus invocată, care reglementează contractul de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, a cărui încheiere se constată prin polița de asigurare RCA, ca fiind documentul ce atestă existența asigurării de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule.

Cu toate că încheierea contractului între asigurat și un asigurator RCA se poate realiza prin mijloace electronice, potrivit dispozițiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 132/2017, dovada încheierii efective a acestuia se face prin documentul denumit poliță RCA, care așa cum prevede art. 2 pct. 21 reprezintă documentul prin care se constată încheierea contractului de asigurare RCA şi se atestă existenţa asigurării de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie.

Art. 147 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, cu modificările și completările ulterioare, prevede obligația conducătorului autovehiculului de a avea asupra să actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare sau de înregistrare şi, după caz, atestatul profesional, precum şi celelalte documente prevăzute de legislaţia în vigoare.

În contextul celor mai sus menționate, din coroborarea normelor legale invocate, se stabilește obligativitatea deținerii în format fizic pe suport de hârtie, în original, a asigurării obligatorii pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terților prin accidente de circulație, în circulația pe drumurile publice din România.

În ceea ce privește sancțiunea contravențională, aceasta este prevăzută la art. 101 alin. (1) pct. 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel, ,,constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de persoane fizice: …18. nerespectarea obligației conducătorului de vehicul de a avea asupra sa documentele prevăzute la art. 35 alin. (2)”.

În aceeași modalitate se face dovada și în cazul contravenției prevăzute de art. 37 alin. (9) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, care stipulează că încălcarea de către persoanele fizice sau juridice a obligaţiei de asigurare prevăzute la art. 3 şi a obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (6) şi (7) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei şi cu reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării.

Precizăm că nu există o reglementare expresă care să permită polițistilor rutieri să prezume ca fiind îndeplinită obligația încheierii asigurării pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terților prin accidente de circulație ca urmare a prezentării conducătorului auto a unei polițe, în format electronic, pe telefonul mobil, pentru verificarea valabilității acesteia fiind necesară prezentarea în format fizic a documentului în cauză.

În ceea ce privește polițele RCA încheiate prin mijloace electronice și care nu prezintă o semnătură la rubrica aferentă, facem mențiunea că valabilitatea acestora se constată printr-o analiză exhaustivă atât a contractului RCA încheiat și a poliței în cauză, precum și prin consultarea bazei de date administrate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Astfel,prin prezentarea unei polițe RCA care întrunește condițiile de valabilitate în urma efectuării verificărilor mai sus menționate, din perspectiva controlului efectuat în trafic, conducătorul de autovehicul face dovada îndeplinirii obligației de asigurare pentru cazurile de răspundere civilă.”, a declarat pentru HotNews.ro Răzvan Rădoi, comisar-șef în Poliția Română.

HotNews.ro a insistat asupra faptului că deputatul PNL nu a semnalat cazul polițeor RCA fără semnătură, ci faptul că polița emisă online are semnătură imprimată, nu olografă. Este vreo problemă?

Drept răspuns, comisarul șef Răzvan Rădoi a precizat că “din perspectiva controlului efectuat în trafic, nu prezintă relevanță faptul că semnătura este imprimata și nu olografă din moment ce rubrica aferenta este completata, iar verificările precizate în răspunsul anterior relevă faptul că polița se află în perioada de valabilitate.”

Sursa: hotnews.ro

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

FOTO: Se poate! Turiştii stau civilizați la coadă pentru a vizita Muzeul Brukenthal, cel mai vechi muzeu din România

Publicat

Sursa foto: Muzeul National Brukenthal / Facebook

Tot mai mulţi turişti vizitează cel mai vechi muzeu din România, amenajat în Palatul Brukenthal din centrul istoric al Sibiului, dovadă fiind fotografiile postate miercuri pe pagina de socializare a instituţiei, în care se poate vedea cum coada se întinde până la intrarea în clădirea primăriei, aflată peste drum.

“Se poate! Astăzi, orele amiezii, în cursul săptămânii, zeci de vizitatori stau la coada pentru a vizita Muzeul Naţional Brukenthal!

Având asigurate toate măsurile obligatorii pentru vizitarea Muzeului Naţional Brukenthal, cei interesaţi aşteaptă în Piaţa Mare din Sibiu sa poată sa descopere minunatele expoziţii permanente şi temporare”, au scris cei de la Muzeul Brukenthal miercuri, pe pagina de socializare a instituţiei.

Până în 27 septembrie, vizitatorii au ocazia să vadă la Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu cea mai mare expoziţie de grafică europeană, cu lucrări semnate printre alţii, de Picasso, Braque, Dali, Matisse, Modigliani, Giacometti, Egon Schielle, Klimt, Renoir. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Focar de COVID-19 la Clinica de Chirurgie Vasculară a Spitalului Judeţean Timiș. 9 asistente şi infirmiere şi 10 pacienţi testați pozitiv

Publicat

Nouă asistente şi infirmiere şi zece pacienţi de la Clinica de Chirurgie Vasculară a Spitalului Judeţean Timişoara au fost depistaţi pozitiv la testul COVID-19, secţia fiind carantinată pentru următoarele 14 zile, a anunţat, miercuri, managerul Raul Pătraşcu.

Pătraşcu susţine că acest lucru s-a întâmplat deşi au fost luate toate măsurile profesioniste de prevenţie (testări repetate, triajul zilnic al întregului personal, monitorizarea purtării adecvate a echipamentului de protecţie, circuitele speciale etc.) date ca exemplu la nivel naţional şi internaţional.

“În timpul unor testări de rutină, cum facem sute pe zi în cadrul unităţii noastre tot în scopul prevenţiei, atât personalului cât şi pacienţilor, am descoperit, în după-amiaza de marţi, un număr de cazuri pozitive în cadrul Clinicii de Chirurgie Vasculară. Este vorba de nouă asistente/infirmiere şi zece pacienţi, toţi asimptomatici. Am testat toţi pacienţii şi aproape tot personalul”, a scris Raul Pătraşcu pe Facebook.

Potrivit acestuia, s-a întrunit comandamentul de urgenţă al spitalului şi au fost luate măsuri de control împreună cu o echipă extinsă.

Astfel, Clinica de Chirurgie Vasculară va intra în carantină pentru o perioadă de 14 zile, ceea ce înseamnă externarea pacienţilor negativi, dacă situaţia medicală o permite (dacă sunt pregătiţi sau pot fi externaţi fără a le fi afectată starea de sănătate, cu repetarea testării), transferul pacienţilor asimptomatici în spitalele suport sau externarea lor cu consult infecţionist, după caz, cu urmărire pentru retestare.

Pacienţii rămaşi internaţi în secţie vor fi monitorizaţi şi îngrijiţi de personalul medico-sanitar care a efectuat testul COVID-19 şi care a primit două rezultate negative la interval de 72 de ore.

Până la expirarea perioadei de carantină, internările noi, de urgenţă, se fac pe secţiile clinice de Chirurgie I, II şi III.

Managementul medical al pacienţilor şi intervenţiile chirurgicale vor fi efectuate de chirurgii vasculari (cu repetarea testelor SARS-CoV-2 pentru a asigura menţinerea statusului de negativi).

Secţiile de Chirurgie Generală vor asigura personalul mediu şi auxiliar pentru monitorizarea şi îngrijirea permanentă a pacienţilor, astfel încât calitatea actului medical să nu aibă de suferit.

De asemenea, a fost începută şi este în curs de finalizare dezinfecţia terminală în Clinica de Chirurgie Vasculară. Aceasta va fi efectuată continuu, în condiţii de siguranţă, până la externarea tuturor pacienţilor şi stingerea tuturor cazurilor pozitive. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Studiu: Jumătate dintre micile afaceri locale au raportat scăderi ale încasărilor în primele 5 luni ale anului

Publicat

bani

Jumătate dintre micile afaceri autohtone au raportat scăderi ale încasărilor în primele cinci luni ale acestui an, în timp ce un sfert (26%) dintre proprietarii unor astfel de business-uri au declarat că în acest interval le-au crescut încasările, conform unui studiu realizat de Omnicredit, prima platformă fintech 100% online dedicată sprijinirii afacerilor mici din România.

“Micile afaceri din România nu au avut niciodată o situaţie financiară extraordinar de stabilă. Vulnerabilităţile acestor businessuri au fost cu atât mai mult puse în evidenţă în perioada restricţiilor impuse de pandemie, în special în ceea ce priveşte capacitatea financiară de a rezista unor şocuri precum pierderea unor clienţi, încetinirea activităţii economice sau încasările întârziate”, se arată în studiu.

Studiul, efectuat pe baza de clienţi a Omnicredit, reprezentând aproximativ 2.500 de antreprenori, proprietari de afaceri mici şi mijlocii, în perioada ianuarie – mai 2020, a relevat astfel încă o dată slaba capitalizare a sectorului reprezentat de IMM-uri, firme care reprezintă peste 99% din totalul celor înregistrate în ţara noastră.

De asemenea, rezultatele sondajului au arătat că 54% dintre antreprenorii chestionaţi au declarat că în prezent afacerile lor funcţionează cu resurse financiare proprii. Practic, aceste businessuri sunt ţinute pe linia de plutire din aportul financiar personal al proprietarilor.

Rezultatele studiului au mai arătat că doar 7% dintre afaceri se finanţează cu ajutorul unor soluţii de tip factoring sau scontare, deşi acestea nu reprezintă o îndatorare a firmei, ci o modalitate de a încasa la timp facturi, evitând riscul de întârziere a plăţilor de către furnizori.

“Factoringul şi scontarea reprezintă modalităţi de autofinanţare încă puţin utilizate de către IMM-urile din România. (…) Contrar a ceea ce se spune, factoringul nu este un serviciu scump, pentru că nu are alte servicii adăugate (ca la liniile de credit, de exemplu) şi are ca principal cost doar dobânda, de circa 2-3% din valoarea facturii. Acest cost aduce însă şi o serie de beneficii: transformă o plată la termen în lichiditate imediată, antreprenorul poate oferi termene de plată mai lungi sau poate chiar acorda plata în avans la furnizori, pentru a obţine discounturi”, explică Elisa Rusu, CEO şi partener Omnicredit.

Potrivit studiului citat, pandemia a avut un impact considerabil asupra micilor afaceri din România: peste 83% dintre respondenţi au declarat că în această perioadă a fost necesară o suplimentare a capitalului businessului.

“Cele mai multe afaceri care au avut de suferit au apelat, pentru a depăşi dificultăţile financiare aduse de această perioadă, la soluţia cu risc minim a autofinanţării (43%). Însă o pondere relativ mare de afaceri (21%) au folosit soluţii alternative, de tipul facilităţilor oferite de IFN-uri şi companiile fintech. Mai puţin de 10% din businessuri au apelat la fonduri publice sau la tradiţionalele credite bancare”, arată rezultatele studiului.

Cu toate acestea, studiul Omnicredit a revelat şi câteva surprize. Prima este optimismul (moderat) al antreprenorilor chestionaţi. Doar 52% dintre oamenii de afaceri care au răspuns la sondaj anticipează că se vor confrunta cu o scădere a cererii pentru produsele sau serviciile pe care le oferă. Nu mai puţin de două treimi dintre respondenţi au în vedere, pentru acest an, extinderea sau dezvoltarea afacerii, în vreme ce 17% vizează reluarea şi continuarea activităţii la nivelul de dinainte de pandemie.

În schimb, 53% dintre antreprenori apreciază că domeniul lor de activitate şi-a schimbat complet dinamica în urma impactului provocat de pandemie, ceea ce ar putea indica faptul că asistăm la o reorientare a businessurilor către modele de afaceri mai flexibile. Dat fiind că majoritatea oamenilor de afaceri chestionaţi activează în domeniile comerţului şi al serviciilor, probabil că antreprenorii au în vedere tranziţia către operaţiunile online. În continuare, majoritatea proprietarilor de afaceri mici spun că problema cea mai mare cu care se confruntă micile întreprinderi este lipsa accesului la finanţare (85%), urmată de birocraţia şi condiţiile rigide impuse de bănci (83%).

În condiţiile reticenţei businessurilor faţă de birocraţie şi risc, nu este surprinzătoare preferinţa micilor antreprenori pentru soluţiile de microcreditare, atunci când au fost întrebaţi ce soluţii de finanţare au în vedere pentru viitor.

“Dacă 64% au declarat că iau în considerare microcreditele, este cu totul neaşteptată apariţia, pe a doua poziţie în topul opţiunilor de finanţare pentru viitor, a capitalului de risc (fondurile de tip venture capital). Probabil acesta este un efect al consolidării categoriei IMM-urilor din sectorul tehnologiei, clienţi predilecţi ai investitorilor VC, la fel cum probabil că sunt şi scorurile neaşteptat de mari (32%) înregistrate de soluţii precum crowdfundingul şi finanţarea prin “business angels” (30%). În orice caz, este clar că asistăm la o perioadă extrem de activă, marcată de transformări, pentru afaceri”, a adăugat Elisa Rusu.

Omnicredit (omnicredit.ro) este prima platformă fintech de microfinanţare din România care oferă produse de factoring, scontare şi microcreditare, rapid şi cu un minim de documente.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Studiu: Coronavirusul se poate transmite de la oameni la câini şi pisici

Publicat

Un studiu realizat de cercetători italieni a ajuns la concluzia că oamenii pot transmite noul coronavirus SARS-CoV-2 la pisici şi la câini, transmite luni DPA.

În cadrul studiului au fost testaţi 540 de câini şi 277 de pisici, animale de companie din gospodării din nordul Italiei, în special în regiunea Lombardia, în care cel puţin o persoană a fost infectată cu noul coronavirus, sau în zonele în care s-au înregistrat mai multe cazuri.

Studiul, ce nu a fost încă examinat de experţi independenţi (peer-reviewed), a identificat ancorpi pentru coronavirus la 3,4% dintre câinii şi respectiv 3,9% dintre pisicile testate, fapt care indică infectarea lor cu noul coronavirus.

Testele prin tamponare care caută infecţiile virale active au ieşit negative la toate animalele pentru că perioada de transmitere a virusului s-a încheiat după două săptămâni. Testele au fost realizate în perioada martie – mai a acestui an.

Thomas Mettenleiter, conducătorul Institutului Federal german pentru Cercetări cu privire la Sănătatea Animalelor (FLI), a declarat că rezultatele indică faptul că acest virus circulă între oameni şi animale.

“Acest lucru confirmă ceea ce deja ştiam”, a subliniat Mettenleiter, adăugând că dimensiunile mari ale acestui studiu sunt fără precedent şi că a fost dificil pentru oamenii de ştiinţă să culeagă mostre.

Majoritatea animalelor din studiu provin din gospodării afectate de coronavirus, ceea ce demonstrează că infecţia se transmite în mod general de la oameni la animale, conform lui Mettenleiter.

El a confirmat poziţia FLI conform căreia pisicile şi câinii nu îndeplinesc un rol semnificativ în transmiterea COVID-19 şi că oamenii nu trebuie să-şi limiteze contactul cu propriile animale de companie.

De cealaltă parte însă, persoanele infectate ar trebui să-şi limiteze contactul cu animalele de companie, deşi nu există indicii că animalele pot muri din cauza coronavirusului, conform lui Mettenleiter.AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate