EVENIMENT
Atenţie la preţuri în perioada reducerilor de iarnă! Avertisment de la Protecția Consumatorului

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.
„Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici.
Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri.
De asemenea, recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs. În cazul în care aceştia consideră că drepturile le-au fost încălcate le recomand să ne semnaleze orice abatere şi îi asigur că ANPC le va acorda tot sprijinul”, a scris Paul Anghel, pe Facebook.
Comisarul ANPC susţine că vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora, respectiv soldare, lichidare, vânzări promoţionale, trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor.
Astfel, orice operator economic care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice.
„Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus. Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile ‘preţ nou’, ‘preţ vechi’ langă sumele corespunzătoare; fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.
Pentru siguranţa cumpărăturilor din perioada reducerilor citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevarat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a transmis Anghel.
Atenție la prețurile afișate!
În cazul comenzilor online, cumpărătorii trebuie să verifice, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când au ales produsul.
Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.
„Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ langă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile ‘preţ nou’, ‘preţ vechi’ lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (soldare, lichidare, promoţionale);
Orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoţională etc.), trebuie să fie însoţita sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei (‘soldare/soldări/solduri’, ‘lichidare’, ‘promoţii’ etc), însoţită de data de debut şi de durata acesteia.
De asemenea, în cazul în care oferta este deja în derulare, trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai ‘în limita stocului disponibil'”, atenţionează Anghel.
În momentul cumpărării, consumatorii trebuie să verifice dacă oferta mai este valabilă şi dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat).
Totodată, la achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie să verifice preţul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional.
Sfaturi pentru cumpărători
„Sfătuiesc consumatorii să solicite informaţii suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afişe sau pliante, prin anunţuri pe site etc)” , mai spune el.
Pentru cumpărăturile online, operatorul economic este obligat să publice pe website: datele de identificare; caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Timp de returnare de 14 zile de la achiziționare
Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţa contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv, scrie Paul Anghel.
Operatorul economic rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care operatorul economic nu a furnizat pe suport durabil informaţiile legate de dreptul de returnare a produselor, a mai transmis Anghel pe reţeaua de socializare.Agerpres
Citește Romania24.ro pe Google News
EVENIMENT
VIDEO. Mii de pelerini se roagă la Icoana Făcătoare de Minuni a Maicii Domnului, scoasă în procesiune la Mănăstirea Nicula

Seara aceasta, la Mănăstirea Nicula, mii de pelerini s-au adunat pentru a se închina icoanei făcătoare de minuni a Maicii Domnului, scoasă în procesiune în jurul bisericii, într-un moment de rugăciune și emoție colectivă. Printre enoriași se află și liderul AUR, George Simion.
Mii de oameni așteaptă rândul să se închine, să atingă icoana sau să se apropie cât mai aproape, mulți aducând cu ei…
Citește mai mult pe Cluj24.ro
EVENIMENT
ASF avertizează cu privire la o escrocherie cu criptomonede care promite câştiguri garantate. Recomandări pentru cetățeni

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) avertizează cetățenii cu privire la o schemă de înșelăciune complexă, desfășurată prin intermediul aplicațiilor de mesagerie WhatsApp și Telegram, precum și prin alte platforme sociale, care se prezintă sub forma unei comunități cu caracter educațional și investițional.
Potrivit unui comunicat al instituției, această fraudă se bazează pe crearea unor grupuri aparent active pe platforme precum WhatsApp sau Telegram, unde…
Citește mai mult pe Alba24.ro
EVENIMENT
Exproprieri pentru construirea unui pasaj subteran în zona Stadion din Alba Iulia. Care este suma propusă și suprafața expropriată

Exproprieri pentru construirea unui pasaj subteran în zona Stadion din Alba Iulia. Consilierii locali din Alba Iulia vor avea de aprobat, în ședința din 19 august, un proiect privind modificarea și completarea HCL nr. 191/2025 privind declanșarea procedurii de expropriere a unor imobile (terenuri) în vederea realizării obiectivului de investiții „Decongestionare trafic intrare N-V municipiul Alba Iulia DN 74 – construire pasaj subteran zona Stadion Unirea la intersecția B-dului…
Citește mai mult pe Alba24.ro
EVENIMENT
Caniculă de Sfânta Maria la Cluj. Temperaturi de până la 37 de grade și disconfort termic ridicat

Clujenii vor avea parte de o zi toridă vineri, 15 august, chiar de Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului.
Meteorologii au emis o avertizare de caniculă și disconfort termic ridicat, valabilă între orele 12.00 și 21.00, pentru cea mai mare parte a Transilvaniei, inclusiv județul Cluj.
Caniculă de Sfânta Maria la Cluj
Potrivit meteorologilor, temperaturile maxime vor urca până la 37 de grade Celsius, iar…
Citește mai mult pe Cluj24.ro