EVENIMENT
Atenţie la preţuri în perioada reducerilor de iarnă! Avertisment de la Protecția Consumatorului
Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.
„Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici.
Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri.
De asemenea, recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs. În cazul în care aceştia consideră că drepturile le-au fost încălcate le recomand să ne semnaleze orice abatere şi îi asigur că ANPC le va acorda tot sprijinul”, a scris Paul Anghel, pe Facebook.
Comisarul ANPC susţine că vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora, respectiv soldare, lichidare, vânzări promoţionale, trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor.
Astfel, orice operator economic care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice.
„Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus. Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile ‘preţ nou’, ‘preţ vechi’ langă sumele corespunzătoare; fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.
Pentru siguranţa cumpărăturilor din perioada reducerilor citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevarat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a transmis Anghel.
Atenție la prețurile afișate!
În cazul comenzilor online, cumpărătorii trebuie să verifice, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când au ales produsul.
Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.
„Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ langă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile ‘preţ nou’, ‘preţ vechi’ lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (soldare, lichidare, promoţionale);
Orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoţională etc.), trebuie să fie însoţita sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei (‘soldare/soldări/solduri’, ‘lichidare’, ‘promoţii’ etc), însoţită de data de debut şi de durata acesteia.
De asemenea, în cazul în care oferta este deja în derulare, trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai ‘în limita stocului disponibil'”, atenţionează Anghel.
În momentul cumpărării, consumatorii trebuie să verifice dacă oferta mai este valabilă şi dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat).
Totodată, la achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie să verifice preţul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional.
Sfaturi pentru cumpărători
„Sfătuiesc consumatorii să solicite informaţii suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afişe sau pliante, prin anunţuri pe site etc)” , mai spune el.
Pentru cumpărăturile online, operatorul economic este obligat să publice pe website: datele de identificare; caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Timp de returnare de 14 zile de la achiziționare
Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţa contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv, scrie Paul Anghel.
Operatorul economic rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care operatorul economic nu a furnizat pe suport durabil informaţiile legate de dreptul de returnare a produselor, a mai transmis Anghel pe reţeaua de socializare.Agerpres
Citește Romania24.ro pe Google News
EVENIMENT
Student pentru o zi. UTCN deschide porțile pentru liceeni. Tehnologie, workshop-uri și întâlniri cu angajatori
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca îi invită pe elevii de liceu să descopere cum arată, în realitate, viața de student.
Prin proiectul „Student pentru o zi”, organizat de Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră al UTCN, tinerii pot explora campusul, laboratoarele, pot afla informații despre oportunitățile profesionale, dar pot să vadă, pe viu, și cum e viața de student.
Tehnologie, workshop-uri…
Citește mai mult pe Cluj24.ro
EVENIMENT
19 noiembrie: „Sirocco și Regatul Vânturilor” la ESTE Filmul de Miercuri din Blaj. O animație de excepție pentru toate vârstele
ESTE Filmul de Miercuri prezintă „Sirocco și Regatul Vânturilor”, o animație pentru toate vârstele, regizată de Benoît Chieux. Proiecția va avea loc miercuri, 29 noiembrie, de la ora 19:00 la Palatul Cultural Blaj.
Sinopsis:
De ziua ei, Juliette poate cere cadou orice dorește. Prima pe lista de dorințe este să pornească într-o aventură, ca eroinele despre care a aflat din cărți.
Împreună cu sora ei, descoperă trecerea spre o lume extraordinară, unde fetele iau…
Citește mai mult pe Alba24.ro
EVENIMENT
România – Bosnia-Herțegovina, 1-3: înfrângere în preliminariile Cupei Mondiale 2026, după meciul la Zenica
Echipa națională de fotbal a României a pierdut meciul cu Bosnia-Herțegovina, sâmbătă seara, scor 1-3. Partida s-a disputat pe Stadionul Bilino Polje – Zenica.
Partida a contat pentru Grupa H a preliminariilor Cupei Mondiale din 2026.
În minutul 17, a marcat 1-0 pentru România Daniel Bîrligea.
Pentru Bosnia au marcat Džeko în minutul 49, Bajraktarević în minutul 79 și Tabakovic în minutul 90+4.
Într-o atmosferă ostilă, marcată de scandări xenofobe la adresa…
Citește mai mult pe Alba24.ro
EVENIMENT
VIDEO. Memoria martirilor greco-catolici, omagiată la Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca
Muzeul Etnografic al Transilvaniei a găzduit, la finalul acestei săptămâni, vernisajul expoziției foto-documentare „Fericiții Episcopi Martiri Greco-Catolici Români”, dedicată celor șapte episcopi martiri beatificați la Blaj în 2019: Valeriu Traian Frențiu, Iuliu Hossu, Alexandru Rusu, Ioan Bălan, Ioan Suciu, Vasile Aftenie și Tit Liviu Chinezu.
Expoziția prezintă fotografii de epocă, corespondență,…
Citește mai mult pe Cluj24.ro


