Connect with us

EVENIMENT

Atenție la știrile false privind vaccinarea: Au potențial de a crea frică

Publicat

Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva Covid-19 (CNCAV) atrage atenția că anumite informații care circulă în mediul online sunt false și au potențial de a crea panică și frică.

CNCAV atrage atenția că, în spațiul public, în special în mediul online, au apărut și s-au viralizat informații false, imprecise, inexacte sau înșelătoare despre campania de vaccinare din România.

„Cu titlu de exemplu, pe rețeaua socială Facebook a apărut conținutul potrivit căruia <la spitalul Baltasar din București, o asistentă medicală moare, la o oră după vaccin! Era sănătoasă și în floarea vârstei>”, arată reprezentanții CNCAV într-un comunicat remis vineri presei.

Aceștia susțin că Spitalul Baltasar nu are centru de vaccinare și este arondat Spitalului Obregia, la care nu a început vaccinarea: „Prin urmare, precizăm că respectivul conținut este în totalitate fals, înșelător, având potențialul de a crea o stare emoțională negativă (panică, neîncredere, frică)”.

CNCAV anunță că situația privind vaccinările, reacțiile adverse și natura acestora este publicată în fiecare zi, în jurul orei 18.00, pe site-ul oficial, www.vaccinare-covid.gov.ro.

Potrivit ultimei raportări, numărul total al persoanelor vaccinate de la începutul campaniei de vaccinare este de 10.289, iar numărul total de reacții adverse (comune și minore) este de 26 (4 reacții locale cu durere
la locul injectării și 22 reacții generale (febră, cefalee, mialgii, astenie, alergii de tip urticarie). Nu s-au înregistrat cazuri de reacții adverse severe și nici cazuri de deces, precizează CNCAV.

Cetățenii sunt rugați să urmeze câțiva pași relativ simpli de verificare a unor astfel de conținuturi:

„1. Să evite consultarea informațiilor de pe conturi neasumate de persoane despre care să se poată spună dincolo de orice dubiu că există în realitate: conturi care nu au o poză recentă, conturi care nu prezintă informații credibile despre viața personală/ profesională a titularului, conturi care nu au postări cu persoane reale, tot din viața personală sau profesională a titularului, conturi care postează, foarte des, dar pe un
singur subiect (cum ar fi, în cazul semnalat de noi, vaccinarea); în general, sunt mari șanse ca un cont fals să fie însoțit, la poza de profil, de imagini care mizează pe o așazisă apartenență la armată (oameni în uniformă), pe o așa-zisă atractivitate a titularului/ titularei contului sau pe o așa-zisă manifestare a sentimentului religios.
2. Să evite acceptarea cererilor de prietenie din partea unor astfel de conturi și, în general, din partea unor persoane pe care nu le cunosc, despre care nu pot spune cu certitudine că există în realitate și cu care nu împărtășesc nici o experiență concretă (loc de muncă, evenimente la care s-au cunoscut, facultate sau școală absolvite împreună).
3. Să evite reacția/ engagement-ul (comentarii, like-uri, distribuiri) cu conținuturi venite de pe astfel de conturi, chiar și în situația în care redistribuirea sau comentariul ar fi tocmai de contrazicere a conținutului respectiv. Precizăm că angajarea, chiar și din motive de critică sau contrazicere, cu astfel de conținuturi false sau înșelătoare, constituie mecanisme de viralizare, care le amplifică și le aduc și mai mult în atenție.
4. Să amâne pe cât posibil reacția/ engagement-ul cu un conținut provenit din surse îndoielnice (vezi mai sus) și care mizează pe emoții viscerale, imediate, pe reacții de panică, frică, indignare, furie.
5. Să coroboreze informația cu alte surse: surse oficiale, surse din mass media mainstream (televiziune, presă scrisă, radio), surse de încredere (profesioniști din domeniu). Pe subiectul vaccinării, sugerăm consultarea informațiilor puse în circulație de cercetători, profesioniști, medici de strictă specialitate – epidemiologi și virusologi, ale căror identitate și experiență profesională pot fi cu ușurință verificate.
6. Sugerăm distanțare critică față de conținuturile care nu sunt preluate în nici un fel de mass media mainstream. Este puțin probabil ca o informație care are indici de credibilitate să nu înceapă să fie investigață, în mod profesionist, de către jurnaliștii profesioniști care lucrează în mass media.
7. Vă sugerăm să verificați, pe cât posibil:
a. credibilitatea sursei care a publicat informația;
b. numele domeniului de internet folosit; atenție la denumiri neobișnuite, generice sau obscure, la domenii care mimează website-uri cunoscute de știri (mediafax.com.co, comparativ cu site-ul legitim: mediafax.ro)
c. tipul de organizație/ actor media care a publicat informația;
d. autorul articolului (sugerăm prudență dacă informația este anonimă);
e. calitatea redactării și stilul articolului (greșeli de gramatică, de punctuație și ortografie, utilizarea în exces a funcției ALL CAPS, punctuație excesivă pentru un efect de dramatism (???, ?!?, !!!! …. etc.);
f. coerența textului;
g. caracterul excesiv de emotional/ dramatic al textului;
h. data publicării;
i. sursele de date/informații și declarațiile citate (care să poată fi consultate independent)”.

(sursa: Mediafax)

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


EVENIMENT

El Kaddouri (CFR Cluj): Luptăm până la capăt pentru al doilea loc. Obiectivul meu va fi să CÂȘTIG campionatul sezonul viitor

Publicat

el kaddouri e1713166998943.jpg

Mijlocașul de la CFR Cluj cu peste 100 de meciuri în Serie A, Omar El Kaddouri, a analizat înfrângerea cu FCSB, 0-1. Admite că obiectivul echipei este acum locul 2 și spune că vrea să continue la Cluj-Napoca și să devină campion alături de vișinii.

La începutul anului, CFR Cluj l-a convins pe Omar El Kaddouri, fotbalist cu un CV impresionant, să vină în România. La acea vreme, mijlocașul ofensiv nu mai jucase de 7 luni, astfel că nu este 100% pus la punct…

Citește mai mult pe Cluj24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. UPDATE. Canapea în flăcări într-un apartament de pe Calea Mănăștur. 20 de persoane s-au autoevacuat

Publicat

cana 1 e1713197497715.jpeg

Pompierii din cadrul Detașamentelor 1 și 2 Cluj-Napoca au intervenit, luni seara, pentru stingerea unui incendiu într-un apartament situat într-un imobil cu funcțiuni mixte, de pe Calea Mănăștur din municipiul Cluj-Napoca.

”La fața locului s-au alocat patru autospeciale pentru stingerea incendiilor, două autoscări, o ambulanță și o motocicletă SMURD, unde au găsit o canapea cuprinsă de flăcări și mai multe persoane care s-au auto evacuat din…
Citește mai mult pe Cluj24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Bătrân din Cluj-Napoca, dispărut de acasă. Este căutat de Poliție

Publicat

mos 2 e1713211443251.jpg

Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată despre faptul că la data de 14 aprilie, în jurul orei 10.00, Ioan Prunean, în vârstă de 72 de ani, din municipiul Cluj-Napoca, a plecat voluntar de la domiciliu și nu a revenit până în prezent.  Acesta este dat dispărut și este căutat de Poliție și familie.  

Semnalmentele bărbatului sunt înălțime aproximativă – 1,70m, ochi căprui, fără semne particulare.

La momentul plecării era îmbrăcat cu…

Citește mai mult pe Cluj24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Compania IULIUS continuă să investească în Cluj–Napoca și să contribuie la dezvoltarea orașului

Publicat

iulius carbochim1.jpg

IULIUS este o companie concentrată pe dezvoltarea și administrarea de proiecte de regenerare urbană, cu o experiență de peste 25 de ani în real-estate și cu investiții în Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Suceava ce depășesc 1,2 miliarde de euro. Concepute pe formate mixte, care includ grădini urbane, clădiri de birouri premium, zone de shopping și entertainment, dar și cu importante infuzii de capital în infrastructură, proiectele au devenit ancore pentru comunitate și…

Citește mai mult pe Cluj24.ro

Citește mai departe