Connect with us

ACTUALITATE

Avertisment ANPC, de mărțișor: Contrafacerile reprezintă un pericol real

Publicat



Sursă foto: Paul Anghel / Facebook

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie atenţi la achiziţionarea bijuteriilor care vor fi oferite de Mărţişor, pentru că în această perioadă pericolul real îl reprezintă contrafacerile.

“Contrafacerile în domeniul metalelor preţioase sunt multe şi pot îmbrăca diferite forme, precum imitaţiile, deoarece există mai multe metale şi aliaje ce pot semăna vizual cu metalele preţioase. Atunci când sunt realizate bijuterii sau alte obiecte din aceste metale, ele ar putea induce în eroare şi un ochi mai experimentat decât al consumatorului obişnuit, dacă nu se realizează o analiză specifică”, a declarat pentru AGERPRES Paul Anghel, oferind exemplu unui lanţ din metal comun cu verigi terminale şi închizător din aur.

La fel ca şi în cazul metalelor preţioase, există o serie de contrafaceri întâlnite în domeniul pietrelor preţioase. Îmbrăcând forme chimice diverse, de la banale sticle şi materiale reproduse sintetic, toate aceste imitaţii sunt periculoase întrucât sunt aproape imposibil de depistat fără o analiză riguroasă de laborator. “În sens larg, absolut orice piatră care nu este ce susţine descrierea sa, reprezintă o imitaţie”, spune comisarul ANPC .

De asemenea, acesta a dat exemplul umpluturilor, mai ales că uneori construcţia sau modelul unei bijuterii prezintă cavităţi ce pot fi umplute în mod nepermis cu metal comun, cu metal preţios cu titlu inferior sau chiar cu alt metal preţios decât cel de la suprafaţă. Aceste cavităţi sunt închise cu abilitate, umplutura nepermisă devenind practic “invizibilă” ochiului neavizat. Dacă
un obiect din metal preţios, are şi elemente din metal comun sau oţel, datorate designului, orice producător serios, specifică pe aceste elemente componente cuvântul “Metal” sau “Steel”.

Alte produse găsite pe piaţă de ANPC în urma unor controale sunt cerceii umpluţi cu pilitură de plumb, cruce pandantiv din aur sau delfin pandantiv cu umplutură nepermisă din pilitură de plumb pentru mărirea artificială a greutăţii.

Potrivit sursei citate, există obiecte din metal comun acoperite cu un strat subţire de metal preţios (lanţ contrafăcut în greutate de 69,28 grame – la exterior aur şi în interior metal comun), iar aceste obiecte nu pot fi depistate decât după o analiză a obiectului făcută de către specialişti.

În tot acest context, Paul Anghel sfătuieşte consumatorii să ţină cont de câteva recomandări, respectiv de locul de unde alegem să cumpărăm mărţişoarele, pentru că acestea se vând peste tot, la tarabe, supermarket-uri, magazine de bijuterii şi târguri de cadouri organizate în perioada premergătoare zilelor de 1 şi 8 martie.

“Dacă optăm pentru o bijuterie fină din aur, argint sau bătută cu pietre semipreţioase, ar fi bine să o cumpărăm numai din magazine autorizate care vând bijuterii. Un mărţişor din argint vândut la colţ de stradă şi care costă câţiva lei nu poate fi din argint!
Oferirea drept mărţişor a unei bijuterii din metal preţios, cu sau fără pietre preţioase, a devenit din ce în ce mai obişnuită, astfel că piaţa metalelor preţioase oferă o gamă foarte largă de produse, de la clasicele modele de mărţişoare la bijuteriile foarte sofisticate”, spune el.

De asemenea, consumatorii trebuie să fie atenţi la ambalaj, respectiv un plic, o cutiuţă, un săculeţ, indiferent ce mărţişor vor alege. “Nu cumpăraţi mărţişoare cu ambalajul rupt, mototolit, murdar sau pătat. Şi ambalajul contează foarte mult. Verificaţi ca şnurul să nu se desprindă, să nu se deşire şi să fie de calitate. Pentru consumatori, informarea poartă un rol esenţial înainte de cumpărarea propriu-zisă”, avertizează Paul Anghel.

În opinia sa, cel mai important lucru, care trebuie luat în considerare atunci când se cumpără acest tip de produse, este încrederea pe care o oferă furnizorul de astfel de bunuri.

De exemplu, unul din lucrurile de care trebuie să se ţină seama, referitor la încrederea conferită de furnizor, este autorizaţia eliberată de către ANPC operatorilor economici care desfăşoară operaţiuni cu metale preţioase, a cărei copie trebuie să fie afişată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului.

“Sfătuiesc consumatorii să evite cumpărarea mărţişoarelor din metale preţioase şi/sau pietre preţioase de la vânzătorii ambulanţi. Achiziţionarea mărţişoarelor/bijuteriilor din metal preţios trebuie să se facă de la operatorii economici autorizaţi de către ANPC să efectueze operaţiuni cu metale preţioase. Consumatorii trebuie să se să se ferească de oferte de vânzări nesolicitate, de vânzătorii ambulanţi sau care se află în spaţii neautorizate pentru comercializarea unor astfel de produse. Direcţia Metale Preţioase din cadrul ANPC, dispune de laboratoare de analiză si personal specializat pentru analizarea şi expertizarea obiectelor din metale preţioase şi pietre preţioase”, transmite comisarul ANPC.

Astfel, la achiziţionarea mărţişoarelor/bijuteriilor din metal preţios consumatorii trebuie să solicite informaţii complete despre produs, preţ, condiţii de cumpărare; să se asigure că primesc un Certificat de calitate în original, care trebuie să conţină obligatoriu: detalii corecte, precise şi complete referitor la produsul cumpărat (tilul metalului, natura pietrelor etc); datele de identificare ale operatorului economic de unde se achiziţionează produsul; să se asigure că primesc factura fiscală sau bonul fiscal care să justifice achiziţionarea produsului; să ceară informaţii suplimentare despre garanţia oferită produsului şi eventualele probleme de service ce pot să apară; să verifice politica, respectivului operator economic, de returnare a bunurilor, în cazul apariţiei unor defecte ulterioare.

În urma acţiunilor de control desfăşurate în anii trecuţi de către comisarii ANPC au fost depistate o serie de abateri precum: lipsa mărcii de certificare ANPC sau de garanţie proprie pentru mărţişoare şi bijuterii din argint; lipsa informaţiilor privind calitatea pietrelor conţinute de marţişoarele şi bijuteriile din aur sau argint comercializate; lipsa certificatelor de garanţie la comercializarea ceasurilor din argint.

Nu în ultimul rând, au mai fost depistate nereguli în ceea ce priveşte lipsa indicării datei de începere şi de încetare a promoţiei în cadrul căreia se comercializau mărţişoare şi bijuterii din aur şi argint, nepoansonarea marţişoarelor din argint, combinate cu metal comun, cu mărcile impuse de prevederile legale, lipsa afişării preţurilor şi lipsa buletinului de verificare metrologică a cântarulul pentru bijuterii. AGERPRES

ACTUALITATE

Slovacia prelungeşte starea de urgenţă până pe 19 martie

Publicat

Parlamentul Slovaciei a aprobat vineri prelungirea stării de urgenţă în contextul pandemiei de coronavirus, informează dpa.

După o dezbatere în plen ce s-a desfăşurat cu intermitenţe începând de miercuri, o largă majoritate a parlamentarilor a votat în favoarea moţiunii guvernului de prelungire a stării de urgenţă.

Starea de urgenţă, care a fost declarată la 1 octombrie şi de atunci a fost prelungită de mai multe ori în Slovacia, va fi valabilă acum până pe 19 martie.

Alături de alte prevederi, starea de urgenţă permite recrutarea şi transferul forţat al lucrătorilor din sistemul sanitar, precum şi interzicerea reuniunilor.

O interdicţie de circulaţie este în vigoare de la începutul anului, însă aceasta este dificil de controlat din cauza caracterului confuz al excepţiilor.

Potrivit autorităţilor slovace în domeniul sănătăţii, Slovacia a înregistrat de la începutul pandemiei 303.420 de contaminări şi aproape 7.000 de decese cauzate de COVID-19. Ţara central-europeană are aproximativ 5,5 milioane de locuitori.

Potrivit Centrului European de Prevenire şi Control al Bolilor (ECDC), numărul de noi contaminări la 100.000 de locuitori este în Slovacia de 526 în ultimele 14 zile, mai mare de patru ori decât în Germania.

Cu 239,3 decese de COVID-19 la un milion de locuitori în ultimele 14 zile, Slovacia se află în prezent pe primul loc la acest capitol între ţările Europei. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Un rar diamant brut de 242 de carate, oferit spre vânzare de Alrosa la o licitaţie din Dubai

Publicat

Producătorul Alrosa, aflat sub controlul statului rus, va oferi spre vânzare un rar diamant brut de 242 de carate – una dintre cele mai mari pietre preţioase pe care le-a extras în acest secol – la o licitaţie din Dubai, la 22 martie, a anunţat vineri compania, relatează Reuters.

Diamantul clar are dimensiunea unui ou mic.

Alrosa, cel mai mare producător de diamante brute din lume, concurează cu compania anglo-americană De Beers.

“Diamante brute, ce pot permite tăierea unui diamant şlefuit mai mare de 100 de carate, sunt extrem de rare în natură. Chiar şi mai rar sunt oferite astfel de pietre preţioase la licitaţie”, a declarat Evgeny Agureev, director de vânzari în cadrul Alrosa, citat într-un comunicat.

Alrosa a oferit ultima dată un diamant brut de o asemenea dimensiune la o licitaţie deschisă origanizată în urmă cu cinci ani.

Legea rusă prevede că producătorul minier trebuie mai întâi să ofere diamantele sale brute mai mari de 50 de carate depozitului de metale şi pietre preţioase Gokhran.

Diamantul a fost reţinut până în prezent pentru a marca licitaţia internaţională Alrosa cu numărul 100.

Licitaţia va începe de la preţul de 2 milioane de dolari. AGERPRES

Foto:Tatyana Makeyeva / REUTERS

Citește mai departe

ACTUALITATE

Huawei Technologies ar putea produce vehicule electrice sub propriul brand

Publicat

Grupul chinez Huawei intenţionează să producă vehicule electrice sub propriul brand şi ar putea lansa unele modele anul acesta, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.

În 2019, Huawei a devenit o victimă a tensiunilor comerciale dintre SUA şi China, după ce Casa Albă a declarat producătorul chinez de echipamente de telecomunicaţii drept o ameninţare la adresa securităţii naţionale şi ulterior i-a impus mai multe sancţiuni comerciale. Aceste sancţiuni i-au afectat creşterea şi au forţat Huawei să îşi vândă marca de telefoane low-cost Honor.

Huawei Technologies Co Ltd este în negocieri cu firma chineză de stat Changan Automobile şi alte companii auto pentru a utiliza fabricile lor în vederea producerii de vehicule electrice. De asemenea, Huawei discută cu BluePark New Energy Technology, sprijinit de grupul chinez BAIC, fabricarea de modele electrice, susţin mai multe surse.

Planul ar reprezenta o schimbare majoră a direcţiei pentru Huawei, după ce vânzările sale de smartphone-uri au scăzut cu 41% în trimestrul patru din 2020, în urma sancţiunilor impuse de autorităţile SUA. În topul principalilor producători de telefoane mobile inteligente, Huawei este acum pe locul cinci, în urma rivalilor chinezi Xiaomi şi Oppo.

Pentru prima dată din 2013, Huawei nu se mai află printre primii patru producători globali de smartphone-uri, conform datelor firmei de cercetare de piaţă Gartner.

Pe ansamblul anului trecut, Huawei s-a situat pe locul trei în topul principalilor producători de telefoane mobile inteligente, în urma Apple şi Samsung.

Vineri, un purtător de cuvânt al Huawei a dezminţit planurile companiei de a proiecta sau produce vehicule electrice sub propriul brand.

Alte surse au declarat că Richard Yu, directorul diviziei de consum a Huawei, care a ajutat compania să devină unul din cei mai mari producători globali de smartphone-uri, se va concentra pe vehiculele electrice, destinate pieţei de masă.

De ani de zile Huawei dezvoltă o gamă largă de tehnologii pentru vehiculele electrice şi a format parteneriate cu producători auto ca Daimler AG, General Motors şi SAIC pentru dezvoltarea în comun de tehnologii auto smart. Din 2018 Huawei a accelerat angajările de ingineri specializaţi în tehnologii auto.

Vânzările de automobile electrice şi hibride în China, cea mai mare piaţă auto din lume, au crescut anul trecut cu 11%, la 1,37 milioane de unităţi, iar pentru acest an Asociaţia Producătorilor Auto din China (CAAM) se aşteaptă la livrări de 1,80 milioane de unităţi. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Canada autorizează vaccinul produs de AstraZeneca

Publicat

Autorităţile sanitare canadiene au anunţat vineri că au autorizat al treilea vaccin împotriva COVID-19, cel al gigantului farmaceutic AstraZeneca, informează AFP.

Canada, care a autorizat deja serurile Pfizer/BioNTech şi Moderna, a comandat 20 de milioane de doze din vaccinul produs de AstraZeneca.

“O veste excelentă! Autoritatea în domeniul sănătăţii a Canadei a autorizat vaccinul AstraZeneca. Prin urmare, el este sigur, eficient şi gata să fie utilizat!”, şi-a exprimat satisfacţia Pablo Rodriguez, liderul guvernului în Camera Comunelor, pe Twitter.

Mai devreme luna aceasta, Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a anunţat că acest vaccin poate fi administrat persoanelor de peste 65 de ani şi utilizat chiar şi într-o ţară în care circulă variante mutante de coronavirus.

Acest vaccin cu vector viral, dezvoltat de Universitatea Oxford din Regatul Unit şi gigantul farmaceutic AstraZeneca, s-a confruntat cu mici probleme în ultimele săptămâni, eficienţa lui nefiind considerată suficient de concludentă în cazul persoanelor cu vârste peste 65 de ani şi în ţările în care circulă variante mutante.

Vaccinurile de la Pfizer/BioNTech şi de la Moderna se bazează pe tehnologia ARN mesager şi prezintă o rată de eficacitate mai mare de 90%, comparativ cu 60% pentru AstraZeneca. Însă, acesta din urmă are avantajul enorm că poate fi stocat cu ajutorul mijloacelor de refrigerare clasice. El este deja utilizat pe plan internaţional, începând cu Regatul Unit din luna decembrie, dar şi în Uniunea Europeană.

De asemenea, Canada trebuie să primească 1,9 de milioane de doze de vaccin AstraZeneca până la sfârşitul lui iunie prin intermediul mecanismului COVAX al ONU, menit să ajute ţările sărace să-şi vaccineze populaţiile împotriva COVID-19.

Canada, ţară cu circa 38 de milioane de locuitori, a comandat sau rezervat peste 400 de milioane de doze de vaccin de la şapte grupuri farmaceutice.

La fel ca numeroase alte ţări, Canada s-a confruntat cu întârzieri în ceea ce priveşte livrările de doze de vaccin Pfizer/BioNTech şi Moderna, importate din Europa.

Vineri, Canada înregistra peste 858.000 de cazuri de contaminări şi 21.865 de decese cauzate de noul tip de coronavirus de la începutul pandemiei. AGERPRES

Citește mai departe