EDUCATIE
Bacalaureat 2020: Detalii despre examen, modele de subiecte, teste și bareme de corectare
Programa de examen pentru Bacalaureat 2020 a fost aprobată prin ordin semnat de ministrul Educației. Materia de examen va fi doar cea din semestrul I, fără conținuturi aferente semestrului al II-lea al anului școlar în curs.
Măsura a fost agreată și cu partenerii educaționali, reprezentanții elevilor, părinților și cadrelor didactice, în vederea finalizării cu succes a anului școlar 2019-2020.
Citește și BACALAUREAT 2020: REGULI pentru probele scrise care încep LUNI. Ce le este interzis candidaților
Președintele Klaus Iohannis a anunțat luni că examenul se va desfășura așa cum a fost planificat, chiar dacă școlile nu se redeschid fizic în acest an școlar.
Elevii de clasa a XII-a vor putea reveni la școală în intervalul 2-12 iunie, pentru a se putea pregăti pentru examen. Vor fi însă reguli stricte: maximum 10 elevi într-o sală de clasă, acces pe coridoare diferite, măsurarea temperaturii la intrarea în școli.
*Examenul de bacalaureat începe în 22 iunie
Ministrul Educației, Monica Anisie, a anunțat luni că examenul de bacalaureat va începe în acest an în 22 iunie, cu probele scrise.
Examenele de Bacalaureat vor continua cu ulterior cu probele pentru competențe, potrivit ministrului.
Monica Anisie a precizat că urmează a fi comunicat ulterior calendarul exact al examenelor.
*Modele de subiecte pentru Bacalaureat 2020
Modele de subiecte actualizate pentru examenul de Bacalaureat 2020 au fost publicate de instituția din subordinea Ministerului Educației care concepe toate subiectele de examen. Structura subiectelor este aceeași ca și anul trecut.
Limba și literatura ROMÂNĂ:
Uman
E_a_romana_uman_2020_var_model
E_a_romana_uman_2020_bar_model
Real-tehnologic
E_a_romana_real_tehn_2020_var_model
E_a_romana_real_tehn_2020_bar_model
MATEMATICĂ
Mate-Info
E_c_matematica_M_mate-info_2020_var_model_LRO
E_c_matematica_M_mate-info_2020_bar_model_LRO
Științele Naturii
E_c_matematica_M_st-nat_2020_var_model_LRO
E_c_matematica_M_st-nat_2020_bar_model_LRO
Tehnologic
E_c_matematica_M_tehnologic_2020_var_model_LRO
E_c_matematica_M_tehnologic_2020_bar_model_LRO
Pedagogic
E_c_matematica_M_pedagogic_2020_var_model_LRO
E_c_matematica_M_pedagogic_2020_bar_model_LRO
ISTORIE
E_c_istorie_2020_var_model_LRO
E_c_istorie_2020_bar_model_LRO
ANATOMIE
E_d_anat_fiz_gen_ec_um_2020_var_model_LRO
E_d_anat_fiz_gen_ec_um_2020_bar_model_LRO
BIOLOGIE
E_d_bio_veg_anim_2020_var_model_LRO
E_c_matematica_M_tehnologic_2020_bar_model_LRO
Pedagogic
E_c_matematica_M_pedagogic_2020_var_model_LRO
E_c_matematica_M_pedagogic_2020_bar_model_LRO
ISTORIE
E_c_istorie_2020_var_model_LRO
E_c_istorie_2020_bar_model_LRO
ANATOMIE
E_d_anat_fiz_gen_ec_um_2020_var_model_LRO
E_d_anat_fiz_gen_ec_um_2020_bar_model_LRO
BIOLOGIE
E_d_bio_veg_anim_2020_var_model_LRO
CHIMIE
E_d_chimie_anorganica_2020_var_model
E_d_chimie_anorganica_2020_bar_model
E_d_chimie_organica_2020_var_model
E_d_chimie_organica_2020_bar_model
GEOGRAFIE
E_d_geografie_2020_var_Model_LRO
E_d_geografie_2020_bar_model_LRO
FIZICĂ
E_d_fizica_teoretic_vocational_2020_var_model_LRO
E_d_fizica_teoretic_vocational_2020_bar_model_LRO
E_d_fizica_tehnologic_2020_var_model_LRO
E_d_fizica_tehnologic_2020_bar_model_LRO
INFORMATICĂ
E_d_Informatica_2020_sp_MI_C_var_model_LRO
E_d_Informatica_2020_sp_MI_bar_model_LRO
E_d_Informatica_2020_sp_MI_Pascal_var_model_LRO
E_d_Informatica_2020_sp_SN_C_var_model_LRO
E_d_Informatica_2020_sp_SN_Pascal_var_model_LRO
E_d_Informatica_2020_sp_SN_bar_model_LRO
LOGICĂ
E_d_filosofie_2020_bar_Model_LRO
ECONOMIE
E_d_economie_2020_var_model_LRO
E_d_economie_2020_bar_model_LRO
PSIHOLOGIE
E_d_psihologie_2020_var_Model_LRO
E_d_psihologie_2020_bar_Model_LRO
SOCIOLOGIE
E_d_sociologie_2020_var_Model_LRO
E_d_sociologie_2020_bar_Model_LRO
*BACALAUREAT, teste de antrenament (modele de subiecte):
Ministerul Educației a publicat teste de antrenament pentru elevi și baremelor de evaluare și notare a acestora, pentru ca elevii să-și poată contina pregătirea pentru examenele naționale.
Resursele de antrenament tip test, realizate împreună cu Centrul Național de Evaluare și Examinare, respectă modelul subiectului de examen.
Obiectivul acestora este acela de a exersa și de a continua efortul în vederea obținerii unor rezultate bune la viitoarele examene.
Rolul baremelor de evaluare și notare a testelor acestora este de autoevaluare și calibrare a modului în care au fost redactate răspunsurile.
Limba și literatura ROMÂNĂ
Real tehnologic:
Uman:
MATEMATICĂ
Matematică-informatică
Matematică – Științe ale Naturii
Matematică – Tehnologic
Matematică – Pedagogic
ISTORIE
ANATOMIE
BIOLOGIE
Test 6
CHIMIE
Chimie anorganică
Chimie organică
FIZICĂ
Teoretic/vocațional
Tehnologic
GEOGRAFIE
INFORMATICĂ
C/C++ (mate-info)
Pascal (mate-info)
C/C++ (științe ale naturii)
Pascal (științe ale naturii)
ECONOMIE
FILOSOFIE
LOGICĂ
PSIHOLOGIE
SOCIOLOGIE
*BAREME pentru teste de antrenament Bacalaureat 2020:
Limba și literatura ROMÂNĂ
Real tehnologic:
Uman:
MATEMATICĂ
Matematică-informatică
Matematică – Științe ale Naturii
Matematică – Tehnologic
Matematică – Pedagogic
ISTORIE
ANATOMIE
BIOLOGIE
CHIMIE
Chimie anorganică
Chimie organică
FIZICĂ
Teoretic/vocațional
Tehnologic
GEOGRAFIE
INFORMATICĂ
C/C++ și Pascal (mate-info)
C/C++ și Pascal (științe ale naturii)
ECONOMIE
FILOSOFIE
LOGICĂ
PSIHOLOGIE
SOCIOLOGIE
Conform calendarului aprobat de Ministerul Educației, elevii din București vor intra în vacanță vineri, după încheierea cursurilor, și se vor întoarce la școală luni, 26 februarie.
Aceasta este vacanţa de o săptămână care se poate lua la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti în perioada 12 februarie – 3 martie.
Următoarele vacanţe sunt programate astfel:
* de sâmbătă, 27 aprilie, până marţi, 7 mai;
* de sâmbătă, 22 iunie, până duminică, 8 septembrie.
Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară până pe 26 aprilie 2024, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ.
Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
Prin excepţie, se stabilesc următoarele: pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri şi se încheie pe 7 iunie 2024, iar pentru clasa a VIII-a anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri şi se încheie pe 14 iunie 2024.
Pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică şi pentru clasele din învăţământul profesional anul şcolar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri şi se încheie pe 28 iunie 2024. Agerpres
Pentru admiterea din acest an, Universitatea din București pune la dispoziție peste 21.000 de locuri, distribuite astfel: 11.200 pentru programele de licență, 8.986 pentru programele de masterat, 111 pentru programele de masterat didactic și 839 pentru programele de doctorat.
Potrivit unui comunicat de presă al instituţiei de învăţământ superior transmis vineri AGERPRES, concursul admitere sesiunea iulie 2024 la facultăţile Universităţii Bucureşti se desfăşoară pentru programele de licenţă, masterat şi doctorat, în perioada 1 – 26 iulie, iar data-limită de afişare a rezultatelor este 31 iulie.
Pentru sesiunea de toamnă, facultăţile Universităţii din Bucureşti fac înscrieri pe locurile rămase neocupate în perioada 2 – 16 septembrie, iar data-limită de afişare a rezultatelor este 21 septembrie.
„Pentru admiterea 2024, majoritatea facultăţilor Universităţii din Bucureşti vor oferi viitorilor studenţi, masteranzi şi doctoranzi un proces online de înscriere şi admitere, precum şi posibilitatea de achitare online a taxei de înscriere.
De asemenea, unele facultăţi ale Universităţii din Bucureşti vor organiza şi o sesiune online de preînscriere, oferind candidaţilor posibilitatea de a-şi manifesta interesul pentru facultăţile respective şi de a fi la curent cu ultimele noutăţi cu privire la procesul de admitere”, informează sursa citată.
Universitatea din București are astăzi 19 facultăţi
Universitatea din Bucureşti organizează în acest an, atât pentru programele de studii universitare de licenţă, cât şi pentru programe de studii universitare de masterat, o sesiune de admitere specială pentru olimpicii internaţionali şi sportivii medaliaţi la competiţii europene şi mondiale pentru sporturile olimpice şi şah şi la jocurile olimpice şi paralimpice, anterior organizării sesiunii de admitere pentru toţi candidaţii.
În perioada imediat următoare vor fi publicate pe www.unibuc.ro şi pe admitere.unibuc.ro atât oferta anuală de şcolarizare şi regulamentul de admitere, cât şi detaliile cu privire la calendarul acestei sesiuni speciale de admitere.
Universitatea din Bucureşti a fost înfiinţată prin Decretul nr. 765 din 4/16 iulie 1864 al Domnitorului Alexandru Ioan Cuza, iar astăzi are 19 facultăţi care oferă 95 de programe de licenţă, 223 de programe de masterat, 23 de şcoli doctorale pe domenii specifice şi o şcoală pentru studii doctorale interdisciplinare, peste 50 de centre şi nouă staţiuni de cercetare. Agerpres
EDUCATIE
Timiş: Numărul studenţilor care vor să devină ingineri a scăzut cu 15 % în ultimul deceniu, potrivit rectorului UPT
Vineri, rectorul Universității Politehnica Timișoara (UPT), Florin Drăgan, a subliniat că în ultimii zece ani, la nivel național, interesul pentru cariera de inginer a înregistrat o scădere de aproape 15%, în ciuda cererii semnificative de pe piața muncii.
Un raport privind starea învăţământului superior din România, realizat de Ministerul Educaţiei, arată că la facultăţile de inginerie erau anul trecut înscrişi 75.331 de studenţi.
În 2014 erau cu 11.000 mai mulţi.
Deşi universităţile tehnice au reuşit să menţină în general cifrele de şcolarizare, universităţile generaliste care aveau şi specializări de inginerie au fost nevoite să reducă numărul de locuri pentru a creşte specializările considerate mai uşoare, arată un comunicat al UPT, remis AGERPRES.
Rectorul UPT, Florin Drăgan, consideră că este nevoie de o mai bună promovare a unor materii precum Matematică sau Fizică în licee. De asemenea, pentru a le face mai atractive profesorii trebuie să adopte metode interactive de predare.
„Din păcate, sunt multe cauze ce au dus la această scădere a studenţilor la facultăţile de inginerie.
Putem vorbi de o migrare a tinerilor spre universităţi de afară, de scăderea populaţiei şcolare, dar şi de o scădere a numărului de locuri la inginerie a universităţilor generaliste.
Noi, ca universitate tehnică, am menţinut numărul de locuri în ultimii zece ani la acelaşi nivel, însă unele universităţi generaliste care aveau şi facultăţi de inginerie au redirecţionat aceste locuri spre facultăţi mai uşoare pentru studenţi pentru a nu pierde finanţarea de la Ministerul Educaţiei.
În perioada de după pandemie a crescut şi abandonul universitar
În plus, în perioada de după pandemie a crescut şi abandonul universitar.
Studiile inginereşti sunt considerate mai dificile, indiferent de beneficiile pe care tânărul le are după finalizarea lor. Putem vorbi de salarii mai mari, dar şi de o rată de angajabilitate de peste 90% în domeniu”, susţine rectorul Florin Drăgan, citat în comunicatul menţionat.
Raportul Ministerului Educaţiei analizează numărul total de studenţi din perioada 2014-2023, înscrişi la universităţile din toată România.
În raport se poate observa o creştere a numărului celor ce studiază la specializările ce ţin de „tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor” (IT&C), însă această creştere nu compensează scăderea din inginerie.
De exemplu, în 2023 erau înscrişi la licenţă 31.160 de studenţi la specializări IT&C, în timp ce în urmă cu zece ani erau 27.000 de studenţi.
Conform sursei citate, multe companii multinaţionale nu mai fac în România doar producţie, ci acum au şi departamente cercetare, ceea ce a determinat o creştere a nevoii de ingineri pe piaţa muncii în ultimii ani.
De altfel, Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) are în componenţă numeroase proiecte de digitalizare şi de infrastructură, astfel că nevoia de ingineri va creşte şi mai mult în viitorul apropiat.
Declarațiile rectorului Florin Drăgan
„Atât timp cât companiile multinaţionale din industrie se axau strict pe producţie în România, criza de ingineri nu era foarte vizibilă.
În ultimii ani, numai în vestul ţării au fost numeroase companii care şi-au mutat parţial diviziile de cercetare din alte ţări sau au deschis centre de cercetare în România.
Unele dintre ele nu au finalizat acest proces, aşa că au nevoie în continuare de specialişti.
Practic din acel moment problema forţei de muncă înalt calificată a devenit atât de vizibilă.
De altfel, este o problemă întâlnită la nivel european şi este nevoie de măsuri rapide şi concrete.
Există şi o comoditate parţială a tinerei generaţii pentru că îşi doreşte un parcurs universitar mai lejer, în detrimentul unei calificări puternice pe piaţa muncii”, a mai evidenţiat rectorul Florin Drăgan. Agerpres
Procentajul de participare la proba de Limba și literatura română din cadrul simulării Evaluării Naționale a atins 93,4%, cu un total de 164.600 de elevi prezenți, conform informațiilor furnizate luni de către Ministerul Educației.
Potrivit sursei citate, şase elevi au fost eliminaţi, ca urmare a unor tentative de fraudă.
„Platforma destinată evaluării digitalizate a funcţionat în parametri optimi pe toată durata derulării procesului de încărcare a lucrărilor, cu excepţia unui scurt interval de timp (aproximativ 20 de minute), însă fără a se înregistra blocaje”, adaugă sursa amintită.
Simularea Evaluării naţionale continuă marţi cu proba scrisă la Matematică, şi se încheie miercuri cu proba scrisă la Limba şi literatura maternă.
Subiectele sunt elaborate pe baza conţinuturilor/competenţelor asociate acestora, conform programelor pentru simulare, aprobate de Ministerul Educaţiei.
Subiectele şi baremele se publică în fiecare zi de examen, la ora 15,00.
Rezultatele
Rezultatele vor fi comunicate individual pe 23 februarie şi vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ prin discuţii cu elevii, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situaţii în parte, pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare.
„Notele obţinute nu se trec în catalog.
Prin excepţie, la solicitarea scrisă a elevului/a părintelui, acestea pot fi trecute în catalog.
Obiectivele urmărite prin organizarea simulărilor sunt familiarizarea elevilor cu rigorile unei examen real şi optimizarea rezultatelor obţinute de către elevi la finalul studiilor gimnaziale”, menţionează Ministerul Educaţiei. Agerpres