Connect with us

ECONOMIE

Băncile estimează o înăsprire moderată a standardelor de creditare pentru companii, indiferent de dimensiunea lor, în trimestrul III

Publicat

bnr

Băncile prognozează păstrarea nemodificată a condiţiilor de creditare în trimestrul trei din 2019 în cazul ambelor segmente destinate populaţiei, credite imobiliare şi de consum, în timp ce pe palierul companiilor nefinanciare estimează o înăsprire moderată a standardelor de creditare, indiferent de dimensiunea firmelor, reiese dintr-un sondaj realizat de Banca Naţională a României (BNR) privind creditarea.

Potrivit raportului, standardele de creditare aferente împrumuturilor destinate populaţiei (credite de consum şi credite pentru achiziţia de locuinţe şi terenuri) s-au menţinut constante în cel de-al doilea trimestru al anului 2019. În mod similar, la nivelul companiilor nefinanciare, standardele de creditare nu au suferit modificări.

Cererea populaţiei pentru credite destinate achiziţiei de locuinţe şi terenuri a scăzut moderat, în trimestrul II, în timp ce în cazul împrumuturilor de consum aceasta s-a majorat semnificativ. Raportul BNR arată că pentru companiile nefinanciare se observă o creştere importantă a cererii de creditare la nivel agregat, în special din partea întreprinderilor mici şi mijlocii. În cazul corporaţiilor, cererea de împrumuturi pe termen scurt s-a contractat marginal, în timp ce pentru creditele pe termen lung a crescut nesemnificativ.

În trimestrul III din acest an, aşteptările instituţiilor de credit sunt de menţinere nemodificată a cererii populaţiei pentru credite imobiliare şi de creştere moderată pentru împrumuturile de consum. Pe segmentul companiilor nefinanciare, băncile estimează în trimestrul următor o creştere marginală atât pentru împrumuturile pe termen lung, cât şi pentru cele pe termen scurt. AGERPRES

Urmărește știrile romania24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

ACTUALITATE

Alocaţii de stat pentru copii în valoare de 995 milioane lei, achitate în iulie

Publicat

bani lei

Alocaţiile de stat pentru copii achitate în luna iulie 2022 au însumat 995,06 milioane de lei, suma medie plătită fiind de 282,36 lei de beneficiar, conform datelor centralizate de Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS).

În iulie, au beneficiat de acest ajutor un număr de 3.524.030 de copii, cei mai mulţi în Bucureşti (356.266) şi în judeţele Iaşi (187.492), Suceava (132.041) şi Constanţa (124.176).

Suma medie plătită a avut cea mai mare valoare în judeţele Botoşani – 288,06 lei, Caraş-Severin – 286,75 lei şi Timiş – 286,19 lei.

Alocaţia are caracter universal şi este acordată copiilor în vârstă de până la 18 ani, precum şi tinerilor care au împlinit vârsta de 18 ani, care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, până la terminarea acestora. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Peste 1,064 milioane de salariaţi în Bucureşti, la finele lunii mai 2022

Publicat

bani 2 scaled e1653553292374 1000x600.jpg

Numărul salariaţilor din Capitală a ajuns, la finele lunii mai 2022, la 1.064.585 persoane, comparativ cu 1.043.257 persoane în perioada similară din 2021, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.

Câştigul salarial mediu brut, era, la finele lunii mai 2022, de 8.295 lei (7.399 lei în mai 2021), iar cel net de 5.093 lei (4.513 în mai 2021).

Pe de altă parte, la finele lunii mai 2022, în Bucureşti erau înregistraţi 13.487 de şomeri, în scădere cu 1.380 de persoane, comparativ cu perioada similară din 2021. Rata şomajului se situa la 1,1% (1,2% în mai 2021). Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Meci Câciu – Consiliul Fiscal. Deficitul bugetar plauzibil de a fi atins este de 7% din PIB, nu 5,84%

Publicat

bani.png

Consiliul Fiscal consideră că, raportat la ţintele de venituri asumate de Guvern în proiectul de rectificare bugetară, va fi înregistrat un gol de circa 9 mld. lei, reprezentând circa 0,66% din PIB, se arată în opinia publicată joi, informează Ziarul Financiar.

De asemenea, pe partea de cheltuieli bugetare rectificarea aduce o majorare de proporţii, comparativ cu proiectul de buget, determinată în principal de suplimentarea cheltuielilor cu asistenţa socială, alte transferuri şi dobânzi.

Pe partea de cheltuieli bugetare, Consiliul Fiscal vede o subdimensionare de 6,2 mld. lei, adică 0,45% din PIB, în ipoteza în care datele trimise de Ministerul de Finanţe privind impactul măsurilor din sectorul energetic este cel estimat prin proiectul de rectificare.

Analizând modificările operate de proiectul de rectificare bugetară la nivelul principalelor agregate de venituri şi cheltuieli, Consiliul Fiscal apreciază ca deficitul bugetar plauzibil de a fi atins, în metodologie cash, s-ar situa la circa 7% din PIB (faţă de 5,84% din PIB în proiecţia bugetară rectificată).

 

Meci Câciuc – Consiliul Fiscal. Deficitul bugetar plauzibil de a fi atins este de 7% din PIB, nu 5,84%: acest deficit consideră venituri obţinute din suprataxare

 

„Trebuie spus însă că acest deficit consideră venituri obţinute din suprataxare de peste 12,8 mld. lei şi cheltuieli totale către furnizorii de energie de aproximativ 7,4 mld. lei (aşa cum sunt prevăzute în rectificare)”, se arată în opinie.

Proiectul primei rectificări bugetare prevede o majorare nominală substanţială – fără precedent în istoria rectificărilor evaluate de CF din 2010 până în prezent – atât a veniturilor (+31,7 mld. lei, reprezentând +7,2%), cât şi a cheltuielilor bugetare totale (+34,9 mld. lei, reprezentând +6,8%), deficitul bugetului general consolidat situându-se cu 3,2 mld. lei peste ţinta iniţială.

Meci Câciuc – Consiliul Fiscal. Deficitul bugetar plauzibil de a fi atins este de 7% din PIB, nu 5,84%: nivelul proiectat al deficitului este de 5,84%

Exprimat ca procent în PIB, nivelul proiectat al deficitului este de 5,84%, identic celui din construcţia bugetară iniţială, pe fondul majorării proiecţiei PIB-ului nominal cu 55,2 mld. lei.

Potrivit Consiliului Fiscal, revizuirea de amploare a veniturilor bugetare are două surse principale: revizuirea ascendentă a dinamicii PIB nominal (pe fondul inflaţiei ridicate, proiecţia deflatorului PIB fiind majorată de la 5,8% la 12,2%) şi încasările suplimentare din suprataxarea producătorilor de energie electrică şi gaze naturale.

„Dacă există o subdimensionare a impactului cheltuielilor privind schema de compensare în energie, ceea ce este probabil, deficitul ar creşte, inevitabil, în mod considerabil. Şi evoluţii de preţ nefavorabile pe pieţe vor pune presiune în plus pe buget. Această subdimensionare a cheltuielilor cu schema de compensare în energie creează un risc major pentru buget şi consolidarea fiscală”.

Consiliul Fiscal consideră că resursele europene din PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă) şi CFM (Cadrul Financiar Multianual) reprezintă singura forţă contra-ciclică ce poate contracara efectele contracţioniste ale consolidării fiscale. Absorbţia într-o proporţie cât mai mare a acestor resurse financiare, atât nerambursabile, cât şi rambursabile, este vitală pentru România, având în vedere starea bugetului public şi vulnerabilităţile balanţei externe, mediul internaţional extrem de nefavorabil.

În contextul în care Consiliul Fiscal a apreciat, la veniturile bugetare, „probabilă manifestarea unui gol de venituri”, Adrian Câciu a fost întrebat joi dacă există probabilitatea să vină o criză în România.

Meci Câciuc – Consiliul Fiscal. Deficitul bugetar plauzibil de a fi atins este de 7% din PIB, nu 5,84%: situația este complicată

„Situația este complicată încă de la preluarea mandatului actualului guvern. Era complicată și înainte, a devenit mai complicată, mai ales din februarie, când a apărut și conflictul din Ucraina. Sunt tot felul de presiuni. Putem să le numim crize plecând de la energie până la combustibil, alimente, situații și întreruperi de lanțuri de aprovizionare, o serie de incertitudini”, a răspuns ministrul.

Câciu a adăugat: „Există riscul. Deci nu suntem într-o oază în care suntem feriți de riscurile apariției unor elemente de presiune de exemplu recesioniste, dar ele au fost sau sunt anticipatele pas cu pas pentru că trebuie să te uiți cum funcționează anumiți indicatori proxy – de exemplu producția industrială este în scădere. Asta îți arată că vei avea o dificultate, cel puțin pe trimestrul 3 și 4 și trebuie să iei niște măsuri, să revigorezi acea acea zonă, astfel încât pierderile de context sau de conjunctură să nu se resimtă în efectele orizontale”. MEDIAFAX

Citește mai departe

ACTUALITATE

Când cresc salariile bugetarilor

Publicat

ministrul finante adrian caciu

Ministrul Finanțelor Adrian Câciu spune că ordonanța privind majorarea salariilor bugetarilor va fi aprobată săptămâna viitoare.

„A fost o decizie luată în coaliție. Nu e vorba de bani și nu e vorba neapărat de majorări, o să reiau puțin trecutul: Am făcut legea bugetului de stat, am venit că dăm pentru zona bugetară doar pentru două famiilii ocupaționale, sănătate și educație, și că pentru celelalte familii ocupaționale, în funcție de cum evoluează execuția bugetară, veniturile statului, vom încerca la jumătatea anului să venim cu noi măsuri. S-a venit cu această propunere ca toate familiile ocupaționale care aveau o diferență de grilă până în 2022 să primească acest 1/4 și în direcția aceasta mergem, cred că ordonanța va fi aprobată săptămâna viitoare”, a declarat joi, la finalul ședinței de Guvern, Adrian Câciu.

 

Când cresc salariile bugetarilor: măsuri în analiză

 

El susține că restul măsurilor, care privesc sporurile, au rămas în analiză.

„Restul de măsuri privind sporurile au rămas să fie analizate separat pentru că avem în analiză la Ministerul Muncii reforma salarizării unitare, reforma administrației, sunt mai multe reforme pe PNRR, și să se intervină totuși cu o abordare integrată, corelată la nivel de întreg aparat bugetar pentru a nu crea noi inechități”, a precizat ministrul. Conform acestuia, sporurile „sunt mai sensibile câteodată decât salariul de bază pentru că pot crea prin diferențe între ministere noi inechități”. MEDIAFAX

Citește mai departe