Connect with us

ECONOMIE

Bugetul pe anul viitor intră în dezbaterea Parlamentului

Publicat

parlament

Bugetul de stat pe anul 2022 intră marţi în dezbaterea parlamentară.

Proiectul bugetului de stat şi cel al asigurărilor sociale de stat pe anul viitor au fost aprobate luni de Guvern, iar luni seara au ajuns la Parlament.

După cum au stabilit Birourile permanente reunite ale celor două Camere, senatorii şi deputaţii au termen până marţi la ora 12,00 pentru a depune amendamente la cele două proiecte.

Începând cu ora 14,00, bugetele instituţiilor vor intra în comisiile de specialitate pentru aviz, iar de la ora 18,00 în comisiile reunite de buget-finanţe.

Proiectele bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 vor intra joi în plenul Parlamentului, pentru dezbatere şi vot. Agerpres


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ECONOMIE

Noile plafoane la facturi. Peste un milion de facturi vor fi refăcute

Publicat

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat noile plafoane la facturile la energie electrică și gaze. De asemenea, prim-ministrul a spus că peste un milion de facturi vor fi refăcute fără ca românii să fie debranșați.

La energie electrică scade plafonul de la 1 leu la 0,8 lei per kW în cazul consumatorilor casnici și se fixează la 1 leu per kW în cazul IMM-urilor, au decis guvernanții, scrie MEDIAFAX.

În ceea ce privește limita de consum, aceasta crește de la 300 de kW la 500 de kW la persoane fizice.

La gaze plafonul scade la 0,31 Kw, iar limita de consum crește de la 1.000 la 1.500 de Kw. Discount-ul este 0,221 lei per kW, iar pentru IMM-uri, școli spitale, biserici și industria alimentară este 0,36 lei per kW

Am luat decizia ca toate facturile să fie retrimise fără ca oamenii să fie debranșați, a mai spus premierul Nicolae Ciucă.

Măsura se va aplica de la 1 februarie până la 31 martie și va avea un impact de aproximativ 3 miliarde de lei, a adăugat premierul.

Toate facturie făcute greșit vor fi refăcute, iar clienții nu vor plăti penalități, a mai spu premierul Ciucă. Este vorba despre peste un milion de facturi greșite, a precizat Nicolae Ciucă.

Întrebat dacă firmele ar putea fi obligate să nu mai facă concedieri, Ciucă a răspuns că toate aceste măsuri au fost discutate și dezbătute astfel încât să nu se închidă companiile și locurile de muncă să fie păstrate.

Chestionat mai departe dacă va cere să nu facă în această perioadă concedieri, prim-ministrul a răspuns că este o condiție care va fi discutată cu mediul de afaceri.

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe

ACTUALITATE

Primarul Fritz cere un nou ajutor financiar de la Guvern pentru Colterm

Publicat

Primarul Timişoarei, Dominic Fritz, i-a transmis, luni, o scrisoare deschisă premierului Nicolae Ciucă, prin care cere ajutor în găsirea unor soluţii în problema sistemului de termoficare centralizat, inclusiv alocarea în regim de urgenţă de fonduri către administraţiile locale pentru subvenţionarea costului de producere a energiei termice.

„Deja, compania locală de termoficare (Colterm, n.r.) a luat măsuri extreme la Timişoara pentru a limita factura la gaz: producerea de agent termic la temperaturi mai scăzute şi restricţionarea furnizării apei calde pe perioada nopţii, măsură ce creează un disconfort considerabil populaţiei. Fac apel la dumneavoastră, domnule prim ministru, să urgentaţi găsirea şi validarea unor soluţii în problema sistemului de termoficare centralizat, inclusiv alocarea în regim de urgenţă de fonduri către administraţiile locale pentru subvenţionarea costului de producere a energiei termice”, afirmă Dominic Fritz în scrisoarea deschisă adresată premierului Ciucă.

El vorbeşte în document despre „falimentarea bugetelor locale şi sistarea serviciilor de termoficare în plină iarnă”, ceea ce ar avea „consecinţe catastrofale” pentru zeci de mii de cetăţeni şi instituţii.

„România are o coaliţie de guvernare stabilă, cu o largă majoritate parlamentară care îi permite să reacţioneze în regim de urgenţă, în favoarea şi beneficiul cetăţenilor ei. Schema existentă de ajutor a Guvernului, care prevede o acoperire din bugetul de stat a 50% din creşterea preţului la gaz pentru CET-uri, încă nu a produs efecte şi nu va putea acoperi decât o mică parte a costurilor reale. Falimentarea bugetelor locale şi sistarea serviciilor de termoficare în plină iarnă ar avea consecinţe catastrofale pentru zeci de mii de cetăţeni, instituţii publice, şcoli şi spitale, un scenariu ce poate fi evitat doar cu ajutorul dumneavoastră”, menţionează Fritz în scrisoare.

Totodată, edilul Timişoarei subliniază că municipiile şi oraşele din România care încă mai au un sistem de termoficare centralizat traversează cea mai dificilă iarnă din ultimele decenii, iar explozia preţurilor la gaze naturale a adus dificultăţi uriaşe în buna funcţionare a oraşelor, nu doar în producerea de agent termic şi apă caldă.

Dominic Fritz punctează că în prima jumătate a lunii ianuarie 2022, factura de gaz la compania de termoficare locală din Timişoara a fost de 30.000.000 de lei, sumă care acoperă doar două săptămâni de funcţionare, echivalent cu aproape jumătate din subvenţia anuală pe care legea permite să fie plătită de primărie.

„În ciuda faptului că aproape toate veniturile oraşului se duc către compania locală de termoficare, în aceste săptămâni, nu va fi destul pentru a acoperi nevoia de gaz la preţurile actuale. La Timişoara, funcţionarea în bune condiţii a sistemului de termoficare în lunile noiembrie-decembrie s-a datorat intervenţiei financiare a Guvernului României care a alocat 53.800.000 de lei în decembrie anul trecut şi subvenţiei de circa 23.000.000 de lei de la Primăria Municipiului Timişoara, la care s-a adăugat suma de 24.000.000 de lei încasată de la abonaţi, inclusiv de la primărie pentru instituţiile subordonate (şcoli, spitale, instituţii de cultură etc.)”, spune Dominic Fritz.

Primarul Timişoarei remarcă faptul că solidaritatea contribuabililor timişoreni cu abonaţii din sistemul de termoficare este mare, dar are câteva limite matematice, astfel că nu se poate plăti din bugetul local mai mult decât se încasează.

„În ciuda tuturor eforturilor, care deja blochează Primăria financiar în alte domenii importante, nu avem pârghii de a susţine continuarea serviciului de termoficare dincolo de fondurile existente. Dublarea preţului la gigacalorie pentru abonaţi de la 1 ianuarie 2022 nu va avea efecte decât în martie”, concluzionează Dominic Fritz.

Administratorul special al companiei de termoficare Colterm a anunţat, luni, că în condiţiile actuale, cu zile geroase şi a costurilor ridicate pentru asigurarea necesarului de gaz şi cărbune, este luată în calcul restricţionarea furnizării apei calde pe timpul nopţii, dar şi apariţia unor situaţii în care „temperatura de producere a agentului termic să scadă cu câteva grade, pentru a limita factura la gaz”, care vor fi resimţite de consumatori. AGERPRES

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe

ACTUALITATE

România, printre ţările cu cea mai redusă scădere a cheltuielilor aferente consumului gospodăriilor în 2020

Publicat

bani.png

Cheltuielile aferente consumului gospodăriilor au scăzut cu 8% în 2020 comparativ cu 2019, cea mai semnificativă reducere anuală de când se publică aceste date, şi este cauzată de efectele pandemiei de coronavirus, a anunţat luni Oficiul European de Statistică (Eurostat).

Măsurile de distanţare socială, restricţiile impuse de guverne privind libera circulaţie şi activităţile economice neesenţiale au afectat sever cheltuielile aferente consumului gospodăriilor.

Toate statele membre UE au raportat în 2020 o scădere a cheltuielilor aferente consumului gospodăriilor. Datele pentru România, Grecia, Germania, Belgia, Franţa, Croaţia, Cipru, Ungaria, Olanda şi Portugalia sunt provizorii, menţionează Eurostat.

Cel mai semnificativ declin a fost înregistrat în Malta

Comparând 2019 cu 2020, cel mai semnificativ declin a fost înregistrat în Malta (minus 22,2%), Croaţia (minus 16,2%), Spania minus 15,8%) şi Grecia (minus 15,6%), iar cea mai redusă scădere a fost în Slovacia (minus 2,3%), Danemarca (minus 2,4%), Lituania (minus 2,8%), Polonia (minus 3,3%), Suedia (minus 3,8%) şi România (minus 4,3%).

eurostat

Recent, Eurostat a informat că în 2020 cel mai semnificativ declin în cheltuielile aferente consumului gospodăriilor a fost observat anul trecut la categoria „restaurante şi hoteluri” (minus 38% comparativ cu 2019), „îmbrăcăminte şi încălţăminte”, „transport” şi „activităţi recreative şi culturale” (toate cu minus 17%). În schimb, cel mai important avans s-a înregistrat la „alimente şi băuturi non-alcoolice” (3%) şi „comunicaţii” (2%).

În 2020, peste un sfert (26%) din cheltuielile aferente consumului gospodăriilor au fost alocate pentru „locuinţă, apă, electricitate, gaz şi alţi combustibili”, înaintea „alimentelor şi băuturilor non-alcoolice” (15%) şi „transportului” (12%). Agerpres

sursa foto: ec.europa.eu

Citește mai departe

ACTUALITATE

Mașinile de lux nu au cunoscut pandemia

Publicat

masina

Aflate la vârful unei pieţe auto paralizate de criza sanitară, automobilele de lux precum Rolls-Royce, Bentley sau Bugatti au cunoscut un an 2021 record, în frunte fiind vânzările de SUV-uri, aceste vehicule care seamănă că un automobil de teren dar cu performanţe apropiate de cele ale unei berline, informează AFP.

Constructorul britanic de automobile de lux Rolls-Royce, o divizie a grupului german BMW, a reuşit în acest an să îşi depăşească recordul istoric care data din 2019, în condiţiile în care a vândut un număr fără precedent de 5.586 de automobile. Clienţii înstăriţi s-au îngrămădit să cumpere noul coupe Ghost şi noul SUV Cullinan, care au un preţ de pornire de 300.000 de euro.

Rivalii Bentley şi Lamborghini (ambele mărci controlate de grupul Volkswagen) au stabilit şi ei noi recorduri de vânzări în acest an, cu 14.659 respectiv 8.405 de vehicule vândute la nivel mondial în 2021, în special graţie SUV-urilor Bentayga şi Urus, care se comercializează pentru aproximativ 200.000 de euro.

De asemenea, constructorul de supercaruri Bugatti a salutat ceea ce a numit „cel mai bun an din istoria companiei”, cu 150 de automobile comandate, fiecare pentru un preţ de aproximativ trei milioane de euro.

„Peste tot este la fel: după criză, bogaţii sunt mai bogaţi iar săracii sunt mai săraci. Segmentele de lux şi cele premium au rezistat mai bine decât segmentul generalist”, comentează Adolfo De Stefani Cosentino, preşedintele Federaţiei italiene a concesionarilor de automobile (Federauto)..

„Sunt foarte mulţi bani care sunt gata să fie cheltuiţi. Am fost impresionat de numărul clienţilor care ne-au mărturisit că graţie Covid au înţeles că ar putea muri mâine şi că acum este momentul în care trebuie să profite de viaţă”, a mărturisit directorul general de la Rolls-Royce, Torsten Muller-Otvos într-un interviu acordat AFP în luna mai a anului trecut.

La nivel general însă, în paralel cu criza sanitară, industria auto mondială a fost lovită de o penurie de componente, în special semiconductori, care a forţat producătorii să reducă activitatea deşi carnetele lor de comenzi erau pline. Potrivit firmei de consultanţă PwC, criza de semiconductori a împiedicat producţia a 9,5 până la 11 milioane de vehicule la nivel mondial în 2021.

În schimb, pe segmentul premium, grupul auto german BMW a înregistrat un an 2021 record cu 2,2 milioane de automobile vândute, în special în China şi SUA. Rivalul german Mercedes-Benz a înregistrat o scădere de 5% a vânzărilor globale, din cauza penuriei de semiconductori, însă divizia sa de automobile sportive AMG şi marca de lux Maybach au raportat o explozie a vânzărilor.

„Doar cele mai cerute vehicule au fost produse. Constructorii de automobile premium au fost astfel dispuţi să cumpere componentele mai scumpe”, a subliniat José Baghdad, responsabil pentru sectorul auto la PwC.

În plus, boom-ul produselor de lux nu s-a limitat la vehiculele pe patru roţi: producătorul italian de motociclete Ducati a reuşi în 2021 să stabilească un nou record de vânzări cu peste 60.000 de exemplare comercializate la nivel global.

Un alt fenomen marcat pentru sectorul auto, electrificarea, a început să afecteze şi segmentul de lux, atât „ca un nou suflu cât şi ca o adevărată provocare”, subliniază José Baghdad. „Unul din punctele de atracţie ale mărcilor premium era motorizarea, cu o putere şi o sonoritate deosebită. Prin trecerea la motoarele electrice, va fi mai dificil să le deosebim”, spune José Baghdad.

Un exemplu este constructorul german de automobile sportive Porsche (care a înregistrat şi el un an 2021 record cu peste 300.000 de vehicule vândute), în cazul căruia legendarul model 911 a fost depăşit de berlina electrică Taycan, pentru care vânzările s-au dublat comparativ cu 2020. AGERPRES

Sursă foto: wired.it

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe