ECONOMIE
Câte dintre persoanele care utilizează produse și servicii bancare au credite

O cercetare de piață a relevat trei profile ale debitorilor români. Astfel că 46,9% dintre consumatori sunt incluși la profilul hiper utilizatorului, 37,7% la profilul utilizatorului de credite de nevoi personale și 15,4% la profilul utilizatorului de credit ipotecar.
Cercetarea „Sistemul bancar în percepția românilor: creditarea și incluziunea financiară a românilor” a fost realizată în luna iulie 2022 de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) și comandată de Asociația Română a Băncilor.
Gradul de incluziune financiară în rândul adulților a ajuns la 68% în România la jumătatea anului 2022, iar 31% dintre persoanele care utilizează produse și servicii bancare au declarat că dețin credite în momentul de față. Cercetarea de piață arată că 86% dintre debitori au declarat că au accesat credite de la bănci, 8% de la IFN (Instituții Financiare Nebancare), 5% de la ambele și 1% nu au răspuns. Rata creditelor neperformante a scăzut până la 2,87% în luna octombrie 2022.
prodBăncile au aplicat măsuri de sprijin pentru clienții aflați în dificultate financiară, inclusiv prin refinanțarea creditelor.
Consumatorul utilizator de credite de nevoi personale este mai degrabă bărbat, din mediul rural, cu studii elementare sau medii. 79% dintre respondenții încadrați la acest profil au accesat credite de nevoi personale și pentru 92% valoarea totală a tuturor creditelor pe care le-au contractat este sub 10.000 euro. În 94% dintre cazuri, creditele au fost contractate de la bancă. Utilizatorii se declară, per total, foarte mulțumiți de interacțiunea cu băncile, de la rapiditatea cu care au obținut creditul până la interacțiunea cu personalul băncii, se arată în cercetarea de piață.
Comportamentul de plată a creditelor arată că 77% dintre respondenții incluși la acest profil reușesc să își plătească ratele la zi, 27% au solicitat la un moment dat amânarea plății ratelor și 55% au optat pentru o refinanțare.
Câte dintre persoanele care utilizează produse și servicii bancare au credite. Peste 60% dintre utilizatorii încadrați la acest profil au venituri lunare de sub 4000 lei
Aproximativ 66% dintre utilizatorii încadrați la acest profil au venituri lunare de sub 4000 lei. 44% dintre persoanele incluse la acest profil trăiesc în sudul României, iar 37% în regiunea Transilvania – Banat.
Utilizatorul este mai puțin digitalizat, interacționează cu o singură bancă sau maxim două, iar 50% își țin evidența în minte a veniturilor și cheltuielilor și doar 19% pe hârtie.
Deși 54% dintre utilizatori au smartphone în gospodărie și utilizează, 31% nu au și nu utilizează smartphone. Doar 17% folosesc aplicații de Mobile/online banking și doar 2% au portofel electronic.
Mai mult de jumătate dintre persoanele de la acest profil (54%) folosesc fie mai mult numerar, fie numai numerar în tranzacțiile de zi cu zi.
Profilul hiper utilizatorului de credite arată că acesta este bărbat, locuiește în mediul urban și are studii medii. 50% dintre utilizatorii încadrați la acest profil au venituri lunare între 4000 – 10.000 lei, iar 52% trăiesc în regiunea de Sud a României și 34% în regiunea Transilvania – Banat.
Aproximativ 76% dintre aceștia au credit de nevoi personale și 16% au credit pentru produse luate în rate. Pentru 74% valoarea totală a tuturor creditelor pe care le-au accesat este sub 10.000 euro, iar pentru 24%, valoarea totală este între 10.000 și 30.000 euro.
Peste trei sferturi dintre persoanele de la acest profil (77%) au credite de la bancă, 13% de la IFN și 10% de la ambele.
Aproximativ 76% reușesc să își plătească ratele la zi, iar 4% nu reușesc să și le plătească, dar 45% au optat pentru refinanțare și 16% au solicitat la un moment dat amânarea plății ratelor.
Câte dintre persoanele care utilizează produse și servicii bancare au credite. Câți dintre utilizatori folosesc o aplicație de tip Internet / Mobile Banking
Hiper utilizatorul are un grad mediu spre ridicat de digitalizare și folosește între una și trei bănci.
Aproximativ 38% dintre utilizatorii încadrați la acest profil țin evidența veniturilor și cheltuielilor în minte, iar 20% utilizează o aplicație de tip Internet / Mobile Banking în acest scop. 87% au smartphone în gospodărie și utilizează, 89% au aplicații de Mobile/ online banking și 22% au portofel electronic.
Dintre utilizatorii încadrați la acest profil, 48% fac plăți folosind în egală măsură numerar și card.
Consumatorul utilizator de credit ipotecar/imobiliar este preponderent bărbat din mediul urban cu studii superioare, iar 87% dintre aceștia au venituri lunare de peste 4000 lei.
Jumătate dintre persoanele încadrate la acest profil (50%) trăiesc în sudul României și o treime (36%) în regiunea Transilvania – Banat. 94% dintre debitorii aferenți acestui profil au credit ipotecar/ imobiliar.
Câte dintre persoanele care utilizează produse și servicii bancare au credite. 96% reușesc să își plătească ratele la zi
Pentru 38% valoarea totală a tuturor creditelor pe care le au este între 10.000 și 30.000 euro, pentru 36%, valoarea totală este între 30.000 și 60.000 euro, iar 22% au credite de peste 60.000 euro.
Din analiza comportamentului de plată rezultă că sunt cei mai buni platnici, 96% reușesc să își plătească ratele la zi, doar 7% au solicitat la un moment dat amânarea plății ratelor și 29% au optat pentru o refinanțare.
Utilizatorii aferenți acestui profil au credite numai de la bancă, în proporție de 99%, și folosesc de regulă două bănci, dar și o singură instituție de credit sau trei bănci.
Acești utilizatori sunt puternic digitalizați, 96% fac plăți folosind Internet/ Mobile Banking și 69% folosesc mai mult cardul pentru a face plăți. Aproximativ 98% au smartphone în gospodărie și utilizează, 98% au aplicații de mobile/ online banking și 47% au portofel electronic. 74% dintre utilizatori folosesc mai mult cardul sau numai cardul în tranzacțiile de zi cu zi.
Câte dintre persoanele care utilizează produse și servicii bancare au credite. În funcție de ce factori se diferențiază profilul persoanelor
Profilul persoanelor înclinate în mod deosebit către creditele ipotecare, dar și al hiper utilizatorilor se diferențiază în primul rând în termeni de mediu de rezidență, în raport cu celălalt cluster, având de departe o aură urbană.
În timp ce locuitorii din mediul rural au adesea acces la gospodăria familiei, cei din mediul urban sunt nevoiți să acceseze împrumuturi pentru a se putea muta din gospodăria familiei.
Regiunea Sud (Muntenia) este mult mai predispusă în a genera profiluri ale utilizatorilor de credite ipotecare sau hiper utilizatorilor, iar acest aspect poate fi un descriptor economic, dar poate vorbi și despre un nivel de alfabetizare economică mai mare, potrivit cercetării de piață.
Totuși, nu este de neglijat că în regiunea Sud întâlnim și zona metropolitană a Bucureștiului, iar acest element generează creșterea nivelului de alfabetizare și de nevoi financiare.
Sondajul de opinie a fost realizat în luna iulie 2022 la solicitarea Asociației Române a Băncilor și cu sprijinul Institutului Bancar Român pe un eșantion de 1.066 respondenți adulți care utilizează produse și servicii bancare, eroarea maximă tolerată fiind de +/- 3%.
(sursa: Mediafax)
ACTUALITATE
CUPRU MIN SA ABRUD organizează cerere de ofertă cu plic închis pentru achiziția: BLINDAJ SPIRA CLASOR

ECONOMIE
Grupul austriac Lagermax a inaugurat la Arad un centru logistic ultramodern, certificat BREEAM. Investiție strategică în vestul României

Un nou hub pentru transport și logistică: Grupul austriac Lagermax Logistics și-a extins rețeaua europeană prin inaugurarea, la Arad, a unui centru logistic ultramodern.
Amplasat pe drumul dintre Arad și Zădăreni, noul hub beneficiază de o poziție strategică, în apropierea autostrăzii A1 și a graniței cu Ungaria, ceea ce asigură acces direct la coridoarele pan-europene de transport.
Clădirea este certificată BREEAM Excellent, standard internațional care confirmă respectarea celor mai noi cerințe privind eficiența energetică și sustenabilitatea.
Richard Poeschl- CEO Lagermax, despre dimensiunea și rolul investiției de la Arad
Richard Poeschl: „Un hub construit pentru viitor” CEO-ul grupului austriac, Richard Poeschl, a subliniat rolul noii investiții în consolidarea rețelei europene Lagermax: „Noul terminal de la Arad se întinde pe 24.000 m² de depozite și 1.000 m² de birouri moderne.
Este împărțit în patru unități flexibile, gândite să răspundă tuturor cerințelor clienților noștri. Suntem mândri că am ridicat această clădire conform celor mai noi standarde internaționale de sustenabilitate și eficiență energetică.”
El a amintit și rolul bazei de la Curtici, dezvoltată anterior: „Curticiul a fost un motor economic și un model de succes regional. Noul hub de la Arad este continuarea firească a acestui drum.”
”Prin această locație, transmitem un mesaj puternic: Lagermax consideră România ca o piață cu adevărat în creștere și o regiune în care dorim să investim și să avem succes împreună. Noul depozit din Arad va juca un rol cheie – ca un centru logistic, cu locuri de muncă atractive și ca partener de încredere pentru clienții noștri.”
Printre facilități se numără servicii de depozitare, distribuție rapidă și livrare peste noapte (overnight delivery), în special pentru industria auto.
Sorin Luchescu: inaugurăm o etapă nouă pentru Lagermax
„Nu inaugurăm doar o clădire, ci o etapă nouă: un angajament pentru inovație, eficiență și servicii de înaltă calitate pentru clienții noștri. Este un pas important prin care aducem standardele rețelei Lagermax mai aproape de partenerii noștri, atât din România, cât și de pe plan internațional”, a declarat Sorin Luchescu, Managing Director Lagermax Logistics România.
Ambasadorul Austriei, discurs despre importanța economică și relațiile bilaterale cu România
Discursul ambasadoarei Austriei în România, Ulla Krauss-Nussbaumer, a oferit un cadru amplu pentru înțelegerea dimensiunii bilaterale a investiției și importanța relațiilor economice dintre România și Austria:
”Pot afirma cu fermitate, că succesul economic al României și al Lagermax au mers mână în mână.
Dezvoltarea economiei românești a confirmat alegerea Lagermax de a activa în România, iar, la rândul său, disponibilitatea Lagermax de a-și asuma riscuri și de a investi aici, a contribuit la dezvoltarea economiei românești.
Această nouă investiție este mai mult decât un centru logistic – este un simbol al inovației, al dezvoltării regionale și al puterii cooperării economice austro-române. Logistica joacă un rol esențial în comerț, sprijinul industriilor și interconectarea piețelor.
Ea este motorul tăcut al creșterii economice și al competitivității. Austria și România sunt unite printr-un parteneriat de lungă durată și dinamic.
De-a lungul anilor, relațiile noastre bilaterale s-au aprofundat semnificativ – impulsionate de schimbul cultural, legăturile istorice și o puternică colaborare economică. Câteva cifre ilustrează acest progres:
- Comerțul dintre țările noastre s-a dublat în ultimii ani, ajungând din 2022 la aproximativ 6 miliarde de euro.
- România este a 14-a piață de export cea mai importantă pentru Austria și ocupă locul 20 printre partenerii noștri de import.
- România este, de asemenea, a șasea cea mai mare destinație pentru investiții străine directe din întreaga lume pentru Austria, cu investiții de peste 13,5 miliarde de euro.
Și toți noi de aici știm că Austria este al doilea cel mai mare investitor în România.
Acest nou centru logistic este o dovadă a acestei încrederi și a viziunii comune. Reflectă angajamentul companiilor austriece pentru dezvoltarea dinamică a României și credința lor în potențialul acestei regiuni.
Felicitări Lagermax si întregii echipe Lagermax pentru acest minunat succes.
Austria este mândră să fie un partener de încredere pentru România și ne bucurăm să continuăm împreună drumul nostru – spre inovație, durabilitate și prosperitate comună.”
Europarlamentarul Gheorghe Falcă: de la Curtici la Bruxelles
Europarlamentarul Gheorghe Falcă a amintit de începuturile zonei libere de la Curtici și de dezvoltarea ulterioară a zonei industriale: „În 1997, șase oameni au pus bazele zonei libere de la Curtici.
Lagermax a fost printre primele companii care au arătat că acel loc are viață economică. În 2005, ca primar, am avut curajul să deschid o nouă zonă industrială, chiar dacă era greu și așteptam să intrăm în Uniunea Europeană. Astăzi, acea zonă este viabilă.”
Referindu-se la perspectivele europene, Falcă a completat: „Coordonez bugetul de transporturi al Uniunii Europene pentru perioada 2028–2034 și știu că, până în 2050, volumul de marfă transportată în Europa se va dubla.
Investiția Lagermax la Arad arată că acești oameni își programează pașii strategic, cu gândul la viitor.”
Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad
Conectivitatea Aradului și eforturile locale Legătura dintre investițiile private și infrastructura publică a fost subliniată de Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad, care a vorbit despre eforturile autorităților locale de a investi în conectivitate și transport – condiții esențiale pentru dezvoltarea economică a Aradului.
„Știu ce înseamnă responsabilitatea unei investiții, provocările și curajul de a merge mai departe. Asta vedem astăzi la Lagermax”, a spus Bîlcea, vorbind din experiența sa personală de antreprenor în domeniul transporturilor.
Lagermax își consolidează prezența în Europa de Est printr-o investiție strategică
Fondată în 1920 la Salzburg, compania Lagermax a evoluat de la un operator local la un grup internațional cu peste 4.100 de angajați și 85 de locații în 15 țări, înregistrând o cifră de afaceri de 770 de milioane de euro.
Prin noul hub de la Arad, grupul își consolidează prezența în Europa de Est și răspunde cerințelor tot mai ridicate din sectorul logistic.
Inaugurarea centrului logistic de la Arad reprezintă o investiție strategică pentru vestul României și pentru întreaga rețea Lagermax. Noul hub aduce împreună tehnologie modernă, procese digitale, servicii rapide și standarde internaționale de sustenabilitate, poziționând Aradul ca un punct de referință pe harta logistică europeană.
ECONOMIE
FOTO: Secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu a verificat stadiul lucrărilor pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord și se declară optimist

Lucrările pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord avansează. Sunt șanse să fie gata înainte de termen. Autostrada A0 Nord, Lotul 1, promite să lege mai eficient zonele din jurul Bucureștiului.
Secretarul de stat în Transporturi, Ionel Scrioșteanu, a verificat stadiul lucrărilor pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord și se declară optimist.
„Am fost într-o verificare pe șantierul Lotului 1 al Autostrăzii Bucureștiului A0 Nord, a cărei execuție a început luna martie, anul acesta.
În șantier sunt mobilizați 300 de muncitori și 160 de utilaje. Lucrările au avut un start bun, sunt în grafic și sunt șanse mari ca pe tronsonul intre DN1 și DN1A să fie finalizate în avans față de graficul contractat”, a scris Ionel Scriosteanu, într-o postare recentă pe Facebook
Autostrada A0 Nord – Lot 1: stadiul lucrărilor
La acest moment, pe sectorul între km 12+120 – km 20+000 (Buftea DN1A – Corbeanca DN1), sunt în execuție următoarele lucrări de terasamente:
- decapare pământ vegetal: 95% realizat
- stabilizare teren fundare: 85% realizat
- umplutură terasament: 23%
- podețe casetate: 14%
- podețe tubulare: 9%
- parcare de scurtă durată km 14+500: decapare pământ vegetal 100%.
Totodată, se lucrează la finalizarea descărcării siturilor arheologice la km 18+303 și km 13+900 și la eliberarea amplasamentului de utilități existente în diverse puncte ale șantierului.
- Pe sectorul cuprins între km 2+500 – km 12+120, a început execuția lucrărilor de relocare utilități, se finalizează activitățile de descărcare situri arheologice prezente și se execută lucrări de decopertare și stabilizare teren fundare.
- Pe sectorul cuprins între km 2+300 – 8+720, se face decapare pământ vegetal, se execută tronsoanele experimentale în vederea stabilirii procentelor de liant, se aprovizionează cu materiale pentru straturile de umplutură și se amenajează drumurile tehnologice.
- Zona pasaj peste CF101 București – Pitești DN7: cu o lungime de 733 m, structura 6 – momentan se execută platforme pentru cele 17 pile, în vederea începerii, de săptămâna viitoare, a execuției lucrărilor de fundații indirecte (320 piloți forați).
- Pasaj peste râul Colentina, CF 300 București – Ploiești și CF Mogoșoaia – Buftea, structura 7: este compusă din 17 deschideri cu o lungime totală de 650 m. În acest moment sunt prezente în șantier 2 foreze și sunt executați 130/294 piloți forați, 5 radiere sunt finalizate.
- Noduri rutiere la intersecțiile cu DN7 și DN1A: sunt instalate organizările de șantier, respectiv Organizare de Șantier DN1A – baza administrativă și Organizare de Șantier DN7 – baza de producție. Un aspect particular este că Organizare de Santier DN1A – baza administrativă este complet funcțională, cu preîncărcare rampe culee în scopul consumării tasărilor.
- La pasajul peste DJ Ciorogârla-Joița: preîncărcare rampă culee în scopul consumării tasărilor.
Traseul Lotului 1 Nord se află între A1 și DN1, de la Dragomirești la Corbeanca. Acesta și are o lungime de 17,5 km.
Amplasamentul lucrărilor este situat pe teritoriul județelor Ilfov (pe raza unităților administrativ teritoriale Dragomirești-Vale, Buftea, Mogoșoaia, Corbeanca) și Giurgiu (pe raza localităţilor Joița și Săbăreni).
Pe acest lot lucrează constructorul sibian RETTER Projectmanagement, în asociere cu italienii de la Impresa Pizzarotti.
Foto: Irinel Ionel Scrioșteanu/ Facebook
ECONOMIE
VIDEO: Retter construiește eficient și sustenabil. Pasajul suprateran peste DN1, la Therme București, aproape de finalizare

Retter construiește eficient și sustenabil. Pasajul suprateran peste DN1, la Therme București, aproape de finalizare. Tehnologie de ultimă generație pentru un proiect modern, curat și rapid.
La km 19+757 pe DN1, în zona Balotești–Corbeanca, compania Retter derulează lucrările pentru construirea pasajului suprateran (Pod Therme), un proiect de infrastructură rutieră major, realizat în beneficial Therme Nord București.
Acest pasaj va asigura conectivitate eficientă și trafic fluent într-o zonă cu dezvoltare accelerată și cerințe stricte privind protecția mediului.
Lucrările sunt realizate cu un nivel ridicat de eficiență, grație investițiilor în echipamente performante și metodologii moderne de lucru, orientate atât spre reducerea duratei de execuție, cât și spre minimizarea impactului asupra mediului.
Înlocuirea metodei clasice de hidroizolație – reducerea timpului de execuție de la 28 la 7 zile
Un element esențial al eficienței în această etapă a proiectului este optimizarea procesului de pregătire a betonului pentru aplicarea hidroizolației.
În locul metodei clasice, care presupune timpi de așteptare de până la 28 de zile pentru uscarea și tratarea corespunzătoare a stratului suport, Retter utilizează un ansamblu de echipamente Husqvarna, format din mașina de sablat Blastrac 2-20DT și un sistem de aspirare performant.
Această tehnologie permite curățarea și deschiderea porilor suprafeței din beton într-un mod rapid și uniform, fără apă, fără contaminanți, cu o aderență crescută.
Prin urmare, hidroizolația poate fi aplicată mult mai devreme, scurtând întregul proces la doar 7 zile – o reducere de peste 75% a timpului față de metodele tradiționale.
Zero praf – un avantaj esențial într-o zonă cu restricții de mediu
Zona Therme este supusă unor restricții stricte privind generarea de praf care rezultă și din traficul intens al Drumului Național 1 în timpul lucrărilor de execuție.
Echipamentele utilizate de Retter sunt special alese pentru a lucre curat, fără emisii de praf, datorită sistemului integrat de aspirare, conectat la mașina de sablat.
Acesta absoarbe complet praful generat în timpul sablării, chiar în momentul impactului, prevenind dispersarea în aer sau pe șantier.
Astfel, nu doar că se respectă legislația și standardele de mediu din zonă, dar se asigură și un mediu de lucru sigur pentru personal, fără riscuri de contaminarea altor procese sau zone învecinate.
Protecție suplimentară pentru rosturile de dilatație și aparatele de reazem, component sensibile ale lucrării de artă
Un alt avantaj-cheie al sablării fără praf este protejarea componentelor critice, cum sunt rosturile de dilatație si aparatele de reazem.
În metodele clasice, praful se poate infiltra în aceste zone greu accesibile, afectând calitatea lucrării sau funcționarea optimă a rosturilor și reazemelor.
Prin utilizarea echipamentelor moderne, păstrarea curățeniei este totală, ceea ce contribuie la durabilitatea și siguranța structurii.
Concluzie
Prin aplicarea acestor tehnologii moderne, Retter demonstrează angajamentul său față de eficiență, inovație și responsabilitate. Nu este vorba doar despre construire rapidă, ci despre construire inteligentă și sustenabilă, cu un impact minim asupra mediului și cu rezultate de calitate superioară.
Pasajul suprateran peste DN1 – Podul Therme – devine astfel un exemplu de bună practică în domeniul infrastructurii rutiere moderne, în care tehnologia contribuie activ la atingerea obiectivelor de performanță, mediu și siguranță.