Connect with us

AUTO

CNAIR anunță posibile întreruperi la emiterea rovinietei şi peajului

Publicat

control rovinieta
fotografie cu caracter ilustrativ

Emiterea rovinietelor şi peajelor prin SIEGMCR poate fi îngreunată/întreruptă joi, în intervalul orar 00:05 – 01:00, pentru perioade scurte de timp, ca urmare a unor lucrări de upgrade ale sistemului de comunicaţii central, informează Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Totodată, conform unui comunicat al CNAIR, traficul vehiculelor prin punctele de trecere a frontierei poate fi îngreunat.

Agerpres

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


AUTO

A fost publicat proiectul privind îngheţarea temporară a tarifelor pentru RCA la nivelul din 1 martie 2022

Publicat

coloana masini coada masini trafic aglomeratie 590x354

Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, 22 martie 2023, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.

„Prezenta hotărâre stabileşte tarifele de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA, denumite în continuare asigurători RCA (…).

Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 şi sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se menţionează în proiect.

Documentul prevede că, în situaţia în care tarifele de primă practicate de către asigurătorii RCA la data de 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA aplică cel mai mic tarif de primă dintre cele două.

Tarifele de primă maxime se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a HG.

Conform Notei de fundamentare, în anul 2022, prima medie anualizată RCA practicată de societăţile autorizate şi supravegheate de ASF a înregistrat o creştere de aproximativ 34% pentru asiguraţi persoane fizice, respectiv de 45% pentru asiguraţi persoane juridice, comparativ cu prima medie înregistrată în anul 2021.

Pe categorii de vehicule, prima medie RCA a înregistrat în anul 2022 comparativ cu anul 2021 o creştere de 33,4% pentru autoturisme persoane fizice, 55,6% pentru autovehicule transport marfă persoane fizice, 30,2% pentru autoturisme persoane juridice şi 68,5% pentru autovehicule transport marfă persoane juridice.

Comparativ cu semestrul I al anului 2021 (perioada anterioară retragerii autorizaţiei de funcţionare a Societăţii de Asigurare-Reasigurare City Insurance S. A.), prima medie anualizată RCA în clasele de bonus-malus în care au fost emise poliţele a înregistrat în luna februarie 2023 o creştere de 98% pentru asiguraţi persoane fizice, respectiv de 104% pentru asiguraţi persoane juridice, dintre care: + 92% pentru autoturisme PF, + 126% pentru autovehicule transport marfă PF, + 58% pentru autoturisme PJ, + 146% pentru autovehicule transport marfă PJ.

„Având în vedere cele prezentate, o soluţie temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui îngheţarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare la nivelul tarifelor de primă proprii calculate şi practicate de către aceştia la data de 1 martie 2022″, se menţionează în nota de fundamentare.

Aceasta subliniază că, prin aplicarea acestei măsuri se elimină potenţialul impact al creşterii preţurilor, inclusiv ca urmare a inflaţiei şi a luării în calcul a ultimului tarif de referinţă publicat de către ASF în luna martie 2023.

” Situaţia actuală poate fi încadrată ca şi situaţie de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei (…). Mai mult decât atât, pentru a veni în sprijinul consumatorilor, astfel încât preţul final pe care aceştia urmează să îl plătească pentru achiziţionarea de asigurări RCA, comisionul de distribuţie se va limita la maximum 8% din prima brută încasată”, se mai precizează în NF.

Proiectul de HG prevede că tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.

În perioada aplicării prevederilor hotărârii, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.

Despăgubirile se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către poliţie sau a documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA, după caz.

Prin excepţie, perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.

În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de daună totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire. În acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.

Depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite şi practicarea de către asigurătorii RCA a comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.

Pe lângă sancţiunea contravenţională principală, în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară poate aplica şi sancţiuni contravenţionale complementare.Agerpres

Citește mai departe

AUTO

Important pentru clienții Euroins: Poliţele rămân VALABILE, însă pot fi denunţate în orice moment. Ce se întâmplă în cazul unui accident

Publicat

se plafonează prețurile la rca în românia? „emoția din piață

Poliţele de asigurare emise de Euroins România rămân valabile, dar pot fi denunţate în orice moment, potrivit Ghidului informativ UNSAR – BAAR. În cazul în care deţineţi o poliţă de asigurare emisă de Euroins România poliţa dumneavoastră de asigurare rămâne în continuare valabilă, producându-şi efectele.

”Puteţi însă denunţa în orice moment poliţa şi să încheiaţi una nouă la un alt asigurator autorizat. Dacă denunţaţi poliţa şi nu aţi avut daune în perioada de valabilitate de până la denunţare, pentru perioada rămasă aveţi dreptul să vă recuperaţi diferenţa de primă de la FGA – Fondul de Garantare a Asiguraţilor”, se spune în Ghidul informativ UNSAR – BAAR.

Cât timp rămân valabile polițele

Conform sursei citate, dacă asiguratul nu îşi exercită dreptul de denunţare a poliţei, aceasta rămâne valabilă, conform prevederilor legale:

– până la data la care lichidatorul judiciar numit de instanţă o dată cu deschiderea procedurii falimentului denunţa poliţele de asigurare, cu informarea prealabilă a asiguratului;

– până la data de valabilitate a asigurării prevăzută în poliţă, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment de către Tribunalul Bucureşti, cu excepţia asigurărilor de garanţii, pentru care termenul este de 150 de zile. Aceasta înseamnă că, în cazul în care valabilitatea poliţei înscrisă în documentul de asigurare depăşeşte unul sau celălalt dintre termenele menţionate anterior, după caz, nu va mai fi asigurat.

Precizările sunt valabile şi pentru situaţia în care este deţinută o poliţa de asigurare RCA emisa de Euroins România. Prin urmare, deţinătorul poate circula pe drumurile publice, iar în cazul unor controale în trafic din partea organelor abilitate, nu va fi sancţionat – poliţa RCA fiind valabilă.

Pe scurt, deţinătorul este în continuare asigurat, desigur cu luarea în considerare a atenţionării de mai sus.

De asemenea, în cazul în care asiguratul este vinovat de producerea unui accident rutier soldat cu pagube materiale şi/sau vătămări corporale, terţul păgubit va fi despăgubit în baza acestei poliţe în limitele stabilite de Legea 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv 500.000 lei şi prin înscriere la masa credală în cadrul procedurii de faliment care se va soluţiona în primă instanţă de Tribunalul Bucureşti, iar în faza apelului de Curtea de Apel Bucureşti.

Ce se întâmplă în cazul în cazul unui accident produs de un conducător auto cu polița RCA emisă de Euroins

În Ghid este prezentată şi situaţia în care o persoană este victima unui accident rutier produs de un conducător auto prin intermediul unui autovehicul asigurat printr-o poliţă RCA emisa de Euroins România.

„Dacă nu aţi avizat încă dauna la Euroins România, aveţi dreptul să o faceţi adresându-vă Fondului de Garantare a Asiguraţilor între data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiara (ASF) de retragere a autorizaţiei de funcţionare şi constatare a existenţei indiciilor stării de insolvenţă a Euroins România şi data încetării contractelor de asigurare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.

De asemenea, în cazul în care aţi avizat dauna la Euroins România, dar această societate nu a procedat la deschiderea dosarului de daună, puteţi să vă adresaţi cu o solicitare scrisa în acest sens FGA la sediul acestuia, prin poştă, poşta electronică sau prin alte mijloace de comunicare la distanţă care asigura transmiterea textului solicitării”, se arată în Ghid.

Pentru încasarea diferenţelor de primă / indemnizaţiilor /despăgubirilor persoana în cauză va putea depune la FGA cereri de plată motivate însoţite de documente justificative, începând cu data publicării deciziei ASF de retragere a autorizaţiei pentru Euroins România în Monitorul Oficial şi până la maximum 90 de zile de la rămânerea definitiva a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment sau de la data naşterii dreptului de creanţă, atunci când acesta s-a născut ulterior.

FGA are dreptul de a începe plata sumelor cuvenite creditorilor de asigurări (asiguraţi, beneficiari, terţe persoane păgubite) după 60 de zile de la data deciziei ASF de retragere a autorizaţiei de funcţionare a Euroins România după parcurgerea de către creditorii de asigurări a procedurii administrative de plată prevăzute de lege.

Pentru mai multe detalii referitoare la procedura care trebuie parcursă şi formularele pe care persoana le poate utiliza în relaţia cu FGA, acesta poate consulta www.fgaromania.ro.

„Indiferent dacă v-aţi adresat sau nu FGA în vederea încasării despăgubirii, aveţi dreptul să formulaţi şi o cerere de admitere a creanţei (despăgubirii pretinse) în cadrul procedurii de faliment în termenele şi urmând instrucţiunile lichidatorului judiciar care va fi desemnat de Tribunalul Bucureşti. Trebuie să ştiţi că, în măsura în care aţi încasat sume de la FGA, acestea vor fi deduse în cadrul procedurii de faliment din sumele pe care aţi mai fi eventual îndreptăţit să le primiţi”, se spune în Ghid.

În document se menţionează că România este una dintre ţările din Uniunea Europeană care beneficiază de un mecanism de siguranţă pentru asiguraţi în cazul falimentului unei companii de asigurări: FGA – Fondul de Garantare a Asiguraţilor.

Fondul, ca o schemă de garantare în domeniul asigurărilor, are ca scop protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei unui asigurator intrat în procedura de faliment. Destinaţia principală a sumelor aflate la dispoziţia FGA este plata către creditorii de asigurări a indemnizaţiilor/despăgubirilor rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate în condiţiile legii şi a primelor datorate de asigurator pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de acesta, ca urmare a încetării contractelor de asigurare, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut de lege.

Formulare online

FGA recomandă transmiterea documentelor Online, pe portalurile dedicate:

Deschidere dosare daună: Formular Daune

Cereri de plată privind acordarea despăgubirilor (Anexa 10): Cerere de plată privind acordarea despăgubirilor/ indemnizațiilor

Cereri de plată privind restituirea restituirii de primă: Cerere de plată privind acordarea restituirii de primă

Petiții/Sesizări

Agerpres

Citește mai departe

AUTO

Inspectorii RAR: Anul trecut, aproape jumătate dintre vehiculele controlate în trafic prezentau deficienţe majore

Publicat

rar registrul auto roman

O pondere de 45,04% din totalul vehiculelor controlate în trafic de către inspectorii Registrului Auto Român (RAR), în anul 2022, au prezentat deficienţe tehnice majore şi/sau periculoase, motiv pentru care au fost declarate neconforme.

Potrivit unui comunicat de presă al RAR, transmis vineri AGERPRES, cele mai multe neconformităţi au fost constatate la: instalaţia electrică de iluminare-semnalizare (27,62%), emisiile poluante (22,65%), punţi, jante, anvelope şi suspensie (13,86%), vizibilitate (12,6%), şasiu şi elemente ataşate şasiului (11,85%).

De asemenea, au fost depistate neconformităţi la sistemul de frânare (la 5,71% dintre vehiculele controlate), precum şi probleme la sistemul de direcţie (1,75% dintre cazuri). În plus, în urma verificărilor, s-au identificat deficienţe din sfera poluării la aproximativ 6.000 de vehicule (7,86%) dintre cele controlate.

Inspectorii RAR au depistat, totodată, în trafic, vehicule cu defecţiuni periculoase la sistemele de frânare, direcţie sau la punţi şi fuzete. Astfel, inspectorii RAR au considerat că 5.262 de vehicule prezentau pericol iminent de accident. În acelaşi timp, aproximativ 3% dintre vehiculele controlate prezentau probleme legate de dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice – ITP fals, expirat sau anulat.

În 2022, în urma controalelor mixte desfăşurate de RAR şi Poliţia Rutieră, au fost aplicate 25.690 de sancţiuni, au fost retrase 21.854 de certificate de înmatriculare, au fost imobilizate 264 de vehicule, iar 408 ITP-uri au fost anulate.

Inspectorii RAR: Anul trecut, aproape jumătate dintre vehiculele controlate în trafic prezentau deficienţe majore. Pe zona Bucureşti – Ilfov, au fost verificate, anul trecut, 4.887 de vehicule

Datele RAR relevă că, pe zona Bucureşti – Ilfov, au fost verificate, anul trecut, 4.887 de vehicule, dintre care 78,6% aveau diferite neconformităţi tehnice sau legate de acte. în timp ce 1.200 de vehicule (24,56%) prezentau pericol iminent de accident. Din totalul autovehiculelor oprite în trafic, în 18,93% dintre cazuri s-au constatat deficienţe din sfera poluării, 11,58% aveau probleme legate de identificare şi 4,89% aveau ITP fals, expirat sau anulat.

Conform rezultatelor centralizate în urma controalelor mixte desfăşurate de RAR şi Poliţia Rutieră, în această regiune au fost aplicate 3.571 de amenzi contravenţionale şi au fost retrase 3.207 certificate de înmatriculare.

Reprezentanţii RAR precizează că, în situaţia în care una dintre măsurile luate a fost reţinerea certificatului de înmatriculare, acesta poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecţii tehnice specifice la reprezentanţele RAR din ţară.

Instituţia notează faptul că rezultatele controalelor desfăşurate în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR – Poliţie opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecţiuni. Agerpres

Citește mai departe

AUTO

Programul Rabla 2023: Schimbări importante propuse pentru Rabla Clasic, Rabla Plus și Rabla Local

Publicat

rabla

Veşti bune pentru cei care vor să acceseze programul Rabla Clasic. Conform mai multor proiecte de ordin puse în dezbatere de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, se vor putea cere mai mulţi bani pentru înlocuirea unui autoturism vechi.

Conform ZF, la sfârşitul lunii februarie au fost publicate pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) trei proiecte după cum urmează:

Proiectul de Ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor pentru modificarea şi completarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020-2024, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 324/2020.

Proiectul de Ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor pentru modificarea şi completarea Ghidului de finanţare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 323/2020.

Proiectul de Ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor pentru pentru pentru modificarea Ghidului de finanţare a Programului privind casarea autovehiculelor uzate, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.261/2022.

Programul Rabla Clasic

Printre cele mai importante modificări ale ghidului de finanţare, se regăsesc:

– reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare, la maximum 155 g CO2/km în sistem WLTP;

– stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minim 300.000 lei;

– eliminarea condiţiei de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziţionării unui autovehicul nou, pentru instituţii publice;

– eliminarea posibilităţii de a anula Notele de înscriere;

– modificarea valabilităţii Notei de înscriere la o perioadă de 90 de zile.

Programul Rabla Plus

Printre cele mai importante modificări ale ghidului de finanţare, se regăsesc:

– stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minim 1.000.000 lei;

– eliminarea obligaţiei casării unui autovehicul uzat în schimbul achiziţionării unui autovehicul nou în cazul solicitanţilor instituţie publică;

– eliminarea posibilităţii de a anula Notele de înscriere;

– modificarea valabilităţii Notei de înscriere la 90 de zile;

– stabilirea cuantumului maxim de 75.000 Euro (TVA inclus) pentru achiziţionarea unui autovehicul electric;

-mărirea valorii ecotichetului la 120.000 lei pentru solicitanţii instituţii publice.

Programul Rabla Local

Prin prezentul act normativ au fost propuse pentru a fi modificate următoarele prevederi din ghidul de finanţare:

Modificarea procentului de finanţare acordat în cadrul Programului, 80% AFM şi 20% UAT, transpus în lei fiind 2.400 lei AFM şi 600 lei UAT

Introducerea noţiunii de contribuţie proprie, pentru a fi evidenţiată suma acordată persoanelor fizice de către UAT

Dezvoltarea etapelor programului, astfel încât acestea să fie mai clare pentru persoanele fizice

Introducerea termenului de decontare a cererilor de plată de 30 de zile

Posibilitatea depunerii lunar a unei cereri de plată

Introducerea obligaţiei de a prezenta HCL privind aprobarea sumelor ce fac obiectul contractului de finanţare, la prima cerere de plată

Angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare

Modificarea pragurilor de finanţare, astfel:

În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant poate obţine finanţare pentru cel mult:

50 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie sub 5.000 de locuitori

100 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori

500 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori

1.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori

5.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie ≥ 200.001 de locuitori.

Pentru ca proiectele de ordin să intre în vigoare trebuie semnate de către ministru şi publicate în Monitorul Oficial.

Sursa: Mediafax

Citește mai departe