Connect with us

EVENIMENT

CNAIR – termen de remediere pentru problemele de pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva. Ultimatum pentru constructor

Publicat


Compania de Autostrăzi va da constructorului de pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva un termen rezonabil pentru remedierea problemelor identificate acolo, iar în caz contrar cu siguranţă se va intra într-o procedură de reziliere a contractului, a declarat, marţi, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, într-o conferinţă de presă.

“Antreprenorul de pe lotul 3 (Asocierea SC Teloxim Con SRL – COMSA SA – Aldesa Construcciones SA- Arcadis Eurometudes SA – n. r.) este un antreprenor care a avut probleme în execuţie la această autostradă. Eu nu pot fi subiectul unor şantaje în general şi nu am să fiu niciodată. Fiindcă au fost probleme pe acest lot, noi nu putem omite acest lucru, nu putem risca să avem un Sibiu-Orăştie din nou şi, atunci, compania, în urmă cu două săptămâni, a înaintat un act adiţional către societatea din Spania care execută lucrările acolo pentru a cere prelungirea termenului de garanţie de la 4 ani la 10 ani. Acest lucru s-a mai întâmplat cu prelungirea perioadei de garanţie şi în cazul lotului 2 de la Lugoj-Deva, în 2017, unde, la fel, au fost anumite probleme. Este normal să nu ne batem joc de banii românilor. Şi atunci, dacă ei nu acceptă acest act adiţional, care este binevenit – să nu se înţeleagă că dacă se degradează infrastructura, vorbesc nu ştiu calea de rulare, trebuie să vină cu garanţia, nu – dar în punctele acelea pe care noi le-am identificat ca fiind cu probleme ei trebuie să intervină. Şi dacă sunt nişte constructori atât de buni, cu un palmares atât de mare, pe care i-au susţinut foarte, foarte mult cei din Compania de Autostrăzi, atunci trebuie să-şi asume această garanţie. Dacă nu, în cursul săptămânii, am trimis şi CESTRIN-ul acolo să preleveze probe vizavi de materialele puse în operă. Pe anexa de la fişa de recepţie sunt anumite neconformităţi. Compania de Autostrăzi va da un termen de remediere pentru aceste probleme care au fost identificate – termene rezonabile care se pot face oricând, adică nu 5-10 zile maxim. Dacă nu se vor face aceste remedieri, cu siguranţă se va intra într-o procedură de reziliere a contractului”, a explicat ministrul.

Răzvan Cuc a precizat că în cursul acestei săptămâni a fost emisă o factură cu penalităţi în valoare de 73 de milioane de lei pe numele constructorului de pe lotul 3 şi a avertizat că vor fi şi alte penalităţi dacă nu se vor remedia deficienţele constatate. De altfel, a susţinut ministrul, aceste penalităţi trebuiau aplicate încă de anul trecut, însă fostul management al CNAIR nu le-a trimis constructorului.

“În 2017 a fost emisă o factură de penalităţi pentru acest antreprenor de 73 de milioane de lei pentru întârzieri. O să investighez de ce acea factură de penalităţi nu s-a pus în aplicare în 2018 de către fostul management, pentru că este un lucru foarte periculos. Eu am înţeles că nu vrem să băgăm în incapacitate de plată anumiţi antreprenori, dar, pe de altă parte, dacă acei antreprenori nu fac ce trebuie să facă când vine vorba de calitate… Aşa cum am spus, sunt trei lucruri pe care le urmăresc: calitatea, termenele şi plata subcontractanţilor. La calitate nu putem face rabat”, a avertizat Cuc.

Potrivit acestuia, acea factură cu penalităţi de 73 de milioane de lei va fi trimisă constructorului, iar CNAIR va rezilia contractul şi va executa restul lucrărilor, care se pot face şi sub trafic.

“Acea factură a fost emisă în cursul acestei săptămâni, penalităţi de 73 de milioane de lei, şi cu siguranţă vor fi şi alte penalităţi. Dacă el nu va remedia ce are în anexă, atunci CNAIR va rezilia, va prelua acest obiectiv, va face lucrările care pot fi făcute şi sub trafic. Deci, lotul se putea deschide, dar ambiţia acestui constructor de a nu prelungi şi practic a aplica un şantaj că despre asta este vorba: ‘Nu deschid în circulaţie decât dacă îmi accepţi garanţia cum vreau eu, 4 ani.’ Nu! Ori acceptă condiţiile statului român, care sunt de bun simţ şi nu exagerăm cu nimic în condiţiile în care ştiţi foarte bine că termenul de implementare a proiectului a fost depăşit, ori, dacă nu, îl reziliem, îl punem noi în trafic şi facem noi lucrările care sunt ca rest de executat. Eu astăzi mă duc acolo”, a menţionat el.

Şeful de la Transporturi a subliniat că este timp pentru remedierea deficienţelor de către constructor.

“Constructorul are timp să remedieze. Încă ceva: săptămâna trecută, de două ori a cerut recepţia finală a lucrărilor. O dată miercuri, o dată vineri. De două ori. Şi i s-a spus că nu sunt finalizate lucrările. Astea pot fi făcute, repet, şi sub trafic, deci poate fi deschisă traficului autostrada (lotul 3 – n. r.), dar nici nu putem acum să omitem că sunt anumite probleme şi să închidem ochii. Dacă cineva încearcă să ocolească sau să vină cu o formă de presiune ‘ori semnezi ori nu dau în trafic’, atunci vreau să mergem pe calea legală şi facem lucrările aşa cum trebuie. Nu cedez la şantaje de 2 lei! S-au încercat şicanări şi prin presă şi tot timpul…cum nu îi convine unui constructor ceva sau unui grup de interese hai să facem un scandal în presă că poate-poate se întâmplă ceva. Nu merge aşa! Ori faci lucruri de calitate, ori pleci acasă cu certificat negativ constatator, cu penalităţi aşa cum trebuie şi, încă o dată, care trebuiau date de foarte mult timp. Dacă ne uităm la istoricul relaţiei dintre companie (CNAIR – n. r.) şi mulţi antreprenori, aceşti antreprenori străini tot fac claim-uri. Dacă ei tot fac claim-uri, compania ce face? Nu se apără, în condiţiile în care avem dreptul să emitem facturi de penalităţi?”, a întrebat Cuc.

Întrebat dacă ia în calcul demisia, în condiţiile în care au apărut “pe surse” informaţii potrivit cărora premierul Viorica Dăncilă ar fi nemulţumită de situaţie şi ia în calcul demiterea sa, ministrul Transporturilor a răspuns: “Astea sunt speculaţii. Eu nu ştiu de lucrul ăsta”.

El a dat asigurări că se va circula pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva deîndată ce va fi recepţionat şi lotul 3.

“Vom circula pe lotul 4 deîndată ce vom prelua şi lotul 3 şi le vom deschide pe amândouă să le dăm traficului. În cursul zilei de ieri, firma spaniolă nu a vrut să facă recepţia la acea porţiune care, practic, permite descărcarea din lotul 4. Este viziunea lor care e diferită de viziunea noastră. Astăzi, după ce o să am o discuţie şi cu constructorul de pe lotul 3, o să vedem dacă îşi menţine poziţia. CNAIR mai are facturi de plătit către lotul 3. Noi avem garanţia care e depusă şi care poate fi executată oricând şi oricum va fi reţinută în condiţiile în care se reziliază contractul. Şi pe mine m-a mirat ritmul accelerat către acest antreprenor. Adică, cum emitea o factură, cum se plătea imediat. Dar rămâne să vedem…de fapt problema mea este alta: de ce nu s-a dat acea factură de penalităţi de 73 de milioane de lei, foarte legală”, a reiterat oficialul MT.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a început, luni, 12 august, recepţia lucrărilor la lotul 4 al autostrăzii Lugoj- Deva, delimitat între nodul rutier Şoimuş de lângă Deva şi localitatea Ilia, pe o lungime de 22 de kilometri. Însă, lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva nu poate fi dat în circulaţie pentru că bretelele rutiere care ar fi permis descărcarea traficului se află pe lotul 3 al autostrăzii, unde recepţia nu a putut fi făcută din cauza unor deficienţe apărute.

De asemenea, şoferii nu vor putea circula direct pe autostradă între Lugoj şi Deva, deoarece pe o porţiune de circa 10 kilometri, între localităţile Holdea şi Margina, trebuie construite tunelurile pentru urşi, iar lucrările pentru acest tronson au fost scoase la licitaţie în vara acestui an.

Conform datelor de pe site-ul CNAIR, lucrările la loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Lugoj-Deva au început în noiembrie 2013.

Lotul 3 are o lungime de 21,14 kilometri, iar lucrările au fost contractate la o valoare de 579,92 milioane lei, fără TVA. Din această sumă, 492,93 milioane lei, adică 85%, reprezintă Fonduri de Coeziune, iar diferenţa de 86,98 milioane lei a fost asigurată din fonduri ale Guvernului României.

Lotul 4 are o lungime de 22,1 kilometri, iar valoarea contractului este ridică la 419,39 milioane lei, fără TVA. Contractul a fost finanţat cu 356,48 milioane lei din Fonduri de Coeziune, adică 85% din suma totală. Diferenţa de 62,9 milioane lei, adică 15%, a fost asigurată din fonduri ale Guvernului României. AGERPRES

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

EVENIMENT

Un autoturism a fost cuprins de flăcări în timp ce rula pe o stradă din Botoşani

Publicat

sursa foto: botosaneanul.ro

Un autoturism a fost cuprins de flăcări, marţi, în timp ce rula pe strada Ion Pillat din municipiul Botoşani, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU), Dorina Lupu.

Potrivit sursei citate, din cauza căldurii degajate, un autoturism parcat în imediata apropiere a celui cuprins de flăcări a fost avariat, fiind afectate vopseaua şi elementele din plastic ale acestuia.

“Pompierii botoşăneni au fost solicitaţi astăzi (n.r.- marţi), puţin după ora 12.00, să intervină pentru stingerea unui incendiu care a cuprins un autoturism aflat în trafic pe strada Ion Pillat, din municipiul Botoşani. La faţa locului s-a deplasat un echipaj din cadrul Detaşamentului de Pompieri Botoşani, cu o autospecială cu apă şi spumă. La sosirea forţelor de intervenţie ardea un autoturism în totalitate, existând pericolul de propagare la alte maşini parcate în zonă. Incendiul a fost stins în limitele găsite de pompieri”, a afirmat Lupu.

Pompierii susţin că, probabil, incendiul s-a produs din cauza scurgerilor de combustibil pe galeria de evacuare a gazelor. AGERPRES

Citește mai departe

EVENIMENT

Caracatița mitei de la Arad: Liderii PSD, suspectați de procurori că luau șpagă și pentru angajări

Publicat

sursa foto: digi24.ro

Procurorii DNA au oferit, marţi, informaţii despre modul de operare al unor lideri PSD Arad, implicaţi în scandalul mitei luate de la şoferii de TIR de către angajaţi ai CNAIR din vămi, arătând că o parte din banii obţinuţi ilegal ar fi ajuns la ei sau la partid, iar unele angajări la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Timişoara s-ar fi făcut prin trafic de influenţă şi luare de mită.

Conform unui comunicat de presă remis, marţi, de DNA, 15 persoane sunt cercetate în acest dosar, iar o parte au fost reţinute în noaptea de luni spre marţi, în urma percheziţiilor care au avut loc în Arad şi Timiş luni dimineaţă.

Preşedintele PSD Arad, deputatul Dorel Căprar, este acuzat de 12 infracţiuni de “folosire a influenţei sau autorităţii de către persoana care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unui partid politic în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite”, două infracţiuni de complicitate la luare de mită, trei infracţiuni de “folosire a influenţei sau autorităţii de către persoana care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unui partid politic în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite” şi trei infracţiuni de “complicitate la abuz în serviciu dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit”.

Deputatul de Arad Florin Tripa, secretar executiv în cadrul Biroului Permanent al organizaţiei judeţene PSD Arad, este acuzat de două infracţiuni de “folosire a influenţei sau autorităţii de către persoana care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unui partid politic în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite” şi două infracţiuni de “complicitate la abuz în serviciu, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit”.

Senatorul Ioan Narcis Chisăliţă (PSD) este acuzat de “folosire a influenţei sau autorităţii de către persoana care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unui partid politic în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite” şi de “complicitate la abuz în serviciu, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit”.

Procurorii îl acuză pe directorul general al DRDP Timişoara (structura locală a CNAIR), Cristian Ispravnic, consilier judeţean în Arad şi vicepreşedinte al organizaţiei judeţene PSD Arad, de nouă infracţiuni de “folosire a influenţei sau autorităţii de către persoana care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unui partid politic în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite”. El este acuzat şi de cinci infracţiuni de luare de mită şi cinci infracţiuni de “abuz în serviciu, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit”, dar şi de “complicitate la folosirea influenţei sau autorităţii de către persoana care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unui partid politic în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite în formă continuată”.

Cristian Horgea, şef al Agenţiei de Control şi Încasare Nădlac II şi vicepreşedinte al organizaţiei judeţene PSD Arad, dar şi soţul fostului prefect de Arad, Florentina Horgea, care a demisionat după schimbarea guvernului, este acuzat de cinci infracţiuni de luare de mită, din care una în formă continuată. Horgea mai este acuzat de trafic de influenţă în formă continuată, “folosire a influenţei sau autorităţii de către persoana care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unui partid politic în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite” (8 infracţiuni), complicitate la abuz în serviciu, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit (4 infracţiuni) şi “complicitate la folosirea influenţei sau autorităţii de către persoana care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unui partid politic în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite”.

Fosta şefă a Inspectoratului Şcolar Judeţean Arad, Anca Stoenescu, a fost reţinută în acelaşi dosar, fiind acuzată de “abuz în serviciu, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit”. Ea ar fi dispus, “din considerente politice şi cu încălcarea Legii educaţiei naţionale”, eliberarea din funcţie a unui inspector şcolar pentru criticile aduse partidului.

Procurorii mai cercetează şi alţi angajaţi ai CNAIR, unii în punctul de lucru din Vama Nădlac II, respectiv Elisabeta Miuţescu, Cristian Dima, Mircea Lucaciu, Patriciu Pascu, Vasile Băeţan, Bogdan Munteanu, Ioan Zamiska, Raul Ţinte şi Nicoleta Lazarov. Împotriva acestora au fost formulate mai multe acuzaţii, între care trafic de influenţă, luare de mită sau complicitate la luare de mită şi complicitate la abuz în servicu.

DNA arată că cercetările s-au desfăşurat pe două paliere. În primul, procurorii au vizat “protecţia” oferită de persoanele cu funcţii de conducere controlorilor de trafic, la locul de muncă, în schimbul unor sume de bani cuprinse între 100 – 500 euro lunar.

“În cadrul unor agenţii de control şi încasare situate în punctele de trecere a frontierei ar fi existat obiceiul ca funcţionarii care îşi desfăşoară activitatea să încaseze de la transportatori, pe lângă taxele legale şi sume de bani cu titlu de mită, pentru a nu constata şi aplica anumite sancţiuni acestora. Spre exemplu, pentru a oferi ‘protecţie’, în perioada 2016 – noiembrie 2019, inculpata Miuţescu Elisabeta ar fi pretins şi primit de la o persoană având funcţia de controlor de trafic (martor în cauză) suma totală de 19.300 de euro”, precizează DNA.

În al doilea rând, procurorii au reţinut “modalitatea în care se făceau angajările în structurile locale ale Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, respectiv pe linie de partid şi cu remiterea unor sume de bani”.

“Astfel, în perioada iunie – noiembrie 2019, inculpaţii Ispravnic Cristian Ilie, Horgea Cristian şi suspectul Căprar Dorel Gheorghe şi-ar fi folosit influenţa conferită de calităţile lor de persoane cu funcţie de conducere într-un partid politic pentru angajarea a cinci persoane pe funcţiile de controlor trafic în cadrul D.R.D.P. Timişoara, prin fraudarea concursului pentru ocuparea acelor posturi. De menţionat este faptul că posturile respective ar fi urmat să fie ocupate numai după ce s-ar fi analizat, la nivel de conducere a partidului, ofertele candidaţilor, urmând ca decizia finală să îi aparţină suspectului Căprar Dorel Gheorghe”, susţin procurorii.

Conform DNA, existau şi situaţii în care candidaţilor care aveau susţinere politică nu li se mai pretindea şi remiterea unor sume de bani.

“Distinct de folosirea influenţei politice pentru ocuparea posturilor de controlor trafic, inculpatul Ispravnic Cristian ar fi acceptat ca cele cinci posturi să fie ocupate prin fraudarea concursului în schimbul unor sume de bani ce ar fi fost negociate între 5.000 şi 10.000 de euro de persoană; Horgea Cristian ar fi pretins ca patru din cele cinci posturi să se ocupe în schimbul unor sume cuprinse între 4.000 de euro şi 10.000 de euro, iar Lucaciu Mircea (numit între timp şef al Departamentului Venituri) ar fi acceptat ca unul dintre posturi să fie ocupat în schimbul sumei de 4.000 de euro. În ceea ce-l priveşte pe suspectul Căprar Dorel Gheorghe, acesta ar fi pretins şi acceptat ca două dintre posturi să fie ocupate în schimbul sumei de câte 5.000 de euro fiecare, pretinzând ca banii să fie remişi în mod direct la casieria organizaţiei judeţene de partid”, arată comunicatul DNA.

De asemenea, cercetările au mai stabilit că şefi din cadrul DRDP Timişoara sau alte instituţii locale sau regionale, susţinute de partid în acele funcţii, ar fi avut obligaţia de a plăti o taxă lunară la casieria organizaţiei judeţene de partid, cuantumul taxei raportându-se la funcţia deţinută.

“Distinct de aceste sume lunare, persoanele cu funcţii de conducere susţinute în acele funcţii de partid ar fi avut obligaţia de a plăti şi alte sume de bani, raportat la necesităţile de moment şi solicitările persoanelor cu funcţii de conducere din partid, identificându-se o asemenea situaţie când suspectul Căprar Dorel Gheorghe ar fi pretins şi primit suma de 4.500 de lei de la inculpaţii Horgea Cristian, Lucaciu Mircea şi suspectul Munteanu Bogdan (câte 1.500 lei fiecare) pentru plata cheltuielilor ocazionate de primirea unei delegaţii din Japonia. Într-un context asemănător, inculpaţii Ispravnic Cristian Ilie, Horgea Cristian, Pascu Patriciu-Mirel şi suspecţii Căprar Dorel Gheorghe, Tripa Florin şi Chisăliţă Ioan Narcis şi-ar fi folosit influenţa pentru numirea, cu încălcarea legii, în posturi de conducere (menţionate mai sus) a inculpaţilor Lucaciu Mircea şi Pascu Mirel şi pentru angajarea inculpatului Băeţan Alin”, arată DNA.

Opt inculpaţi – Ispravnic Cristian Ilie, Horgea Cristian, Pascu Patriciu Mirel, Lucaciu Mircea Andrei, Dima Cristian, Stoenescu Anca Patricia, Miuţescu Elisabeta, Băeţan Vasile Alin – sunt prezentaţi Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile. AGERPRES

Citește mai departe

EVENIMENT

Trei persoane au fost rănite, după ce mașina în care se aflau s-a răsturnat, pe DN 71 Târgovişte-Bucureşti

Publicat

sursa foto: ISU Dâmbovița

O maşină s-a răsturnat, marţi, în afara părţii carosabile, pe DN 71 Târgovişte-Bucureşti, în localitatea dâmboviţeană Ilfoveni, trei persoane fiind rănite în accident, informează ISU Dâmboviţa.

La faţa locului intervin o autospecială de stingere cu apă şi spumă, un echipaj SMURD şi un echipaj al Serviciului Judeţean de Ambulanţă Dâmboviţa.

Potrivit IPJ Dâmboviţa, autoturismul era condus de un bărbat de 33 de ani, din Chitila. Cauza probabilă a producerii accidentului este neadaptarea vitezei la condiţiile de drum, precizează IPJ Dâmboviţa. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Atenție șoferi! A apărut un site fals pentru achiziția rovinietei!

Publicat

CNAIR anunță că în mediul online există o pagină web pentru achiziția rovinitei, care nu este autorizată de companie, respectiv, ” www.rovinietaro.ro”.

”Rugăm utilizatorii să achite rovinieta numai la distribuitorii autorizați, ale căror puncte de distribuție/portaluri web autorizate se regăsesc pe site-ul oficial al CNAIR, http://www.cnadnr.ro/ro/puncte-de-distribuție”, transmit reprezentanții companiei.

Aceștia precizează că CNAIR nu își asumă nicio responsabilitate cu privire la accesarea, în vederea achitării rovinietei, a unor portaluri web neautorizate.

Citește mai departe