Connect with us

ACTUALITATE

Comerţul mondial cu alimente este dat peste cap de o criză de containere maritime

Publicat



contrafacute

Alimentele au început să se acumuleze în locuri nepotrivite, din cauza faptului că transportatorii se grăbesc să trimită cât mai multe containere maritime goale spre China, transmite Bloomberg.

Din cauza concurenţei globale pentru containerele maritime, Thailanda nu îşi poate transporta orezul, la fel ca şi Canada cu mazărea şi India cu zahărul. Trimiterea containerelor maritime goale spre China a devenit o afacere atât de profitabilă încât chiar şi unii furnizori americani de soia boabe au fost nevoiţi să se lupte pentru a obţine containere cu care să poată să îşi aprovizioneze cumpărătorii din Asia.

“Oamenii nu îşi pot trimite bunurile acolo unde au nevoie. Unul dintre clienţii mei trimitea săptămânal între 8 şi 10 containere cu orez din Thailanda în Los Angeles. Însă acum poate să trimită doar maximum trei containere pe săptămână”, spune Steve Kranig, director de logistică la firma de transport IM-EX Global Inc.

Motivul principal este China, care şi-a revenit rapid după pandemia de Covid-19 iar acum economia sa bazată pe exporturi plăteşte prime consistente pentru containere maritime, astfel încât a devenit mai profitabil pentru transportatori să le trimită goale în China în loc să aştepte să fie umplute.

Există indicii că majorarea costurilor cu transportul duce deja la scumpirea unor alimente. Preţurile la zahăr alb au atins luna trecută cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani iar întârzierile înregistrate la livrare de soia boabe din SUA ar putea însemna preţuri mai mari la tofu şi lapte de soia pentru consumatorii din Asia, susţine Eric Wenberg, director la Specialty Soya and Grains Alliance.

Chiar dacă nu este ceva neobişnuit ca, după o călătorie, containere navale să se întoarcă înapoi goale, în mod normal transportatorii aşteaptă să le umple, în ideea de a face profit din ambele curse. Însă acum costul pentru transportul bunurilor din China în SUA este de aproape zece ori mai mare decât în direcţia opusă, astfel încât transportatorii maritimi preferă să trimită containerele goale în loc să le umple.

În portul Los Angeles, trei din patru containere care se întorc în Asia sunt goale, faţă de 50% în mod normal, spune directorul executiv al portului Gene Seroka. În portul Vancouver containerele rămân în interiorul şantierului, astfel că terminalele portuare au scurtat perioada de timp necesară pentru îmbarcarea containerelor pline la bordul navelor de la trei zile până la şapte ore, spune Jordan Atkins, vicepreşedinte la WTC Group.

“A fost aşa încă din decembrie. Nu doar că vom avea probleme în aprovizionarea cu alimente ci o criză de orice. Nu aş fi surprins să aud că tarifele de transport maritim pentru sezonul 2021-2022 s-au dublat comparativ cu anii precedenţi”, spune Steve Kranig.

Dacă aceste predicţii se vor adeveri, după ce majoritatea nord-americanilor şi europenilor vor fi vaccinaţi, unele dintre aceste costuri majorate cu transportul vor fi trecute pe seama consumatorilor pe măsură ce aceştia revin în cafenele, restaurante şi clădiri de birouri.

Criza de containere vine într-un moment în care furnizorii americani încearcă să crească exporturile de produse precum soia boabe şi cereale spre Asia. China cumpără o mare parte din recoltele americane pentru a-şi hrăni efectivele de porci care îşi revin după pesta porcină africană. Situaţia este atât de gravă încât unii cumpărători au decis să anuleze contractele şi să opteze pentru expedierea în vrac sau să amâne achiziţiile pentru a evita costurile ridicate cu transportul.

“Ştim că unii din cei mai mari şi mai constanţi cumpărători de containere cu soia din Asia optează acum pentru expedierea în vrac. Şi desigur, la fel ca şi alte firme, am avut unele anulări de rezervări”, spune Doug Grennan, vicepreşedinte la traderul de cereale şi oleaginoase Scoular Co.

Cu toate acestea, o creştere la nivel global a costurilor cu alimentele este puţin probabilă. Doar un mic procent din tranzacţiile cu cereale şi oleaginoase se face prin intermediul containerelor maritime, spune Arnaud Petit, director la International Grains Council. În plus, este neclar cât de mult din creşterea costurilor cu shippingul va putea fi trecută de companii pe seama consumatorilor, având în vedere recesiunea economică provocată de coronavirus. AGERPRES


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

În anul pandemiei, numărul celor forţaţi să-şi părăsească locuinţele a crescut

Publicat

bloc
Arhivă foto

Numărul persoanelor forţate să-şi părăsească locuinţele din cauza conflictelor, persecuţiilor şi încălcării drepturilor omului s-a dublat în ultimul deceniu, ajungând la 82,4 milioane la sfârşitul anului trecut, a indicat vineri Organizaţia Naţiunilor Unite, transmite Reuters.

‘În anul COVID, într-un an în care deplasarea a fost practic imposibilă pentru cei mai mulţi dintre noi (…) 3 milioane de persoane au fost dislocate în mod forţat’, a declarat Înaltul Comisar al ONU pentru refugiaţi, Filippo Grandi, pentru Reuters.

Aproape 70% dintre cei afectaţi provin din numai cinci ţări – Siria, Venezuela, Afganistan, Sudan de Sud şi Myanmar -, conform raportului anual al UNHCR cu privire la deplasările forţate de populaţii.

‘Tendinţele, din nefericire, au continuat. Prin urmare, dacă am actualiza cifrele pentru primele şase luni ale lui 2021, am vedea probabil o creştere suplimentară de la aceste 82,4 milioane’, a mai spus Grandi. În circa 42% din cazuri este vorba despre copii.

Potrivit responsabilului ONU, creşterea numărului celor dezrădăcinaţi a fost parţial alimentată de noi ‘puncte fierbinţi’, printre care nordul Mozambicului, regiunea Sahel din vestul Africii, Tigray din Etiopia, alături de noi acutizări în conflictele de lungă durată din Afganistan şi Somalia.

O nouă posibilă dislocare de civili

ONU se pregăteşte de asemenea pentru o nouă probabilă dislocare de civili în Afganistan după ce trupele SUA şi cele internaţionale se vor retrage din această ţară în septembrie, a declarat Grandi în cursul acestei săptămâni.

Pe fondul unei ascensiuni a populismului şi naţionalismului în politica globală, Grandi le-a adresat un apel liderilor lumii să ‘înceteze demonizarea oamenilor’ care sunt forţaţi să se refugieze.

Singura cale de a reacționa la acest flux de populație

“A spune că singura cale de a reacţiona la acest flux de populaţie este prin a construi ziduri sau a împinge oamenii înapoi pe mare este josnic din punct de vedere moral. Acestea sunt fiinţe umane’, a subliniat Grandi. “Oricare ar fi motivul fugii sau al deplasării, aceste fiinţele umane merită demnitate deplină ca oricine altcineva’, a adăugat el.

Fostul preşedinte american Donald Trump a avut o abordare dură în ce priveşte securitatea la frontiere şi imigraţia. Grandi, care s-a aflat recent la Washington, a lăudat angajamentul noului preşedinte Joe Biden de a ‘restabili un sistem de azil în Statele Unite care să fie atât eficient, cât şi uman’. ‘Este foarte important ca această promisiune să fie dusă la îndeplinire’, a subliniat responsabilul ONU.

Conform raportului UNHCR, în 2020, la nivel global doar 34.400 de refugiaţi au fost relocaţi în mod oficial – în SUA, Canada şi Europa -, ceea ce înseamnă o treime faţă de nivelul anului anterior.

AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Exporturile britanice de alimente şi băuturi către UE aproape s-au înjumătăţit în primul trimestru din 2021

Publicat

Arhivă foto

Exporturile de alimente şi băuturi din Marea Britanie către Uniunea Europeană aproape s-au înjumătăţit în primul trimestru din 2021, în special din cauza barierelor post-Brexit şi a pandemiei de coronavirus (COVID-19), a anunţat vineri Federaţia industriei alimentare şi a băuturilor din Regatul Unit (FDF), transmite BBC.

Comparativ cu primul trimestru din 2020, exporturile britanice de alimente şi băuturi către blocul comunitar au scăzut cu 47% în primele trei luni din acest an.

Guvernul de la Londra a apreciat “că este prea devreme pentru concluzii ferme” privind impactul pe termen lung al Brexitului iar pandemia a afectat cererea.

Exporturile totale către UE au depășit nivelul mediu din 2020

“Cele mai recente date ale Oficiului Naţional de Statistică (ONS) arată că atât în martie cât şi în aprilie exporturile totale către UE au depăşit nivelul mediu din 2020”, a precizat un purtător de cuvânt al Executivului britanic.

Comparativ cu primul trimestru din 2019 – înainte ca pandemia să devină un factor – exporturile de brânză au scăzut cu 72%, cele de peşte cu 52%, în timp ce livrările de ciocolată au înregistrat un declin de 37%.

Grupul de lobby FDF a precizat că cea mai afectată rută comercială a fost cea către Irlanda. În mod normal Irlanda era cea mai mare piaţă externă a sectorului de alimente şi băuturi din Marea Britanie, iar în primul trimestru s-a înregistrat un declin de 70%. Dar şi vânzările către Germania, Spania şi Italia au scăzut cu peste 50%.

Marea Britanie a vândut în UE mai multe alimente și băuturi decât în restul lumii

Timp de decenii, Marea Britanie a vândut în UE mai multe alimente şi băuturi decât în restul lumii. Totuşi, declinul livrărilor către Europa a schimbat aceste cifre. În primul trimestru din 2021, exporturile britanice către ţările din afara UE au reprezentat 55% din total. Federaţia industriei alimentare şi a băuturilor din Regatul Unit susţine că este pentru prima dată în ultimii cel puţin 20 de ani când au loc astfel de evoluţii.

Per ansamblu, exporturile britanice către ţările din afara UE au crescut cu 0,3% în primele trei luni din acest an, în special spre China.

Oficiul pentru Responsabilitate Bugetară (OBR) din Marea Britanie a avertizat recent că noile aranjamente comerciale ale ţării cu Uniunea Europeană, cea mai mare piaţă unică din lume, vor eroda productivitatea pe termen lung cu 4%, comparativ cu rămânerea în blocul comunitar.

AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO: Containere cu 110 tone de deşeuri pentru Thailanda, depistate în portul Constanța şi oprite de la export

Publicat

Containere cu peste 100 de tone de deşeuri de cauciuc, ce urmau să fie exportate în Thailanda de o firmă din judeţul Olt, au fost depistate de poliţiştii de frontieră în Portul Constanţa Sud – Agigea, marfa fiind returnată societăţii exportatoare, a informat vineri Garda de Coastă.

Documentele însoţitoare ale mărfii, prezentate la autoritatea vamală, nu corespundeau cu ceea ce de fapt se intenţiona să se exporte.

“În data de 17.06.2021, în urma unor activităţi informativ-operative desfăşurate, poliţiştii de frontieră, în cooperare cu lucrători vamali şi comisari din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu – Comisariatul Judeţean Constanţa, au descoperit patru containere cu cauciuc nevulcanizat, care urmau să fie exportate în Thailanda de o firmă de pe raza judeţului Olt, care efectua activităţi de export.

În urma verificărilor suplimentare, echipa de control a constatat că în containere se aflau încărcate de fapt 110 tone de deşeuri de cauciuc, marfă care nu corespunde cu datele declarate şi cuprinse în documentele folosite la autoritatea vamală”, se arată într-un comunicat transmis de Garda de Coastă.

Conform sursei citate, comisarii Gărzii de Mediu au dispus nepermiterea efectuării exportului şi returnarea mărfii ce reprezintă deşeuri la societatea exportatoare din România.

AGERPRES

sursa foto: Poliția de Frontieră

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO: Transportul public este gratuit vineri în Cluj-Napoca. “Vinerea Verde – Stop! Azi mașina stă pe loc!”

Publicat

Transportul public este gratuit, începând de astăzi, în fiecare vineri, în municipiul Cluj-Napoca. Programul „Vinerea Verde – Stop! Azi mașina stă pe loc!” este derulat de Primăria Cluj-Napoca și Compania de Transport Public (CTP) din oraș.

„Primăria și Consiliul local Cluj-Napoca implementează programul <Vinerea Verde – Stop! Azi mașina stă pe loc!>, în colaborare cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca S.A. În acest sens, în fiecare zi de vineri, clujenii și nu numai pot călători gratuit cu autobuzele, troleibuzele sau tramvaiele pe orice linie urbană”, a anunțat vineri dimineața Primăria Cluj-Napoca.

CTP a transmis că toate costurile vor fi suportate de primărie.

„Pentru ca acest program să aibă un impact real asupra cetățenilor estimăm că acțiunile de procurare și validare a oricăror tipuri de titluri de călătorie gratuite în zilele de vineri ar putea îndepărta o parte din publicul țintă. Accesul la transportul gratuit de vineri va fi direct, simplu și atractiv.

Costurile generate de acest program vor fi suportate de către Primăria Municipiului Cluj-Napoca prin metoda compensației, conform Hotararii Consiliului Local Cluj-Napoca nr. 165 din 21.04.2021”, potrivit companiei.

Conform acesteia, proiectul vizează promovarea utilizării transportului public ecologic, ca măsura de îmbunătățire a calitătii aerului, dar și de diminuare a nivelului de zgomot.

sursa: mediafax.ro

sursa foto: Municipiul Cluj-Napoca / Facebook

Citește mai departe