EVENIMENT
Constructorul lotului 3 din Autostrada A1 Lugoj-Deva: „Autoritățile au adus intenționat întârzieri în desfășurarea lucrărilor”
Constructorul lotului 3 din Autostrada A1 Lugoj-Deva susține că segmentul respectiv este finalizat și așteaptă recepția pentru a fi dat în folosință. Antreprenorul îl acuză pe ministrul Răzvan Cuc că a reziliat contractul „într-un mod absolut abuziv”. De asemenea, acesta susține că autoritățile române că au adus în mod intenționat au adus întârzieri în desfășurarea lucrărilor, informează ziarul Alba24.ro.
Contractul pentru cei 21 de km finalizați în proporție de 99% de pe Lotul 3 al autostrăzii A1 Lugoj – Deva a fost reziliat pentru că firma spaniolă Comsa nu ar fi acceptat extinderea garanției din contract de la patru ani la zece ani după ce autoritățile de la Transporturi au invocat 60 de neconformități și probleme de execuție de-a lungul timpului.
Rezilierea, însă, presupune acum că nu va mai exista nici măcar cei patru ani inițiali de garanție, însă autoritățile spun că vor recupera banii prin penalități. De ce s-a ajuns aici? Ministrul Cuc amenință cu plângeri penale împotriva consultantului lucrării (angajat de CNAIR să supervizeze), dar și împotriva managementului CNAIR, precum foștii directori Neaga sau Ioniță.
„Proiectul construirii lotului 3, în lungime de 21,141 km, al Autostrăzii Lugoj –Deva, după o colaborare extrem de dificilă a constructorului cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a fost finalizat și aștepta să se facă recepția lucrărilor și punerea în funcțiune. După două săptămâni de așteptare și cu construcția finalizată, răspunsul dat de autoritățile române și ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, a fost, in mod surprinzător, rezilierea contractului. Piedicile înregistrate de Asociere pe parcursul derulării proiectului cât și rezilierea contractului în momentul în care construirea lotului 3 a fost finalizată ridică mari semne de întrebare despre integritatea și buna credință a autorităților statului, care intenționat au adus întârzieri în desfășurarea lucrărilor”, au transmis reprezentanții constructorului, într-un comunicat.
Potrivit antreprenorului, măsurile suplimentare solicitate de CNAIR pentru obținerea Acordului de mediu au fost respectate de Asociere în totalitate, însă, acesta au creat un prejudiciu financiar și au avut impact și asupra termenului de execuție.
„În septembrie 2017, în decizia luată de Curtea Internațională de Arbitraj, ne-a fost recunoscută extinderea termenului de execuție și a decis ca CNAIR să plătească revendicările pe care antreprenorul le avea deja câștigate în valoare aproximativă de 12.000.000 lei. CNAIR a refuzat plata acestei sume. În urma acestor întâmplări, CNAIR și-a exercitat pe deplin forța într-o manieră absolut abuzivă, încălcând toate clauzele contractuale anterioare, continuând să amenințe Asocierea cu penalități, neconformități, instrucțiuni de remediere. (…)
În dorința de a-și respecta angajamentul luat la semnarea contractului, Asocierea a solicitat mai multe întâlniri cu miniștrii de resort în primele luni ale anului 2018, dar care nu au dus la o reconciliere și o colaborare în interesul continuării și finalizării construcției pe lotul 3 al autostrăzii Deva-Lugoj. Cu toate acestea, deși toate soluțiile tehnice și plățile au fost blocate, Asocierea a continuat să lucreze cu bani din fonduri proprii, deoarece autoritatea contractantă a refuzat să facă plățile”, susține constructorul.
Constructorul susține că situația a părut că se va schimba în luna mai 2018, când CNAIR a avut o nouă conducere.
„Blocarea lucrărilor a încetat, iar ritmul de lucru a fost intensificat pentru recuperarea întârzierilor finalizarea și darea în folosință a porțiunii de autostradă. Epopeea nu s-a terminat, pentru că lovitura de grație urmează să vină. Spre sfârșitul proiectului, pe data de 26 iunie 2019 a avut loc o nouă ședință oficială, unde s-a discutat despre faptul ca Proiectul se apropie de sfârșit, si se estimează că autostrada va putea fi dată în trafic în aproximativ o lună. Cu această ocazie s-a pus sub semnul întrebării modalitatea contractuală de efectuare a plăților rămase. (…)
Este, pentru noi cu atât mai frustrant ce se întâmplă acum, cu cât pe data de 25 iulie dl. ministru Cuc, împreuna cu directorul general al CNAIR și echipa sa, au vizitat șantierul și au afirmat că toate lucrările practic sunt finalizate și gata de a fi puse în trafic. În mod surprinzător, a fost felicitat și Project Manager-ul pentru munca depusă. Tot atunci s-a stabilit ca lotul să fie deschis traficului la data de 12 August 2019”, explică constructorul.
Potrivit acestuia, finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamnă că nu împiedică recepția lucrării.
De asemenea, Asocierea consideră o imprudență deschiderea unilaterală, în data de 13 august, de către CNAIR a traficului la Nodul Ilia, existând pericolul unui risc pentru utilizatori și nu își asumă nicio responsabilitate cu privire la această situație, având în vedere că recepția s-a realizat fără o coordonare corespunzătoare între Părți.
„În prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei față de Asociere, derivată în principal din revendicări estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor și lucrări certificate și aprobate de Inginer, care, însă, nu au fost autorizate de CNAIR. Din cele 99,216 milioane de lei suma de 15, 5 milioane de lei fără TVA este aferentă Ecoductului 1 neplătit de CNAIR încă din anul 2016”, au mai transmis reprezentanții constructorului.
Sursa: Alba24.ro
EVENIMENT
Alba Iulia va deveni oficial Capitala Tineretului din România 2026. Evenimentul de semnare, programat în 10 decembrie
Alba Iulia va deveni Capitala Tineretului din România 2026. Evenimentul de semnare a documentelor este programat pentru miercuri, 10 decembrie 2025, la Palatul Principilor Transilvaniei.
”Evenimentul, programat pentru ora 14:00, nu este o simplă festivitate, ci formalizarea juridică a unui mecanism de co-management”, transmit reprezentanții administrației locale.
Aceștia spun că până acum a avut loc un ”proces amplu de pregătire, desfășurat în trei faze strategice:…
Citește mai mult pe Alba24.ro
EVENIMENT
VIDEO FOTO. „Pirații” trupei Alestorm au adus rața în centrul Clujului. O banană, un rechin și un papagal au aprins atmosfera
Cluj-Napoca s-a transformat joi seară într-un port al piraților moderni, când legendara trupă scoțiană Alestorm, autoproclamați și unanim acceptați drept cea mai bună trupă de pirați din Univers, a revenit în România pentru un show exploziv.
Deși renumiți pentru estetica lor de pirați ai metalului, scoțienii nu au venit cu o corabie sau decoruri nautice, în schimb, o rață uriașă gonflabilă trona…
Citește mai mult pe Cluj24.ro
EVENIMENT
VIDEO: Târgul de Crăciun de la Palatul Principilor din Alba Iulia s-a deschis. Programul evenimentului
Târgul de Crăciun de la Palatul Principilor din Alba Iulia s-a deschis vineri.
Pe scena special amenajată în cadrul târgului, de la ora 19.00, urcă GINO, cu un super concert de colinde: „Acum, în prag de sărbători!”.

Târgul de Crăciun de la Palatul Principilor în Alba Iulia. Program
Colindăm cu inima, pentru Alba Iulia – artiștii ediției a III-a
Începând de vineri, în fiecare sfârșit de săptămână,…
Citește mai mult pe Alba24.ro
EVENIMENT
Cu ce echipe va juca România la Cupa Mondială 2026, dacă trece de Turcia la baraj. Naționala a prins grupa cea mai UȘOARĂ
Cu ce echipe va juca România la Cupa Mondială 2026, dacă trece de Turcia la baraj. Tragerea la sorți de vineri, de la Kenedy Center din Washington, duce naționala într-o grupă permisivă, fără nume mari.
România a fost repartizată în grupa D, în cazul în care se va califica. Primul meci ar urma să fie cu Australia, potrivit Mediafax. .
Cu ce echipe va juca România la Cupa Mondială 2026: Grupa D
- SUA
- Paraguay
- Australia
- Slovacia/Kosovo – Turcia/România
Unde ar juca…
Citește mai mult pe Alba24.ro



