ACTUALITATE
Consumatorii de energie din Bucureşti au la dispoziţie 32 de oferte mai ieftine dacă îşi schimbă contractul
Consumatorii de energie din Bucureşti au la dispoziţie pe piaţa concurenţială 32 de oferte cu preţuri mai mici decât dacă ar rămâne cu vechile contracte, potrivit calculelor realizate de AGERPRES pe baza comparatorului de preţuri de pe site-ul ANRE.
Locuitorii Capitalei care până acum au plătit preţuri reglementate ar trebui să încheie noi contracte pe piaţa concurenţială, altfel vor plăti mai mult cu 25% de la 1 ianuarie, odată cu liberalizarea totală a pieţei.
Pe piaţa concurenţială, scumpirile încep de la 4%. Există în total 79 de oferte pentru Bucureşti, iar, în cazul a 32 dintre ele, preţurile sunt mai bune decât dacă am rămâne cu vechile contracte, în piaţa de serviciu universal.
Consumatorii pot încheia noi contracte până la 1 februarie pentru ca acestea să intre în vigoare de la 1 ianuarie. Schimbarea poate fi făcută şi mai târziu, dar se va aplica de la data semnării.
Schimbarea furnizorului de energie este un proces relativ simplu şi nu ar trebui să ne ia foarte mult timp, dacă ştim ce avem de făcut. În primul rând, pe site-ul ANRE există o aplicaţie unde consumatorii pot compara ofertele tuturor companiilor de pe piaţă.
Fiecare consumator trebuie să completeze judeţul în care se află, consumul din ultima factură şi valoarea ei, pentru a o putea compara cu noile oferte.
AGERPRES a făcut aceste calcule, utilizând datele pentru un consumator din Bucureşti, a cărui ultimă factură a avut o valoare de 51,12 lei, la un consum de 87 de kWh.
Avem două opţiuni, piaţa de serviciu universal şi piaţa concurenţială.
Mergem întâi pe piaţa de serviciu universal să vedem care sunt preţurile acolo, pentru că, dacă nu facem nimic, aceasta este piaţa în care vom rămâne automat.
Constatăm astfel că, pentru consumatorii din Bucureşti, există şase oferte pe această piaţă, toate cu un preţ mai mare decât ce am avut până acum: Tinmar Energy – preţ mai mare cu 11%, adică 5,6 lei în plus, Electrica – mai mare cu 23%, adică 12 lei în plus, E.ON – 24,5%, 12,54 lei în plus, Enel Energie şi Energie Muntenia – 24,68%, 12,59 lei în plus şi CEZ Vânzare – 36%, 18,7 lei în plus.
Consumatorul din Bucureşti, dacă nu face nimic pentru modificarea contractului, va plăti astfel cu 24,68% mai mult de la 1 ianuarie, fiind arondat automat la Enel, deci cu 12-13 lei mai mult dacă am compara cu ultima factură, rezultând o sumă de plată de 63,59 lei.
În ceea ce priveşte piaţa concurenţială, consumatorii din Capitală pot alege dintre 79 de oferte ale companiilor energetice. Din păcate, niciuna nu este cu un preţ mai mic decât cel din factura actuală, însă, aplicaţia afişează ofertele în ordinea lor crescătoare şi poate fi găsită cea mai ieftină.
Astfel, în top 10 al celor ai ieftine oferte, pe primul loc se află compania AIK Energy România. Oferta acestei companii este cu 4% mai mare decât factura actuală, deci 2,1 lei în plus. Urmează Hidroelectrica, cu 5,3% în plus, adică 2,7 lei la factură.
Pe următoarele locuri sunt Restart Energy One – 5,56% în plus şi o altă ofertă a Restart Energy One, cu 5,58% mai mare, Nova Power and Gas (12 luni) – 7,5% în plus, Nova Power and Gas (24 luni) – 9,5%, ICCO Energy – 13,39%, Energy Distribution – 14,20%, Mazarin Energy – 14,23%, Electric Planners – 14,23%, Absolute Energy – 14,4%
Enel, furnizorul actual, este abia pe locul doisprezece, cu un preţ mai mare cu 15,5% decât cel actual. Aşadar, dacă optează să rămână la Enel, consumatorul trebuie să încheie un contract pe piaţa concurenţială şi, pentru exemplul folosit, va plăti mai mult cu 7,35 lei, deci o factură de 58,92 de lei.
Odată ce se hotărăşte asupra uneia sau mai multor oferte, consumatorul trebuie să trimită un mail la respectiva companie/companii, pentru a solicita o ofertă nominală. Furnizorii au termen legal 15 zile pentru a trimite un răspuns, însă, de regulă, fac acest lucru în următoarele 2-3 zile.
Contractul trebuie citit cu mare atenţie şi, de asemenea, foarte important este să ne interesăm care sunt modalităţile companiei de comunicare cu clienţii: există site, call-center, aplicaţie mobilă, reprezentanţă sau magazin, unde se găsesc fizic acestea, precum şi modul de plată a facturii.
Este bine să căutăm şi un istoric al acelei companii, mai ales dacă nu este un nume prea cunoscut, pentru a vedea care au fost până acum relaţiile cu clienţii sau dacă au existat amenzi pentru încălcarea legii. AGERPRES