Connect with us

ACTUALITATE

Consumatorii plătesc mai puţin dacă îşi aleg singuri firma de racordare la reţeaua electrică

Publicat


stalp electrica curent

Consumatorii care îşi aleg singuri firma care să le realizeze lucrările de racordare la reţeaua electrică plătesc mai puţin, în comparaţie cu cei care acceptă tariful iniţial propus de operatorul de reţea pentru aceste lucrări, potrivit unui comunicat al Consiliului Concurenţei, remis, joi, AGERPRES.

Aceasta este una dintre concluziile analizei preliminare derulate de Consiliul Concurenţei pe piaţa branşamentelor la reţelele energetice.

‘Acest lucru arată că implicarea noastră, prin propunerile de ajustare a legislaţiei şi condiţiile impuse în urma unor investigaţii, a condus la îmbunătăţirea concurenţei pe această piaţă şi că mecanismul de contractare a lucrărilor de racordare, mecanismul prin care consumatorul îşi selectează direct prestatorul, a produs efectele anticipate la demararea procesului de liberalizare a acestei pieţe’, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, citat în comunicat.

În ceea ce priveşte racordarea la reţeaua de gaze naturale, Consiliul a constatat o îmbunătăţire semnificativă a legislaţiei aferente, în sensul în care consumatorii pot selecta operatorul autorizat care să efectueze lucrările de proiectare sau execuţie a instalaţiilor de gaze naturale şi să negocieze cu acesta tariful/tarifele.

Costul mediu de racordare la reţeaua electrică de joasă tensiune, reţea la care sunt conectaţi majoritatea clienţilor casnici, a înregistrat valori cuprinse între 978 lei şi 2.602 lei.

Totodată, nivelul mediu al tarifului de racordare la reţeaua de gaze naturale pentru un consumator casnic a înregistrat în perioada analizată valori cuprinse între 943 lei şi 3.346 lei.

Costurile de racordare sunt influenţate de dispersia clienţilor şi de arhitectura reţelei, adică tipul de lucrare ce trebuie realizată.

De exemplu, dacă racordarea la reţea implică lucrări suplimentare pentru extinderea sau redimensionarea acesteia, iar investiţia necesară realizării acestor lucrări nu este cuprinsă în planul de investiţii al operatorului de distribuţie, clienţii finali trebuie să suporte costurile extinderii/redimensionării.

În schimb, dacă lucrările de extindere necesare pentru racordare sunt prevăzute în planul de investiţii al operatorului de distribuţie sau în contractul de concesiune, clienţii nu au obligaţia de a suporta costurile unor eventuale extinderi sau redimensionări ale reţelei.

Totodată, analiza Consiliului Concurenţei a reliefat faptul că există un număr mare de operatori economici care deţin autorizaţiile necesare pentru a activa pe piaţa lucrărilor de racordare, în vederea realizării activităţilor de proiectare, executare şi verificare a lucrărilor de racordare.

Cu toate acestea, Consiliul Concurenţei a constatat că există dificultăţi în a contacta operatorii autorizaţi, deoarece unii dintre aceştia nu li-au actualizat informaţiile puse la dispoziţie pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

Astfel, Consiliul Concurenţei va colabora cu ANRE în vederea identificării unor măsuri prin care operatorii economici autorizaţi să fie obligaţi să actualizeze, într-un termen rezonabil, datele de contact proprii puse la dispoziţia utilizatorilor pe site-ul ANRE.

În acelaşi timp, în cadrul analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că există o tendinţă, în special în rândul operatorilor reţelelor de gaze naturale, de a apela la personalul propriu pentru realizarea activităţilor de proiectare şi executare a instalaţiilor de racordare.

Favorizând personalul propriu, există riscul ca operatorii de distribuţie să aibă un comportament anticoncurenţial în raport cu firmele care sunt autorizate de ANRE să presteze activităţi de proiectare, executare şi verificare a instalaţiilor de racordare.

‘Operatorii de distribuţie trebuie să înţelegă faptul că nu au voie să îşi folosească poziţia deţinută pe piaţa distribuţiei de energie electrică sau de gaze naturale într-o anumită zonă pentru a influenţa concurenţa pe pieţele conexe acestora, pieţe pe care şi operatorul de reţea activează alături de alţi concurenţi’, a mai arătat preşedintele Consiliului Concurenţei.

În acest context, autoritatea de concurenţă recomandă introducerea obligaţiei pentru operatorii de distribuţie de a informa din oficiu utilizatorii cu privire la faptul că au dreptul să-şi selecteze singuri operatorul calificat din lista publicată pe site-ul ANRE, care să le realizeze lucrările de racordare.

În acelaşi timp, în perioada 2015-2018, numărul cererilor de racordare pentru reţelele de gaze şi de energie electrică înregistrate la nivel naţional a crescut în mod constant, iar durata procesului de racordare a fost, în general, una destul de mare, cu diferenţe semnificative între diferite zone de reţea.

Spre exemplu, în cazul racordării la reţelele de energie electrică, în anul 2017, durata medie a procesului de racordare la reţeaua de joasă tensiune a fost de 83 de zile, iar la reţeaua de medie tensiune de 234 zile. În cazul racordării la reţelele de gaze naturale, în funcţie de operatorul de distribuţie concesionar şi de întinderea/dimensiunea reţelei pe care o administrează, durata medie de racordare a înregistrat valori foarte diferite, cuprinse între 21 zile şi 270 zile.

În cadrul analizei derulate s-a semnalat Consiliului Concurenţei faptul că durata mare a procesului de racordare este cauzată, în principal, de colaborarea dificilă a operatorilor cu autorităţile locale în vederea obţinerii avizelor şi autorizaţiile prevăzute de legislaţie, necesare pentru a realiza lucrările de racordare.

Ca urmare, autoritatea de concurenţă recomandă modificarea legislaţiei, astfel încât să fie introduse termene clare de soluţionare a solicitărilor, inclusiv pentru autorităţile locale implicate în procesul de racordare.

Reprezentanţii Concurenţei reamintesc că, în urma unei investigaţii a autorităţii de concurenţă, E-Distribuţie Muntenia SA şi-a luat angajamentul de a adopta măsuri pentru creşterea transparenţei procesului de racordare la reţeaua electrică de distribuţie şi promovarea drepturilor consumatorilor în cadrul fiecărei faze a procesului, asigurând un tratament corect şi nediscriminatoriu pentru toţi participanţii la acest proces.

În acest caz, investigaţia viza un potenţial abuz de poziţie dominantă, manifestat printr-o posibilă discriminare a companiilor de pe piaţa serviciilor conexe distribuţiei, ca urmare a selectării unor societăţi care elaborează studii de soluţie, proiectează şi execută lucrări de instalaţii electrice, pe alte criterii decât cele prevăzute în procedurile de achiziţie publică sau libera alegere a utilizatorului, precum şi prin influenţarea duratei, a costurilor de racordare la reţeaua de energie electrică a Municipiului Bucureşti şi a opţiunii utilizatorilor de a alege prestatorii de servicii conexe.

Totodată, în cadrul acestei investigaţii, operatorul de distribuţie şi-a asumat derularea unor acţiuni sub forma unor întâlniri periodice cu reprezentanţii autorităţilor locale, în sensul îmbunătăţirii colaborării cu acestea. Măsura a fost asumată în scopul diminuării duratei procesului de racordare la reţea, iar în cazul în care întâlnirile periodice cu autorităţile locale iniţiate de către E-Distribuţie Muntenia SA îşi vor dovedi eficienţa, Consiliul Concurenţei va recomanda ca această abordare să fie extinsă la nivelul tuturor operatorilor din piaţă.

Autoritatea de concurenţă are în derulare mai multe investigaţii privind posibile abuzuri de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de avizare tehnică a proiectelor, recepţie şi punere în funcţiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale ale companiilor Gaz Sud SA, Distrigaz Sud Reţele SRL sau Megaconstruct SA (societate care a propus angajamente pentru eliminarea îngrijorărilor anticoncurenţiale). AGERPRES

ACTUALITATE

Uniunea Europeană consideră crucială introducerea rapidă a tehnologiei 5G

Publicat

g5

Uniunea Europeană ar trebui să devină un lider în introducerea de reţele 5G iar dezvoltarea acestei tehnologii este crucială pentru a creşte competitivitatea blocului comunitar, arată un document elaborat de preşedinţia finlandeză a Consiliului Uniunii Europene consultat de Reuters.

Potrivit sursei citate, modificările pe care tehnologia 5G le va genera în rândul reţelelor mobile, dispozitivelor şi aplicaţiilor necesită ca UE şi statele membre “să acorde o atenţie deosebită pentru a asigura securitatea cibernetică a reţelelor şi a noilor servicii”, însă “o introducere rapidă a reţelelor 5G este crucială pentru a creşte competitivitatea UE şi necesită o abordare comună” într-o lume din ce în ce mai conectată.

Fără a menţiona în mod deosebit producătorul chinez de echipamente de telecomunicaţii Huawei Technologies, documentul citat de Reuters recomandă promovarea suveranităţii tehnologice europene şi introducerea unor standarde şi măsuri de securitate “robuste” pentru toţi producătorii şi furnizorii de servicii importanţi, de-a lungul întregului ciclu de viaţă a reţelelor 5G.

Finlanda, ţară care în prezent deţine preşedinţia rotativă a Consiliului Uniunii Europene, şi-a propus ca acest text să fie adoptat în mod oficial la o reuniune a miniştrilor europeni ai Comunicaţiilor care va avea loc în luna decembrie.

În România, la începutul lunii octombrie, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Eduard Lovin, declara, pentru AGERPRES, că pe partea de calendar asumat de către reglementator privind procedura de licitaţie pentru 5G lucrurile sunt respectate, însă este nevoie şi de Hotărârea de Guvern care include preţurile de plecare, act normativ care ar trebui “să iasă în câteva zile, maxim o săptămână”.

ANCOM a anunţat, pe data de 7 iunie 2019, că procedura de licitaţie pentru acordarea resurselor de spectru disponibil în benzile desemnate pentru implementarea tehnologiei de noua generaţie 5G urmează să fie finalizată până pe data de 31 octombrie, iar licenţele de utilizare vor fi acordate până la finalul anului. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Unul din doi angajați români afirmă că este foarte stresat la locul de muncă (sondaj)

Publicat

oameni, cetateni

Unul din doi angajaţi români consideră că nivelul de stres la locul de muncă actual este ridicat, iar 15,4% afirmă că este chiar nesustenabil de mare.

Totodată, pentru alţi 27% stresul este moderat şi doar 7,7% declară că este scăzut sau lipseşte, arată rezultatele unui sondaj realizat de platforma de recrutare online BestJobs.

Mediul de lucru dezorganizat şi haotic, supraîncărcarea şi primirea de responsabilităţi care ies din aria lor de competenţe reprezintă principalii trei factori de stres invocaţi de jumătate dintre angajaţi.

De asemenea, patru din zece angajaţi explică stresul ridicat prin faptul că sunt nevoiţi să preia din responsabilităţile colegilor, iar 37% sunt stresaţi de comunicarea slabă între manageri şi echipă. Trei din zece spun că aşteaptă prea mult ca superiorii să ia anumite decizii şi că nu există muncă în echipă, fiecare fiind pe cont propriu.

Alţi factori de stres pentru doi din zece respondenţi sunt faptul că li se impun obiective greu de realizat, că primesc deadline-uri nerealiste sau că nu li se dau toate informaţiile de care au nevoie pentru a-şi face treaba. E-mailurile sau SMS-urile primite de la superiori în afara orelor de program contribuie, de asemenea, la gradul ridicat de stres al angajaţilor.

“Din păcate, aproape opt din zece respondenţi au spus că nivelul de stres a crescut în ultimii trei ani, iar pentru mai bine de jumătate dintre aceştia, chiar s-a dublat. Dacă pentru 43,4% dintre respondenţi nivelul de stres este ridicat doar în anumite perioade din an, patru din zece spun că este la fel pe tot parcursul anului, iar 8,8% – doar în apropierea unor deadline-uri. În aceste condiţii, doi din zece respondenţi afirmă că deja au ajuns la burnout, trei din zece cred că în cel mult o jumătate de an vor ajunge la epuizare dacă nivelul de stres se va menţine la acelaşi nivel, iar 15% estimează că se vor epuiza în cel mult un an”, se menţionează într-un comunicat al BestJobs remis, marţi, AGERPRES.

Conform sursei citate, de-a lungul carierei lor, şase din zece respondenţi au spus că şi-au căutat alt job mai puţin stresant, în condiţiile în care 46% dintre angajaţi au răspuns că au avut insomnii din cauza stresului de la job, iar un sfert – că au avut probleme grave de sănătate pe fond de stres.

De asemenea, 37% dintre respondenţi admit că şi-au descărcat stresul acumulat la job asupra familiei sau prietenilor, în timp ce 28% au recunoscut că şi-au pierdut cumpătul la job. Foarte puţini angajaţi – sub 5% – au apelat la consilierea unui psiholog sau au depus plângeri oficiale la departamentul de HR. Mulţi nu au făcut nimic, admiţând că s-au obişnuit pur şi simplu cu stresul de la job.

Cei mai mulţi angajaţi care au răspuns la sondajul BestJobs (54%) spun că firma nu face nimic pentru a reduce stresul la locul de muncă, iar 42% nu sunt siguri că angajatorul face ceva în acest sens.

În acelaşi timp, angajaţii ştiu deja care ar fi soluţiile care i-ar ajuta să reducă stresul de la birou. Cei mai mulţi dintre respondenţi (52%) sunt de părere că e nevoie în primul rând ca managerii să comunice mai bine cu angajaţii şi aproape tot atâţia (49%) cred că e nevoie ca firmele să angajeze mai mulţi oameni. În plus, 32% au nevoie ca angajatorul să le ofere un mediu de lucru mai relaxat, iar 30% ar vrea să li se mărească salariul. Totodată, aproape un sfert consideră că nivelul de stres ar scădea dacă angajatorul le-ar oferi un echilibru între viaţa profesională şi cea personală, iar circa 13% ar vrea ca acesta să introducă posibilitatea de a lucra şi de acasă, ori să ofere mai multe zile libere decât cele legale.

Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 2- 18 octombrie 2019, pe un eşantion de 1.018 de utilizatori de internet.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Regulile noi pentru cei care merg pe trotinete. Vezi ce amenzi sunt prevăzute

Publicat

Un proiect important este cel care reglementează circulația trotinetelor electrice și a bicicletelor pe drumurile publice doar pe marginea din partea dreaptă a carosabilului, acolo unde nu există piste speciale.

Astfel, proiectul va fi transmis deputaților cu prevederea ca persoanele sub 18 ani să fie obligate să poarte cască de protecție pe trotinetă sau bicicletă, nu doar cele sub 16 ani, cum deciseseră senatorii.

Totodată, ordonanța prin care șoferii și bicicliștii nu vor avea voie să țină în mână telefonul mobil când conduc, riscând astfel amenzi mari, va fi transmisă tot fără modificări deputaților.

Senatorii propuseseră în comisii ca sancțiunile să nu se aplice doar pentru simpla ținere în mână a telefonului, urmând a fi amendată folosirea în trafic a unui dispozitiv neechipat cu hands free.

Sursa: Observator

Citește mai departe

ACTUALITATE

Românii au la dispoziţie aisemnal.ro, o aplicaţie unică la nivel mondial pentru verificarea zonelor cu semnal mobil

Publicat

România are, începând de marţi, un instrument unic la nivel mondial prin care toţi românii pot verifica zonele în care au semnal mobil şi operatorii cu cel mai bun semnal, a anunţat, marţi, la Palatul Parlamentului, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Sorin Grindeanu.

“Începând de azi (marţi, n.r.), ANCOM pune la dispoziţia celor interesaţi o hartă interactivă pe care toţi românii pot verifica zonele în care au semnal mobil şi operatorii cu cel mai bun semnal. Vă prezint aisemnal.ro, un instrument unic la nivel mondial, realizat integral fără niciun fel de inputuri, de către echipa ANCOM. Spre deosebire de aplicaţiile existente, aisemnal.ro nu se bazează pe simulări, nu conţine informaţii transmise de către terţi, iar valorile reflectate nu sunt obţinute în condiţii de laborator. România are o hartă obţinută pe baza informaţiilor din teren obţinute de către echipele ANCOM, care au mers în localităţi cu mai mult de 10 locuitori”, a spus Grindeanu.

Potrivit şefului ANCOM, datele din noua aplicaţie au fost colectate de către echipele Autorităţii de pe o suprafaţă de 240.000 de km.

“Nu a fost o muncă uşoară, nu au fost condiţii simple de muncă. Echipele ANCOM au acoperit mai mult de 240.000 de km. Elaborând acest instrument independent, ANCOM a creat un reper al calităţii pentru utilizatori, care sunt invitaţi să acceseze aisemnal.ro înainte de a achiziţiona serviciile de telecomunicaţii de la vreun operator. Aplicaţia este pe cât de utilă, pe atât de uşor de folosit. Intrăm pe www.aisemnal.ro, selectăm operatorul care ne interesează şi selectăm tehnologia care ne interesează – 2G, 3G sau 4G. Astfel, utilizatorii vor avea o imagine corectă a acoperirii cu semnal mobil. Sunt absolut convins că aisemnal.ro va fi util şi operatorilor din România şi îi invităm să-l folosească. Pentru popularea hărţii măsurătorile au fost efectuate în perioada mai – august 2019 în peste 13.000 de localităţi din România”, a menţionat Sorin Grindeanu.

Acesta a adăugat că măsurătorile se vor relua periodic în funcţie de dezvoltarea reţelelor.

“Să ştiţi că este o muncă titanică pe care colegii mei au făcut-o în ţară, pentru ca utilizatorii şi operatorii să aibă la dispoziţie un instrument nepărtinitor. Toată lumea îl poate folosi gratuit. Sunt convins că în ultima perioadă aţi observat eforturile Autorităţii pentru promovarea intereselor utilizatorilor de servicii telecom, şi asta pentru că noi credem că un utilizator informat este mai puternic în relaţia cu furnizorii. Chiar şi atunci când calculăm tarife de terminare, ne gândim tot la beneficiul utilizatorului mizăm. Facem întotdeauna o analiză de tipul cost-beneficiu. Anul 2020 va fi un punct de inflexiune în sectorul telecomunicaţiilor din România. Vom vedea schimbări de paradigmă şi de abordare, vom beneficia de primele utilizări ale tehnologiei 5G şi ne vom bucura de servicii noi. Trebuie să avem înţelepciunea să utilizăm toate aceste schimbări în folosul nostru”, a subliniat preşedintele ANCOM.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) organizează, marţi, conferinţa internaţională anuală ce are ca temă, în 2019, hărţile de acoperire cu servicii de comunicaţii electronice.

Evenimentul marchează lansarea hărţii naţionale de acoperire cu reţele mobile, un instrument pe care Autoritatea l-a creat pentru a veni în sprijinul utilizatorilor români care consumă din ce în ce în ce mai multe servicii de comunicaţii mobile şi au nevoie astfel de informaţii uşor accesibile, sigure şi nepărtinitoare cu privire la calitatea şi extinderea acoperirii cu reţele mobile. AGERPRES

Citește mai departe