Connect with us

EDUCATIE

Copii români din Atena şi Salonic, în tabăra ARC de la Căprioara Deva

Publicat



sursa foto: hunedoara libera

50 de copii români care trăiesc în Atena şi Salonic participă, în aceste zile, la Deva, la programul de tabere ARC-2019, derulat în ţară de Ministerul Românilor de Pretutindeni şi Ministerul Tineretului şi Sportului, tinerii având posibilitatea să cunoască mai bine locurile şi momentele importante ale istoriei poporului din care fac parte.

Deschiderea oficială a programului a avut loc sâmbătă, la Tabăra Căprioara Deva, care aparţine Direcţiei de Tineret şi Sport Hunedoara, copiii susţinând un program folcloric cu cântece şi dansuri pe care le-au învăţat în şcolile din Atena şi Salonic, pe care le frecventează în zilele sfârşitului de săptămână, pentru a nu-şi pierde identitatea culturală.

“Este un program de excepţie, cu adresabilitate la tinerii din diaspora, care sunt dispuşi şi vor să cunoască foarte bine realităţile României, care doresc să viziteze România şi doresc să-şi îmbunătăţească în mod constant cunoştinţele despre cultura şi civilizaţia poporului român. (…) Activităţile care se desfăşoară în cadrul programului se axează pe dezvoltarea abilităţilor de comunicare în limba română, pe informarea participanţilor asupra istoriei românilor şi aprofundarea cunoştinţelor de cultură şi civilizaţie românească”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Hunedoara, Mircea Bobora.

Judeţul Hunedoara a fost inclus în programul ARC de doi ani. Autorităţile le-au transmis copiilor că zona face parte din regiunile care au constituit leagănul formării poporului român, aici aflându-se capitala Daciei, Sarmizegetusa Regia, dar şi capitala Daciei Romane, Ulpia Traiana Sarmizegetusa, alături de biserici vechi sau monumente medievale, cum este Castelul Corvinilor din Hunedoara.

“Cred că forţa unui stat este dată de felul în care ştie să se adreseze naţiunii şi felului în care ştie să ţină naţiunea unită. Până la urmă, statul nu este decât expresia unei naţiuni, iar din această naţiune faceţi şi dumneavoastră parte, cei care, sper eu, vremelnic, sunteţi plecaţi din România sau cei care trăiţi în comunităţile istorice populate de români de-a lungul sutelor de ani”, a spus, la rândul său, prefectul judeţului Hunedoara, Fabius Kiszely.

În Atena sunt circa 35.000 de români, iar o parte dintre copiii acestora frecventează sâmbăta şi duminica cursurile şcolii în limba română organizate de Asociaţia Interculturală Româno-Elenă “Dacia”. Aici învaţă limba română, istorie, geografie, artă, dansuri populare.

“Sunt foarte încântaţi şi dornici să cunoască România. Au în suflet tot ceea ce ţine de România. Aceşti copii muncesc foarte mult pentru că de luni până vineri sunt la şcoala grecească – obligatorie, iar sâmbăta şi duminica participă la cursurile de limba română ale Şcolii Dacia. (…) Sunt foarte mândră de aceşti copii şi de părinţii lor, care fac tot posibilul ca sâmbăta şi duminica să fie acolo şi nu este deloc uşor”, a spus preşedintele asociaţiei, Daniela Popescu.

La rândul său, Irina Toderaş, de la Asociaţia Românilor “Carpatia” din Salonic, apreciază că taberele ARC sunt utile copiilor, care pot cunoaşte mai bine ţara lor de origine.

“Normal că-mi este dor de România pentru că este ţara mea. Am reuşit să mă integrez, în mare parte, dar doresc să revin în România. Taberele ARC prind foarte bine copiilor, pentru că pot vedea pe viu ceea ce este România. Noi le povestim la şcoală, avem cursuri de istorie, geografie, dar când vin aici ei văd realitatea, văd pe viu ceea ce le spunem noi la şcoală”, a spus Irina Toderaş.

În Tabăra ARC 2019 de la Căprioara vor veni în această vară 300 de copii, următoarea serie fiind prevăzută să sosească săptămâna viitoare, cu tineri români din Bulgaria şi Italia. AGERPRES


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

EDUCATIE

Examene cu subiecte unice pentru ocuparea posturilor de directori în școli. Propunerea ministrului Educației

Publicat

Un examen național, cu subiecte unice, ar fi varianta optimă pentru ocuparea funcțiilor de directori în școlile din țară.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, se gândește că un astfel de concurs ar putea fi organizat înainte de luna august, când expiră actualele mandate.

Sorin Cîmpeanu a declarat, joi seara, la TVR 1, că profesionalizarea conducerii școlilor este un obiectiv în proiectul „România educată”, iar concursurile pentru ocuparea funcțiilor de directori de școli trebuie organizat.

„Concursurile trebuie să aibă loc, de preferință înainte de expirarea mandatelor actualilor directori în luna august. Nu este deloc simplu, deoarece avem examene naționale, avem titularizare și definitivat, avem foarte multe activități în calendarul acestui an școlar, dar, pe de altă parte, avem și condiții ce impun restricții cu privire la organizarea concursurilor”, a spus Cîmpeanu.

Ministrul a precizat că varianta optimă ar fi un examen național, în primă etapă, de unde să se califice cei care obțin minim nota 7.

„Una din variantele pe care le luăm în calcul ar fi aceea de derulare a unui examen național scris cu subiecte relevante, cu subiecte unice în prima săptămână din luna iulie urmând ca, mai apoi, în etapa a doua, cei care vor fi reușit să treacă un plafon de minim nota 7 sau mai mult, oricum, nu sub 7, pentru că directorii de școli trebuie să fie, într-adevăr, cei mai buni, cei care își dovedesc abilitățile manageriale, la final de iulie, în ultima săptămână, ar putea fi organizată etapa a doua, în care să participe doar cei care au promovat examenul scris național. Este un obiectiv, este varianta cea mai bună”, a mai spus Cîmpeanu.

Potrivit ministrului, dacă acest concurs nu se va putea organiza în timpul verii, din considerente epidemiologice, el va trebui făcut imediat după reluarea școlii, în luna septembrie.

Cîmpeanu garantează că acest concurs va privilegia „competența directorilor de școli în detrimentul oricăror alte criterii”.

 

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

ACTUALITATE

Secretar de stat în Ministerul Educaţiei: ”Învăţământul online şi sistemul hibrid de predare nu vor dispărea după pandemie”

Publicat

Secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Sorin Ion, a declarat joi, la Braşov, că sistemul de învăţământ online şi chiar cel de predare hibrid nu vor dispărea după ce pandemia va trece, dimpotrivă din lecţiile învăţate în această perioadă putând fi desprinse soluţii pentru probleme existente până în prezent în sistem, una dintre acestea fiind înfiinţarea unei şcoli online pentru copiii bolnavi cronic.

Profesorul Sorin Ion a admis, în cadrul unei dezbateri, că cei care susţin că sistemul hibrid este ineficient “au dreptate”, menţionând că, oficial, acest sistem de predare nu există.

“Din punct de vedere al legislaţiei, hibridul nu există. Dar doar în teorie, pentru că, în practică, nu ai încotro. Atunci când ai o parte din copii acasă şi ai o rată de infectare mare şi trebuie să ţii o parte dintre ei acasă, nu ai încotro, e o adaptare a organismului numit învăţământ. Nu e oficializat, oficial, am renunţat la el de ceva vreme, dar în realitate se întâmplă”, a spus Sorin Ion.

El a subliniat însă că putem folosi lecţiile pandemiei.

“O să treacă, sperăm, pandemia. Într-o situaţie ideală, în acel moment, toţi copiii din ţară vor avea un device pe care se pot conecta la şcoală. Va trebui să ne intre în obişnuinţă că sistemul online şi chiar sistemul hibrid să fie o soluţie în situaţii ca de exemplu copil cu piciorul fracturat care stă acasă o lună.

Până anul acesta, stătea acasă, mai lua o temă de la colegi. Din acest moment, când ştim ce înseamnă, (sistemul de învăţământ online – n.r.) acel copil poate să participe la lecţii, chiar dacă nu 100%, ca cei din sală”, a spus Sorin Ion.

În context, el a vorbit despre posibilitatea înfiinţării unei “şcoli online, cu angajaţi reali”.

“Putem folosi lecţiile pandemiei. Există bolnavi cronic care stau internaţi luni de zile în spitale şi avem în vedere. Sistemul încearcă să facă ceva, există profesori care se deplasează la spital, dar să fim serioşi, cât se întâmplă? Avem în vedere – şi chiar am discutat la nivelul ministerului – înfiinţarea unei şcoli virtuale, la care să fie înmatriculaţi copiii pe perioada în care stau în spitale sau sunt imobilizaţi, dacă perioada este relativ lungă, o şcoală online cu angajaţi reali. Prin urmare putem găsi soluţii în care şcoala online şi chiar sistemul hibrid să fie bun”, a mai spus secretarul de stat în ME.

Sorin Ion, a participat joi, la Braşov, la lansarea campaniei “Vaccinare şi testare pentru învăţare”. Agerpres

Citește mai departe

EDUCATIE

Debutează în toată țara campania ”Vaccinare şi testare pentru învăţare”

Publicat

test covid

Ministerul Educaţiei va demara începând de miercuri o campanie de informare intitulată “Vaccinare şi testare pentru învăţare”, a anunţat, marţi, ministrul Sorin Cîmpeanu.

“Vreau să vă anunţ în premieră că Ministerul Educaţiei a demarat o campanie care se numeşte ‘Vaccinare şi testare pentru învăţare’, o campanie care are parteneri sindicatele din educaţie, Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Asociaţiilor de Părinţi, în cadrul căreia cei cinci secretari de stat din Ministerul Educaţiei vor fi prezenţi în fiecare judeţ, un nucleu mic cu prezenţă fizică format din conducerea inspectoratelor, autorităţi locale, inspectoratul urmând a asigura participarea online a tuturor conducerilor şcolilor şi grădiniţelor din acest judeţ”, a declarat Cîmpeanu, la Digi 24.

Programul se derulează cu sprijinul Ministerului Sănătăţii

“În acest program vom fi asistaţi de către personal cu competenţe medicale pentru a explica necesitatea şi importanţa testării în şcoli, pentru a explica importanţa şi necesitatea vaccinării şi de asemenea vor fi discutate şi alte probleme specifice, precum modul de organizare a învăţământului remedial, acele ore de recuperare, plus alte probleme specifice fiecărui judeţ în parte. (…)

Medicii vor intra online şi vor fi asiguraţi de universităţile de medicină şi farmacie. (…)

De asemenea, avem şi concursul Ministerului Sănătăţii, dacă se simte nevoia unor indicaţii suplimentare”, a mai spus minostrul Sorin Cîmpeanu.

Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Elevii din învățământul preuniversitar vor primi burse școlare din bugetul de stat

Publicat

elevi

Ministerul Educației anunță că în acest an a fost alocată suma de 536 de milioane de lei pentru plata burselor școlare. În premieră, acestea sunt alocate și elevilor din învățământul preuniversitar. Bursele nu pot fi mai mici de 100 de lei.

Ministerul Educației anunță prin intermediul unui comunicat de presă că începând cu acest an, elevii beneficiază de burse plătite din bugetul de stat. În acest sens, prin Legea Bugetului de Stat, au fost alocate 536 milioane de lei, dublul sumei totale acordate anul trecut de către autoritățile publice locale pentru plata burselor școlare, spun reprezentanții ministerului.

Bursele nu pot fi mai mici de 100 de lei

Mai mult, Guvernul României a stabilit cuantumul minim al burselor la valoarea de 100 de lei, care poate fi majorată de autoritățile locale din bugetele proprii.

Banii sunt repartizați deja în teritoriu, iar unitățile de învățământ trebuie să parcurgă o serie de proceduri.

„Având în vedere că administrațiile județene ale finanțelor publice au inițiat deja procesul de repartizare a acestor sume către autoritățile locale, unitățile de învățământ au obligația să solicite în cel mai scurt timp sumele necesare pentru ca elevii să intre cât mai curând în posesia drepturilor acordate.

De asemenea, ne exprimăm convingerea că toate consiliile locale vor respecta prevederile HG 1.064/2020 și vor adopta hotărârile proprii prin care este asigurat cuantumul minim garantat de 100 de lei pentru toate tipurile de burse (de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social)”, scrie în comunicatul Ministerul Educației.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe