Connect with us

ACTUALITATE

Criza cipurilor poate duce, în lunile următoare, la opriri de producție la Dacia și Ford

Publicat

Lipsa circuitelor integrate, cipuri utilizând, la bază, semiconductori, a generat blocaje în industria auto românească și mondială, în ultimele trimestre, iar în lunile următoare poate aduce opriri temporare ale producției, până când piața se va reechilibra, crede Claudiu Cazacu, XTB.

„Lanțurile de aprovizionare sunt rareori vizibile, mai puțin atunci când intră în dificultate, (producând probleme care, deseori, par a fi <in senin>. Lipsa circuitelor integrate (cipuri utilizând, la bază, semiconductori) a generat blocaje în industria auto românească (uzinele Dacia și Ford) și mondială, în ultimele trimestre. Piaţa se va re-echilibra în cele din urmă, dar lunile următoare, până la reglarea asimetriilor, pot aduce opriri sau diminuări semnificative, deşi temporare ale producţiei în domeniul auto, atât pentru Dacia şi Ford cât şi pentru furnizorii lor, sau alţi producători de componente”, explică într-o analiză de piață Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia, scrie MEDIAFAX.

Acesta explică faptul că, pur și simplu din perspectiva priorității, producătorii au preferat să reorienteze cipurile, mai rare, spre domeniile unde valoarea adăugată este mai mare. În plus, producătorii auto, văzând prăbușirea vânzărilor la începutul închiderii economiei, anul trecut, au redus comenzile și stocurile; astfel, revenirea rapidă i-a pus într-o situație delicată: fără stocuri, și fiind nevoiți să concureze pentru cipuri cu alte domenii unde cererea era înaltă.

„Piața producătorilor de cipuri este foarte concentrată: TSMC (Taiwan), SMIC (China) și Samsung (Coreea de Sud) dețin împreună aproximativ trei sferturi din producția mondială. Deși fac eforturi pentru a majora producția, abilitatea lor de a livra pe măsura dorințelor pieței e limitată din mai multe motive. Cererea mare de bunuri electronice de pe perioada pandemiei, de la telefoane, laptopuri și camere web până la console de jocuri și variate dispozitive electronice s-a adăugat la afectarea lanțurilor de aprovizionare”, susține Claudiu Cazacu.

El spune că peste toate acestea s-au adunat dificultatea de a instala noi capacități, mai ales pentru tehnologiile performante (cu densitate mare, eficiente energetic și tehnic) și sancțiunile impuse asupra producătorilor din China care au obligat unele companii să caute alternative.

Pe un asemenea fundal, incidente diverse capătă o influență mare. În februarie, fabrica Samsung din Austin, Texas, a fost afectată de penele de curent, și, recent, nu reluase încă întreaga producție. Un incendiu la o fabrică din Japonia a Renesas, furnizor important în industria auto, ar putea avea efecte semnificative, mai ales într-o perioadă cu diferențe mari între cerere și ofertă la nivel global.

„Grupul Volkswagen a declarat că producția globală va fi, astfel, redusă cu 100.000 de unități. Continental, producător major de componente, este de asemenea afectat. În SUA, Toyota și Honda au suferit și de pe urma vremii nefavorabile. Ford, Honda, GM și Renault, între multe alte nume din sector, au fost obligate să oprească producția, pentru perioade de câteva zile, la diferite uzine din lumea întreagă. Toyota a oprit uzina din Cehia de pe 22 martie, VW va opri fabrica din Portugalia între 22 și 28 martie. BMW are în vedere oprirea producției, deși nu este încă hotărâtă. Estimările merg pe o reducere a vânzărilor auto, la nivel global, de 61 de mld. de dolari”, se mai arată în analiză.

Conform acesteia, în România, Dacia și Ford au fost forțate să oprească producția, în câteva ocazii, în februarie și martie. „Riscul unor noi perioade de oprire temporară a activității este cel puțin la nivel mediu, potrivit estimărilor noastre referitoare la situația ofertei de cipuri specializate. În țara noastră, pe lângă producătorii auto menționați, un ecosistem variat de producători de componente auto contribuie la PIB, aducând sectorul la aproximativ 10%. Livrările auto au o contribuție majoră în cadrul exporturilor, apropiindu-se, ca și în Slovacia, de jumătate din total. Având în vedere integrarea puternică a fabricilor de componente auto cu piața europeană, este posibilă o încetinire a activităţii şi chiar perioade temporare de oprire şi la nivelul acestora. În plus, Germania, unde sectorul auto este deosebit de important în peisajul industrial, este primul partener în cadrul schimburilor comerciale, prin urmare, o eventuală încetinire acolo ar avea efecte şi în ţară”, mai spune Claudiu Cazacu.

Acesta susține că implicațiile se pot întinde și în domenii de înaltă tehnologie.

„Samsung a anunțat că încearcă o renegociere cu partenerii săi pentru că nu poate onora cererea, în timp ce seria nouă de telefoane Note ar urma să fie amânată. Potrivit unor estimări Trendforce, oferta globală de telefoane inteligente ar urma să fie redusă cu 5% în urma dificultăților de producție ale Qualcomm. Piaţa se va re-echilibra în cele din urmă, dar lunile următoare, până la reglarea asimetriilor, pot aduce opriri sau diminuări semnificative, deşi temporare ale producţiei în domeniul auto, atât pentru Dacia şi Ford cât şi pentru furnizorii lor, sau alţi producători de componente”, se mai arată în analiză.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

FOTO: Accident în municipiul Botoșani! Intervenție contracronometru pentru a scoate o femeie de sub mașina care a lovit-o

Publicat

foto: accident în municipiul botoșani! intervenție contracronometru pentru a scoate

Publicitate

O femeie a fost rănită, în urmă cu puțin timp, după ce a fost lovită de un autoturism pe Calea Națională din municipiul Botoșani și a ajuns sub vehicul. La caz au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere, una de descarcerare, ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD și una aparținând Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

 

Salvatorii au folosit accesoriile specifice pentru a ridica și…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Cuvios Paisie de la Neamț

Publicat

calendar ortodox 2025: sfântul cuvios paisie de la neamț

Publicitate

Cuviosul şi de Dumnezeu purtătorul Părintele nostru Paisie de la Neamţ s-a născut în oraşul Poltava din Ucraina în anul 1722, la 21 decembrie, într-o binecuvântată familie preoţească, fiind al unsprezecelea copil din cei doisprezece fraţi. Tatăl său se numea Ioan şi era protoiereu al Poltavei, iar mama sa se chema Irina. Din botez s-a numit Petru.

Tatăl său murind de tânăr, în anul 1735 copilul a fost dat de mama sa să înveţe carte la…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Jumătate din județul Botoșani, în ceață! Meteorologii au emis COD GALBEN

Publicat

cod galben meteo alerta 3.jpg

Publicitate

Conduceți prudent! Meteorologii au emis un Cod galben de ceață pentru o parte din județul Botoșani, valabil până la ora 09:00.

Din această cauză, pe drumurile din Botoșani, Dorohoi, Vorona, Ungureni, Hudești, Corni, Mihai Eminescu, Coțușca, Suharău, Bălușeni, Havârna, Tudora, Vlădeni, Cristești, Vorniceni, Curtești, Rădăuți-Prut, Răchiți, Ibănești, Șendriceni, Vârfu Câmpului, Cristinești, Avrămeni, Dersca, George Enescu,…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Premierul Ilie Bolojan: Companiile de stat care sunt o gaură neagră pentru buget trebuie lichidate

Publicat

cadou de crăciun. bolojan vrea reducerea celor 13.000 de angajați

Publicitate

Companiile de stat unde sunt pierderi „cronice”, cele care sunt „o gaură neagră” pentru buget trebuie lichidate, a precizat vineri premierul Ilie Bolojan, informează alba24.ro.

„Avem aproape 50 de companii încă în care nu sunt respectate procedurile de desemnare a conducerilor acestora după legislația care este acceptată de Uniunea European.

Aici lucrăm pe două componente. Pe de-o parte, pentru ca în companiile unde sunt pierderi cronice, unde…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe