Connect with us

ACTUALITATE

”#Conciliatorii” - o campanie care promovează metoda concilierii şi rezolvării conflictelor în afara instanţelor de judecată

Publicat

Sursa foto: CSALB / Facebook

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) lansează campania #Conciliatorii, care popularizează în rândul consumatorilor şi instituţiilor financiar-bancare metoda concilierii şi rezolvării conflictelor în afara instanţelor de judecată.

"Beneficiile soluţiilor de tipul win-win, rezultate în urma negocierilor pe marginea contractelor existente, reprezintă argumentul principal ale acestei campanii de informare. Interviurile fac referire, în majoritatea cazurilor, la dosarele de conciliere dintre consumatori şi bănci. Numărul dosarelor acceptate de IFN-uri rămâne în continuare scăzut, situându-se sub 2% din totalul dosarelor formate la CSALB", se arată într-un comunicat al CSALB, remis marţi AGERPRES.

Potrivit sursei citate, campania prezintă recomandări pentru consumatori şi bănci/IFN-uri, detalii despre modul în care decurg negocierile în cadrul CSALB şi exemple de situaţii întâlnite în dosarele soluţionate. În plus, interviurile video care susţin campania îi prezintă pe conciliatori prin prisma calităţilor profesionale şi umane pe care aceştia le au.

"Filosofia concilierii este nouă în România, dar începe să îşi facă tot mai mult loc în mentalul colectiv. Iar asta se întâmplă datorită unui lucru foarte interesant: dacă în instanţă litigiile sunt judecate după litera legii, la CSALB sunt judecate în echitate. Mai exact, conciliatorii încearcă să repună părţile în echilibru. Pentru noi, la CSALB, această campanie este şi un motiv de mândrie profesională, deoarece conciliatorii sunt profesionişti, oameni având cariere impresionante, avocaţi de renume, profesori universitari, foşti judecători sau preşedinţi de instituţii în domeniul financiar. Expertiza pe care ei o aduc în dosarele de conciliere ar trebui să reprezinte pentru consumatori şi bănci un garant şi un argument în sine pentru corectitudinea, imparţialitatea şi eficienţa procedurii derulate în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar", a spus Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.

Conciliatorii fac şi o serie de recomandări pentru consumatorii care intră în negociere cu băncile.

"Mulţi dintre consumatori speră ca un conciliator să se substituie unui judecător şi să emită o hotărâre care să oblige banca. Ceea ce le explic este că în cadrul acestei proceduri se face efectiv o negociere, conciliatorul este un canal de comunicare între consumator şi bancă", spune Dragoş Gheorghe.

La rândul său, Ionuţ Ştefan afirmă: "Sfatul meu pentru consumatori ar fi acela că ar trebui să nu gândească în primul rând prin prisma a cât pot câştiga, ci prin prisma a ceea ce ar putea pierde".

"În primul rând, consumatorul trebuie să ştie că nu are costuri, spre deosebire de instanţa de judecată, unde taxele sunt împovărătoare, unde se adaugă costuri pentru expertize sau pentru avocaţi", precizează şi Nela Petrişor.

Potrivit lui Doru Trăilă, consumatorii trebuie să ia în calcul că propunerea pe care o fac în cererea către CSALB este, din punctul de vedere al negocierii, maximul pe care şi-l doresc. Cu toate astea, negocierea se poate bloca dacă vor deveni inflexibili în maniera: "Vreau totul, iar dacă nu îmi daţi totul, plec supărat şi trântesc uşa!".

"Sunt bănci foarte flexibile, care au înfiinţat un departament special pentru concilierile în cadrul CSALB, care au bugete special aprobate pentru situaţiile acestea. Dar, sunt şi bănci care vin şi spun sec: noi am făcut o statistică la nivelul băncii, iar dacă ne-ar da în judecată avem şanse de 70%-80% să câştigăm", susţine Doru Trăilă.

Ionuţ Ştefan consideră că băncile ar trebui să accepte faptul că, de-a lungul perioadei de derulare a contractului, situaţia financiară a consumatorului se poate schimba.

"Să accepte acest lucru în acelaşi mod în care consumatorul a acceptat regulile băncii la semnarea contractului", subliniază el.

În opinia Roxanei Mustăţea, băncile reacţionează foarte pozitiv la cazurile sociale.

"Nici nu ştiu dacă au fost astfel de cazuri în care banca să nu fi răspuns. Poate nu a reacţionat 100% prin ştergerea întregii datorii, dar au propus o reeşalonare, o perioadă de graţie sau chiar micşorare semnificativă a soldului. Nu au fost cazuri sociale în care banca să spună: 'Eu trebuie să-mi iau toţi banii!'", a adăugat aceasta.

Băncile trebuie să înţeleagă că este nevoie de foarte multă supleţe în gândire, că trebuie să accepte soluţii care, la prima vedere, par favorabile consumatorului. De fapt, aceste soluţii sunt favorabile şi băncii pentru că îşi păstrează clientul, este de părere Mihai Tănăsescu.

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înfiinţată în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, ce transpune la nivel naţional Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE. AGERPRES

 

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Proroc Daniel

Publicat

calendar ortodox 2025: sfântul proroc daniel

Publicitate

În anul 597 înainte de Hristos, Ierusalimul a fost cucerit de împăratul Nabucodonosor. Atunci proorocul Daniel a fost dus în robia Babilonului împreună cu regele Ioachim al iudeilor și cu alți tineri iudei, între care și trei prieteni buni ai lui Daniel: Anania, Azaria și Misail.

Ca să poată lega poporul robit de năzuințele statului babilonian, împăratul Nabucodonosor a poruncit lui Aspenaz, mai marele palatului său, să-i dea la școală să-i...

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Refacerea bisericii și clopotniței din Negreni prinde contur. Un vis ridicat din credință, donații și munca oamenilor din Știubieni

Publicat

refacerea bisericii și clopotniței din negreni prinde contur. un vis

Publicitate

Un vis care părea, pentru multă vreme, doar o dorință rostită în șoaptă a început să capete formă la Negreni, în comuna Știubieni. Și biserica, dar și clopotnița bisericii „Sfântul Ilie Tesviteanul” se ridică pas cu pas, ca o mărturie vie a credinței, a solidarității și a muncii făcute din inimă.

Lucrările avansează vizibil, iar zilele trecute a fost montată și tabla, un moment important care schimbă radical imaginea lăcașului de...

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Profesori dedicați, copii fericiți: Tradiție, credință și emoție la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu – Albești, în prag de Crăciun

Publicat

profesori dedicați, copii fericiți: tradiție, credință și emoție la Școala

Publicitate

Perioada Crăciunului aduce, an de an, farmec, speranță și credință în sufletele oamenilor. La Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești, aceste valori au prins viață prin copii, profesori dedicați și momente încărcate de emoție autentică.

Marți, 16 decembrie 2025, elevii claselor a VII-a A și a VIII-a A au oferit un adevărat dar spiritual unității școlare, organizând activitatea extrașcolară „Nașterea Domnului Iisus...

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Sperietură mare pentru o femeie de 83 de ani din Tătărășeni – Havârna: Foc izbucnit în locuință, cel mai probabil de la jarul din sobă

Publicat

sperietură mare pentru o femeie de 83 de ani din

Publicitate

Momente de panică, astăzi, pentru o femeie în vârstă de 83 de ani din localitatea Tătărășeni, comuna Havârna, după ce un incendiu a izbucnit în interiorul locuinței sale. Flăcările au cuprins mai multe bunuri din casă, cel mai probabil din cauza jarului căzut din sobă pe materiale combustibile.

Alarma a fost dată la timp, iar la fața locului au intervenit rapid pompierii militari din cadrul Punctului de Lucru Darabani, împreună cu Serviciul...

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe