Connect with us

ACTUALITATE

”#Conciliatorii” – o campanie care promovează metoda concilierii şi rezolvării conflictelor în afara instanţelor de judecată

Publicat

Sursa foto: CSALB / Facebook

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) lansează campania #Conciliatorii, care popularizează în rândul consumatorilor şi instituţiilor financiar-bancare metoda concilierii şi rezolvării conflictelor în afara instanţelor de judecată.

„Beneficiile soluţiilor de tipul win-win, rezultate în urma negocierilor pe marginea contractelor existente, reprezintă argumentul principal ale acestei campanii de informare. Interviurile fac referire, în majoritatea cazurilor, la dosarele de conciliere dintre consumatori şi bănci. Numărul dosarelor acceptate de IFN-uri rămâne în continuare scăzut, situându-se sub 2% din totalul dosarelor formate la CSALB”, se arată într-un comunicat al CSALB, remis marţi AGERPRES.

Potrivit sursei citate, campania prezintă recomandări pentru consumatori şi bănci/IFN-uri, detalii despre modul în care decurg negocierile în cadrul CSALB şi exemple de situaţii întâlnite în dosarele soluţionate. În plus, interviurile video care susţin campania îi prezintă pe conciliatori prin prisma calităţilor profesionale şi umane pe care aceştia le au.

„Filosofia concilierii este nouă în România, dar începe să îşi facă tot mai mult loc în mentalul colectiv. Iar asta se întâmplă datorită unui lucru foarte interesant: dacă în instanţă litigiile sunt judecate după litera legii, la CSALB sunt judecate în echitate. Mai exact, conciliatorii încearcă să repună părţile în echilibru. Pentru noi, la CSALB, această campanie este şi un motiv de mândrie profesională, deoarece conciliatorii sunt profesionişti, oameni având cariere impresionante, avocaţi de renume, profesori universitari, foşti judecători sau preşedinţi de instituţii în domeniul financiar. Expertiza pe care ei o aduc în dosarele de conciliere ar trebui să reprezinte pentru consumatori şi bănci un garant şi un argument în sine pentru corectitudinea, imparţialitatea şi eficienţa procedurii derulate în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar”, a spus Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.

Conciliatorii fac şi o serie de recomandări pentru consumatorii care intră în negociere cu băncile.

„Mulţi dintre consumatori speră ca un conciliator să se substituie unui judecător şi să emită o hotărâre care să oblige banca. Ceea ce le explic este că în cadrul acestei proceduri se face efectiv o negociere, conciliatorul este un canal de comunicare între consumator şi bancă”, spune Dragoş Gheorghe.

La rândul său, Ionuţ Ştefan afirmă: „Sfatul meu pentru consumatori ar fi acela că ar trebui să nu gândească în primul rând prin prisma a cât pot câştiga, ci prin prisma a ceea ce ar putea pierde”.

„În primul rând, consumatorul trebuie să ştie că nu are costuri, spre deosebire de instanţa de judecată, unde taxele sunt împovărătoare, unde se adaugă costuri pentru expertize sau pentru avocaţi”, precizează şi Nela Petrişor.

Potrivit lui Doru Trăilă, consumatorii trebuie să ia în calcul că propunerea pe care o fac în cererea către CSALB este, din punctul de vedere al negocierii, maximul pe care şi-l doresc. Cu toate astea, negocierea se poate bloca dacă vor deveni inflexibili în maniera: „Vreau totul, iar dacă nu îmi daţi totul, plec supărat şi trântesc uşa!”.

„Sunt bănci foarte flexibile, care au înfiinţat un departament special pentru concilierile în cadrul CSALB, care au bugete special aprobate pentru situaţiile acestea. Dar, sunt şi bănci care vin şi spun sec: noi am făcut o statistică la nivelul băncii, iar dacă ne-ar da în judecată avem şanse de 70%-80% să câştigăm”, susţine Doru Trăilă.

Ionuţ Ştefan consideră că băncile ar trebui să accepte faptul că, de-a lungul perioadei de derulare a contractului, situaţia financiară a consumatorului se poate schimba.

„Să accepte acest lucru în acelaşi mod în care consumatorul a acceptat regulile băncii la semnarea contractului”, subliniază el.

În opinia Roxanei Mustăţea, băncile reacţionează foarte pozitiv la cazurile sociale.

„Nici nu ştiu dacă au fost astfel de cazuri în care banca să nu fi răspuns. Poate nu a reacţionat 100% prin ştergerea întregii datorii, dar au propus o reeşalonare, o perioadă de graţie sau chiar micşorare semnificativă a soldului. Nu au fost cazuri sociale în care banca să spună: ‘Eu trebuie să-mi iau toţi banii!'”, a adăugat aceasta.

Băncile trebuie să înţeleagă că este nevoie de foarte multă supleţe în gândire, că trebuie să accepte soluţii care, la prima vedere, par favorabile consumatorului. De fapt, aceste soluţii sunt favorabile şi băncii pentru că îşi păstrează clientul, este de părere Mihai Tănăsescu.

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înfiinţată în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, ce transpune la nivel naţional Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE. AGERPRES

 

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

Cod galben de ceață prelungit în tot județul Botoșani până la ora 17:00

Publicat

ceata 2 1000x600.jpg

Publicitate

Meteorologii au actualizat avertizările și au emis un nou Cod galben de ceață pentru întreg județul Botoșani, valabil până la ora 17:00. Din cauza fenomenelor, vizibilitatea scade sub 200 de metri pe majoritatea drumurilor, iar în zonele joase poate coborî chiar sub 50 de metri, îngreunând serios circulația.

În acest context, ISU Botoșani le recomandă șoferilor să circule cu maximă prudență, să reducă viteza și să respecte regulile…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Mii de avioane Airbus A320, rechemate în service: Ce companii aeriene sunt afectate și care dintre ele operează și în România

Publicat

mii de avioane airbus a320, rechemate în service: ce companii

Publicitate

Compania europeană Airbus a dispus rechemarea imediată a 6.000 de avioane A320, o măsură care afectează mai mult de jumătate din flota globală. Mai multe zboruri au fost perturbate din acest motiv la nivel mondial, iar printre companiile afectate se află și unele care operează în România, relatyează mediafax.ro.

„Reparația” implică, în principal, revenirea la versiunea anterioară a software-ului, dar trebuie efectuată înainte ca…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

ANUNȚ IMPORTANT PENTRU CLIENȚI: S.C. Modern Calor S.A. sprijină clienții cu dificultăți la plata facturilor

Publicat

anunȚ important pentru clienȚi: s.c. modern calor s.a. sprijină clienții

Publicitate

Cu ocazia Zilei Naționale a României, casieriile și Biroul Relații cu Publicul de pe Str. Vârnav (lângă Școala nr. 7) vor fi închise în data de 1 decembrie. Activitatea va fi reluată marți, 2 decembrie.

În această perioadă, facturile pentru energia termică pot fi achitate:

  • la bănci, conform programului acestora;
  • online, accesând secțiunea Clienți de pe www.moderncalor.ro;
  • prin PayPoint sau aplicația un-doi Centru de plăți.

Vă reamintim că…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

INS: Femeile din România câștigă cu aproape 500 de lei mai puțin decât bărbații

Publicat

ins: femeile din românia câștigă cu aproape 500 de lei

Publicitate

Venitul brut al femeilor a fost, în luna octombrie a anului trecut, cu 491 de lei mai mic decât cel al bărbaților, arată datele publicate vineri de Institutul Național de Statistică. Discrepanța salarială apare în contextul în care, din totalul de 4.615.400 de angajați cu program complet plătiți integral pentru luna octombrie 2024, doar 47% au fost femei, relatrează alba24.ro.

Majoritatea și-au desfăşurat activitatea în industria prelucrătoare…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe