Connect with us

ACTUALITATE

”#Conciliatorii” – o campanie care promovează metoda concilierii şi rezolvării conflictelor în afara instanţelor de judecată

Publicat

Sursa foto: CSALB / Facebook

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) lansează campania #Conciliatorii, care popularizează în rândul consumatorilor şi instituţiilor financiar-bancare metoda concilierii şi rezolvării conflictelor în afara instanţelor de judecată.

„Beneficiile soluţiilor de tipul win-win, rezultate în urma negocierilor pe marginea contractelor existente, reprezintă argumentul principal ale acestei campanii de informare. Interviurile fac referire, în majoritatea cazurilor, la dosarele de conciliere dintre consumatori şi bănci. Numărul dosarelor acceptate de IFN-uri rămâne în continuare scăzut, situându-se sub 2% din totalul dosarelor formate la CSALB”, se arată într-un comunicat al CSALB, remis marţi AGERPRES.

Potrivit sursei citate, campania prezintă recomandări pentru consumatori şi bănci/IFN-uri, detalii despre modul în care decurg negocierile în cadrul CSALB şi exemple de situaţii întâlnite în dosarele soluţionate. În plus, interviurile video care susţin campania îi prezintă pe conciliatori prin prisma calităţilor profesionale şi umane pe care aceştia le au.

„Filosofia concilierii este nouă în România, dar începe să îşi facă tot mai mult loc în mentalul colectiv. Iar asta se întâmplă datorită unui lucru foarte interesant: dacă în instanţă litigiile sunt judecate după litera legii, la CSALB sunt judecate în echitate. Mai exact, conciliatorii încearcă să repună părţile în echilibru. Pentru noi, la CSALB, această campanie este şi un motiv de mândrie profesională, deoarece conciliatorii sunt profesionişti, oameni având cariere impresionante, avocaţi de renume, profesori universitari, foşti judecători sau preşedinţi de instituţii în domeniul financiar. Expertiza pe care ei o aduc în dosarele de conciliere ar trebui să reprezinte pentru consumatori şi bănci un garant şi un argument în sine pentru corectitudinea, imparţialitatea şi eficienţa procedurii derulate în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar”, a spus Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.

Conciliatorii fac şi o serie de recomandări pentru consumatorii care intră în negociere cu băncile.

„Mulţi dintre consumatori speră ca un conciliator să se substituie unui judecător şi să emită o hotărâre care să oblige banca. Ceea ce le explic este că în cadrul acestei proceduri se face efectiv o negociere, conciliatorul este un canal de comunicare între consumator şi bancă”, spune Dragoş Gheorghe.

La rândul său, Ionuţ Ştefan afirmă: „Sfatul meu pentru consumatori ar fi acela că ar trebui să nu gândească în primul rând prin prisma a cât pot câştiga, ci prin prisma a ceea ce ar putea pierde”.

„În primul rând, consumatorul trebuie să ştie că nu are costuri, spre deosebire de instanţa de judecată, unde taxele sunt împovărătoare, unde se adaugă costuri pentru expertize sau pentru avocaţi”, precizează şi Nela Petrişor.

Potrivit lui Doru Trăilă, consumatorii trebuie să ia în calcul că propunerea pe care o fac în cererea către CSALB este, din punctul de vedere al negocierii, maximul pe care şi-l doresc. Cu toate astea, negocierea se poate bloca dacă vor deveni inflexibili în maniera: „Vreau totul, iar dacă nu îmi daţi totul, plec supărat şi trântesc uşa!”.

„Sunt bănci foarte flexibile, care au înfiinţat un departament special pentru concilierile în cadrul CSALB, care au bugete special aprobate pentru situaţiile acestea. Dar, sunt şi bănci care vin şi spun sec: noi am făcut o statistică la nivelul băncii, iar dacă ne-ar da în judecată avem şanse de 70%-80% să câştigăm”, susţine Doru Trăilă.

Ionuţ Ştefan consideră că băncile ar trebui să accepte faptul că, de-a lungul perioadei de derulare a contractului, situaţia financiară a consumatorului se poate schimba.

„Să accepte acest lucru în acelaşi mod în care consumatorul a acceptat regulile băncii la semnarea contractului”, subliniază el.

În opinia Roxanei Mustăţea, băncile reacţionează foarte pozitiv la cazurile sociale.

„Nici nu ştiu dacă au fost astfel de cazuri în care banca să nu fi răspuns. Poate nu a reacţionat 100% prin ştergerea întregii datorii, dar au propus o reeşalonare, o perioadă de graţie sau chiar micşorare semnificativă a soldului. Nu au fost cazuri sociale în care banca să spună: ‘Eu trebuie să-mi iau toţi banii!'”, a adăugat aceasta.

Băncile trebuie să înţeleagă că este nevoie de foarte multă supleţe în gândire, că trebuie să accepte soluţii care, la prima vedere, par favorabile consumatorului. De fapt, aceste soluţii sunt favorabile şi băncii pentru că îşi păstrează clientul, este de părere Mihai Tănăsescu.

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înfiinţată în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, ce transpune la nivel naţional Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE. AGERPRES

 

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

13 septembrie – Ziua pompierilor

Publicat

13 septembrie – ziua pompierilor

Publicitate

La 13 septembrie 2025 este marcată Ziua pompierilor.

Celebrarea acestei zile la nivel național are rolul de a evidenția la nivel public eroismul pompierilor militari în bătălia din Dealul Spirii împotriva forțelor otomane, pentru apărarea Revoluției de la 1848.

Anul revoluționar 1848, manifestat amplu în Europa, a cuprins deopotrivă și Principatele Române. În Țara Românească, mișcarea revoluționară a început în iunie 1848.

Pentru a…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Bunica Domnica din Mihăileni este de negăsit! Dacă aveți informații despre ea, sunați la 112

Publicat

bunica domnica din mihăileni este de negăsit! dacă aveți informații

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei femei,.de 85 de ani, BOICIUC DOMNICA, din satul Mihăileni, care la data de 12 septembrie 2025, in jurul orei 17:00, ar fi părăsit domiciliul, iar până in prezent nu a revenit.

 

Semnalmente:

Înălțime 1,60 m, 55 kg, era îmbrăcată cu bluza gri, fusta maro, încălțăminte neagra si batic maro.

 

,,Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Românii, întrebați din nou despre sănătate: Începe ancheta SANPOP 2025. Cum se va desfășura

Publicat

românii, întrebați din nou despre sănătate: Începe ancheta sanpop 2025.

Publicitate

În perioada 15 septembrie – 29 noiembrie, Institutul Național de Statistică derulează o nouă ediție a anchetei privind starea de sănătate a populației (SANPOP 2025). Studiul are loc o dată la șase ani și oferă o imagine de ansamblu asupra modului în care românii își percep sănătatea și accesul la serviciile medicale, potrivit informațiilor oferite de Institutul Național de Statistică.

Cum se desfășoară ancheta

Cercetarea se bazează pe…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Sărbătoare la Botoșani: Mitropolitul Teofan va sluji la hramul Mănăstirii „Înălțarea Sfintei Cruci”, Lebăda

Publicat

sărbătoare la botoșani: mitropolitul teofan va sluji la hramul mănăstirii

Publicitate

Zi de mare bucurie pentru credincioșii din Botoșani. Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, va sluji duminică Sfânta Liturghie la Mănăstirea „Înălțarea Sfintei Cruci” – Lebăda, din satul Zăicești, comuna Bălușeni, cu prilejul hramului așezământului monahal.

Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci este una dintre cele mai importante din calendarul ortodox, amintind de puterea jertfei și de semnul…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe