Connect with us

ACTUALITATE

”#Conciliatorii” – o campanie care promovează metoda concilierii şi rezolvării conflictelor în afara instanţelor de judecată

Publicat

Sursa foto: CSALB / Facebook

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) lansează campania #Conciliatorii, care popularizează în rândul consumatorilor şi instituţiilor financiar-bancare metoda concilierii şi rezolvării conflictelor în afara instanţelor de judecată.

„Beneficiile soluţiilor de tipul win-win, rezultate în urma negocierilor pe marginea contractelor existente, reprezintă argumentul principal ale acestei campanii de informare. Interviurile fac referire, în majoritatea cazurilor, la dosarele de conciliere dintre consumatori şi bănci. Numărul dosarelor acceptate de IFN-uri rămâne în continuare scăzut, situându-se sub 2% din totalul dosarelor formate la CSALB”, se arată într-un comunicat al CSALB, remis marţi AGERPRES.

Potrivit sursei citate, campania prezintă recomandări pentru consumatori şi bănci/IFN-uri, detalii despre modul în care decurg negocierile în cadrul CSALB şi exemple de situaţii întâlnite în dosarele soluţionate. În plus, interviurile video care susţin campania îi prezintă pe conciliatori prin prisma calităţilor profesionale şi umane pe care aceştia le au.

„Filosofia concilierii este nouă în România, dar începe să îşi facă tot mai mult loc în mentalul colectiv. Iar asta se întâmplă datorită unui lucru foarte interesant: dacă în instanţă litigiile sunt judecate după litera legii, la CSALB sunt judecate în echitate. Mai exact, conciliatorii încearcă să repună părţile în echilibru. Pentru noi, la CSALB, această campanie este şi un motiv de mândrie profesională, deoarece conciliatorii sunt profesionişti, oameni având cariere impresionante, avocaţi de renume, profesori universitari, foşti judecători sau preşedinţi de instituţii în domeniul financiar. Expertiza pe care ei o aduc în dosarele de conciliere ar trebui să reprezinte pentru consumatori şi bănci un garant şi un argument în sine pentru corectitudinea, imparţialitatea şi eficienţa procedurii derulate în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar”, a spus Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.

Conciliatorii fac şi o serie de recomandări pentru consumatorii care intră în negociere cu băncile.

„Mulţi dintre consumatori speră ca un conciliator să se substituie unui judecător şi să emită o hotărâre care să oblige banca. Ceea ce le explic este că în cadrul acestei proceduri se face efectiv o negociere, conciliatorul este un canal de comunicare între consumator şi bancă”, spune Dragoş Gheorghe.

La rândul său, Ionuţ Ştefan afirmă: „Sfatul meu pentru consumatori ar fi acela că ar trebui să nu gândească în primul rând prin prisma a cât pot câştiga, ci prin prisma a ceea ce ar putea pierde”.

„În primul rând, consumatorul trebuie să ştie că nu are costuri, spre deosebire de instanţa de judecată, unde taxele sunt împovărătoare, unde se adaugă costuri pentru expertize sau pentru avocaţi”, precizează şi Nela Petrişor.

Potrivit lui Doru Trăilă, consumatorii trebuie să ia în calcul că propunerea pe care o fac în cererea către CSALB este, din punctul de vedere al negocierii, maximul pe care şi-l doresc. Cu toate astea, negocierea se poate bloca dacă vor deveni inflexibili în maniera: „Vreau totul, iar dacă nu îmi daţi totul, plec supărat şi trântesc uşa!”.

„Sunt bănci foarte flexibile, care au înfiinţat un departament special pentru concilierile în cadrul CSALB, care au bugete special aprobate pentru situaţiile acestea. Dar, sunt şi bănci care vin şi spun sec: noi am făcut o statistică la nivelul băncii, iar dacă ne-ar da în judecată avem şanse de 70%-80% să câştigăm”, susţine Doru Trăilă.

Ionuţ Ştefan consideră că băncile ar trebui să accepte faptul că, de-a lungul perioadei de derulare a contractului, situaţia financiară a consumatorului se poate schimba.

„Să accepte acest lucru în acelaşi mod în care consumatorul a acceptat regulile băncii la semnarea contractului”, subliniază el.

În opinia Roxanei Mustăţea, băncile reacţionează foarte pozitiv la cazurile sociale.

„Nici nu ştiu dacă au fost astfel de cazuri în care banca să nu fi răspuns. Poate nu a reacţionat 100% prin ştergerea întregii datorii, dar au propus o reeşalonare, o perioadă de graţie sau chiar micşorare semnificativă a soldului. Nu au fost cazuri sociale în care banca să spună: ‘Eu trebuie să-mi iau toţi banii!'”, a adăugat aceasta.

Băncile trebuie să înţeleagă că este nevoie de foarte multă supleţe în gândire, că trebuie să accepte soluţii care, la prima vedere, par favorabile consumatorului. De fapt, aceste soluţii sunt favorabile şi băncii pentru că îşi păstrează clientul, este de părere Mihai Tănăsescu.

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înfiinţată în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, ce transpune la nivel naţional Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE. AGERPRES

 

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

Pasarelă spectaculoasă între Cornișa și Pacea: Primăria Botoșani a scos la licitație proiectul de 36,7 milioane de lei

Publicat

pasarelă spectaculoasă între cornișa și pacea: primăria botoșani a scos

Publicitate

Primăria Botoșani a lansat pe platforma SEAP anunțul pentru execuția uneia dintre cele mai ambițioase investiții de mobilitate urbană din ultimii ani: o pasarelă supraterană pietonală și velo care va lega zona de agrement Cornișa de Versantul Pacea, peste DN 29. Proiectul, finanțat prin Programul Regional Nord-Est 2021–2027, are o valoare estimată de 36.795.267,13 lei și intră acum în etapa de achiziție publică.

Noua pasarelă va fi dedicată…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Amenzile rutiere se vor plăti într-un singur cont: Noul sistem stabilit de Ministerul Finanțelor

Publicat

amenzile rutiere se vor plăti într un singur cont: noul sistem

Publicitate

Ministerul Finanțelor a stabilit contul unic în care vor putea fi plătite amenzile rutiere, indiferent de județul în care locuiește persoana sancționată. Ordinul nr. 1823/2025 a fost publicat miercuri în Monitorul Oficial și marchează un pas important spre simplificarea procedurilor de achitare a sancțiunilor contravenționale aplicate persoanelor fizice.

Noul sistem, gestionat prin Trezoreria Statului, urmărește să elimine confuziile generate de…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Verificări la centrele sociale din Botoșani: Lipsă de personal, nerespectarea procedurilor și alimentație necorespunzătoare

Publicat

verificări la centrele sociale din botoșani: lipsă de personal, nerespectarea

Publicitate

În luna octombrie 2025, inspectorii sociali din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Botoșani au desfășurat 14 misiuni de inspecție socială.

Aceste acțiuni de control au avut ca scop:

  • verificarea respectării standardelor minime de calitate obligatorii pentru funcționarea serviciilor sociale de tip rezidențial destinate copiilor, atât publice, cât și private, din județul Botoșani;

  • evaluarea în vederea…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

ANAF va lansa un asistent virtual care va răspunde la întrebările contribuabililor. Cum va funcționa chatbot-ul „Ana”

Publicat

un site fals imită identitatea anaf. atenționarea instituției pentru contribuabili:

Publicitate

ANAF va lansa în curând un asistent virtual conversațional (chatbot) bazat pe inteligență artificială, aflat în prezent în faza de testare.

Un chatbot este un program de inteligență artificială conceput pentru a interacționa cu oamenii prin conversații, de obicei prin text (ca pe un site web, într-o aplicație sau într-un sistem de mesagerie).

Chatbotul poate înțelege întrebările utilizatorului și oferă răspunsuri automate, fie bazate pe…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe