Connect with us

ACTUALITATE

Cum îți dai seama când ești mințit în mediul online? Ghid practic pentru identificarea știrilor false

Publicat

Dezinformarea nu e o glumă și este nevoie să contribuim cu toții pentru a pune capăt răspândirii ei, consideră Comisia Europeană. Iată câteva sfaturi practice care vă ajuta să identificați dezinformarea în mediul online, oferite de siteul instituției.

Una dintre cele mai mari provocări cu care ne confruntăm în zilele noastre este lupta împotriva dezinformării în mediul online, devenind foarte important să fim capabili să o identificăm și să nu o răspândim.

Dezinformarea este orice informație falsă sau înșelătoare verificabilă, creeată, prezentată și diseminată în vederea obținerii unor avantaje economice sau pentru înșelarea intenționată a publicului.

Dar asta nu înseamnă că dezinformarea este întotdeauna ceva fals sau neadevărat. Răspândirea jumătăților de adevăr, amestecarea faptelor reale cu ficțiunea sau re-folosirea unui conținut în afara contextului original sunt practici comune menite să deruteze cititorii.

Dezinformarea poate avea consecințe adânci pentru societate și democrație. Ne poate influența procesele de decizie politică (votul de exemplu) sau chiar ne poate pune în pericol mediu înconjurător, sănătatea, siguranța personală și multe altele.

Cei care răspândesc dezinformarea folosesc multe trucuri pentru a-și îndeplini scopurile. Iată șase modalități care vă pot ajuta să identificați dezinformarea și ă opriți răspândirea ei în mediul online:

1. Verificați sursa

Vă este cunoscută sursa care vă aduce informația? Site-ul pe care o citiți seamană cu un site renumit dar nu este chiar la fel? Poate fi un prim semnal că sursa este înșelătoare sau cel puțin neserioasă.

Un site de știri serios are date de contact. Iar aici nu ne referim doar la o adresa de e-mail ci mai ales la o adresă fizică a redactiei, cu stradă, număr și oraș, cel puțin un număr de telefon și eventual persoanele care compun redacția și societatea sau organizația care detine publicația respectivă.

2. Verificați autorul

Dacă un autor sau jurnalist este credibil, ar trebui să puteți găsi și alte articole și materiale semnate de el și să găsiți locurile unde a mai scris.

Țineți minte că uneori un “expert online” poate să nu fie cu adevărat un expert pe subiectul respectiv. E o mare diferență între cineva specializat într-un domeniu și cineva obsedat de teoria conspirației.

Daca vedeti un cont de social media postând de sute de ori pe zi, deseori la ore ciudate cum ar fi ora 4 dimineața, este aproape sigur un “robot” care face asta. Alte lucruri care trebuie să vă dea de gândit sunt erorile de exprimare sau de limbaj și lipsa comentariilor din partea redacției.

3. Verificați ce se scrie

Înainte de a distribui ceva pe net verificați dacă povestea respectivă a fost prezentata și de media tradiționala cum ar fi televiziunile, site-urile cunoscute de știri sau ziarele.

Povestea respectivă are informații furnizate de către autorități publice, instituții sau ONG-uri? Țineti minte: site-urile credibile de știri au standarde clar definite iar știrile pe care le prezintă sunt echilibrate, cu surse cunoscute și sunt prezentate în context clar.

4. Verificati fotografiile si video-urile

“Sa îți crezi ochilor” nu mai este suficient în zilele noastre. Câteodata imagini vechi sunt folosite în contexte diferite sau sunt complet false. Pentru a verifica dacă o imagine este reală puteți încerca să găsiți sursa originală a pozei folosind instrumente găsite online.

Țineti minte ca tehnologia dezinformarii evolueaza constant iar un exemplu graitor este cel al aparitiei video-urilor manipulate denumite “deepfakes” în care, prin intermediul unor softuri, unor personaje foarte cunoscute li se atribuie discursuri care nu le aparțin sau fețele lor sunt aplicate aproape perfect pe alte corpuri.

5. Analizati emoțiile pe care vi le stârnește povestea pe care o citiți

Dacă un articol vă stârnește o emoție puternicș (negativă), cumpăniți un moment și întrebați-vă: este cineva interesat să îmi provoace în mod deliberat o asemenea emoție?

Cad într-o capcană? De multe ori, dezinformarea are rolul de a declanșa emoții negative și de a eroda încrederea publicului în autoritățile publice și în media profesionistă. Dacă vi se întâmplă asta, este bine întotdeauna să verificați povestea și la o altă sursă și să faceți comparație.

6. Raportați conturile suspecte

Dacă credeți că un cont de Facebook răspândește dezinformări, raportați-l. Platformele sociale au un astfel de instrument prin care puteți reclama aceste lucruri.

Lupta împotriva dezinformarii trebuie să fie un efort comun, coordonat, care să implice toate părțile relevante: de la institutții la platformele sociale, site-urile serioase de știri și mai ales cititorii.

Toti trebuie să ne protejam valorile democratice și modul de viață din Uniunea Europeană.

Sursă: Alba24.ro

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

FOTO Un nou tip de formare pentru profesori: Cambridge Star și Toastmasters Botoșani aduc în prim-plan vorbitul cu impact

Publicat

foto un nou tip de formare pentru profesori: cambridge star

Publicitate

Teama de vorbit în public e mai mare decât teama de moarte, dar poate fi învinsă! Cum? Prin exerciții făcute în mijlocul unor oameni prietenoși, deschiși și dornici să te ajute. Glosofobia poate fi tratată dacă ai unde exersa, iar o metodă foarte eficientă pentru asta este pusă la dispoziția tuturor de clubul Toastmasters.

La inițiativa Elisabetei Maxim, director Cambridge Star Botoșani, și cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Trecerea la ora de vară, între dezechilibre și utilitate: Piețele financiare și consumul de energie, pe minus după tranziție (analiză)

Publicat

trecerea la ora de vară, între dezechilibre și utilitate: piețele

Publicitate

Trecerea la ora de vară va avea loc în acest weekend, iar în fiecare an tranziția ridică semne de întrebare cu privire la impactul asupra economiei, întrucât cercetările arată că apar dezechilibre în productivitatea muncii, pe piețele financiare și în consumul de energie, relevă o analiză semnată de Radu Puiu, analist financiar XTB România.

‘Tranziția la o altă oră este o tradiție istorică și a fost introdusă pentru prima dată în urmă…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

O tânără de 20 de ani, din municipiul Botoșani, este de negăsit! Dacă ați văzut-o, sunați la 112

Publicat

o tânără de 20 de ani, din municipiul botoșani, este

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei tinere de 20 de ani, din municipiul Botoșani.

Aceasta a părăsit domiciliul în data de 28 martie a.c., în jurul orei 14:00, iar până în prezent nu a revenit și nici nu și-a contactat familia.

Bodoi Roberta Andreea are următoarele semnalmente: 1,73 m înălțime, 79 de kg, ochi căprui,. Păr șaten, poartă ochelari de vedere cu rama roșie.

Vestimentație: geaca din fâș de…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO: Campanie de cercetare arheologică prin scanarea așezărilor cucuteniene din zona comunei Vaculești, Botoşani

Publicat

foto: campanie de cercetare arheologică prin scanarea așezărilor cucuteniene din

Publicitate

În cadrul parteneriatului internațional dintre Muzeul Județean Botoșani și universitatea Friedrich Alexander din Erlangen-Nürnberg, Germania, se desfășoară o campanie de cercetare arheologică prin scanarea așezărilor cucuteniene din zona comunei Vaculești, jud. Botoşani.

Rezultatele interesante nu au întârziat să apară. Concomitent cu scanarea geofizică, studenții colectează materialele de la suprafața terenului, cu scopul de a realiza harta…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe