Connect with us

ACTUALITATE

De la 1 ianuarie, maşinile cu volan pe dreapta, provenite din Marea Britanie, nu se mai pot înmatricula în România

Publicat



Mașinile cu volan pe dreaptă aduse din Marea Britanie nu vor mai putea fi înmatriculate în România, începând cu data de 1 ianuarie 2021, cu excepţia situaţiei în care perioada de tranziţie dintre UK şi Uniunea Europeană (UE), în contextul Brexit, nu va fi prelungită, se arată într-un comunicat de presă al Registrului Auto Român (RAR), transmis marţi AGERPRES.

„Dat fiind interesul public ridicat pentru situaţia autovehiculelor care provin din UK, în contextul Brexit, precizăm şi cu această ocazie că până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziţie stabilită ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungită. În consecinţă, până la 31.12.2020 se acceptă, în aceleaşi condiţii, omologările UE emise de UK, adică şi autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din UK vor putea primi CIV, dacă respectă celelalte condiţii aplicabile. De la 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziţie dintre UK şi Uniunea Europeană nu va fi prelungită, omologarea emisă de Regatul Unit nu va mai fi valabilă în România, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricărui alt vehicul care provine dintr-un stat terţ din afara UE şi nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi înmatriculate în România. În ceea ce priveşte autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă şi care sunt deja înmatriculate în România, menţionăm că nu există în acest moment nicio altă prevedere legislativă care să oblige la modificarea poziţiei postului de conducere pe partea stângă”, precizează sursa citată.

Modul în care autovehiculele cu volan pe partea dreaptă introduse individual în România pot primi CIV este precizat în Reglementările RNTR 7, aprobate prin OMTCT nr. 2.132/2005, cu modificările şi completările ulterioare. Astfel, în secţiunea „Sistemul de direcţie” din Capitolul IV, se stipulează că: „Postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate în serviciile publice comunitare (curăţenie stradală), precum şi autovehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un alt stat membru al UE şi care nu au suferit modificări în raport cu configuraţia de înmatriculare iniţială. Pentru acestea din urmă, în cazul autovehiculelor din categoriile M2 şi M3, uşile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreaptă, în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”.

Pe de altă parte, RNTR 7 impune obligativitatea înlocuirii farurilor originale cu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului.

O altă prevedere legală face referire la omologarea individuală a autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, dar care au suferit modificări constructive: „Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului”.

În acest sens, RAR menţionează că, în mod concret, dacă un autovehicul înmatriculat în România cu volanul pe partea dreaptă se prezintă la inspecţie după ce i-au fost aduse modificări constructive, acesta va putea fi reomologat doar dacă şi postul de conducere a fost mutat pe partea stângă.

Registrul evidenţiază faptul că acţionează doar în cadrul legal disponibil în acest moment, fără a aplica măsuri care nu respectă prevederile interne sau ale UE în domeniu.

„Pentru clarificarea poziţiei naţionale cu privire la acest subiect, trebuie precizat că legislaţia din România transpune şi pune în aplicare legislaţia UE în domeniu, legislaţie care nu permite introducerea de interdicţii de natură tehnică referitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă. Comisia Europeană consideră că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o barieră pentru libera circulaţie a mărfurilor, fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor UE. În acest sens, trebuie avut în vedere faptul că există deja două hotărâri ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, cu privire la cauzele C-639/11 (Comisia Europeană împotriva Poloniei) şi C-61/12 (Comisia Europeană împotriva Lituaniei), prin care Curtea de Justiţie a constatat că statele respective, care aveau restricţii naţionale privind înmatricularea autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, nu şi-au îndeplinit obligaţiile ce le revin, prin nerespectarea prevederilor legislaţiei UE aplicabile. S-a considerat că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule este contrară regulilor UE privind libera circulaţie a mărfurilor (art. 34 din Tratatul de Funcţionare a UE) şi reprezintă o încălcare a legislaţiei UE de omologare (de exemplu Directiva cadru 2007/46/CE), fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor din UE”, notează RAR.

În consecinţă, instituţia subliniază că, la momentul actual, introducerea unei restricţii privind omologarea şi/sau eliberarea cărţii de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă nu poate fi avută în vedere, deoarece aceasta ar duce la introducerea unei proceduri de „infringement” din partea Comisiei Europene pe un subiect pe care Curtea de Justiţie a UE s-a pronunţat deja în defavoarea statelor membre care aveau astfel de restricţii. AGERPRES


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

A treia doză de vaccin, în Danemarca

Publicat

Persoanele inoculate cu două vaccinuri diferite împotriva COVID-19 vor primi o a treia doză de vaccin, în Danemarca, relatează luni dpa.

Ministerul danez al Sănătăţii a declarat pentru postul de radio DR că persoanele inoculate cu vaccinuri diferite împotriva COVID-19 vor primi un al treilea vaccin. Se va întâmpla după ce campania naţională de vaccinare va fi încheiată.

Motivul este că mai multe ţări din exteriorul UE şi al zonei Schengen nu recunosc inocularea cu vaccinuri diferite ca o schemă de vaccinare completă la intrarea pe teritoriul lor.

Acest lucru ar putea provoca probleme de călătorie pentru aproximativ 150.000 de cetăţeni danezi care au fost inoculaţi cu două vaccinuri diferite împotriva COVID-19.

Media din Danemarca a relatat recent despre cazul unei thailandeze care trăieşte în Danemarca. Ea nu-şi poate vizita părinţii din ţara natală întrucât nu poate scăpa de carantină. A fost inoculată cu două vaccinuri diferite.

Un număr total de 151.335 de cetăţeni, mulţi angajaţi în domeniul sanitar, au primit iniţial prima doză din vaccinul AstraZeneca. Apoi a fost înlăturat din programul de vaccinare din Danemarca. S-a întâmplat din cauza preocupărilor legate de apariţia unor posibile cheaguri de sânge.

Aceştia au primit apoi a doua doză din serurile BioNTech/Pfizer sau Moderna. Acum, potrivit sursei citate, ei ar urma să primească noi vaccinuri fabricate de aceleaşi companii.

Nu se ştie încă modul concret în care se va implementa decizia. Va fi discutată între autoritatea sanitară şi regiunile daneze, notează dpa. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Valoarea producției agricole a scăzut cu 15,4% în 2020 comparativ cu anul precedent

Publicat

teren
Arhivă foto

În anul 2020, valoarea producției ramurii agricole a scăzut cu 15,4% comparativ cu anul precedent. Producția vegetală a scăzut cu 21,5%, iar producția animală și serviciile agricole au scăzut cu câte 1,2%, a anunțat luni Institutul Național de Statistică (INS).

Conform INS, în 2020, structura valorii producției ramurii agricole a prezentat modificări semnificative în comparație cu anul precedent.

Astfel, ponderea producției vegetale a fost de 64,9%, cu 5,1 puncte procentuale în scădere față de anul anterior, iar producția animală de 32,9%, cu 4,9 puncte procentuale în creștere față de anul anterior. În ceea ce privește serviciile agricole, acestea au avut o pondere de 2,2%.

În 2020, s-au înregistrat creșteri ale ponderilor valorii producției la: legume, inclusiv pepeni (+4,2 puncte procentuale), fructe și struguri (+3,6 puncte procentuale), plante de nutreț (+1,2 puncte procentuale) și la cartofi (+1,0 puncte procentuale) și au fost raportate scăderi la cereale (-7,6 puncte procentuale), alte grupe de produse (- 1,6 puncte procentuale) și plante uleioase (-0,8 puncte procentuale).

De asemenea, s-au înregistrat creșteri ale valorii producției la ovine și caprine (+0,7 puncte procentuale), produse obținute din prelucrarea laptelui în ferma zootehnică (+0,6 puncte procentuale), bovine (+0,4 puncte procentuale) și alte grupe de produse (+0.2 puncte procentuale) și scăderi la păsări (-1,4 puncte procentuale) și porcine (-0,5 puncte procentuale).

sursa: mediafax.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Barurile şi restaurantele din Irlanda îşi redeschid spaţiile interioare pentru clienţii vaccinaţi

Publicat

Arhivă foto

Restaurantele, cafenelele şi barurile din Irlanda pot începând de luni să primească din nou clienţi în spaţiile lor interioare, cu condiţia ca aceştia să prezinte un paşaport de vaccinare împotriva COVID-19, în cadrul unui program de relaxare a măsurilor sanitare adoptate împotriva noului coronavirus, informează AFP.

Doar persoanele vaccinate cu schemă completă sau care s-au vindecat de COVID-19 în ultimele şase luni, precum şi copiii aflaţi în îngrijirea lor, vor avea acces în sălile acestor stabilimente.

Clienţii irlandezi vor trebui să prezinte certificatul european anti-COVID-19, principalul „paşaport vaccinal” solicitat, sau certificatul lor de vaccinare emis de serviciul public de sănătate din Irlanda (HSE), a precizat Guvernul de la Dublin.

Potrivit directivelor guvernamentale, clienţii vor putea fi serviţi la mese, unde cel mult şase persoane vor putea să se reunească, iar aceste stabilimente vor trebui să se închidă la ora locală 23:30.

Sectorul hotelurilor şi restaurantelor din Irlanda a fost supus unora dintre cele mai severe restricţii din Europa, în contextul în care această ţară a înregistrat 5.026 de decese asociate noului coronavirus, în pofida celor trei perioade de lockdown decretate la nivel naţional.

Un sindicat ce grupează 4.000 de proprietari de baruri

Potrivit Federaţiei Viticultorilor din Irlanda (VFI), un sindicat ce grupează 4.000 de proprietari de baruri, aproximativ 3.000 de astfel de stabilimente se vor redeschide în ţară, „cele mai multe dintre ele pentru prima dată din martie 2020”.

Evocând regulamente considerate „oneroase şi greu de aplicat de către angajaţi”, reprezentanţii sindicatului speră în suprimarea „cât mai repede posibil” a obligativităţii de verificare a statutului vaccinal al clienţilor.

Sâmbătă, peste o mie de persoane au manifestat în faţa reşedinţei din Dublin a prim-ministrului Irlandei împotriva paşaportului de vaccinare, purtând pancarte care denunţau „o injecţie mortală” şi un sistem „neconstituţional şi antidemocratic”.

Totuşi, vaccinarea anti-COVID-19 a fost acceptată pe scară largă în Irlanda, o ţară cu o populaţie de aproximativ 5 milioane de locuitori. Până în prezent, peste 5,5 milioane de doze au fost administrate în cadrul unei campanii ce a cunoscut o accelerare spectaculoasă după un început mai lent, afectat de problemele de aprovizionare cu seruri la nivel european.

Peste 68% dintre adulţii din Irlanda au fost vaccinaţi cu schemă completă.

Directorul serviciului de sănătate irlandez, Paul Reid, a anunţat duminică faptul că peste 68% dintre adulţii din Irlanda au fost vaccinaţi cu schemă completă.

El a avertizat totodată, pe Twitter, în legătură cu spitalizările în creştere, în contextul în care numărul infectărilor zilnice nu încetează să crească la rândul lor sub efectul răspândirii variantei Delta a noului coronavirus.

AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Atenţionare de călătorie în Italia. Grevă în domeniul transportului aerian

Publicat

Arhivă foto

Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Republica Italiană că mai multe organizaţii sindicale au anunţat pentru luni organizarea unei greve cu durata cuprinsă între 4 şi 12 ore.

Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES, pentru informaţii cu privire la cursele aeriene care ar putea fi afectate de grevă, cetăţenii români sunt rugaţi să consulte paginile web ale aeroporturilor şi să contacteze companiile aeriene. De asemenea, se recomandă consultarea site-ului Ministerului Infrastructurii şi Transporturilor (http://www.mit.gov.it/).

Cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon

Cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Roma: +390683523358; +390683523356; +390683523352; +390683523344, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate şi preluate de operatorii Call Center în regim de permanenţă.

Totodată, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu caracter de urgenţă au la dispoziţie şi numărul de telefon de permanenţă al misiunii diplomatice a României în Italia: +393451473935, respectiv al oficiilor consulare: CG Trieste: +393408821688; CG Milano: +393661081444; CG Torino: +393387568134; CG Bologna: +393491178220; CG Bari: +39334 6042299; C Catania: +39320 9653137.

Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet

Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet http://roma.mae.ro, http://milano.mae.ro, http://bologna.mae.ro, http://torino.mae.ro, http://trieste.mae.ro, http://bari.mae.ro, www.mae.ro, https://ec.europa.eu/consularprotection/travel-advice_ro, a paginii de Facebook a Ambasadei României în Republica Italiană (https://www.facebook.com/roma.mae.romania) şi reaminteşte faptul că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia „Călătoreşte în siguranţă”, care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie.

AGERPRES

Citește mai departe