Connect with us

ACTUALITATE

De luni, grefierii din instanţe nu mai fac ore suplimentare. Vor fi blocaje în activitatea sistemului judiciar

Publicat



birou

Grefierii din instanţe şi parchete nu vor mai presta ore suplimentare, la nivel naţional, începând de luni, 18 martie, a declarat joi preşedintele Sindicatului Naţional a Grefei Judiciare Dicasterial (SNGJ), Cătălin Trăistaru.

Sindicatul este afiliat la Federaţia Publisind, federaţie reprezentativă la nivelul sectorului Administraţiei Publice.

Măsura refuzării orelor suplimentare “generează blocaje în activitate în maximum 10 zile, iar funcţionarea sistemului judiciar şi activitatea instanţelor şi parchetelor depind de munca suplimentară”, a atras atenţia preşedintele SNGJ Dicasterial.

Preşedintele Federaţiei Publisind, Ştefan Teoroc, a adăugat că grefierii vor putea refuza orele suplimentare prin declaraţie scrisă.

“Lipsa refuzului expres al muncii suplimentare prezumă acord tacit. Nimeni nu întreabă salariatul dacă vrea să muncească în plus. Se planifică, şi dacă accepţi se prezumă că ai acceptat tacit. Dacă însă exprimi refuzul expres în scris, nu mai poate să se planifice. (…) Procurorii au spus (în cazuri de refuz al orelor suplimentare ale altor profesiuni, n.red.) că nu pot să sancţioneze salariatul pentru că i s-a pus o presiune pe propriul timp liber din lipsă de resurse ale angajatorului”, a afirmat Ştefan Teoroc.

Acesta a apreciat că măsura refuzării orelor suplimentare de către grefieri va avea asupra sistemului judiciar un efect mai puternic decât cel al unei greve, pe care de altfel legea nu o permite în sistem.

“Este simplu de făcut acţiunea asta, este mai rea decât greva, la care nu avem dreptul. Dar, o grevă o faci o zi, pe când refuzul muncii suplimentare, o dată început, poţi să îl faci pe perioadă nedeterminată, şi ai terminat-o ca activitate: dacă asta vor, asta o să facem. Vom coordona această acţiune la nivel naţional, vom face formulare pe care o să le punem la dispoziţia oamenilor, îi vom încuraja să semneze şi să refuze în scris. Nu este obligatoriu, fiecare are o opţiune”, a adăugat preşedintele Publisind.

Cei doi lideri sindicali au prezentat, joi, calendarul de proteste ale grefierilor şi principalele nemulţumiri ale acestora.

Acţiunile sunt organizate de Sindicatul National al Grefei Judiciare Dicasterial, în solidar cu Sindicatul SindJust Bihor, Sindicatul Grefierul Alba şi Sindicatul Dreptatea Vrancea, organizaţii sindicale care reprezintă 75% din personalul auxiliar de specialitate, personalul conex şi personalul contractual din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, din cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, şi sunt afiliate Federaţiei Publisind.

În această săptămână, grefierii au purtat o banderolă albă în timpul activităţii lor din cadrul instanţelor şi parchetelor în care îşi desfăşoară activitatea.

În 22 martie, grefierii vor participa la un miting de protest în Bucureşti, în Piaţa Victoriei, la care organizatorii estimează participarea a 1500 de grefieri.

Din aprilie 2019, grefierii anunţă “mitinguri în cascadă, la nivel de judeţ, în toate instanţele şi parchetele”, iar în “luna mai 2019, miting comun al sindicatelor personalului auxiliar de specialitate si conex, sindicatelor din sistemul penitenciar şi din probaţiune – afiliate la Federaţia Publisind”.

Mai departe, grefierii ameninţă cu “declanşare conflict colectiv de muncă în situaţia în care angajatorii nu răspund revendicărilor.”

Revendicările grefierilor vizează: adoptarea unui nou statut al profesiei, care să corespundă realităţilor din instanţe şi parchete din punctul de vedere al atribuţiilor şi sarcinilor de serviciu suplimentare, primite de personalul auxiliar prin regulamentele de ordine interioară ca urmare a transferului unor atribuţii de la magistraţi la grefieri, în urma intrării în vigoare a noilor coduri de procedură; iniţierea elaborării standardelor ocupaţionale şi a calificărilor profesionale corespunzătoare pentru funcţiile care compun categoria profesională a personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi ierarhizarea funcţiilor, cu modificarea corespunzătoare a funcţiilor în C.O.R.

De asemenea, ei solicită înfiinţarea unei direcţii de specialitate în Ministerul Justiţiei care să reprezinte şi să gestioneze din punct de vedere salarial şi profesional cariera grefierilor, să coordoneze şi să gestioneze resursele umane similar Direcţiei Tehnologia Informaţiei, Direcţiei Naţionale de Probaţiune, etc.; reanalizarea schemelor de personal din instanţele judecătoreşti şi parchetele de pe lângă acestea şi suplimentarea acestora cu 1000 posturi la nivel naţional, prin elaborarea unor standarde pe linie de resurse umane, raportate la volum de muncă şi alţi indicatori sau particularităţi; dotarea corespunzătoare a instanţelor şi parchetelor din punctul de vedere al siguranţei şi sănătăţii în muncă, în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de desfăşurare a activităţii la locurile de muncă, cu respectarea unor cerinţe minime.

Grefierii mai cer eliminarea inechităţilor salariale la nivelul autorităţii judecătoreşti prin acordarea, în procent integral, a sporurilor cuvenite personalul auxiliar de specialitate şi conex, conform modului de calcul aplicat de CA Bacău, CA Bucureşti şi CA Târgu-Mureş; reanalizarea grilei de salarizare prevăzute pentru personalul auxiliar de specialitate şi conex, în sensul corectării coeficientului de ierarhizare; exceptarea cuantumului indemnizaţiei de hrană şi a voucherelor de vacanţă de la determinarea limitei de 30% prevăzute de art. 25 alin. (1) şi (2) din Legea-cadru nr. 153/ 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice; exceptarea sporului pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare şi periculoase de la determinarea limitei de 30% prevăzute de art. 25 alin. (1) şi (2) din Legea-cadru nr. 153/ 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Nu în ultimul rând, grefierii solicită încadrarea instanţelor şi parchetelor în categoria locurilor de muncă în condiţii deosebite şi includerea personalului auxiliar de specialitate în categoria de muncă a persoanelor care îşi desfăşoară activitatea în condiţii de muncă deosebite; pontarea şi compensarea orelor suplimentare efectuate de personalul auxiliar de specialitate din instanţe şi parchete si exceptarea categoriei noastre profesionale de la derogarea impusă de OUG nr. 114/ 2018 prin care, în perioada 2019-2021, muncă suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru se vor compensa numai cu timp liber corespunzător acestora. AGERPRES

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

La două luni de la startul campaniei de vaccinare în România, 890.068 de persoane au fost imunizate

Publicat

La două luni de la startul campaniei de vaccinare, în data de 27 decembrie 2020, au fost imunizate în România 890.068 de persoane, potrivit datelor Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva Covid-19 (CNCAV).

Sâmbătă, 27 februarie 2021, se împlinesc două luni de la startul campaniei de vaccinare în România.

În 27 decembrie 2020, Mihaela Anghel, 26 de ani, asistentă medicală generalistă la Institutul Național „Prof. Dr. Matei Balș” , membră a echipei medicale care, în data de 27 februarie anul trecut, a preluat primul pacient din România confirmat cu virusul SARS-CoV-2, a fost prima persoană din România vccinată anti-COVID.

Campania de vaccinarea a început atunci în 10 spitale de boli infecțioase aflate în prima linie în lupta împotriva COVID-19.

României i-au fost alocate în decembrie 10.000 de doze în tranșa „simbol”, care au ajuns în țară în ziua de Crăciun.

Ultimele date ale CNCAV, de vineri, arată că, de la începutul campaniei de vaccinare au fost imunizate în România 890.068 de persoane, dintre care 615.965 au primit și cea de-a doua doză de vaccin.

Au fost înregistrate și 5.068 de reacții adverse, 690 de tip local și 4.378 de tip general.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

ACTUALITATE

Temperaturi-record în Ungaria în această perioadă

Publicat

Temperaturile din diferite regiuni ale Ungariei au crescut vineri până la valori-record pentru această perioadă, relatează agenţia MTI.

Mercurul din termometre a ajuns vineri la 22,4 grade Celsius în oraşul Kiskunfelegyhaza, situat în sudul Ungariei, a anunţat serviciul naţional de meteorologie OMSZ pe pagina sa de Facebook.

Megdőlt a napi országos és a budapesti melegrekord is!

Igazán meleg, az ország egyes részein már-már május végének,…

Publicată de Országos Meteorológiai Szolgálat pe Vineri, 26 februarie 2021

 

O temperatură-record de 20 de grade Celsius a fost înregistrată în sectorul patru din Budapesta, înlocuind recordul din capitala Ungariei, de 18,9 grade Celsius, valoare consemnată în sectorul 11, a indicat serviciul meteorologic.

Aceste temperaturi sunt echivalente cu valorile medii de la sfârşitul lunii mai, a precizat OMSZ. AGERPRES/

Citește mai departe

ACTUALITATE

Activitatea teraselor din Centrul Istoric al Capitalei, extinsă pe parcursul întregului an

Publicat

Terasele sezoniere din zonele protejate şi din perimetrul Centrului Istoric Bucureşti îşi vor putea desfăşura activitatea pe parcursul întregului an, nu doar în perioada 15 martie – 15 noiembrie, conform unui proiect de hotărâre adoptat în şedinţa de vineri a CGMB cu 34 de voturi favorabile, 19 împotrivă şi o abţinere.

Proiectul modifică hotărârea CGMB nr. 114/2016 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a teraselor în zonele protejate şi în perimetrul Centrului Istoric Bucureşti.

Totodată, în cadrul şedinţei a fost adoptat un amendament, modificând astfel forma iniţială a proiectului, conform căreia avizarea teraselor amplasate în dreptul clădirilor cu faţade degradate se face condiţionat de existenţa unei declaraţii pe propria răspundere a administratorului operatorului economic, acesta fiind direct răspunzător în eventualitatea apariţiei unor evenimente nedorite.

“Amendamentul îşi propune să schimbe o prevedere propusă de executiv, şi anume să stabilească responsabiliatea pentru starea faţadelor şi a ornamentelor în dreptul cărora va fi instalată terasa, să stabilească în controlul şi supravegherea Poliţiei Locale, acolo unde ar fi trebuit să fie de la bun început. Am făcut acest amendament, pentru că nu mi se pare corect ca administratorul de terasă să îşi asume pe propria răspundere starea faţadei, clădirii în faţa căreia şi-a instalat terasa şi cred că această modificare aşază lucrurile, aşa cum ar trebui, în sarcina administraţiei locale”, a anunţat consilierul municipal Ştefania Petre (USR PLUS).

Avizarea teraselor sezoniere se va face pe lungimea faţadei spaţiului, cu păstrarea unui culoar de acces/evacuare din imobil. De asemenea, se poate aviza amplasarea de terase la imobilele învecinate (stânga/dreapta sau vizavi) cu condiţia obţinerii acordului scris al proprietarului imobilului în cauză fără a stânjeni eventualele activităţi desfăşurate în imobil şi fără a bloca accesul în/din imobil. Se interzice amplasarea, compartimentarea spaţiului teraselor cu alte obiecte cu excepţia meselor şi scaunelor.

Potrivit proiectului, pe străzile fără trotuare, avizarea teraselor se face cu condiţia păstrării pe străzi a unei zone libere continue, suficientă pentru asigurarea circulaţiei pentru intervenţii în caz de urgenţă a autospecialelor.

În cazul în care se constată încălcarea în mod repetat de către operatorii economici a amplasamentelor avizate, precum şi a condiţiilor de funcţionare, Direcţia Control din cadrul DGPLCMB va solicita anularea avizului eliberat de către Direcţia Urbanism.

Aprovizionarea unităţilor se va desfăşura zilnic, între orele 6,00 şi 10,00. Accesul în afara acestui interval se va putea face cu plata unui tarif în valoare de 300 lei/acces. Plata se va face către Administraţia Străzilor Bucureşti. Mijloacele auto care asigură aprovizionarea vor avea acces în Centrul Istoric astfel: intrare pe străzile Doamnei şi Lipscani şi ieşire pe străzile Şelari şi Căldărari.

Pe terasele sezoniere sunt interzise mobilierul pentru servire, inclusiv automatele de vânzare, instalaţiile frigorifice, de preparare a produselor sau de spălare a veselei, standurile/vitrinele de prezentare a produselor şi aparatura electronică de tip TV, plasmă, LCD, LED, video-proiectoare, inclusiv alimentarea cu energie electrică a acestora, cu excepţia marilor evenimente cultural-sportive. AGERPRES

Sursa foto: Facebook

Citește mai departe

ACTUALITATE

Elevii din Germania pot opta să repete anul şcolar afectat de pandemie

Publicat

steag germania

Parlamentarii din Berlin au votat modificarea legii educaţiei, astfel încât elevii pot opta să repete anul şcolar care a fost afectat de pandemie.

Potrivit The Guardian, elevii şcolilor din Berlin, capitala Germaniei şi unul din cele 16 landuri federale, vor avea oportunitatea de a alege dacă vor să repete anul şcolar care a fost afectat de pandemie. Asta după ce parlamentarii au votat în unanimitate să modifice legea educaţiei.

Prin urmare, părinţii elevilor care vor opta pentru această alternativă vor trebui să se adreseze în scris conducerii unităţii de învăţământ şi să poarte în prealabil o discuţie cu un reprezentant al şcolii pentru a stabili care sunt cele mai bune opţiuni pentru copilul lor.

Legea se aplică copiilor între 15-16 ani din clasele 1-10.

„Trebuie să facem ceva pentru a compensa deficitele educaţionale care au apărut într-un an de pandemie”, a declarat Dirk Stettner, membru al comitetului pentru educaţie.

În România, ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu exclude această variantă şi spune că în prezent autoritatea pe care o conduce are alte obiective.

„Nu am luat în calcul o astfel de variantă, sunt convins că nu există părinţi care să-şi dorească un an pierdut pentru ai lor copii. Sigur, anul şcolar poate să-l repete oricine dacă nu promovează, nu trebuie să existe o decizie în acest sens. Ne concentrăm petru acel program de recuperare, ore remediale, în valoare de 30 de milioane de euro pentru învăţământul primar şi gimnazial plus alte 20 de milioane de euro pentru învăţământul liceal”, a explicat ministrul.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe