Connect with us

EVENIMENT

Decretarea stării de urgenţă în România: ce înseamnă, cum este reglementată și ce restricții pot impune autoritățile

Publicat

aeronave

Potrivit legilor şi Constituţiei, în România pot fi dispuse, la nivel naţional şi local, măsuri cu caracter excepţional corespunzătoare unor situaţii excepţionale: starea de alertă, situaţia de urgenţă, starea de urgenţă şi starea de asediu.

Starea de alertă este o măsură de prevenţie instituită la nivel local şi judeţean, pentru a avertiza populaţia cu privire la o stare de urgenţă şi pentru a înlătura producerea unei situaţii de urgenţă.

Situaţia de urgenţă este acel eveniment excepţional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare şi intensitate ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale importante, iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate.

Starea de urgenţă reprezintă ansamblul de măsuri excepţionale de natură politică, economică şi de ordine publică aplicabile pe întreg teritoriul ţării sau în unele unităţi administrativ-teritoriale în două situaţii diferite: dacă există unele pericole grave actuale sau iminente privind securitatea naţională sau în cazul unor calamităţi care fac necesară prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor unor dezastre.

Starea de urgenţă şi starea de asediu sunt măsuri excepţionale ce pot fi instituite de către Preşedintele României, prin decret, cu încuviinţarea Parlamentului.

*Starea de urgenţă

Starea de urgenţă este reglementată de Constituţia României, de Legea nr. 453 din 1 noiembrie 2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă şi de Ordonanţa de Urgenţă nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.

Potrivit articolului 93 din Constituţie – „Măsuri excepţionale”, Preşedintele României poate institui, ca măsură excepţională, starea de urgenţă în întreaga ţară sau în unele unităţi administrativ-teritoriale. Preşedintele trebuie să solicite Parlamentului încuviinţarea instituirii stării de urgenţă, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia. În cazul în care Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult 48 de ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă şi funcţionează pe toată durata acestora.

Legea nr. 453 din 1 noiembrie 2004 completează prevederile constituţionale, definind termenul de stare de urgenţă precum şi condiţiile în care aceasta poate fi instituită.

Starea de urgenţă reprezintă, conform Legii nr. 453/2004, ansamblul de măsuri excepţionale de natură politică, economică şi de ordine publică aplicabile pe întreg teritoriul ţării sau în unele unităţi administrativ-teritoriale. Acest set de măsuri excepţionale se aplică în două situaţii diferite: dacă există unele pericole grave actuale sau iminente privind securitatea naţională sau funcţionarea democraţiei constituţionale sau în cazul producerii unor calamităţi care fac necesară prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor unor dezastre.

Situaţia de urgenţă este definită, de Ordonanţa de Urgenţă nr. 21/2004, ca fiind acel eveniment excepţional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare şi intensitate ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale importante iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate.

Starea potenţial generatoare de situaţii de urgenţă reprezintă acel complex de factori de risc care prin evoluţia lor necontrolată şi iminenţa ameninţării ar putea aduce atingere vieţii şi populaţiei, valorilor materiale şi culturale importante şi factorilor de mediu.

Starea de urgenţă se instituie pe o perioadă de cel mult 30 de zile, potrivit art. 5 din Ordonanţa de urgenţă nr. 1/1999.

La instituirea stării de urgenţă, unele atribuţii ale administraţiei publice centrale de specialitate şi ale administraţiei publice locale trec în competenţa autorităţilor militare şi a altor autorităţi publice centrale, prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau de urgenţă.

Pe durata stării de urgenţă, instituită ca urmare a producerii unor calamităţi sau dezastre, gestionarea măsurilor dispuse revine Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, sub conducerea ministrului Administraţiei şi Internelor şi în coordonarea prim-ministrului, aşa cum prevede art. 19 din Legea nr. 453/2004.

Pe durata stării de urgenţă sunt interzise limitarea dreptului la viaţă, cu excepţia cazurilor când decesul este rezultatul unor acte licite de război, tortură şi pedepsele ori tratamentele inumane sau degradante, condamnarea pentru infracţiuni neprevăzute ca atare, potrivit dreptului naţional sau internaţional, precum şi restrângerea accesului liber la justiţie, potrivit art. 3 din OUG 1/1999.

De asemenea, pe durata stării de urgenţă, exerciţiul unor drepturi şi libertăţi fundamentale poate fi restrâns, cu excepţia drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, numai în măsura în care situaţia o cere şi cu respectarea art. 53 din Constituţia României, republicată.

Totodată, conform OUG nr. 1/1999, autorităţile civile şi militare trebuie să aplice o serie de măsuri excepţionale printre care: să limiteze sau să interzică circulaţia vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore şi să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulaţie; să efectueze razii; să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfăşurarea adunărilor publice, a manifestaţiilor sau marşurilor; să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgenţă persoanele a căror prezenţă nu se justifică; să dispună închiderea temporară a unor staţii de distribuire a carburanţilor, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociaţiilor şi ale altor localuri publice; să interzică circulaţia rutieră, feroviară, maritimă, fluvială şi aeriană pe diferite rute; să dispună raţionalizarea alimentelor şi a altor produse de strictă necesitate. AGERPRES

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


EVENIMENT

Festivalul Național de Folclor Strugurele de Aur se mută din Alba Iulia. PROGRAMUL evenimentului, 3-7 septembrie 2025

Publicat

festivalul național de folclor strugurele de aur se mută din

Festivalul Național de Folclor ”Strugurele de Aur” cuprinde evenimente organizate în 3-7 septembrie 2025 în Blaj și Jidvei. Nu va mai fi organizat și la Alba Iulia.

În acest an, festivalul a ajuns la a XXI-a ediție.

De peste două decenii, „Strugurele de Aur” este locul unde tradiția se întâlnește cu viitorul cântecului românesc. Concursul și Gala Laureaților vor aduce pe scena Palatului Cultural din Blaj tineri soliști vocali și instrumentiști din toate colțurile…

Citește mai mult pe Alba24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

Super ofertă de preț la Cluj: ou de struț de 1,3 kg. Afacerea unei femei te lasă fără cuvinte

Publicat

ou strut.jpg






Într-o gospodărie din Cluj, o femeie pasionată de păsări a reușit să transforme un hobby neobișnuit într-o mică afacere. Ea vinde ouă de struț la doar 80 de lei bucata, iar dacă cumperi trei, al treilea este din partea casei!

Practic, trei ouă costă doar 160 de lei, iar transportul până la tine este asigurat.

„Până în jur de 1,3 kg, cam așa. Am crescut struții de la 3 luni până au ajuns la vârsta…

Citește mai mult pe Cluj24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO: Vizită pe șantierul primei parcări supraetajate din Alba Iulia. Cum arată construcția și când ar putea fi recepționată

Publicat

video: vizită pe șantierul primei parcări supraetajate din alba iulia.

Lucrările la prima parcare supraetajată din Alba Iulia sunt aproape gata. Construcția a fost ridicată, iar acum muncitorii lucrează la partea de exteriror și sisteme. Luni, 18 august reporterii alba24.ro au mers pe șantierul primei parcări supraetajate din Alba Iulia pentru a vedea cum arată. 

Ghid pe șantier a fost inginerul Cristian Ocnean din partea firmei Lincoln Plus. Valoarea totală a lucrării a fost la momentul semnării de 11.734.486 lei, fără TVA.

YouTube videoYouTube video

Citește mai mult pe Alba24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

Pilonul II de pensii: suma retrasă în prima tranșă ar putea fi mărită. Noi modificări luate în calcul de Guvern

Publicat

pilonul ii de pensii: suma retrasă în prima tranșă ar

Pilonul II de pensii: Guvernul ia în calcul noi variante de modificări în legislația privind Pilonul II de pensii. Dacă în varianta inițială, se propunea ca banii să poată fi retrași într-o primă tranșă de 25% din total și apoi în rate lunare, acum plafonul ar putea fi mărit.

Guvernul schimbă forma proiectului legat de Pilonul II de pensii, după ce varianta inițială a generat controverse în rândul celor peste opt milioane de români care au bani în fondurile private de…

Citește mai mult pe Alba24.ro

Citește mai departe