Connect with us

EDUCATIE

Diaspora românească, a cincea cea mai numeroasă din lume. Jumătate dintre românii cu studii universitare au joburi necalificate

Publicat


Diaspora românească este a cincea cea mai numeroasă diasporă din lume, raportat la numărul total al populației, se arată într-un raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), comandat de Ministerul de Externe al României.

Raportul compară două seturi de date, unul din 2001/2002 și celălalt din 2015/2016. În intervalul cuprins între cele două perioade comparate, numărul emigranților români a crescut cu 2,3 milioane, de la 1,1 milioane la 3,4 milioane.

În 2015 – 2016, cel puțin 17% din totalul populației născute în România trăia în țările membre OECD.

Italia este țara predilectă pentru emigrația românească, 1 din 3 români din diaspora locuind acolo (peste 1 milion), urmată de Germania (680.000) și Spania (573.000). Cele trei țări sunt gazda a 93% din diaspora românească. Aproximativ 90% dintre românii plecați în afara granițelor se află în Europa.

Totuși, trebuie să ținem cont că acestea sunt cifre oficiale. În realitate este foarte posibil ca numărul românilor plecați să fie cu mult mai mare. De exemplu, numărul oficial al acestora în ceea ce privește Spania, este neverosimil de mic (573.000).

Cei mai mulți emigranți români au locuri de muncă necalificate, iar jumătate dintre românii cu studii universitare plecați în străinătate au locuri de muncă ce nu cer specializare. Cei mai mulți români cu studii universitare se află în Canada (77%) și Statele Unite (54%). La polul opus se află Italia (7% români cu studii superioare), Germania și Spania (ambele cu aproximativ 17%).

Comparativ cu cetățenii din statele vecine stabiliți în afara granițelor țărilor de origine, românii plecați în străinătate sunt cel mai puțin educați. Doar Serbia – care nu este membră UE – are o diasporă mai puțin educată. Aproximativ 24% dintre femeile plecate în străinătate au studii superioare, comparativ cu 21% dintre bărbați.

În ultimii ani, aproape un sfert dintre românii care trăiesc în țară și-au exprimat dorința de a emigra permanent, dacă ar avea ocazia să se mute în alt stat. Procentul este unul dintre cele mai mari din estul Europei. Aproape jumătate dintre tinerii cu vârste între 15-24 de ani au declarat că intenționează să părăsească țara.

Dintre românii apți de muncă plecați în străinătate, doar 76% sunt integrați pe piața muncii. Cu toate că emigranții români bine educați au o rată mai mare de angajare, cantitatea de locuri de muncă destinate persoanelor necalificate este mai mare.

Sursă: Alba24.ro

EDUCATIE

Două medalii de aur şi patru de argint, obținute de elevii români la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori

Publicat

Două medalii de aur şi patru de argint au fost obținute de elevii români la a XVI-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Ştiinţe, desfăşurată în perioada 3 – 12 decembrie, în Qatar, la Doha, potrivit Ministerului Educației.

Olimpicii români laureaţi cu aur sunt Ioana Mădălina Cărăuş (clasa a IX-a/Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti) şi Vlad Ştefan Oros (clasa a IX-a/Liceul Teoretic “Grigore Moisil” din Timişoara).

Medaliile de argint au fost adjudecate de Raisa Axenie (clasa a X-a/Colegiul Naţional de Informatică “Tudor Vianu” din Bucureşti), Ştefan Eduard Doliş (Colegiul Naţional “Gheorghe Vrânceanu” din Bacău), Mircea Andrei Ţop (clasa a X-a/Colegiul Naţional “Decebal” din Deva) şi Vlad Iova (clasa a X-a/Colegiul Naţional “Emanoil Gojdu” din Oradea).

Lotul olimpic a fost coordonat de Daniela Bogdan (coordonator la nivel naţional şi responsabil pentru disciplina chimie), profesor la Colegiul Naţional “Sf. Sava” din Bucureşti, Traian Şaitan (responsabil biologie), inspector general MEC, şi Victor Păunescu (responsabil fizică), profesor la Colegiul Naţional “Octav Onicescu” din Bucureşti. În calitate de observator a participat Adriana Simona Popescu, inspector în cadrul ISJ Constanţa.

Structura Olimpiadei Internaţionale de Ştiinţe pentru Juniori implică susţinerea a trei probe: două probe teoretice (individuale) şi una practică – experiment/laborator (pe echipe, formate din 3 elevi), cu subiecte din trei discipline (chimie, fizică şi biologie).

La ediţia din acest an au participat peste 400 de elevi din 70 de ţări. AGERPRES

Sursa foto: edu.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Manuale 3D, lansate de Editura Didactică şi Pedagogică

Publicat

sursa foto: inquamphotos.com

Editura Didactică şi Pedagogică a lansat, pentru prima dată în România, manuale 3D, ”un pas înainte faţă de manualul clasic”, după cum a declarat directorul EDP, Maria Nistor.

“Manualele au fost testate în peste 40 de ţări. Ceea ce a obţinut gratuit EDP este să dea pe un an cu exclusivitate în România câte două licenţe în fiecare şcoală de stat şi privată acreditată. Aşa cum avem şi manualele aşa dăm şi aceste licenţe, unde nu doar că putem vedea nişte video întregi în care se explică foarte clar aspecte pe care altfel le-am înţelege mai mult sau mai puţin în funcţie de ce profesor avem la clasă, de ce materiale dispunem. Ne ajută să ne facem singuri exerciţii interactive, ajută profesorul să îşi construiască teste”, a spus Nistor.

Potrivit acesteia, există manuale 3D pentru majoritatea materiilor.

“Pe această platformă unde există gratuite şi exclusivitate în România 1 an vom încărca toate manualele EDP-ului. Există materiale 3D pentru majoritatea materiilor, depinde foarte mult de profesori cum ştiu să se adapteze. (…) Se poate vedea inclusiv de pe un calculator. Este un pas înainte faţă de manualul clasic cu care eram obişnuiţi cu toţii. (…) Mă gândesc că MEC va fi de acord cu acest proiect. (…) Se pot utiliza la majoritatea materiilor”, a arătat Maria Nistor. AGERPRES

Citește mai departe

EDUCATIE

Doi elevi din Bistrița-Năsăud s-au ales cu dosare penale pentru că au introdus petarde şi un box în şcoală

Publicat

Doi elevi de la un liceu din oraşul Năsăud s-au ales cu dosare penale după ce au introdus în şcoală petarde şi un box, potrivit datelor comunicate, miercuri, de Inspectoratul de Jandarmi Judeţean (IJJ) Bistriţa-Năsăud.

Cei doi elevi sunt colegi într-o clasă de a X-a, iar incidentele s-au petrecut în cursul zilei de marţi.

Cel mai mare dintre liceeni, în vârstă de 16 ani, a aprins o petardă care a explodat în curtea şcolii, în timpul unei pauze, în apropierea altor elevi, ceea ce a determinat conducerea şcolii să solicite sprijinul jandarmilor.

“Având în vedere pericolul la care au fost supuşi elevii, conducerea instituţiei de învăţământ a luat atitudine faţă de gestul elevului şi a solicitat sprjinul jandarmilor. Ajunşi la faţa locului, jandarmii au trecut la identificarea tânărului care a făcut acest gest în mijlocul colegilor. După discuţiile purtate cu aceştia, a fost identificat elevul de 16 ani, care deţinea petardele în cauză. Au fost chemaţi aparţinătorii legali, iar în prezenţa acestora i s-au întocmit actele de sesizare pentru operaţiuni cu articole pirotehnice efectuate fără drept, conform legii nr. 126 din 1995, republicată, privind regimul materiilor explozive, art 37, lit.a”, se arată în comunicatul IJJ.

În timp ce căutau petardele în sala de clasă, jandarmii au găsit sub bradul de Crăciun împodobit, ascuns într-o cutie de cadouri, un box, care fusese introdus în şcoală de un elev de 15 ani.

Şi aparţinătorii celui de-al doilea elev au fost chemaţi la şcoală şi, în prezenţa lor, au fost întocmite actele de sesizare pentru portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase.

Conducerea liceului la care învaţă cei doi elevi va analiza, la rândul său, cazul şi va dispune sancţiuni.

În comunicatul IJJ Bistriţa-Năsăud se precizează că, tot pe 10 decembrie, părinţii unui copil de 9 ani, care a folosit petarde în faţa blocului, au fost amendaţi cu 100 lei, deoarece nu au luat măsurile necesare pentru a-l împiedica de la fapte de vagabondaj. Incidentul s-a produs în municipiul Bistriţa, în cartierul Subcetate. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Zile libere pentru părinți, în perioadele în care școlile sunt închise. Proiect aprobat în comisie de deputații

Publicat

Deputații au aprobat marți, în Comisia pentru muncă, proiectul prin care părinții vor avea dreptul la zile libere de la serviciu, atunci când școlile sunt închise. Inițiativa a primit raport favorabil.

Proiectul prevede acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ, ca urmare a condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decise de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu, potrivit Agerpres.

Proiectul urmează să intre în dezbaterea plenului Camerei Deputaţilor, care este for decizional.

De aceste zile libere pot beneficia doar părinții copiilor cu vârsta de până la 12 ani, înregistrați în cadrul unei unități de învățământ, dar și părinții copiilor cu dizabilități, indiferent de vârstă, copiii fiind înregistrați în cadrul unei unități de învățământ, potrivit proiectului.

Părinții vor putea lua zile libere plătite ca să stea cu copiii acasă atunci când școlile sau grădinițele se închid din cauza vremii sau în alte situații extreme decise de către autorități, prevede un proiect legislativ aflat în prezent la Camera Deputaților.

Proiectul de Lege privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ, a fost adoptat de Senat în 3 iulie, în calitate de primă cameră sesizată. În prezent, acesta se află la Camera Deputaților, forul decizional, fiind trimis pentru aviz în comisii.

Proiectul prevede acordarea de zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ unde aceștia sunt arondați, ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme decretate de către autoritățile competente cu atribuții în domeniu.

De aceaste zile libere pot beneficia doar părinții copiilor cu vârsta de până la 12 ani, înregistrați în cadrul unei unități de învățământ, dar și părinții copiilor cu dizabilități, indiferent de vârstă, copiii fiind înregistrați în cadrul unei unități de învățământ.

Zilele libere plătite se vor acorda la cererea unuia dintre părinți, respectiv a tutorelui legal, în cazul familiilor monoparentale. Astfel, ambii părinți cu excepția familiilor monoparentale vor completa o declarație pe propria răspundere, depusă la angajator de către părintele care va supraveghea copilul în perioada menționată.

Indemnizația pentru fiecare zi liberă se plătește din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri și cheltuieli al angajatorului și este egală cu salariul corespunzător unei zile lucrătoare, prevede proiectul de lege. Inițiatorii au mai propus ca zilele libere plătite să fie acordate pe toată perioada în care autoritățile decretează închiderea unităților de învățământ.

AGERPRES

Citește mai departe