Connect with us

ACTUALITATE

Din toamnă: Fiecare elev va avea dreptul la 250 de lei în tichete pentru manuale, echipamente sportive și rechizite. Proiect

Publicat



elevi

Ministerul Educației vrea să dea câte 5 tichete, în valoare totală de 250 de lei, fiecărui elev din România. Cu aceste tichete, părinții sau tutorii lor vor putea să le cumpere manuale, cărți, echipament sportiv și rechizite, informează ziarul Alba24.ro

Un proiect de hotărâre în acest sens a fost pus în dezbatere de minister. Este vorba despre Programul de susținere a educației ”Merg la școală”, pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal și profesional de stat.

Obiectivul acestuia este susținerea participării școlare în învățământul preuniversitar a elevilor din învățământul general obligatoriu, primar, gimnazial, liceal și profesional de stat și pentru reducerea ratei de părăsire timpurie a sistemului educațional.

Programul constă în acordarea de tichete educaționale de tip tichet social în valoare de 250 lei (5 tichete, fiecare în valoare de 50 de lei ), fiecărui beneficiar pentru achiziționarea de echipament sportiv, carte școlară (manuale şcolare, auxiliare didactice, literatură obligatorie prevăzută în bibliografia programelor şcolare, atlase, dicționare) și rechizite, în anul școlar 2019-2020.

De tichetele educaționale de tip tichet social, beneficiază elevii din învățământul general obligatoriu, primar, gimnazial, liceal și profesional de stat, în condiția în care sunt înscriși/frecventează o unitate de învățământ preuniversitar de stat.

Tichetul se acordă, la cerere, unuia dintre părinți/reprezentantului legal al elevului sau, după caz, persoanei care a fost desemnată de părinte pentru întreținerea elevului, pe perioada absenței părinților.

Cererea de participare în program, însoțită de documentele justificative prevăzute în cerere, poate fi depusă până la data a de 15 octombrie 2019.

Beneficiarul tichetului educațional de tip tichet social este elevul, iar titularul tichetului este reprezentantul legal al elevului.

Tichetul educațional de tip tichet social are valabilitate în anul școlar 2019-2020, până la data de 12 iunie 2020 .

Se interzic titularului:

– solicitarea și/sau primirea unui rest de bani la tichetul educațional de tip tichet social, în cazul în care suma corespunzătoare produselor solicitate este mai mică decât valoarea nominală a tichetului

– comercializarea tichetelor educaționale de tip tichet social în schimbul unor sume de bani și/ori altor bunuri și/ori servicii

– utilizarea tichetelor educaționale de tip tichet social în magazine, locații, unități, piețe de orice fel care nu vând echipament sportiv, carte școlară (manuale şcolare, auxiliare didactice, literatură obligatorie prevăzută în bibliografia programelor şcolare, atlase, dicționare)   și rechizite și nu au afișate la intrare autocolantele speciale ale unității emitente;

– utilizarea tichetelor educaționale de tip tichet social pentru achiziționarea altor produse decât echipament sportiv, carte școlară (manuale şcolare, auxiliare didactice, literatură obligatorie prevăzută în bibliografia programelor şcolare, atlase, dicționare)   și rechizite.

În sistemul de învățământ erau înscriși în anul școlar 2018-2019, potrivit INS, 2.373.894 de elevi în ciclurile primar, gimnazial, liceal și profesional. Dintre ei, 770.497 proveneau din mediul rural. Dacă ar primi toți elevii aceste tichete, așa cum prevede proiectul de act normativ, bugetul programului s-ar ridica la 593.473.500 lei.

STRUCTURA anului şcolar 2019-2020

Cursurile anului şcolar 2019-2020 încep luni, 9 septembrie și sunt dispuse pe durata a 35 de săptămâni.

Structura anului școlar cuprinde semestrul I (9 septembrie – 20 decembrie 2019) şi semestrul al II-lea (13 ianuarie – 12 iunie 2020).

Vacanţele elevilor din toate ciclurile de învățământ sunt programate astfel:

vacanţa de iarnă (21 decembrie 2019 – 12 ianuarie 2020)

vacanţa de primăvară (4 aprilie – 21 aprilie 2020)

vacanţa de vară (13 iunie – data din septembrie 2020 la care vor începe cursurile anului şcolar 2020 – 2021)

Suplimentar, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar beneficiază de vacanţă în săptămâna 26 octombrie – 3 noiembrie 2019.

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar se încheie în data de 29 mai 2020, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 5 iunie 2020.

Programul naţional „Şcoala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi poate fi derulat în perioada 7 octombrie 2019 – 29 mai 2020, pe baza unei planificări ce rămâne la decizia şcolilor. Desfășurarea programului „Şcoala altfel” nu coincide cu perioada alocată susţinerii tezelor semestriale. Acestea vor avea loc, de regulă, la finalul semestrelor, după parcurgerea programei şcolare, cu cel puţin trei săptămâni înainte de finalul semestrului. Etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare se organizează, în general, în perioada vacanţei de primăvară, potrivit unui calendar specific.

În zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.

Calendarul examenelor/evaluărilor naţionale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare/atestare a calificării profesionale/a competenţelor, precum şi calendarul admiterii în clasa a IX-a se aprobă prin ordine distincte ale ministrului educaţiei.

Proiectul ordinului de ministru a fost discutat în Comisia de dialog social cu toți partenerii sociali/instituționali ai MEN.

surse: edu.ro, Alba24.ro

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

FOTO: Coşuri de gunoi stradale inteligente, în Iași. Pubelele au WI-FI, GPS şi capacitate de recunoaştere a vandalilor

Publicat

Municipalitatea ieşeană a anunţat că a achiziţionat 30 dintre cele mai moderne coşuri de gunoi stradale din lume, acestea având GPS, wi-fi şi capacitate de recunoaştere a vandalilor.

Pubelele stradale sunt alimentate cu energie solară, deţin un sistem inteligent care detectează nivelul de umplere şi compactează deşeurile. De asemenea, tomberoanele oferă wi-fi gratuit pentru cei care se află pe o arie de 50 de metri în apropiere.

Conform edilului, un astfel de sistem de colectare, în valoare de 5.000 de euro fără TVA, este dotat şi cu sistem GPS, antifurt şi antivandalism. Compactoarele au o capacitate de opt ori mai mare decât coşurile stradale obişnuite şi determină o scădere a colectării săptămânale cu 75%.

“Sistemul de salubritate din Iaşi se alătură celui din marile oraşe ale lumii, precum Paris, Londra, New York, care folosesc deja aceste staţii inteligente cu succes. Am instalat în Iaşi 30 de astfel de compactoare de ultimă generaţie, pentru că au performanţe deosebite.

Sunt alimentate 100% din energie solară, au sistem de recunoaştere a celor care le lovesc. Mai mult decât atât, pentru că au memorie şi voce, poţi purta un mic dialog, poţi transmite un mesaj sau poţi veni cu îndemnuri şi explicaţii pentru cei care le utilizează”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Conform declaraţiilor acestuia, astfel de coşuri de gunoi inteligente vor fi amplasate în toate cartierele din oraş. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

STUDIU: Mii de decese s-au produs din cauza informațiilor eronate legate de COVID-19

Publicat

coronavirus

Informațiile eronate legate de noul coronavirus au provocat mii de morţi şi a condus la situaţia în care mii de oameni au necesitat asistenţă medicală, conform concluziilor unui studiu publicat în American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, citat marţi de agenţia DPA.

O echipă formată din oameni de ştiinţă din mai multe ţări, inclusiv din Australia, Japonia şi Thailanda, a analizat date compilate între lunile decembrie 2019 şi aprilie 2020 pentru acest studiu.

Potrivit cercetării, aproximativ 800 de persoane au murit după ce au consumat substanţe alcoolice foarte concentrate în încercarea de a-şi dezinfecta corpurile, în timp ce 5.900 de persoane au fost spitalizate după ce au consumat metanol, 60 dintre acestea pierzându-şi ulterior vederea.

Informaţiile eronate care au circulat printre utilizatorii indieni ai reţelelor sociale i-au determinat pe mulţi să consume urină de vacă sau bălegar pentru a se proteja de infecţie, în timp ce în Arabia Saudită consumul de urină de cămilă a fost promovat drept leac împotriva virusului.

Studiul, care a analizat date prelevate din 87 de ţări, în 25 de limbi, a constatat de asemenea că unele persoane din Asia şi angajaţi din sistemul sanitar au a fost în repetate rânduri stigmatizaţi şi s-au confruntat cu abuzuri verbale şi fizice.

Oamenii de ştiinţă au cerut guvernelor şi organizaţiilor internaţionale să monitorizeze mai bine dezinformarea în mediul online şi să coopereze cu companiile de social media pentru a difuza informaţii corecte.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Primul cinema drive in din Sibiu va fi inaugurat sâmbătă, cu un film despre artă stradală

Publicat

Pentru prima dată, cinefilii sibieni vor avea ocazia să vadă un film din maşină şi nu într-o sală de cinema pe 15 august, când va fi proiectat documentarul “Exit Through the Gift Shop”, în regia artistului stradal Banksy, a precizat marţi, pentru AGERPRES, organizatorul Festivalului de Artă Stradală, Andrei Oltean.

“Ne-am dorit şi în acest an, chiar dacă am trecut printr-un episod mai nefericit, ne-am dorit să păstrăm unul din cele mai bine primite evenimente din cadrul festivalului, şi anume filmul.

Noi ne-am obişnuit publicul încă de la început cu o proiecţie de film în Parcul Sub Arini, ceea ce anul acesta era destul de dificil să luăm oameni şi să-i punem cu distanţare socială şi având în vedere că de la o zi la alta se schimbă reglementările, am recurs la această opţiune, să facem filmul drive in, pentru că este mult mai sigur şi totuşi ne putem bucura de un film cumva în aer liber, chiar dacă este în maşină. Filmul de anul acesta este ‘Exit Through the Gift Shop’.

Este un film despre artă stradală, este un film al lui Banksy, unul din cei mai mari street artişti. Este un film de artă. Invităm publicul să se alăture la locaţia noastră, să ne bucurăm împreună de începuturile şi aspecte necunoscute încă din lumea aceasta a artei stradale”, a precizat organizatorul Festivalului de Artă Stradală de la Sibiu, Andrei Oltean.

Potrivit sursei citate, filmul va fi proiectat în sistem de cinema drive in, în zona Freedom Events de la periferia municipiului Sibiu, în vecinătatea Fabricii de Cultură, un loc făcut celebru de artiştii de la Teatrul Naţional “Radu Stanca”, mai ales cu spectacolele regizate de Silviu Purcărete. Proiecţia filmului va începe sâmbătă, la ora 22,00.

Noul cinematograf în aer liber din Sibiu se întinde pe o suprafaţă de 41.000 metri pătraţi şi permite accesul a peste 300 de autovehicule. Accesul este gratuit, în limita locurilor disponibile.

“Filmul documentar ‘Exit Through the Gift Shop’ a fost lansat în anul 2010 şi prezintă povestea lui Thierry Guetta, un imigrant francez din Los Angeles, care are obiceiul de a filma absolut tot ce vede, ceea ce îl conduce spre descoperirea unei laturi interesante a vieţii de noapte.

Vandalism sau artă stradală? Aceasta este întrebarea al cărei răspuns încearcă Thierry să-l afle. După câteva luni petrecute cu artiştii stradali, maeştrii într-ale graffiti-ului, pe care îi filmează pentru a face un documentar, tânărul francez se împrieteneşte în cele din urmă cu unul dintre cei mai controversaţi şi enigmatici artişti – Bansky.

Din acest punct camera se mută din mâna lui în mâna noului său prieten, Thierry devenind astfel noul protagonist al filmului. Cuprins de febra artei stradale, începe să îi imite pe oamenii pe care până atunci doar îi urmărea atent şi ajunge într-un punct critic în care îşi girează casa şi afacerea pentru organizarea unui spectacol de artă major, organizat în LA”, este prezentarea filmului ce va fi proiectat drive in la Sibiu, potrivit organizatorului.

Festivalul de Artă Stradală, care are loc până duminică la Sibiu, este singurul de acest fel din oraş. Un număr de 14 artişti din România, Spania şi Ucraina realizează, în această săptămână, picturi pe zidurile din municipiul Sibiu.

Organizatorii promit că va fi realizată cea mai mare lucrare de artă stradală de până acum, de câteva sute de metri pătraţi, pe o clădire situată în Piaţa Aurel Vlaicu. Lucrarea va purta semnătura grupului de artişti Sweet Damage Crew. AGERPRES

 

Sursa foto: Freedom Events / Facebook

Citește mai departe

ACTUALITATE

Raportul Curții de Conturi: Până la 30 iunie, Statul Român a cheltuit 5 miliarde de lei pentru combaterea pandemiei

Publicat

bani lei

Cheltuielile realizate pentru combaterea pandemiei, până la 30 iunie 2020, de la bugetul de stat, bugetele locale şi bugetul asigurărilor de şomaj se ridică la 5 miliarde de lei, potrivit unui comunicat al Curţii de Conturi, remis, marţi.

Instituţia a finalizat şi a înaintat Parlamentului României raportul special privind gestionarea resurselor publice în perioada stării de urgenţă.

Documentul are la bază un control amplu, desfăşurat în perioada mai-iulie 2020, la 949 de entităţi din administraţia publică centrală şi locală. Pentru a răspunde eficient şi rapid solicitării Parlamentului, instituţia supremă de audit a mobilizat peste 700 de auditori publici externi.

Principalele informaţii prezentate în raport sunt cheltuielile realizate pentru combaterea pandemiei, până la 30 iunie 2020, de la bugetul de stat, bugetele locale şi bugetul asigurărilor de şomaj, care se ridică la 5 miliarde de lei.

Cea mai mare sumă reprezintă plata indemnizației pe perioada suspendării contractului individual de muncă

Din această sumă, 73% reprezintă plata indemnizaţiei acordate pe perioada suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului (3,69 miliarde de lei), 13% sunt indemnizaţiile acordate altor categorii de personal ale căror activităţi au fost întrerupte ori s-au derulat la un nivel foarte scăzut (662 de milioane de lei), iar 5,3% vizează cheltuielile privind stocurile de urgenţă medicală (266 de milioane de lei). Restul fondurilor s-au alocat pentru stimulentul de risc şi alte cheltuieli specifice perioadei de urgenţă.

La finanţarea publică a cheltuielilor destinate prevenirii şi combaterii pandemiei se adaugă donaţiile şi sponsorizările, în bani sau în natură, primite de instituţiile publice. Astfel, entităţile auditate de Curtea de Conturi au primit şi înregistrat donaţii şi sponsorizări în valoare de 214,7 milioane de lei (44,4 milioane de euro).

Impactul financiar estimat de auditori în urma acţiunilor de control este compus din venituri suplimentare, prejudicii şi abateri financiar contabile. Astfel, veniturile suplimentare estimate se ridică la 647.000 de lei. Abaterile financiar contabile estimate pentru perioada supusă controlului sunt de 659 de milioane de lei, în timp ce prejudiciile sunt de 38,3 milioane de lei.

Documentul prezintă şi o serie de exemple de bune practici ale entităţilor publice care au gestionat optim resursele puse la dispoziţie în perioada stării de urgenţă.

“Curtea de Conturi a României, ca instituţie supremă de audit, şi-a propus să ofere o analiză obiectivă a felului în care au fost gestionate resursele publice în perioada stării de urgenţă şi să sprijine instituţiile publice în a-şi crea mecanisme eficiente de răspuns la criză. Raportul este rezultatul unui efort susţinut la nivelul tuturor structurilor Curţii de Conturi, ţinând cont de context, de restricţiile inerente aduse de pandemie, de la ajustarea programului anual de acţiuni, până la adaptarea modului de lucru care a obligat la distanţare fizică”, a afirmat Mihai Busuioc, preşedintele Curţii de Conturi, citat în comunicat.

El a adăugat că în toate acţiunile, instituţia a urmărit să nu compromită eforturile publice comune de răspuns la criza Covid-19.

“Ne dorim ca recomandările cuprinse în raport să reprezinte o oportunitate pentru autorităţi de a îmbunătăţi procedurile specifice unei situaţii de criză, cu impact direct asupra modului de gestionare a banului public”, a precizat Busuioc.

La baza selecţiei entităţilor auditate au stat sumele alocate de la bugetele centrale şi locale pentru gestionarea stării de urgenţă, respectiv sumele utilizate, pe sursele de finanţare şi pe destinaţii.

Astfel, au fost selectate acele autorităţi care au primit sume importante de la aceste bugete, dar şi cele care au primit responsabilităţi şi atribuţii suplimentare în situaţia de urgenţă. Nu în ultimul rând, în procesul de selecţie au fost extrem de relevante achiziţiile realizate, după tipul şi valoarea acestora, specifice situaţiei de urgenţă.

Raportul special privind gestionarea resurselor publice în perioada stării de urgenţă poate fi consultat pe pagina de internet a Curţii de Conturi. AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate