ECONOMIE
Efectul cutremurelor recente din Turcia și județul Gorj: Vânzările de asigurări pentru locuinţe au crescut semnificativ

Vânzările de poliţe facultative pentru asigurarea locuinţelor au înregistrat o creştere semnificativă după impactul produs de cutremurele recente din Turcia şi din judeţul Gorj, însă asigurătorii se întreabă dacă ritmul se va păstra sau a fost doar o reacţie de moment a pieţei.
„Vânzările zilnice de poliţe facultative pentru locuinţe emise de Generali România s-au majorat de până la cinci ori în perioada imediat următoare evenimentelor din Turcia şi ulterior a celor din România, din judeţul Gorj”, a declarat pentru AGERPRES Valentin Ciobanu, director Departament Asigurări Generale Retail şi IMM Generali România.
El a explicat că, în urma analizei solicitărilor primite în ultima perioadă, se constată faptul că trendul de creştere pentru asigurările facultative de locuinţe a fost determinat de seismul din Turcia şi Siria, care a generat distrugeri masive şi un număr foarte ridicat de victime. Seismele din Gorj au majorat amplitudinea acestei creşteri pentru că s-au produs într-o zonă a ţării noastre fără un istoric seismic îngrijorător, dar unde, deşi aceste ultime cutremure au fost de magnitudine relativ redusă, au generat totuşi pagube materiale.
De asemenea, Ramona Juncu, director general adjunct al NN Asigurări, a subliniat că intensificarea activităţii seismice din regiune în ultima perioadă a crescut gradul de conştientizare privind importanţa unor măsuri de protecţie într-o astfel de situaţie neprevăzută care poate pune în pericol vieţile oamenilor şi casele lor.
Ea a declarat că se observă tot mai mult interes pentru soluţii care să ajute oamenii să protejeze tot ce contează mai mult pentru ei, printre care şi locuinţa, care poate fi afectată de un cutremur sau de alte situaţii pe care nu le pot preveni.
La rândul său, Adina Ionuţiu, underwriting and reinsurance manager, Signal Iduna Asigurări, a transmis că vânzările de asigurări pentru locuinţe au crescut cu peste 40% în urma evenimentelor recente care au avut loc în Turcia şi în Gorj.
Efectul cutremurelor recente din Turcia și județul Gorj. „Seismele puternice din Turcia au dus la pierderea de vieţi omeneşti”
„Cu toate acestea, nu ne aşteptăm ca acest procent să se menţină tot anul, însă prognozăm o creştere de peste 20% în 2023 comparativ cu anul 2022”, a declarat Adina Ionuţiu.
Ea a afirmat că ambele evenimente au avut impact puternic asupra românilor, cu atât mai mult cu cât seismele s-au produs unul după altul, la perioade apropiate de timp.
„Seismele puternice din Turcia au dus la pierderea de vieţi omeneşti şi la un lanţ de tragedii, milioane de oameni rămânând fără acoperiş deasupra capului precum şi fără toate bunurile care făceau din locuinţa lor acasă.
Din cauza proporţiilor uriaşe ale catastrofei, existând două seisme la un interval mai mic de 24 de ore, cu sute de replici, impactul la nivel emoţional a fost covârşitor.
Seismele din Gorj au avut un impact asupra românilor ca urmare a faptului că zona era mai puţin cunoscută din punct de vedere al riscului de cutremur, cât şi ca urmare a faptului că s-au petrecut imediat după cele din Turcia.
Chiar şi specialiştii au fost surprinşi de apariţia unor seisme într-o zonă care nu era până acum cunoscută ca fiind una cu un potenţial risc. Aici, impactul a fost mai mult în zona de conştientizare a riscului, prin faptul că o posibilă catastrofă poate avea loc oriunde şi oricând”, a spus Adina Ionuţiu.
De asemenea, reprezentanţii Omniasig Vienna Insurance Group susţin că au observat o creştere a asigurărilor de locuinţe obligatorii şi facultative încheiate în special după cutremurele din Gorj, o creştere mai puternică în primele zile de după evenimente, iar ulterior ritmul s-a mai temperat, însă a rămas ascendent.
Efectul cutremurelor recente din Turcia și județul Gorj. Cutremurele din Turcia, cât şi cele din Gorj, au avut un impact important asupra conştientizării riscului seismic
„De-a lungul timpului, în urma unor incidente majore, s-a remarcat o tendinţă crescută a conştientizării riscurilor, naturale sau cauzate de alte orice altă sursă, asupra cărora sunt supuse atât locuinţele private, cât şi orice alte tipuri de clădiri, cu scop comercial sau sedii ale unor companii sau instituţii.
Desigur, atât cutremurele din Turcia, cât şi cele din Gorj, au avut un impact important asupra conştientizării riscului seismic şi a importanţei asigurării locuinţei în vederea protejării vieţii şi a continuităţii acesteia. Cutremurul din Turcia a avut un impact devastator asupra locuitorilor ţării învecinate, şi cu siguranţă a avut un impact emoţional şi asupra românilor.
Impactul la nivel local era doar unul emoţional, dar la un nivel relativ scăzut, riscul părând ceva mai îndepărtat, dar cu siguranţă cutremurul din Gorj a avut un impact mult mai puternic asupra noastră, a românilor.
Ambele au demonstrat cât de vulnerabile pot fi locuinţele şi cum pierderile materiale şi de vieţi omeneşti pot fi devastatoare în cazul unor incidente naturale puternice şi neaşteptate.
Cutremurul, care şi-a făcut simţite efectele nu doar în Gorj, ci şi in alte zone ale ţării, nu doar că a avut efectul de a creşte gradul de conştientizare, ci a şi readus în discuţie necesitatea şi utilitatea unei măsuri de protecţie care să ofere stabilitatea ulterioară şi recuperarea unui ritm de viaţă relativ normal, după un astfel de incident”, au afirmat pentru AGERPRES reprezentanţii Omniasig Vienna Insurance Group.
Efectul cutremurelor recente din Turcia și județul Gorj. Precizările lui Bogdan Zamfirescu
La rândul său, Bogdan Zamfirescu, membru al Directoratului Asirom, a declarat că piaţa românească este reactivă la evenimente majore, la tragedii precum cele din Turcia sau evenimentele recente din Gorj.
„Nu avem un comportament normal de prevenţie prin asigurări ale bunurilor pe care le dobândim. Sunt reacţii de moment, generate de frică şi panică, care însă se diluează rapid, pe măsură ce zilele trec.
După catastrofa din Turcia, românii pare că nu au conştientizat serios riscul de a avea astfel de evenimente şi în România, motiv pentru care nu am observat o tendinţă evidentă de creştere a volumelor normale de vânzări pe asigurări facultative ale locuinţei.
Însă, în momentul în care s-a produs evenimentul din Gorj (14 februarie), în zilele următoare am înregistrat o creştere susţinută a volumului de poliţe facultative vândute, cu aproximativ 50% mai mare faţă de tendinţa normală a perioadei. Este interesant însă de văzut cât va dura acest impuls”, a explicat Bogdan Zamfirescu.
O creştere a vânzărilor au constatat şi reprezentanţii companiei de asigurări Allianz-Ţiriac.
„Am observat o intensificare a solicitărilor de ofertă pentru asigurările de locuinţă. Oamenii întreabă, cer detalii despre cum funcţionează asigurarea, despre diferenţele dintre poliţa obligatorie şi cea facultativă, despre acoperiri.
Efectul cutremurelor recente din Turcia și județul Gorj. 29% dintre cei intervievaţi şi-au arătat intenţia de a achiziţiona în perioada următoare ambele tipuri de poliţe de locuinţe
Acest interes în creştere se vede şi la nivelul vânzărilor. Numărul poliţelor emise de Allianz-Ţiriac a crescut cu 16% în ultimele trei săptămâni, perioadă care s-a suprapus cu seismul din Turcia şi Siria, dar şi cu cele de la nivel local.
Creşterile noastre sunt de două cifre pe toate reţele de distribuţie, cu un avans semnificativ pe platforma de vânzare online, care permite obţinerea unui tarif în timp real, dar şi încheierea pe loc a asigurării – atât poliţa obligatorie (PAD), cât şi cea facultativă”, au declarat reprezentanţii Allianz-Ţiriac.
Alexandru Ciuncan, preşedinte & director general al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), a concluzionat că la nivel general se poate vedea un interes în creştere al proprietarilor de locuinţe pentru a accesa o astfel de soluţie de protecţie financiară.
„Tendinţa a fost relevată şi anterior de studiile de piaţă pe care le realizăm la nivel de UNSAR în fiecare an. Astfel, încă din perioada pandemică, românii au început să fie mai interesaţi de existenţa unei plase de siguranţă pentru locuinţa lor.
Conform celui mai nou studiu sociologic dedicat asigurărilor de locuinţe, realizat la solicitarea UNSAR în a doua jumătate a anului precedent, 29% dintre cei intervievaţi şi-au arătat intenţia de a achiziţiona în perioada următoare ambele tipuri de poliţe de locuinţe, obligatorii şi facultative, în timp ce 22% au susţinut că vor încheia doar poliţa obligatorie.
Efectul cutremurelor recente din Turcia și județul Gorj. Asigurările obligatorii PAD acoperă trei riscuri catastrofale
Important este să avem în vedere că există soluţii de asigurare adaptate pe specificul unei locuinţe, care acoperă mult mai multe riscuri – inclusiv, riscurile de care se tem romanii cel mai mult (incendiu, cutremur, furtuni si vijelii, explozie şi inundaţii)”, a spus Alexandru Ciuncan.
Asigurările obligatorii PAD acoperă trei riscuri catastrofale: cutremure, inundaţii şi alunecări de teren în limita a 10.000 euro sau 20.000 euro, în funcţie de tipul locuinţei.
Poliţele facultative de asigurări pot acoperi mai multe riscuri. Astfel, pe lângă locuinţa propriu-zisă, printr-o asigurare facultativă se pot asigura şi bunurile din locuinţă, dar şi răspunderea civilă faţă de terţe persoane.
Conform datelor de PAID, un număr de 484 dosare de daună au fost deschise până joi în urma cutremurelor din Gorj, produse în zilele de 13 şi 14 februarie.
Pentru trei dintre acestea PAID a efectuat deja plata daunelor, în valoare de aproximativ 15.000 de lei.
Potrivit unei postări pe pagina de Facebook a PAID, în total, pentru dosarele avizate până în prezent, a fost constituită o rezervă de daună de peste 3 milioane de lei. Agerpres
ECONOMIE
Creștere a prețurilor gazelor naturale în Europa, pe fondul temerilor privind declinul exporturilor Norvegiei

Pe piața europeană a gazelor naturale, prețurile de referință au înregistrat o creștere în a doua sesiune consecutivă a zilei de luni. Această evoluție vine pe fondul scăderii exporturilor din Norvegia și a îngrijorărilor generate de posibile întreruperi la facilitățile cruciale de export din Australia. Informația a fost transmisă de către Bloomberg.
Luni dimineaţa, la hub-ul de gaze TTF de la Amsterdam, unde se stabilesc preţurile de referinţă în Europa, cotaţiile futures la gaze naturale cu livrare în luna următoare au urcat cu 4,1%, ulterior înregistrând un avans de 2%, la 35,48 euro pentru un Megawatt-oră. La finalul săptămânii trecute se înregistrase o creştere de aproape 9%.
Piaţa este sub presiune săptămâna aceasta, din cauza disputelor salariale din Australia, unul din principalii producători mondiali de gaze naturale lichefiate (GNL).
Aceste dispute ar putea duce la greve şi la limitarea aprovizionării globale, în timpul unei perioade cruciale, în condiţiile în care Europa se pregăteşte de iarnă.
Deşi nu fost informaţii noi în privinţa negocierilor din Australia în weekend, fluxurile spre Europa ale principalului său furnizor, Norvegia, au scăzut la cel mai redus nivel din mai mult de un an, activitatea la masivul zăcământ Troll fiind oprită sâmbătă, din cauza unor planificate lucrări de mentenanţă.
Creștere a prețurilor gazelor naturale în Europa, pe fondul temerilor privind declinul exporturilor Norvegiei. Anunțul Comisiei Europene
Traderii urmăresc cu atenţie livrările de gaze din Norvegia, cel mai important furnizor al Europei, după ce opririle repetate ale producţiei au contribuit la creşterile bruşte de preţuri din ultimele luni.
O creştere de aproximativ 25% a preţului gazelor luna aceasta, în pofida stocurilor ridicate şi a cererii reduse, reflectă continuarea turbulenţelor, în urma crizei energetice provocate războiul din Ucraina.
Anxietatea pe piaţa energiei a crescut, deşi capacităţile de stocare a gazelor naturale din UE sunt deja pline în proporţie de 90%, cu mult înaintea termenului limită stabilit pentru a se ajunge la acest nivel – 1 noiembrie – a anunţat recent Comisia Europeană. Agerpres

În cursul primelor șapte luni ale anului, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) a inclus 16.240 de indivizi în programele de formare profesională, desfășurate prin intermediul centrelor regionale de instruire a adulților și propriilor centre, în cadrul agențiilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă.
Dintre acestea, 14.837 sunt şomeri, iar 1.057 de persoane participante la cursuri de formare profesională fac parte din categoria celor care nu beneficiază de gratuitate, potrivit prevederilor legale în vigoare, 241 de persoane sunt beneficiare de servicii gratuite, altele decât şomerii, 28 de persoane sunt beneficiare de servicii gratuite de evaluare a competenţelor, iar alte 77 de persoane beneficiază de formare la locul de muncă prin programe de ucenicie.
În perioada de referinţă, au fost organizate 952 de programe de formare profesională gratuite, dintre care 647 de programe de calificare/recalificare, 208 programe de iniţiere, perfecţionare sau specializare, precum şi 97 de programe de competenţe cheie/transversale.
Peste 16.000 de persoane incluse în programele de formare profesională ANOFM în șapte luni. Structura participanților pe niveluri de studii şi categorii de vârstă
Pe niveluri de studii şi categorii de vârstă, structura participanţilor la cursuri arată astfel: din totalul de 14.837, sub 25 de ani au fost 4.658 de cursanţi (31,39%), între 25 şi 30 de ani au fost 2.212 (14,91%), între 30 şi 35 ani – 1.089 (7,34%), între 35 şi 45 ani – 2.550 (17,19%), iar peste 45 de ani – 4.328 (29,17%).
Structura pe nivel de studii a şomerilor participanţi la cursuri arată că 8.628 de cursanţi (58,15%) au studii profesionale, liceale sau postliceale, 4.118 (27,76%) – studii gimnaziale, 1.190 (8,02%) studii superioare, în timp ce 901 persoane (6,07%) au mai puţin de 8 clase.
Principalele meserii/ocupaţii, în funcţie de numărul de participanţi, pentru care s-au organizat programele de formare profesională gratuite pentru şomeri în perioada ianuarie – iulie 2023, sunt: lucrător comercial – 2.415; agent de securitate – 946; ajutor bucătar – 822; competenţe digitale de utilizare a tehnologiei informaţiei ca instrument de învăţare şi cunoaştere – 818; operator introducere, prelucrare, validare date – 687; îngrijitor spaţii verzi – 629; bucătar – 519; competenţe de comunicare în limba română – 487; frizer – 470; patiser – 416. Agerpres
ECONOMIE
Republica Moldova va beneficia de peste 4,2 milioane de lei din Planul Anual de Cooperare Internațională 2023

Republica Moldova va primi o sumă de 4,285 milioane de lei din suma totală alocată în cadrul Planului anual de cooperare internațională pentru dezvoltare și asistență umanitară pentru anul 2023.
Potrivit unui comunicat al Executivului, Guvernul a luat act, în şedinţa de vineri, de o notă de informare privind actualizarea Planului anual de cooperare internaţională pentru dezvoltare şi asistenţă umanitară aferent anului 2023.
” Planul aferent anului 2023 a fost aprobat în cadrul şedinţei de Guvern din 9 martie 2023. Republica Moldova continuă să rămână beneficiarul prioritar al politicii României de cooperare internaţională pentru dezvoltare pe palier bilateral.
Urmare actualizării, Republica Moldova va beneficia de o finanţare de 4,285 milioane lei, ceea ce reprezintă 29,68% din bugetul total alocat Planului aferent anului 2023″, se arată în comunicat.
Planul anual de cooperare internaţională pentru dezvoltare şi asistenţă umanitară constituie documentul de planificare a activităţilor în cadrul politic de cooperare internaţional pentru dezvoltare şi asistenţă umanitară pentru anul aferent exerciţiului financiar.
Implementarea Planului este realizat de către Agenţia de Cooperare Internaţională pentru Dezvoltare (RoAid), instituţie subordonată M.A.E. Agerpres
ECONOMIE
Românii au cheltuit aproape 7 miliarde de euro în 2022, majoritatea pe haine și încălțăminte

Conform unui studiu de specialitate, dat publicității marți, românii au cheltuit online aproape 7 miliarde de euro în 2022, din care 2,6 miliarde de euro au fost destinate achiziționării de haine și încălțăminte.
Conform analizei Limitless Agency, venitul mediu per utilizator generat în industria de e-commerce a fost de 467 de euro, valoare care va ajunge la peste 870 de euro, până în 2027, după cum reiese din statistica Digital Market Outlook, Statista.
Datele centralizate relevă faptul că piaţa de e-commerce din România România are în jur de o sută de magazine online care înregistrează peste 1.000 de comenzi pe zi.
În 2022, toate aceste magazine au raportat comenzi în valoare totală de 6,7 miliarde de euro, din care 55% reprezintă cheltuieli pentru haine, încălţăminte şi electronice.
Rezultatele din raportul „eBook eCommerce Growth Strategies”, dezvoltat de Limitless Agency, evidenţiază faptul că un român din cinci comandă online în mod constant online, 50% plasează comenzi de două ori în trei luni, şi doar 12% comandă online de până la şase ori pe lună.
Aproape un sfert dintre români (21%) comandă şi din afara ţării, cel mai des din China, de pe Aliexpress, magazinul online din Grupul din care face parte Alibaba.
De asemenea, 72% din totalul cumpărătorilor economisesc şi aşteaptă să cumpere un produs, iar 28% sacrifică alte cheltuieli pentru a cumpăra un produs mai repede.
Românii au cheltuit aproape 7 miliarde de euro în 2022, majoritatea pe haine și încălțăminte. 49% dintre români plătesc mai mult pentru un brand pe care îl cunosc
În plus, 49% dintre români plătesc mai mult pentru un brand pe care îl cunosc, 51% plătesc mai puţin pentru un produs de brand propriu mai ieftin, 57% achită mai mult pentru un produs eco-friendly, în timp ce 43% plătesc mai puţin pentru o versiune non eco-friendly.
În Europa, ponderea cumpărătorilor online a crescut de la 55% în 2012 la 75% în 2022. Cele mai mari salturi au fost înregistrate în Estonia (+47%), Cehia (+41%) şi România (+41%), mai arată studiul Limitless Agency.
„Comerţul electronic în Uniunea Europeană a fost stimulat de cererea grupului de vârstă 25-34 de ani în 2022, 87% dintre persoanele din această grupă de vârstă achiziţionând bunuri online în 2022”, notează sursa citată.
Tot anul trecut, 42% dintre utilizatorii de Internet au comandat haine (inclusiv pantofi şi accesorii), 19% au comandat de la restaurante, fast-food şi servicii de catering şi 17% au cumpărat online produse cosmetice, de înfrumuseţare şi wellness.
Românii au cheltuit aproape 7 miliarde de euro în 2022, majoritatea pe haine și încălțăminte. Cui îi este dedicat raportul
Cercetarea eBook eCommerce Growth Strategies este un raport complex care conţine peste 90 de strategii testate si recomandări pentru creşterea vânzărilor online, din partea a 24 experţi în e-commerce, promovare online şi comunicare de brand, tehnologii pentru e-commerce, design, livrare şi legislaţie în domeniu.
Raportul este dedicat antreprenorilor care vor să îşi scaleze magazinul online, antreprenorilor care investesc în marketing online şi specialiştilor în marketing care gestionează magazine online. Agerpres