Connect with us

EVENIMENT

DOCUMENTE: Cum funcționa rețeaua CIA în România, la începutul războiului rece! ”Ultimul răcnet” al serviciilor secrete din anii `50: cerneala invizibilă și schițele desenate de mână

Publicat



s

Agenția Centrală de Informații, celebra CIA, era foarte interesată de ceea ce se întâmpla în câteva orașe din Alba, în primii ani ai războiului rece.

Erau vizate Alba Iulia, Cugir și Aiud, orașe care au făcut obiectul a zeci de rapoarte, analize și note informative. În timp ce ”serviciile” românești erau preocupate de reprimarea propriilor cetățeni, pe frontul invizibil, cum spun agenții de informații, americanii colectau informații despre trupele staționate în Alba Iulia, despre transportul de muniție care traversa gările din județ, despre fabrica de armament de la Cugir, despre zăcămintele de minereuri și gaze și nu în ultimul rând despre condițiile de detenție de la Aiud și despre dizidenții care erau încarcerați acolo.

Traficul de informații se desfășura ca în filme, prin rețele bine puse la punct și utilizând ”ultimul răcnet” al anilor 50: cerneala invizibilă!

Alba24.ro a prezentat în premieră o serie de documente inedite, obținute dintr-o vastă arhivă electronică aparținând CIA. Documentele relevă faptul că agenții americani erau capabili să obțină foarte multe informații protejate de regimul comunist instalat de ruși, având atât informatori cât și agenți de teren, chiar aici, în Alba.

Amplasarea trupelor în Cetatea Alba Carolina sau dispunerea Uzinei de Armament de la Cugir (cu poligoanele și spațiille ”spciale”) erau desenate de mână de agenți. De asemenea, existau informații detaliate despre contractele de armament ale fabricii, despre transformarea liniilor de producție care produceau mașini de cusut pentru ruși, în linii de fabricație de armament.

Fabrica de la Cugir, printre cele mai spionate obiective din România

În loc de imagini din satelit, agenții CIA și informatorii lor desenau cu aproximație poziționarea trupelor din Cetatea Alba Carolina, amplasarea fabricilor de armament din Cugir și a clădirilor din curți și descriau destul de amănunțit dispozitivele de pază.

”Fabrica era înconjurată de un gard de doi metri de fier care are deasupra sârmă ghimpată. Trupele române narmate cu puști automate, păzeau din turnurile de observație (…) Un control foarte strict a fost exercitat atât asupra civililor cât și asupra personalului.

Fiecare muncitor civil trebuia să aibă un card de identificare emis de fabrică, cu o ștampilă specială aplicată de conducerea administrativă a fabricii de armament. Același tip de control era aplicat și unităților care aparțineau de Ministerul Muncii.

Muncitorii civili care intrau în fabrică prin poarta nr. 18 erau subiectul unui verificări stricte. Era un tren special care aducea muncitorii din satele vecine dimineața devreme și îi ducea înapoi seara târziu. Se lucrează 24 de ore în trei schimburi de câte opt ore” se arată într-un document dedicat Cugirului.

Americanii știau tot despre armata din Cetatea Alba Iulia

De exemplu, într-un document se precizează: ”În Alba Iulia, biroul de recrutare a trimis mai mult de 3.000 de ordine în perioada 20-26 aprilie 1950 (…) Aproximativ 2500 de rezerviști notificați au sosit la postul din Alba Iulia la 1 mai. S-a aflat că 476 dintre aceștia au fost desemnați pentru batalionul de construție – poduri, 600 la trupele de ingineri și restul la alte unități. Nici un rezervist nu a fost desemnat pentru Miliție”.

s

Pe lângă toate acestea, CIA mai era interesată de zăcămintele naturale din Alba. Informațiile erau obținute de peste tot. Se fotocopiau și se trimiteau la sediul central din SUA diferite lucrări scrise de specialiști, legate de acest subiect sau legate de descrierea unor fabrici. De exemplu, o lucrare despre Întreprinderea Metalurgică Aiud scrisa de Popa și Mihăilă.

”O echipă de tehnicieni româno-sovietică au descoperit un zăcământ important de gaz metan lângă Alba Iulia, Transilvania”, se precizează într-o notă adresată structurii centrale a CIA.

Rețeaua din România

La începutul războiului rece, CIA a reușit să dezvolte în România o rețea bine pusă la punct de agenți și informatori. Potrivit arhivelor, unii dintre aceștia erau plătiți lunar cu sume de la 50, 75, 80 până la 100 de dolari.

Aceștia aveau nume conspirative dar fiecare avea o descriere în care era prezentat locul de muncă, abilitățile și studiile sale. Majoritatea erau naționaliști români nemulțumiți de influența și comportamentul Rusiei în România. O listă a acestor persoane este disponibilă însă aceștia nu sunt grupați pe regiuni ale țării și nu pot fi identificați.

Contactele între agenți și surse se stabileau printr-un sistem alambicat care implica mai multe țări, cu schimburi de scrisori redactate cu cerneală invizibilă și multe alte elemente demne de filmele cu spioni.

Organizați, americanii au notat fiecare cheltuială pe care au făcut-o cu funcționarea sistemului de surse. De exemplu, din aceste documente aflăm că canalul clandestin de comunicare cu informatorii din Transilvania costa 40 de dolari pe lună.


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

EVENIMENT

Peste 15.000 de persoane au fost vaccinate în ultimele 24 de ore

Publicat

Arhivă foto

Un număr de 15.395 doze de vaccin Pfizer, Moderna, AstraZeneca şi Johnson&Johnson au fost administrate în ultimele 24 de ore, dintre care 11.174 reprezintă prima doză, iar 4.221 doza a doua, potrivit unei informări transmise, marţi, de Comitetul Naţional de Coordonare a Activităţilor privind Vaccinarea împotriva COVID-19.

Din 27 decembrie 2020, de la începutul campaniei de vaccinare anti-COVID, au fost administrate 9.441.193 de doze pentru 5.024.979 de persoane, dintre care 4.878.939 au primit schema completă.

În ultimele 24 de ore, au fost înregistrate cinci reacţii adverse, dintre care patru de tip general şi una locală.

De la debutul campaniei de vaccinare, s-au înregistrat 16.835 de reacţii adverse la vaccinurile anti-COVID, 1.802 de tip local şi 15.033 de tip general.

AGERPRES

Citește mai departe

EVENIMENT

Peste 260 de cazuri confirmate cu tulpina Delta în România

Publicat

Peste 260 de infectări cu varianta Delta a coronavirusului au fost înregistrate până acum în România, anunță Institutul Național de Sănătate Publică (INSP). Infectările cu tulpina Delta au crescut de la 1,5% la 13%.

Potrivit raportului INSP transmis marți, până la 1 august au fost raportate 2.610 secvențieri. Din acestea au fost confirmate 2.009 cazuri de variante SARS-CoV-2 care determină îngrijorare.

Rata de confirmare cu noi variante ale SARS-CoV-2 care determină îngrijorare este de 77%.

Dintre cele 2.009 cazuri, 262 sunt cu tulpina Delta, 23 cu tulpina Gamma, 11 cu tulpina Beta și 1.713 cu tulpina Alpha.

În privința cazurilor confirmate cu tulpina Delta, INSP anunță un trend crescător, de la 1,5% în urmă cu două luni la 13% în ultima săptămână din luna iulie.

Din cele 262 de cazuri cu varianta Delta, 42% (110 cazuri) se află în 56 focare, dintre care 48 familiale (77 cazuri) și opt de colectivitate (33 cazuri), din București (11) și 13 județe: Argeș (5), Bacău (3), Brașov (1), Brăila (1), Botoșani (1), Călărași (5), Constanța (2), Dolj (5), Ilfov (6), Iași (10), Olt (1), Teleorman (3) și Timiș (2).

Dintre focare, pentru opt a fost menționat istoric de călătorie în Finlanda (1), India (3), Italia (1), Spania (1), Turcia (1), UK (1).

Pentru 35% (92 cazuri) nu s-a putut face o o legătură epidemiologică.

18 la sută dintre cazuri, respectiv 46, sunt cazuri sporadice și au istoric de călătorie sau de ședere la lucru în alte țări.

Dintre cele 262 cazuri confirmate cu varianta Delta, 50 de persoane (19%) fuseseră vaccinate. Dintre ele, trei erau vaccinate incomplet și 47 erau complet vaccinate.

Au fost înregistrate 14 decese la cazuri confirmate cu varianta Delta în județele Argeș, Bacău (2), Iași (3), Olt, București, Botoșani, Constanța, Mureș (2), Vâlcea, Satu Mare

Sursa: Mediafax

Citește mai departe

EVENIMENT

Atenție șoferi! Circulaţie pe un singur sens pe o porţiune din DN 71 Târgovişte-Sinaia, din cauza denivelărilor

Publicat

Circulaţia pe DN 71 Târgovişte-Sinaia se desfăşoară pe un singur sens de mers pe o porţiune în zona kilometrului 32, din cauza denivelărilor părţii carosabile, se arată într-o informare a Prefecturii Dâmboviţa, remisă marţi AGERPRES.

„Pe DN 71, în zona km 32+000, drumul prezintă tasări şi denivelări ale părţii carosabile de pe sensul de mers către Sinaia, circulaţia desfăşurându-se pe un singur sens. Referitor la acest aspect, Instituţia Prefectului – judeţul Dâmboviţa va sesiza Inspectoratul de Poliţie Judeţean Dâmboviţa cu privire la verificarea situaţiei constatate”, precizează Prefectura Dâmboviţa.

O comisie a Prefecturii Dâmboviţa a efectuat, marţi, o deplasare în teren, în zona Pucioasa, Buciumeni, Moroeni.

„În urma deplasării, s-a constatat că drumul judeţean pietruit DJ 714, ce face legătura între zona Zănoaga şi zona Padina-Peştera, pe malul drept al lacului de acumulare Bolboci, pe o lungime de circa 3 km, este afectat în mai multe puncte de eroziuni şi prăbuşiri ale terasamentului cu înălţimi de până la 50 m, fiind afectate şi culeele podului peste pârâul Vârtaleş. Totodată, au fost constatate depozite necontrolate de material lemnos, peturi şi resturi menajere în următoarele zone: pe luciul de apă al Lacului de Acumulare Pucioasa, deşeuri antrenate de viiturile ce au tranzitat localităţile situate în amonte de acumulare, din cauza neefectuării salubrizării şi igienizării cursurilor de apă de pe raza unităţilor administrativ-teritoriale respective, aceste deşeuri fiind depozitate necontrolat pe malurile cursurilor de apă”, informează Prefectura Dâmboviţa.

Conform sursei citate, la data efectuării verificărilor în teren, personalul de exploatare a Lacului de Acumulare Pucioasa realiza lucrări de igienizare a luciului de apă în zona echipamentelor hidromecanice; la confluenţa pârâului Ţâţa cu râul Ialomiţa, pe raza comunei Buciumeni; în zona podului de pe drumul naţional DN 71, amonte şi aval, în localitatea Glod, comuna Moroeni.

„S-a remarcat, de asemenea, că pe o porţiune de circa 10 m, balustrada metalică de pe partea dreaptă a podului de pe DN 71, sat Glod, precum şi balustrada metalică de pe partea dreaptă a podului de pe DJ 715 din comuna Buciumeni sunt rupte. Ca măsuri, comisia propune monitorizarea în permanenţă a zonelor afectate de către instituţiile competente, montarea de panouri de avertizare în zona celor două poduri de către S.D.N. Târgovişte şi Consiliul Judeţean Dâmboviţa, efectuarea şi urmărirea lucrărilor de curăţare a Lacului de Acumulare Pucioasa şi a zonelor cu deşeuri de către S.G.A. Dâmboviţa şi G.N.M. Dâmboviţa, precum şi întocmirea de către Instituţia Prefectului – Judeţul Dâmboviţa, împreună cu Consiliul Judeţean Dâmboviţa, a unui proiect de hotărâre de guvern privind solicitarea alocării unor sume de bani din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului cu privire la segmentul de drum menţionat mai sus”, mai anunţă Prefectura Dâmboviţa.
AGERPRES

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO-VIDEO: Zeci de români, blocați pe aeroportul din Barcelona. Le-a fost refuzată îmbarcarea deși aveau bilete cumpărate

Publicat

Circa 40 de români sunt blocați în aeroportul din Barcelona pentru că Wizz Air, compania aeriană, a vândut mai multe bilete decât locuri pentru zborul către București de la 20.40.

Informația a fost furnizată pentru Europa Liberă de Petru Slupa, blocat cu familia în aeroport, soția și cei doi copii de 14 și 16 ani, cărora le-a fost refuzată îmbarcarea, alături de celelalte câteva zeci de români înainte de a-și preda bagajele pentru cală.

„Le-am predat și mi-au anulat check-in-ul făcut online”, a declarat pentru Europa Liberă Petru Slupa.

Ne-au refuzat îmbarcarea, nouă și altor aproximativ 40 de oameni pe motiv că nu sunt suficiente locuri în avion. Nu se cunosc motivele, nici un reprezentant de la Wizz nu a fost prezent. O bătaie de joc”, a declarat Petru Slupa pentru Europa Liberă.

Oamenii și-au cumpărat bilete în urmă cu 15 zile pe internet și au aflat, din discuțiile cu personalul de la aeroport că o situație similară a fost și în urmă cu o seară.

Am încercat să solicităm Consulatului de la Barcelona o opinie cu privire la incident, dar la numărul de urgență afișat pe site-ul MAE a răspuns un robot. Mobilizarea consulatului a fost posibilă doar după un telefon la Ambasada din Madrid unde am vorbit cu Anamaria Almășan, ministru consilier, coordonator al secției consulare, care ne-a dat asigurări că va mobiliza consulatul pentru a vedea care sunt soluțiile pentru românii blocați în aeroportul din Barcelona.

Am încercat să obținem un punct de vedere al companiei Wizz Air, prin mail, la singurele coordonate de comunicare cu presa, publicate pe site-ul companiei, dar până la ora transmiterii materialului nu am primit niciun răspuns cu privire la incidentul semnalat.

Potrivit datelor publicate joi de ECDC, Spania se află în zona roșie a țărilor cu risc epidemiologic.

Compania Wizz Air a reacționat a doua zi și a transmis că nu a fost vorba de overbooking, adică de vânzarea de locuri peste numărul celor existente, ci de „schimburi operaționale de ultim moment ale aeronavelor”, informează Europalibera.

Din când în când, mai ales într-un context dinamic şi în continuă schimbare, care variază de la restricţii volatile la vârfuri în ceea ce priveşte cererea pe multe rute de vară, s-ar putea întâmpla ca Wizz Air să fie obligată să facă schimburi operaționale de ultim moment ale aeronavelor pentru a menține operațiunile de zbor, așa cum este practica normală în industria aviației. În cazul puțin probabil în care singurul avion disponibil pentru schimb este unul care poate găzdui un număr mai mic de pasageri, unor pasageri li se poate refuza îmbarcarea, lucru pe care Wizz Air îl regretă sincer. Toți pasagerii afectați primesc rambursare integrală sau rezervare la următorul zbor, primesc cazare la hotel și sunt despăgubiți în conformitate cu legislația privind drepturile pasagerilor.

Echipa Wizz Air este conștientă de importanța mobilității în această perioadă, în special după lunga perioadă de restricții din multe țări și face toate eforturile posibile pentru a efectua toate zborurile și pentru a transporta toți pasagerii în siguranță către destinațiile lor preferate. Wizz Air continuă să lucreze pentru a reduce la minimum aceste situații de refuz la îmbarcare și își cere scuze sincer tuturor pasagerilor afectați pentru orice inconvenient cauzat”, spun reprezentanții companiei într-un mail transmis Europei Libere în cursul zilei de sâmbătă.

UPDATE – Pentru că aveau și doi minori, personalul aeroportului a găsit într-un final o soluție pentru îmbarcarea familiei Slupa, dar în urma lor au rămas în aeroport circa 40 de oameni cărora li s-a comunicat că nu mai există niciun zbor către România până duminică.

 

Sursa: Europaliberă

Citește mai departe