Connect with us

ECONOMIE

Furnizorii de energie din România: Noua OUG 119/2022 a fost făcută fără consultarea reală a pieţei

Publicat

Noua Ordonanţă 119/2022, menită să guverneze piaţa de energie a fost făcută în mare grabă, fără o consultare reală a participanţilor din domeniu, avertizează reprezentanţii Asociaţiei Furnizorilor de Energie din România (AFEER).

„În loc să facă ordine şi să soluţioneze probleme, noua OUG creează haos şi loveşte – prin măsurile adoptate – în toţi operatorii pieţei de energie, periclitând securitatea aprovizionării cu energie a consumatorilor din România.

Dorim să fim bine înţeleşi: nu suntem împotriva taxării unor venituri extraordinare, înţelegem necesitatea contribuţiei de solidaritate în cazuri punctuale ale unor câştiguri ieşite din tipar.

Ce nu înţelegem este lipsa totală de transparenţă, modul în care s-a elaborat şi aprobat acest act normativ, care guvernează piaţa de energie.

Sunt multe prevederi neclare în actul normativ cu un mare impact negativ asupra activităţii furnizorilor, traderilor şi producătorilor, şi care, în final periclitează securitatea aprovizionării cu energie a consumatorilor din România”, a declarat Laurenţiu Urluescu, preşedintele AFEER.

În acelaşi context, furnizorii de energie din România solicită autorităţilor să se revină asupra Ordonanţei, acolo unde sunt neclarităţi, iar în cadrul consultărilor cu participanţii la piaţă să se găsească acele soluţii care să asigure o bună funcţionare a pieţei de energie, a operatorilor şi sprijinul atât de necesar consumatorilor în această perioadă.

Furnizorii de energie din România: Noua OUG 119/2022 a fost făcută fără consultarea reală a pieţei: Ce reprezintă noua OUG 119/2022

„Noua OUG 119/2022, un act normativ menit să guverneze piaţa de energie, cu impact major asupra acesteia, a fost făcută în mare grabă, fără o consultare reală a participanţilor la piaţă.

Membrii AFEER sunt de acord că OUG 27/2022 trebuia modificată, având în vedere problemele pe care le-a creat atât asupra industriei energetice, cât şi a consumatorilor, precum şi asupra bugetului de stat.

Modificările aveau ca scopuri principale, pe de o parte, găsirea unui echilibru intre veniturile la buget si decontările necesare schemei de sprijin, iar, pe de altă parte, calmarea creşterii preţurilor pe piaţa angro.

În schimb, noua OUG 119/2022 nu numai că nu rezolvă problemele, ci le adânceşte şi creează altele noi, suplimentare.

Furnizorii de energie din România: Noua OUG 119/2022 a fost făcută fără consultarea reală a pieţei: Ce se arată în comunicatul celor de la AFEER

Prin aceste modificări nu doar că nu se acordă sprijin pentru toţi consumatorii, aşa cum s-a dorit încă de la implementarea primei scheme de ajutor (având în vedere că se reduce numărul beneficiarilor schemei de sprijin pentru plata facturilor), dar, mai mult, se loveşte în toţi operatorii din piaţă: producători, furnizori, traderi, fără a ţine cont de realităţile din practică”, se arată într-un comunicat de presă al AFEER, transmis luni AGERPRES.

De asemenea, membrii Asociaţiei îşi exprimă dezacordul faţă de graba cu care au fost elaborate şi adoptate modificările la OUG 27/2022, „în condiţiile în care, pe 9 septembrie, va avea loc o şedinţă extraordinară a Consiliului Energiei, la care vor participa miniştrii Energiei din cele 27 ţări membre ale Uniunii Europene (UE), pentru a se discuta despre soluţiile la actuala criză”.

„Mai mult, pe 14 septembrie, cu ocazia discursului privind starea Uniunii, când va anunţa şi priorităţile pentru anul următor, preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va prezenta planul Comisiei de reformare a pieţei energiei, de abordare a preţurilor la energie.

De altfel, vedem că preţurile energiei în Europa deja au început să se calmeze, în urma declaraţiilor că se accelerează eforturile de a atenua o criză, care ameninţă să provoace recesiune în toată regiunea.

De aceea, aşteptările noastre de la aceste reuniuni foarte importante sunt că masurile care se vor lua vor fi concrete, clare şi rapide, în conformitate cu legislaţia comunitară.

Furnizorii de energie din România: Noua OUG 119/2022 a fost făcută fără consultarea reală a pieţei: Ce analizează ANRE

În aceste condiţii, având în vedere că pieţele de energie din ţara noastră sunt cuplate cu cele din alte ţări din UE si ţinând seama că măsurile eficiente cu impact major în calmarea pieţelor sunt în primul rând cele luate la nivel european, suntem convinşi că noile măsuri europene vor determina revizuirea OUG 119/2022 abia adoptată”, subliniază sursa citată.

Potrivit noilor prevederi, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) analizează şi aprobă deconturile către furnizori, însă AFEER este de părere că în actul normativ nu este specificat un termen clar până la care Ministerul Energiei trebuie să facă plăţile.

„Astfel, plăţile sunt incerte, în timp ce furnizorul va trebui să plătească la timp producătorilor, transportatorilor, distribuitorilor, precum şi bugetului statului.

Totodată, OUG prevede si că valoarea maximă a preţului mediu ponderat al energiei electrice la care ANRE calculează sumele de decontat pentru energia electrică este de 1300 lei/MWh , în condiţiile în care chiar dacă există contracte încheiate în perioada anterioară cu preţuri mai mici, in ultima perioadă preţurile din piaţă au fost substanţial mai mari şi există un risc major de pierderi pentru furnizori.

De asemenea se complică şi mai mult factura emisă către clientul final! O factură şi aşa destul de greu de desluşit.

Noua Ordonanţă face absolut improbabile investiţiile, pentru că nu vor putea fi încheiate PPA-urile, atât de mult aşteptate”, consideră specialiştii.

Furnizorii de energie din România: Noua OUG 119/2022 a fost făcută fără consultarea reală a pieţei: Noua OUG limitează producătorii să încheie contracte bilaterale negociate direct doar cu furnizori ai clienţilor finali

În viziunea acestora, noua OUG limitează producătorii să încheie contracte bilaterale negociate direct doar cu furnizori ai clienţilor finali, operatori de reţele şi un număr foarte mic de consumatori.

„Din păcate, vechea OUG 27/2022 a scăzut ratingul bancar al furnizorilor, din cauza întârzierilor în decontarea sumelor ce ar fi trebuit să le fie rambursate de Guvern.

Iar noua OUG 119/2022 nu face decât să adâncească şi mai mult imposibilitatea de a face noi investiţii, fie ele clasice, fie regenerabile”, apreciază AFEER.

Conform asociaţiei profesionale, „poate cea mai gravă problemă este aceea că România riscă „să stingă lumina”, cel puţin la unii consumatori”, iar „de câţiva ani, România este importator net de energie şi gaze naturale, având în vedere că nu îşi poate satisface consumul din producţia internă”.

„Formula prin care se determină contribuţia de solidaritate pentru producători, furnizori şi traderi prevede taxarea diferenţei între preţul mediu ponderat de vânzare şi cel de referinţă.

Furnizorii de energie din România: Noua OUG 119/2022 a fost făcută fără consultarea reală a pieţei: Care este prețul de referință

Preţul de referinţă este cel de achiziţie a energiei electrice şi gazelor naturale, la care se adaugă o marja bruta de 2%.

Pentru tranzacţiile la graniţă, această marjă de 2% nu acoperă costurile, ceea ce va determina stoparea importurilor, cu consecinţe incomensurabile asupra consumatorilor din România, fie ei casnici sau industriali.

În contextul aspectelor semnalate, AFEER solicită autorităţilor să se revină asupra Ordonanţei, acolo unde sunt neclarităţi, şi – în cadrul consultărilor cu participanţii la piaţă – să se găsească acele soluţii care să asigure o bună funcţionare a pieţei de energie, a operatorilor şi sprijinul atât de necesar consumatorilor în această perioadă, în conformitate cu reglementările naţionale şi comunitare”, se menţionează în comunicat.

AFEER, înfiinţată în anul 2006, cuprinde, în prezent, un număr de 38 de membri, furnizori şi traderi licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică şi/sau de gaze naturale, care asigură furnizarea energiei atât către consumatori persoane fizice, cât şi către IMM-uri şi consumatori din toate categoriile de agenţi economici care activează în România, cu o cotă de piaţă de circa 90% din consumul final de electricitate şi 65% din consumul final de gaze naturale. Agerpres

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor a crescut cu 13,2% în 2023

Publicat

Arhivă foto

Potrivit anunțului făcut vineri de către Institutul Național de Statistică, cifra de afaceri din serviciile de piață, în principal destinate întreprinderilor, a înregistrat anul trecut o creștere nominală de 13,2%, comparativ cu anul 2022.

Avansul cifrei de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a fost generat de creşterile înregistrate în alte servicii furnizate în principal întreprinderilor (+17,6%), activităţile de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei (+16,3%), activităţile de transporturi (+9,1%), activităţile de producţie cinematografică, video, programe de televiziune; difuzare şi transmitere de programe (+4,8%) şi activităţile de comunicaţii (+4,2%).

În luna decembrie 2023, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor a crescut ca serie brută cu 5%, în termeni nominali, faţă de luna noiembrie 2023, datorită creşterii cifrei de afaceri din activităţile de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei (+12,8%), alte servicii furnizate în principal întreprinderilor (+11,2%) şi din activităţile de comunicaţii (+3%).

Scăderi au fost înregistrate în activităţile de producţie cinematografică, video, programe de televiziune; difuzare şi transmitere de programe (-9,7%) şi activităţile de transporturi (-6%).

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a crescut

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna decembrie 2023, comparativ cu luna precedentă, a crescut, în termeni nominali, pe ansamblu, cu 2,6%.

Potrivit datelor INS, în decembrie 2023, comparativ cu decembrie 2022, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a crescut, în termeni nominali, pe ansamblu, cu 13,5%, datorită creşterii cifrei de afaceri din alte servicii furnizate în principal întreprinderilor (+18,1%), activităţile de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei (+17,6%), activităţile de transporturi (+8,9%), activităţile de producţie cinematografică, video, programe de televiziune; difuzare şi transmitere de programe (+2,1%) şi din activităţile de comunicaţii (+0,4%).

Pe serie ajustată, în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor a crescut pe ansamblu în luna decembrie 2023, comparativ cu luna decembrie 2022, în termeni nominali, cu 14,5%. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

România a avut cea mai ridicată rată anuală a inflaţiei din UE în luna ianuarie

Publicat

1698564091 bani lei pixabay e1663503847879.jpg
sursa foto: pixabay.com

Conform datelor publicate joi de Eurostat, rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a înregistrat o scădere în luna ianuarie, ajungând la 3,1%, față de 3,4% în decembrie.

Totuși, în România, rata anuală a inflației a fost de două ori mai mare decât media din blocul comunitar și a înregistrat o creștere față de luna decembrie a anului trecut.

În prima lună a acestui an, ţările membre UE cu cele mai ridicate rate ale inflaţiei au fost România (7,3%), Estonia (5%) şi Croaţia (4,8%). La polul opus, ţările membre UE cu cele mai scăzute rate anuale ale inflaţiei au fost Danemarca şi Italia (ambele cu 0,9%),urmate de Letonia, Lituania şi Finlanda (toate cu o inflaţie de 1,1%).

Comparativ cu luna decembrie 2023, rata anuală a inflaţiei a scăzut în 15 state membre, a rămas stabilă într-o singură ţară şi a crescut în 11 state, inclusiv în România de la 7%, până la 7,3%.

În zona euro, rata anuală a inflaţiei a scăzut de la 2,9% în luna decembrie, până la 2,8% în luna ianuarie.

De asemenea, Eurostat arată că inflaţia de bază (core inflation), adică ceea ce rămâne după ce sunt eliminate preţurile pentru bunuri volatile, precum energia şi alimentele, a scăzut până la 3,6%, de la 3,9% în decembrie.

Rata anuală a inflaţiei a urcat în luna ianuarie 2024 la 7,41%

Un alt indicator care, pe lângă preţurile la energie şi alimente, exclude şi preţurile la ţigări şi alcool, a crescut până la 3,3%, de la 3,4% în luna decembrie.

Inflaţia de bază este indicatorul urmărit cu atenţie de către BCE la elaborarea deciziilor sale de politică monetară.

În cazul României, Institutul Naţional de Statistică (INS) a informat anterior că rata anuală a inflaţiei a urcat în luna ianuarie 2024 la 7,41%, de la 6,61% în decembrie, în condiţiile în care mărfurile alimentare s-au scumpit cu 5,64%, cele nealimentare cu 7,36%, iar serviciile cu 10,91%.

Cu toate acestea, Banca Naţională a României (BNR) a revizuit în scădere, la 4,7%, prognoza de inflaţie pentru finalul acestui an, de la 4,8% în noiembrie, şi anticipează că aceasta va ajunge la 3,5% la sfârşitul lui 2025. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

România, printre statele UE cu o pondere ridicată a surselor de energie regenerabilă, în 2022. Date Eurostat

Publicat

energie
Arhivă foto

Conform datelor publicate miercuri de Oficiul European de Statistică (Eurostat), sursele de energie regenerabilă au reprezentat 41,2% din consumul brut de electricitate în UE în 2022. Aceasta reprezintă o creștere cu 3,4 puncte procentuale față de anul 2021 (37,8%).

Producția din surse regenerabile este mult înaintea altor surse de generare a electricității, cum ar fi energia nucleară (sub 22%), gazele (sub 20%) sau cărbunele (sub 17%).

În 2022, cea mai mare parte a consumului de electricitate în Suedia provenea din surse regenerabile (83,3%), în special energie hidroelectrică şi energie eoliană, urmată de Danemarca (77,2%), cel mai mult energie eoliană, şi Austria (74,7%), în special energie hidroelectrică. Ponderi ridicate sunt şi în Portugalia (61%), Croaţia (55,5%), Letonia (53,3%), Spania (50,9%), Finlanda (47,92%), Germania (47,63%) şi România (43,72%).

La polul opus, cea mai redusă pondere a electricităţii din surse regenerabile era în Malta (10,1%), Ungaria (15,3%), Cehia (15,5%) şi Luxemburg (15,9%).

În total, sursele de energie regenerabilă au crescut cu 5,7% din 2021 în 2022.

Energia eoliană şi cea hidroelectrică au fost responsabile pentru mai mult de două treimi din electricitatea totală generată din surse de energie regenerabilă (37,5% şi, respectiv 29,9%).

Restul de o treime din electricitate a venit de la energia solară (18,2%), biocombustibili solizi (6,9%) şi alte surse de energie regenerabilă (7,5%).

Sursa cu cel mai rapid ritm de creştere este energia solară: în 2008 reprezenta doar 1% din electricitatea consumată în UE. Agerpres

Citește mai departe

ECONOMIE

Comisia Europeană a aprobat ajutoare de peste 37 milioane euro pentru producătorii de tomate şi usturoi din România

Publicat

comisia europeana
Arhivă foto

Comisia Europeană a aprobat miercuri o schemă de ajutoare în valoare de 37,6 milioane de euro (187 milioane de lei) notificată de către România.

Această schemă este destinată sprijinirii producătorilor de tomate și usturoi, având în vedere contextul conflictului dintre Rusia și Ucraina, conform unui comunicat al Executivului comunitar.

Schema a fost aprobată în temeiul cadrului temporar de criză pentru ajutoarele de stat, adoptat de Comisie la 23 martie 2022 şi modificat ulterior la 20 iulie 2022 şi la 28 octombrie 2022.

În cadrul schemei, ajutorul va fi acordat sub formă de granturi directe.

Măsura va fi deschisă producătorilor de tomate în spaţii protejate, precum sere, precum şi producătorilor de usturoi, care sunt în pericol să îşi piardă lichiditatea financiară din cauza dificultăţilor de pe piaţa agricolă provocate de invazia rusească din Ucraina.

Sprijinul nu va depăşi 280.000 de euro pentru fiecare beneficiar şi va fi acordat până la data de 30 iunie 2024.

Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată şi proporţională pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107, alineatul (3) litera (b) din TFUE şi cu condiţiile prevăzute în cadrul temporar.

Pe această bază, Comisia a aprobat schema în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Agerpres

Citește mai departe