Connect with us

ACTUALITATE

Încep lucrările la Transalpina de Apuseni. 78 de kilometri cu piste de biciclete, stații de autobuz și peisaje montane

Publicat



Consiliul Județean Alba a finalizat procedura de licitație pentru unul dintre cele mai importante obiective de infrastructură județeană. Este vorba despre DJ 107 I, supranumit și ”Transalpina de Apuseni”. Drumul va avea 78,5 kilometri și va costa 41,6 milioane de euro, informează ziarul Alba24.ro.

Vicepreședintele instituției, Marius Hațegan, spune că drumul va deschide destinații turistice importante, până acum inaccesibile și va avea piste de biciclete, stații de autobuz și multe altele. Termenul de finalizare este de 36 de luni, iar lucrările ar putea începe într-o lună de la semnarea contractului.

Costurile vor crește însă chiar înainte ca lucrările să înceapă, din cauza unei ordonanțe de urgență a guvernului, care a ridicat salariul minim în construcții.

Asta înseamnă că muncitorii care vor lucra acolo vor câștiga în total mai mult aproximativ 2 milioane de euro, sumă pe care reprezentanții instituției speră să o acopere din economiile realizate ca urmare a procedurii de licitație: firmele care au câștigat au oferit prețuri cu 5% mai mici față de valoarea estimată, adică față de banii disponibili. 

Drumul va face legătura între Aiud (DN1) și o serie de localități din Munții Apuseni. Va străbate Aiudul de Sus – Râmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bârlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bârlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat, unde va face legătura cu DN 74 (în zona Bucium Cerbu) și este finanțat prin POR 2014-2020 și are o valoare de peste 188 de milioane de lei adică aproximativ 4,6 milioane de euro. Consiliul Județean Alba va contribui cu valoarea neeligibilă a proiectului, adică puțin peste 400.000 de lei.

”Transalpina de Apuseni” va avea o lungime de 78,43 de kilometri, 6.700 de metri pătrați de piste de biciclete, 21 de stații de autobuz, 12.610 metri pătrați de trotuare, 14 poduri noi și aproximativ 200 de podețe.

De asemenea, lucrarea presupune pete 23 de kilometri de fundații adâncite, ziduri de sprijin și peste 73 de kilometri de șanțuri de beton.

Potrivit vicepreședintelui CJ Alba, Marius Hațegan, lucrările au fost împărțite în două loturi aproximativ egale. Ambele loturi au fost câștigate de aceeași asociere: Societeatea de Construcții Napoca – Operes SRL (Italia) – Cosedil SPA (Italia), cu mențiunea că fiecare dintre firme este lider de asociere la câte un lot. ”Vom semna contractul la începutul lunii iulie” a spus Marius Hațegan.

Două milioane de euro, costuri suplimentare

Încă înainte să înceapă lucrările, costurile au și crescut cu aproximativ 2 milioane de euro din cauza ordonaței de urgență a Guvernului care crește salariul minim pe economie în domeniul construcțiilor (OUG 114). Procedura a fost organizată înainte de apariția ordonanței, astfel încât firmele respective veniseră la licitație cu prețuri mai mici la manoperă și deci cu un preț mai mic al contractului. După începerea lucrărilor, vor trebui însă să își plătească angajații după noua grilă. Diferența de bani ar ajunge aproape la două milioane de euro bani pe care ar trebui să îi suporte beneficiarul, adică în acest caz Consiliul Județean Alba.

Marius Hațegan spune însă că există o soluție, pentru ca suma pe care o suportă instituția din bugetul propriu să fie mult mai mică. Acesta a afirmat că se vor putea folosi banii proveniți din diferența dintre valoarea estimată a investiției și prețul la care s-a atribuit licitația.

Practic, CJ Alba avea la dispoziție o sumă de bani pentru lucrare, dar în urma licitației, prețul oferit a fost cu 5% mai mic decât această sumă și a rezultat o economie de aproape 2 milioane de euro.

În situația aceasta sunt toate lucrările din România, contractate înainte de apariția OUG 114 și nefinalizate. Multe dintre acestea sunt blocate, din lipsa procedurilor și a bugetelor suplimentare.

Sursa: Alba24.ro


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Varianta Delta se transmite la fel de rapid ca varicela. Ce măsuri recomandă Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor din SUA

Publicat

Arhivă foto

Războiul împotriva COVID-19 s-a schimbat, în condițiile în care varianta Delta este la fel de contagioasă ca varicela, poate fi transmisă de persoanele vaccinate și poate provoca îmbolnăviri mai grave decât tulpinile anterioare, potrivit Centre for Disease Control (CDC) din SUA, citat de Reuters.

Un document intern al CDC spune că varianta cu răspândire rapidă are nevoie de o nouă abordare, pentru a ajuta publicul să înțeleagă pericolul.

Documentul a spus că persoanele nevaccinate au de trei ori mai multe șanse de a se infecta și de peste 10 ori mai multe șanse să se îmbolnăvească grav sau să moară.

„Recunoașteți că războiul s-a schimbat”, spune CDC. „Îmbunătățiți comunicarea privind riscurilor individuale în rândul celor vaccinați”.

Delta, la fel de transmisibilă ca varicela

Textul a descris varianta Delta ca fiind la fel de transmisibilă ca varicela și mai transmisibilă decât o serie de alte boli, cum ar fi MERS, SARS, Ebola, variola, și gripa sezonieră, inclusiv gripa care a provocat pandemia din 2018.

Instituția recomandă măsuri de prevenire care includeau obligativitatea vaccinării pentru profesioniștii din domeniul sănătății pentru a proteja persoanele vulnerabile și revenirea la purtarea măștilor.

CDC a confirmat autenticitatea documentului, care a fost raportat pentru prima dată de Washington Post.

Organizația Mondială a Sănătății a declarat că se pot pierde ușor câștigurile obținute cu greu în lupta împotriva COVID-19, pe măsură ce varianta Delta se răspândește. Reprezentanții organizației susțin că vaccinarea ar putea salva vieți.

sursa: mediafax.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Italia a anunţat 16 decese și 6.513 noi cazuri de COVID, în scădere față de ziua precedentă

Publicat

Italia a anunţat 16 decese legate de coronavirus sâmbătă, în scădere de la 18 cu o zi înainte, potrivit Ministerului Sănătăţii. Și numărul zilnic de noi infecţii a scăzut de la 6.513 de la 6.619, informează Reuters.

Italia a înregistrat 128.063 de decese legate de COVID-19 de izbucnirea epidemiei în februarie anul trecut, cel mai mare bilanţ în Europa după Marea Britanie şi al optulea cel mai ridicat din lume.

Până în prezent, ţara a raportat 4,35 milioane de cazuri.

Numărul de pacienţi în spital cu COVID-19 – cu excepţia celor de la terapie intensivă – s-a ridicat la 1.851 sâmbătă, faţă de 1.812 cu o zi înainte.

Au fost 25 de noi admiteri în unităţi de terapie intensivă, în creştere de la 20 vineri şi numărul total al pacienţilor la terapie intensivă a crescut la 214 faţă de 201 anterior.

Aproximativ 264.860 de teste pentru COVID-19 au fost efectuate în ultima zi, mai mult faţă de 247.486 anterior, a anunţat Ministerul Sănătăţii. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cod ROȘU de vijelie în județele Satu Mare și Maramureș

Publicat

Arhivă foto

Meteorologii au emis duminică seara o avertizare Cod roșu de vijelie pentru mai multe localități din județele Satu Mare și Maramureș.

Potrivit ANM; sunt vizate localitățile Seini, Tăuții-Măgherăuș, Recea, Cicârlău, Ardusat din județul Maramureș și Medieșu Aurit, Culciu, Viile Satu Mare, Apa, Crucișor, Homoroade, Pomi, Valea Vinului din județul Satu Mare.

În aceste zone se vor semnala vijelie puternică, rafale peste 90-100 km/h, grindină de dimensiuni medii și mari, frecvente descărcări electrice și averse care vor depăși 35 l/mp.

Avertizarea este în vigoare până la ora 20.30.

sursa: mediafax.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Trenurile vor circula cu viteză redusă, pe anumite intervale de staţii, din cauza caniculei

Publicat

tren
Arhivă foto

CFR SA anunţă că în cursul zilei de duminică, când sunt prognozate temperaturi maxime cuprinse între 37 şi 39 de grade în aer în majoritatea regiunilor, personalul companiei va lua măsuri speciale pentru desfăşurarea circulaţiei trenurilor în condiţii optime de trafic.

Astfel, conform unui comunicat al companiei, personalul de întreţinere a infrastructurii feroviare va efectua revizii suplimentare pe reţeaua feroviară, în special în regiunile care intră sub incidenţa atenţionărilor de temperaturi ridicate şi disconfort termic accentuat, prin verificarea directă ale liniilor de cale ferată, măsurarea şi înregistrarea permanentă a evoluţiei temperaturilor la nivelul şinei, iar în intervalele orare în care temperatura în şină va depăşi 50 – 55 de grade, pe intervalele de staţii unde situaţia o impune, se reduce viteza de circulaţie a trenurilor cu 20-30 km/h faţă de viteza normală, astfel încât traficul feroviar să se desfăşoare în depline condiţii de siguranţă.

De asemenea, CFR SA va aviza permanent operatorii de transport feroviar de călători şi de marfă (OTF) când se impune reducerea vitezei de circulaţie şi pe ce intervale se va lua această măsură, astfel încât operatorii de transport feroviar de călători să informeze din timp pasagerii despre condiţiile speciale de trafic, necesar a fi aplicate în perioadele caniculare.

AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate