Connect with us

ACTUALITATE

INS: 24,74 tone mărfuri au fost încărcate/descărcate în porturile maritime, în primul semestru

Publicat

Mărfurile încărcate şi descărcate în porturile în care sunt operate nave maritime au totalizat în primul semestru al acestui an 24,74 milioane tone, din care 12,95 milioane tone în trimestrul al doilea, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.

În transportul pe căi navigabile interioare au fost înregistrate 15,111 milioane tone mărfuri în primul semestru şi 7,858 milioane tone în trimestrul II.

În primele şase luni a fost înregistrată creştere cu 14,9% la mărfurile descărcate şi cu 0,1% la mărfurile încărcate. Pe căile navigabile creşterea a fost de 0,5% şi s-a datorat evoluţiei pozitive înregistrate de transportul internaţional, creştere cu 6,9% şi de transportul de tranzit, cu 0,2%. Transportul naţional pe căi navigabile interioare a scăzut cu 5,5%.

Porturile în care a fost desfăşurată cea mai intensă activitate în cursul semestrului I 2021

Potrivit INS, în transportul portuar maritim, porturile în care a fost desfăşurată cea mai intensă activitate în cursul semestrului I 2021 au fost Constanţa, cu o pondere de 94,6% şi Galaţi cu o pondere de 4,1%. În perioada analizată, a fost transportat cu preponderenţă tipul de încărcătură vrac solid şi a însumat 14,074 milioane tone.

În semestrul I 2021, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu următorii parteneri: Rusia (5,604 milioane tone) şi Turcia (4,226 milioane tone). Dintre statele membre ale Uniunii Europene, Spania (1,614 milioane tone) şi Grecia (903.000 tone) au înregistrat cele mai mari volume de mărfuri transportate.

Cantităţi mai însemnate de produse agricole

În perioada menţionată, au fost încărcate cantităţi mai însemnate de produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 63,9%. În ceea ce priveşte descărcările, ponderea a fost deţinută de cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, respectiv 37,5%.

În portul Constanţa, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate în semestrul I 2021, au fost tot produsele agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 65,8%, în timp ce mărfurile din categoria Cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, au deţinut ponderea cea mai mare la produsele descărcate (38,7%).

În context European, datele statistice publicate de către Comisia Europeană – Eurostat, la nivelul semestrului I 2020, prezintă România pe locul al 15-lea între statele membre ale Uniunii Europene care, conform legislaţiei, raportează date privind transportul portuar maritim.

Șase state au înregistrat 69,1% din volumul transportului portuar maritim

Din totalul mărfurilor încărcate şi descărcate în principalele porturi europene (porturi care înregistrează anual mai mult de un milion tone mărfuri încărcate şi descărcate), şase state, respectiv Ţările de Jos, Spania, Italia, Germania, Belgia şi Franţa au înregistrat 69,1% din volumul transportului portuar maritim.

În ceea ce priveşte transportul pe căi navigabile interioare, porturile în care au fost înregistrate cele mai mari cantităţi de mărfuri au fost Constanţa, cu o pondere de 52,1%, şi Galaţi cu o pondere de 15,2%, la nivelul semestrului I 2021.

Destinaţie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene

Mărfurile înregistrate în transport internaţional pe căi navigabile interioare, au avut ca destinaţie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene, în proporţie de 45,4%. În primele şase luni ale acestui an, Serbia a deţinut cea mai mare pondere ca origine şi destinaţie a mărfurilor transportate, cu un nivel de 3,217 milioane tone.

Tipul de mărfuri pentru care au fost înregistrate cele mai însemnate cantităţi în transport internaţional pe căi navigabile interioare în a fost „Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit” în proporţie de 42,1%.

Transport naţional pe căi navigabile interioare

În transport naţional pe căi navigabile interioare au fost înregistrate cu preponderenţă minereuri metalifere, produse de minerit, exploatare de carieră, turbă, uraniu, thoriu, în proporţie de 67,6%.

În transport de tranzit pe căi navigabile interioare a predominat acelaşi tip de mărfuri, respectiv minereuri metalifere, produse de minerit, exploatare de carieră, turbă, uraniu, thoriu în proporţie de 61,9%.

Datele statistice publicate de Eurostat prezintă România pe locul al treilea (valori în tonekilometri) la nivelul semestrului I 2020, între statele membre care, conform legislaţiei, raportează date statistice privind transportul pe căi navigabile interioare. Din punctul de vedere al indicatorului tone transportate, la nivelul semestrului I 2020, România se poziţiona pe locul al cincilea în ierarhie în total mărfuri transportate de către fiecare stat membru raportor.

În perioada ianuarie-iunie 2021, două state membre, respectiv Germania şi Ţările de Jos, însumau 70,3% din volumul total al transportului pe căi navigabile interioare.

Agerpres

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

Bărbat din Botoșani trimis în judecată pentru loviri cauzatoare de moarte după un conflict între persoane fără adăpost

Publicat

bărbat din botoșani trimis în judecată pentru loviri cauzatoare de

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoșani a anunțat trimiterea în judecată, în stare de libertate, a unui bărbat de 58 de ani din municipiu, acuzat de comiterea infracțiunii de „loviri sau vătămări cauzatoare de moarte”. Decizia vine la finalul anchetei desfășurate de procurori, care au analizat circumstanțele unui incident violent petrecut în urmă cu aproape șase ani.

Potrivit anchetei, fapta a avut loc pe 25 mai 2019, în jurul orei 14:00,…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cu cât se scumpește factura la energie electrică de la 1 ianuarie, odată cu aplicarea noii taxe de cogenerare

Publicat

cu cât se scumpește factura la energie electrică de la

Publicitate

Facturile la curent și costurile pentru încălzire vor crește de la 1 ianuarie 2026, odată cu introducerea noii taxe de cogenerare. Deși suma pare mică la prima vedere, efectele se vor vedea imediat în bugetul familiilor. Dar ce este această taxă și de ce a fost introdusă?

Taxa de cogenerare are rolul de a sprijini centralele care pot produce, în același timp, energie electrică și termică — o tehnologie mai eficientă decât sistemele…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

O botoșăneancă aflată de 25 de ani pe dializă a primit un rinichi nou la Iași, în urma unei intervenții de succes

Publicat

o botoșăneancă aflată de 25 de ani pe dializă a

Publicitate

O femeie de 40 de ani din județul Botoșani, care făcea dializă de un sfert de secol, a primit o nouă șansă la viață după un transplant renal realizat la Spitalul „Dr. C. I. Parhon” din Iași. Intervenția a fost posibilă datorită unui donator aflat în moarte cerebrală, de la care au fost prelevați ambii rinichi, relatează agerpres.ro.

Potrivit medicilor ieșeni, pacienta din Botoșani este unul dintre cei doi beneficiari ai transplanturilor…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cifre absolut șocante: Reforma lui Bolojan a lăsat fără burse aproape 400.000 de copii din România

Publicat

cifre absolut șocante: reforma lui bolojan a lăsat fără burse

Publicitate

Numărul burselor de merit și al burselor sociale a scăzut semnificativ la începutul acestui an școlar. Noile criterii de acordare și măsurile de reducere a cheltuielilor impuse de Guvernul Bolojan au lăsat peste 300.000 de elevi fără sprijin financiar din partea statului. Potrivit unei analize edupedu.ro, în primele două luni ale anului școlar 2025-2026, mai bine de 345.500 de elevi au pierdut dreptul la bursă, în comparație cu perioada similară a…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe