Connect with us

ACTUALITATE

Kovesi: Nu există ţări lipsite de corupţie

Publicat



kovesi

Sigură că ”nu există ţări curate” de corupţie, şefa noului Parchet European (EPPO), Laura Codruţa Kovesi, este ”foarte mândră” să joace rolul principal în ”momentul istoric” al inaugurării acestei noi instituţii europene pe 1 iunie şi a avertizat asupra ”riscului ridicat” al delictelor legate de fondul european de redresare post-pandemie, scrie duminică agenţia spaniolă EFE, căreia Kovesi i-a acordat un interviu.

”Sunt foarte mândră să fiu primul procuror-şef european şi să iniţiez acest nou Parchet European anti-fraudă, cred că începutul EPPO este un moment istoric”, a declarat Laura Codruţa Kovesi în interviul acordat prin videoconferinţă de la Luxemburg, sediul acestei noi instituţii europene.

Creat pentru a investiga infracţiunile ce afectează bugetul UE, noul Parchet European este un ”instrument” de ”protejare a intereselor noastre economice”, motiv pentru care ”trebuie să fie puternic, eficace şi eficient”, subliniază Kovesi, care conduce o mică echipă ce va superviza de asemenea fondul european de redresare post-pandemie NextGenerationEU, în valoare de 750 de miliarde de euro.

Conform estimărilor sale, corupţia, deturnarea de fonduri şi frauda în multiplele sale forme provoacă bugetului UE pierderi anuale de circa 500 de milioane de euro. Această hemoragie financiară s-ar putea accentua în contextul pandemiei, ale cărei efecte economice au determinat blocul comunitar să constituie, prin împrumuturi accesate de Comisia Europeană, respectivul fond de redresare din care statele membre pot accesa granturi şi credite în baza planurilor naţionale de redresare şi rezilienţă (PNRR) aprobate de Comisie.

”Odată cu această mare cantitate de bani şi flexibilitate există un risc ridicat de creştere a delictelor în Europa, în special în sistemul de sănătate, agricultură, cercetare şi în contractele publice”, consideră şefa EPPO.

Pentru misiunea sa de identificare şi investigare a faptelor de corupţie, noua instituţie dispune de un buget anual de 44,9 milioane de euro. ”Avem bani pentru 140 de procurori”, precizează Kovesi, adăugând că este nevoie de asemenea de ”50 de experţi şi analişti financiari la Luxemburg”, având în vedere provocările ”efectuării investigaţiilor în 22 de state membre, cu 22 de coduri penale şi 22 de proceduri diferite”.

Ea a insistat că analiştii financiari sunt foarte importanţi, întrucât, pe lângă faptul că aceştia descoperă conexiunile între date, ei ajută în plus procurorii ”să identifice bunurile şi proprietăţile care pot fi puse sub sechestru”.

Cinci state membre ale UE, respectiv Polonia, Ungaria, Danemarca, Suedia şi Irlanda nu participă în noul Parchet European din ”decizie politică”, afirmă Kovesi, manifestându-şi speranţa că în cele din urmă vor fi convinse de Comisia Europeană să se alăture şi ele, în timp ce Finlanda şi Slovenia încă nu şi-au desemnat procurorii la EPPO.

Dacă în cazul Finlandei este vorba despre o schimbare legislativă, în cel al Sloveniei aceasta se întâmplă în urma deciziei guvernului condus de premierul conservator Janez Jansa de a anula procesul intern de alegere a celor doi procurori delegaţi ai Sloveniei.

EPPO va funcţiona pe două niveluri: primul, centralizat la Luxemburg, cu Kovesi şi 22 de procurori (câte unul pentru fiecare stat participant), iar al doilea cu procurori naţionali delegaţi care vor lucra în ţările lor în mod coordonat.

Prin prisma experienţei sale, Kovesi nu crede că există ţări mai corupte decât altele, ”nu există ţări curate”, a spus ea, conform agenţiei spaniole de presă. ”Dacă avem bani europeni, în toate ţările membre vor fi cazuri, în toate ţările membre”, adaugă şefa instituţiei europene ce este inaugurată luni.

În pofida ”enormei provocări”, ea este optimistă, întrucât are ”o echipă foarte bună, puternică, profesionistă”. ”Sunt sigură că vom avea succes”, promite Laura Codruţa Kovesi.AGERPRES


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

FOTO: Container cu produse contrafăcute în valoare de peste 1.200.000 lei, depistat în Portul Constanţa

Publicat

Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit în Portul Constanţa Sud Agigea, într-un container sosit din China, 1.190 bucăţi căşti pentru telefon mobil şi 240 bucăţi răzătoare, susceptibile a aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală al unor mărci cunoscute.

Luni, poliţiştii de frontieră s-au sesizat din oficiu şi au efectuat control fizic, în cooperare cu lucrători vamali, asupra unui container sosit în Portul Constanţa Sud Agigea din China, ce avea ca destinatar o societate comercială de pe raza municipiului Bucureşti, se arată într-un comunicat transmis AGERPRES.

Astfel, au fost descoperite 1.190 seturi de căşti pentru telefon mobil şi 240 articole de uz casnic (răzătoare), susceptibile a aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală al unor mărci cunoscute.

Bunurile, în valoare de peste 1.200.000 lei dacă ar fi fost comercializate ca şi produse de marcă, au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor de către lucrătorii vamali, iar poliţiştii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de punere în circulaţie a unui produs purtând o marcă identică cu o marcă înregistrată.

AGERPRES

sursa foto: Poliția de Frontieră

Citește mai departe

ACTUALITATE

Numărul angajaţilor din Marea Britanie a atins un nivel record în mai

Publicat

Arhivă foto

Numărul angajaţiilor aflaţi pe statele de plată ale companiilor britanice a urcat în mai la un nivel record, în urma atenuării restricţiilor impuse pentru a stopa răspândirea pandemiei de coronavirus (COVID-19), deşi încă sunt cu peste o jumătate de milion mai puţini salariaţi decât înaintea crizei, care a afectat semnificativ piaţa forţei de muncă, transmit BBC şi Reuters.

Conform datelor publicate marţi de Oficiul Naţional de Statistică (ONS), pe statele de plată ale companiilor britanice erau cu 197.000 mai mulţi salariaţi în mai, cea mai semnificativă creştere înregistrată într-o singură lună de când s-a început publicarea datelor, în iulie 2014. În total, numărul angajaţilor a urcat la 28,5 milioane.

Rata șomajului a scăzut la 4,7% în Regatul Unit

De asemenea, în perioada februarie – aprilie 2021, rata şomajului a scăzut la 4,7% în Regatul Unit, de la 4,8%, în linie cu estimările analiştilor.

Datele publicate marţi arată că, în perioada aprilie 2020 – aprilie 2021, s-a înregistrat cea mai rapidă creştere a salariilor din 2007, deşi statisticienii avertizează că datele sunt distorsionate de comparaţia cu nivelul redus al salariilor în urmă cu un an şi de creşterea şomajului în rândul angajaţilor cu salarii scăzute.

Câștigurile săptămânale medii au urcat cu 5,6% față de anul anterior

Câştigurile săptămânale medii în perioada februarie – aprilie 2021 au urcat cu 5,6% faţă de anul anterior, cel mai semnificativ avans din martie 2007 şi peste estimările analiştilor.

“Nivelul angajărilor încă este sub cel dinaintea crizei, sugerând că piaţa muncii încă este într-o situaţie dificilă”, a apreciat Thomas Pugh, economist la Capital Economics.

Șomajul, menținut la un nivel redus de sprijinire a locurilor de muncă

Şomajul este menţinut la un nivel redus de schema de sprijinire a locurilor de muncă, iar numărul persoanelor incluse în acest program ar urma să scadă la 2,75 milioane în perioada aprilie – iunie 2021, de la aproape cinci milioane la începutul acestui an. Ministrul de Finanţe, Rishi Sunak, a anunţat extinderea schemei până la 30 septembrie 2021.

Prin acest program s-au plătit salarii pentru 8,9 milioane de salariaţi în perioada de vârf din mai 2020, iar în aprilie 2021 erau 3,4 milioane de angajaţi care beneficiau de schemă.

Numărul locurilor de muncă vacante a ajuns la 758.000

Numărul locurilor de muncă vacante a ajuns la 758.000, pe fondul majorării cererii în sectorul turismului şi al alimentaţiei publice.

Rata inactivităţii în rândul bărbaţilor a urcat la nivelul record de 17,8%.

Banca Angliei se aşteaptă ca rata şomajului să atingă în trimestrul trei nivelul de vârf de 5,5%, mult sub cel de 7,5% previzionat în februarie, întrucât cea mai mare parte a angajaţilor vor reveni la muncă în urma redeschiderii economiei.

Guvernul speră că economia, care s-a contractat cu aproape 10% în 2020, să se redreseze semnificativ în această primăvară şi în vară, în urma atenuării restricţiilor, după rapida campanie de vaccinare.

AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Aproape trei sferturi dintre români merg în farmacii cel puţin o dată pe lună

Publicat

farmacie
Arhivă foto

Aproape trei sferturi dintre români merg în farmacii cel puţin o dată pe lună, iar gradul de satisfacţie al populaţiei faţă de serviciile oferite de farmacii este unul ridicat, relevă studiul “Servicii farmaceutice în România. Realităţi şi provocări post-pandemice”, lansat marţi la Palatul Parlamentului.

Aproape 45% dintre repondenţi îşi estimează starea de sănătate ca fiind bună, 30% dintre ei sunt în evidenţă cu o boală cronică şi peste 56% cumpără medicamente necompensate, evidenţiază acelaşi studiu.

O treime din respondenți au declarat că s-au imunizat anti-gripal

Cât priveşte vaccinarea în farmacii, aproximativ o treime din respondenţi au declarat că s-au imunizat anti-gripal în ultimii ani dinaintea pandemiei de COVID-19, iar aproape jumătate ar plăti pentru administrarea unui ser de personalul specializat din farmacii.

Potrivit vicepreşedintelui Uniunii Farmaciştilor din România, Răzvan Prisada, studiul arată un nivel ridicat de satisfacţie faţă de serviciile actuale, aşa cum le percepe populaţia, dar şi o cunoaştere bună a serviciilor care sunt acum prestate preponderent în farmaciile comunitare.

Satisfacția față de serviciile primite în farmacii, determinată de mai mulți factori

Satisfacţia faţă de serviciile primite în farmacii, situată la un nivel foarte ridicat, este determinată de caracteristicile farmaciei (80%), atitudinea farmacistului, timpul acordat pacientului (78%), claritatea cu care a fost prezentată informaţia (72%), disponibilitatea acestora conform nevoilor repondenţilor (81%), costul medicamentelor (45%), precum şi starea de sănătate, relevă studiul.

Interacţiunea pacient – farmacist este percepută ca fiind una de calitate, politeţe (89%), interesul arătat (79%), disponibilitatea şi respectul (87%) fiind variabile evaluate pozitiv de majoritatea repondenţilor.

Cele mai utile noi servicii, testele pentru afecțiuni cardiovasculare

Din perspectiva pacienţilor, cele mai utile noi servicii sunt considerate a fi testele pentru afecţiuni cardiovasculare (23%), urmate de testele rapide pentru depistarea unor infecţii – SARS-CoV-2, gripa sezonieră sau hepatita B şi C (15% dintre respondenţi) şi determinarea glicemiei (12%).

“Nivel de satisfacţie ridicat faţă de serviciile actuale, aşa cum le percepe populaţia, încrederea în informaţiile primite de la farmacişti, ceea ce înseamnă că trebuie să potenţăm, să valorificăm şi mai mult rolul farmacistului, nu doar ca provider de medicamente. Studiul ne mai arată o cunoaştere bună a serviciilor care sunt acum prestate, preponderent în farmaciile comunitare, dar o cunoaştere insuficientă a altor servicii care sunt deja disponibile.

Asta înseamnă că suntem obligaţi să promovăm mai bine serviciile pe care le poate oferi o farmacie şi farmacistul din farmacie. În principiu, ne referim la serviciile generale, care nu necesită o autorizare specială.

Acord de acceptabilitate a pacienților pentru noi servicii farmaceutice

Totodată, studiul ne arată un grad ridicat de acord de acceptabilitate a pacienţilor pentru noi servicii farmaceutice care vor putea fi disponibile în farmaciile comunitare din România, ceea ce pentru noi înseamnă că va trebui să extindem şi să implementăm ideea de serviciu farmaceutic ca arie de cuprindere în cât mai multe farmacii, recunoscut şi recompensat la valoarea sa reală”, a susţinut Prisada.

Potrivit vicepreşedintelui UFR, este “absolut necesară” ajustarea Legii farmaciei şi a legislaţiei privind exercitarea profesiei de farmacist.

Definirea serviciilor farmaceutice

“Vorbim, în primul rând, de definirea serviciilor farmaceutice, care nu erau nicăieri definite, şi despre dreptul de exercitare a profesiei referitor la anumite aspecte pe care le are în vedere acest proiect (repoziţionarea profesiei de farmacist). Etapa pe care o prezentăm astăzi – un studiu fundamentat care să ne arate că acest demers al nostru este sau nu este unul oportun, dacă este dorit de populaţie, dacă suntem în direcţia corectă, dacă putem veni cu măsuri utile atât oamenilor, cât şi nouă.

Este motivul pentru care ne aflăm astăzi aici şi etapele următoare pe care trebuie să le parcurgem sunt ca până la finalul acestui an să definim, împreună cu Ministerul Sănătăţii, nomenclatorul de servicii farmaceutice şi metodologia de implementare a acestora.

Vom lucra ce avem de făcut mai departe, ce direcţii avem de atins, pornim de la datele pe care le-am colectat, pentru că ne dorim să fie un proiect solid, pe termen mediu şi lung, de repoziţionare a profesiei, nu doar un lucru care ţine mai mult de oportunitate şi, de aceea, am vrut să construim, să propunem politici plecând de la date reale, de aici şi necesitatea acestui studiu”, a evidenţiat Răzvan Prisada.

Studiul

Studiul a fost realizat de Centrul de Cercetări în Economie Comportamentală Aplicată/Facultatea de Administraţie şi Afaceri, Universitatea din Bucureşti, la solicitarea Asociaţiei Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) şi Colegiului Farmaciştilor din România (CFR), pe un eşantion de 1.003 de rezidenţi din mediul urban, în vârstă de 18 ani şi peste. Datele au fost colectate online şi telefonic, în perioada 14 – 26 februarie 2021. Datele au fost culese de Fundaţia “Biroul de Cercetări Sociale” – BCS. Baza de date nu a fost ponderată.

AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Fosta şefă a DIICOT Giorgiana Hosu se pensionează la 49 de ani

Publicat

Arhivă foto

Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii a admis, marţi, cererea de pensionare depusă de fosta şefă a DIICOT Giorgiana Hosu, care împlineşte peste câteva luni vârsta de 49 de ani.

“Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, după suplimentarea ordinii de zi, a hotărât înaintarea către preşedintele României a propunerii privind eliberarea din funcţie, prin pensionare, începând cu data de 01.07.2021, a doamnei Hosu Elena Giorgiana, procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (unanimitate)”, se arată în decizia CSM.

Giorgiana Hosu a demisionat din funcţia de procuror-şef al DIICOT în septembrie 2020, după ce soţul său, fostul poliţist Dan Hosu, a fost condamnat de Tribunalul Bucureşti la trei ani închisoare cu suspendare în dosarul ‘Carpatica Asig’, pentru săvârşirea infracţiunilor de instigare la acces ilegal la un sistem informatic şi instigare la folosirea de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii.

Pe 4 august 2020, Hosu a infirmat parţial soluţia de clasare a dosarului ”10 august” şi a dispus redeschiderea urmăririi penale în cazul foştilor şefi din Jandarmerie. Decizia sa a fost însă invalidată de către judecători.

În octombrie 2019, ea a asigurat interimatul la şefia DIICOT, după demisia lui Felix Bănilă, care a plecat în contextul criticilor privind modul în care se desfăşura ancheta în cazul crimelor de la Caracal.

Giorgiana Hosu a ocupat funcţia de procuror-şef adjunct al DIICOT în perioada în care instituţia era condusă de Alina Bica.

AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate