Connect with us

ACTUALITATE

La ce trebuie să fiţi atenţi în magazine. Recomandări de la ANPC pentru consumatori, în apropierea Sărbătorilor Pascale

Publicat

cumparaturi

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) transmite recomandări utile pentru cei care-şi fac cumpărăturile în perioada premergătoare Sărbătorilor Pascale.

“Cumpărați produse alimentare perisabile (carne de miel, pește, ouă etc.) numai din locuri amenajate și autorizate (măcelării, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) care dispun de echipamente (vitrine frigorifice, termometre) și care asigură condițiile igienico-sanitare specifice și unde aveți certitudinea că produsele sunt controlate sanitar-veterinar”, transmite ANPC.

Comercializarea cărnii

– achiziționarea cărnii (inclusiv a cărnii de miel) se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. În aceste condiții, aveți garanția unui produs sigur ce nu vă va afecta sănătatea;

– evitați cumpărarea de carne de la persoane si din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor” chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic, comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială, în cazul în care doriți să faceți o reclamație ulterioară, și riscati să achizitionați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

– verificați proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor etc), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine etc. Carnea proprie consumului trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune; mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

– ca o măsură de prevedere suplimentară este bine să observați, la mielul cumpărat, copita și dentiția specifice ierbivorelor (la dentiție se va urmări, în special, lipsa caninilor)

– se va acorda atenție prețului afișat și se va verifica concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă

– carnea achiziționată sub formă refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider.

Comercializarea ouălor

– achiziționați ouăle numai din locuri special amenajate, autorizate

– evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic

– ouăle de consum trebuie să prezinte coaja, intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri străine, fără mirosuri străine

– la spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar galbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș

În cazul ouălor vândute în vrac trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (Clasamentul oualor din categoria A în funcție de greutate: XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g; L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g; M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g; S – mic: greutate mai mică de 53 g

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.
Se va acorda atenție prețului afișat și se va verifica concordanșa dintre prețurile afișate și cele marcate pe bonurile de casă.

Comercializarea vopselei de ouă

Achiziționați vopseaua de ouă numai din locuri autorizate.

– se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare și data durabilității minimale. Atenție! Nu utilizați, la vopsirea ouălor, vopsea realizată pentru alte destinații, precum cea tipografică sau cea pentru textile. Deși rezultatele sunt spectaculoase, utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un posibil pericol pentru sănătatea dumneavoastră.

Comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

Achiziționați produsele numai din locuri autorizate.

– spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

– personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară a produselor;

– produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale; este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

– pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscriptiona pe etichetă/ambalaj.

Comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine etc)

– etichetele acestor produse trebuie să conțină urmatoarele informații: denumirea produsului

– numele și adresa producătorului/ambalatorului/distribuitorului – în cazul produselor din import se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă, condiții de depozitare

– produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română

– pentru ciocolată și produse din ciocolată: se menționează, în mod obligatoriu, conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “cacao…% minim”; în cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură; se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolată preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame; această excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, dacă conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame; în cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, aceasta indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim; o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășeste 1% din masa produsului

– după cumpărare, verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor de alterare, modificări ale aspectului (aspect mătuit etc), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine etc. Ciocolata proaspată trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific.

Drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă.

– achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate; evitați cumpărarea de produse de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

– Verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător.

Comercializarea vinurilor

– conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului/importatorului/îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

– pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină urmatoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, funcție de conținutul de zaharuri;

– Aapectul lichidului: culoare corespunzatoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie

– la întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri

– marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementărilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

La cumpărarea produselor alimentare și, implicit a vinului, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.

Sursa: Alba24.ro

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

Bărbat de 44 de ani din Dorohoi, dus cu escortă la locul de detenție

Publicat

1715246063 penitenciar11.jpg

Publicitate

Miercuri, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi – Biroul de Investigații Criminale au identificat un bărbat, de 44 de ani, din municipiul Dorohoi, pe numele căruia era emis un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea.

 

Acesta a fost condamnat de către Judecătoria Dorohoi, la 5 ani și 10 luni de închisoare cu executare, pentru săvârșirea infracțiunii de furt calificat.

Publicitate

 

Bărbatul a fost identificat în localitatea de domiciliu, fiind reținut și ulterior escortat către Penitenciarul Botoșani, în vederea încarcerării.

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

VIDEO:Corul Parohiei Sf. Ioan Botezătorul din Botoșani, invitat să dea răspunsurile la strană într-o parohie din Raionul Rîșcani

Publicat

whatsapp image 2024 05 07 at 21.50.06 2 1000x600.jpeg

Publicitate

A treia zi de Paști , Corul Parohiei „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Botosani, a dat curs unei invitații a Parohiei „Sfânta Parascheva” Borosenii Noi, Raionul Riscani, Republica Moldova, pentru a da răspunsurile la Sfânta Liturghie. Astfel, cu binecuvântarea părintelui protopop Petru Fercal, au poposit la această parohie 30 de membri ai corului, coordonați de profesorul de psaltică Gheorghe Bulboacă.

Slujba emoționantă a deschis Festivalul raional al Cântecului Pascal „Lumina Învierii” în Parohia Sfânta Cuvioasa Parascheva din satul Borosenii Noi, Raionul Rîșcani, Republica Moldova, s-a desfășurat Festivalul raional al…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor a crescut cu 13,2% în 2023

Publicat

Arhivă foto

Potrivit anunțului făcut vineri de către Institutul Național de Statistică, cifra de afaceri din serviciile de piață, în principal destinate întreprinderilor, a înregistrat anul trecut o creștere nominală de 13,2%, comparativ cu anul 2022.

Avansul cifrei de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a fost generat de creşterile înregistrate în alte servicii furnizate în principal întreprinderilor (+17,6%), activităţile de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei (+16,3%), activităţile de transporturi (+9,1%), activităţile de producţie cinematografică, video, programe de televiziune; difuzare şi transmitere de programe (+4,8%) şi activităţile de comunicaţii (+4,2%).

În luna decembrie 2023, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor a crescut ca serie brută cu 5%, în termeni nominali, faţă de luna noiembrie 2023, datorită creşterii cifrei de afaceri din activităţile de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei (+12,8%), alte servicii furnizate în principal întreprinderilor (+11,2%) şi din activităţile de comunicaţii (+3%).

Scăderi au fost înregistrate în activităţile de producţie cinematografică, video, programe de televiziune; difuzare şi transmitere de programe (-9,7%) şi activităţile de transporturi (-6%).

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a crescut

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna decembrie 2023, comparativ cu luna precedentă, a crescut, în termeni nominali, pe ansamblu, cu 2,6%.

Potrivit datelor INS, în decembrie 2023, comparativ cu decembrie 2022, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a crescut, în termeni nominali, pe ansamblu, cu 13,5%, datorită creşterii cifrei de afaceri din alte servicii furnizate în principal întreprinderilor (+18,1%), activităţile de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei (+17,6%), activităţile de transporturi (+8,9%), activităţile de producţie cinematografică, video, programe de televiziune; difuzare şi transmitere de programe (+2,1%) şi din activităţile de comunicaţii (+0,4%).

Pe serie ajustată, în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor a crescut pe ansamblu în luna decembrie 2023, comparativ cu luna decembrie 2022, în termeni nominali, cu 14,5%. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO: Comunele hi-tech din județul Botoșani. Cum se dezvoltă unele localități făcând economie datorită sistemelor IT

Publicat

index 1 1000x600.webp.webp

Publicitate

În județul Botoșani, câteva comune încep să se bazeze pe tehnologii industriale moderne pentru a dezvolta comunitățile, dar și pentru a face economie la buget. Printre altele, au iluminat stradal cu telegestiune, stații de apă și canalizare controlate prin senzori sau pompe de căldură, relatează ADEVĂRUL

Județul Botoșani are reputația tristă a unuia dintre cele mai sărace județe din România. Cu toate acestea, unele comunități urbane și rurale încep să se dezvolte în ritm accelerat. Sunt inclusiv comune unde tehnologia modernă începe să fie aplicată cu succes în comunitate.

Alimentare cu apă supravegheată hi-tech

Comuna Stăuceni se…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe