EVENIMENT
Lansare de succes pentru racheta Vega-C
Vega-C, noua rachetă a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), a avut lansarea inaugurală miercuri, la 16,13, ora României, evenimentul reprezentând rezultatul a mai multor ani de muncă din partea ESA, a contractorului principal Avio şi a partenerilor industriali din 13 state membre ESA, anunţă Agenţia Spaţială Română (ROSA).
Potrivit unui comunicat al ROSA, transmis AGERPRES, România este unul dintre aceste state care contribuie la programul Vega-C, entităţi din ţara noastră realizând teste aerodinamice şi acustice, verificări şi validări ale sistemului de navigaţie al Vega-C, precum şi integrarea şi validarea unor sisteme pentru vehiculul spaţial Space Rider care va zbura cu Vega-C.
Se dezvoltă, de asemenea, un stand de testare a turbopompei cu oxigen lichid pentru Vega-E.
Lansare de succes pentru racheta Vega-C: progres important în ceea ce priveşte flexibilitatea sistemului de lansare
„Configuraţia noii rachete reprezintă un progres important în ceea ce priveşte flexibilitatea sistemului de lansare. Vega-C poate lansa pe orbită sateliţi mai mari decât o făcea Vega, poate lansa două sarcini utile principale şi poate fi configurată pentru a lansa sateliţi de mici dimensiuni pentru terţi. Viitorul vehicul spaţial al ESA, Space Rider, va fi lansat pe orbita tot cu ajutorul unei rachete Vega-C”, precizează sursa citată.
Agenţia Spaţială Romană (ROSA) a prioritizat participarea României la programul Vega-C, astfel încât comunitatea spaţială din ţara noastră să aibă acces şi să contribuie în această arie cheie: transport spaţial.
„Participarea României la programul opţional al ESA pentru lansatori şi în mod particular la Vega-C, Ariane 6 şi Space Rider reprezintă pentru noi o investiţie cheie în viitorul domeniului spaţial din România. Am deschis astfel calea organizaţiilor din România să contribuie la realizarea celor mai noi rachete şi vehicule spaţiale europene. Colaborarea cu marii integratori europeni şi companiile europene deja consacrate în dezvoltarea de rachete a contribuit la dezvoltarea de capabilităţi critice la noi în ţară”, a declarat preşedintele Agenţiei Spaţiale Romane (ROSA), Marius-Ioan Piso, citat în comunicat.
Conform ROSA, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială „Elie Carafoli” – INCAS a conceput şi proiectat macheta rachetei, utilizând senzori multipli. De asemenea, INCAS a realizat teste aerodinamice şi aeroacustice în tunelul său trisonic la viteze cuprinse între Mach 0,5 şi Mach 3,5.
Totodată, echipa de Experţi Atos din România a avut o contribuţie semnificativă la sistemul de transport spaţial Space Rider, care va fi integrat pe Vega-C, prin implementarea unui echipament electric de sprijin la sol – Electrical Ground Support Equipment, iar Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI dezvoltă un stand de testare a turbopompei de oxigen lichid pentru Vega-E. Acest stand va permite testarea unei familii mai largi de turbopompe.
Lansare de succes pentru racheta Vega-C: rol fundamental în sectorul transportului spaţial
Din anul 2012, Vega a jucat un rol fundamental în sectorul transportului spaţial. Împreună cu viitoarea racheta Ariane 6, folosirea şi îmbunătăţirea rachetei Vega-C vor spori şi mai mult competitivitatea europeană după anul 2025. Aceşti pasi vin ca răspuns la creşterea rapidă a concurenţei la nivel mondial, Europa venind cu o ofertă de configuraţii bazate pe module comune.
Dezvoltarea rachetelor va continua şi după ce Vega-C a început să fie operaţională, o altă variantă, Vega-E, urmând a fi construită mai simplu – folosind o treaptă superioară criogenică în locul celei de-a doua şi a treia trepte Vega-C.
Lansare de succes pentru racheta Vega-C: rol fundamental în sectorul transportului spaţial
Zborul VV21 a fost operat de ESA, coordonatorul programului Vega-C. Construcţia acesteia a fost agreată la întâlnirea ministerială din decembrie 2014, în urma succesului programului Vega. Racheta Vega-C, mai puternică, a fost răspunsul ESA la o piaţă în expansiune şi la nevoile instituţionale pe termen lung.
Statele Membre ESA care participă în programul Vega-C sunt Austria, Belgia, Cehia, Franţa, Germania, Irlanda, Italia, Norvegia, Olanda, România, Spania, Suedia şi Elveţia. AGERPRES
Sursa foto: Thomas Burghardt
EVENIMENT
FOTO. Razie de noapte la Cluj. 11 șoferi prinși băuți la volan și unul sub influența drogurilor
Serviciul Rutier Cluj a desfășurat o amplă acțiune cu forțe mărite în noaptea de 8 spre 9 noiembrie, între orele 18:00 și 04:00, având ca scop reducerea riscului rutier și creșterea disciplinei în trafic.
Eforturile polițiștilor s-au concentrat pe depistarea și scoaterea din trafic a șoferilor care au consumat alcool sau droguri.

În cadrul operațiunii, au fost efectuate 498 de testări pentru…
Citește mai mult pe Cluj24.ro
EVENIMENT
Acces rapid la medici și istoricul medical. România introduce platforma digitală națională pentru pacienți
Românii vor putea face programări la medic și își vor putea consulta istoricul medical direct de pe telefon sau laptop, prin noua Platformă informatică a asigurărilor sociale de sănătate (PIAS), aflată în faza finală de dezvoltare.
Anunțul a fost făcut de ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, care a precizat că sistemul va intra în testare în luna decembrie, în centre pilot, înainte de lansarea la…
Citește mai mult pe Cluj24.ro
Secția 6 Poliție Rurală Florești a fost sesizată în această seară, în jurul orei 21:10, cu privire la dispariția minorei ALBU ALINA-COSMINA, în vârstă de 17 ani.
Potrivit IPJ Cluj, în data de 8 noiembrie, în jurul orei 15.00, minora a plecat voluntar de la domiciliu din comuna Florești, iar până în prezent nu a mai revenit.
Semnalmente minoră
- înălțime aproximativă 1,65 m, greutate aproximativă 47…
Citește mai mult pe Cluj24.ro
EVENIMENT
Cauciucuri de iarnă: ce prevede legea, când devin obligatorii și ce amenzi riscă șoferii. De ce trebuie să fie marcate cu M și S
Scăderea temperaturilor și apariția zăpezii, poleiului sau gheții marchează începutul sezonului rece și, implicit, perioada în care șoferii trebuie să se asigure că mașinile lor sunt echipate corespunzător. Conform Codului Rutier, anvelopele de iarnă sunt obligatorii atunci când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de dată sau de zona țării.
Legea nu impune o dată fixă pentru montarea cauciucurilor de iarnă, ci stabilește clar…
Citește mai mult pe Alba24.ro

