Connect with us

EVENIMENT

Legea care permite românilor din diaspora să voteze două zile la parlamentarele din decembrie, promulgată

Publicat

iohannis

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, miercuri, Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative în materie electorală care permite românilor din diaspora să voteze timp de două zile la alegerile parlamentare din decembrie.

Actul normativ prevede că alegătorii români cu domiciliul/reşedinţa în străinătate vor putea să îşi exercite dreptul de vot pe liste electorale suplimentare şi la o altă secţie din circumscripţia de care aparţin, în cazul în care şi-au schimbat recent domiciliul.

„Votarea în ţară se desfăşoară într-o singură zi, care poate fi numai duminica. În străinătate, votarea se desfăşoară şi pe parcursul zilei de sâmbătă, imediat anterioară datei votării”, prevede legea.

Potrivit acesteia, prin partide politice parlamentare se înţelege partidele politice şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care, la ultimele alegeri pentru Senat şi Camera Deputaţilor, au întrunit, individual sau într-o alianţă, pragul electoral şi au obţinut mandate de deputat sau de senator sau care nu au participat la ultimele alegeri parlamentare, dar la data declanşării calendarului electoral pentru alegerile parlamentare au ca membri 7 senatori sau 10 deputaţi.

Preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate şi locţiitorii acestora sunt desemnaţi de Autoritatea Electorală Permanentă, la propunerea şefilor misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare. Desemnarea se realizează în baza cererilor cetăţenilor cu drept de vot, semnate şi datate, prin care se declară şi îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, transmise prin poştă, fax ori e-mail sau depuse la misiunile diplomatice şi oficiile consulare.

Deciziile privind desemnarea preşedinţilor birourilor secţiilor de votare din străinătate şi a locţiitorilor acestora se comunică Biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării.

Operaţiunile de desemnare a preşedinţilor birourilor secţiilor de votare din străinătate şi a locţiitorilor acestora încep cu 30 de zile înaintea datei votării, pe măsură ce sunt stabilite sediile secţiilor de votare din străinătate, şi se finalizează până cel mai târziu cu 15 zile înaintea datei votării, fiind aduse la cunoştinţa publică prin afişare pe site-ul Biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării.

Potrivit articolului 16, alin. 1 din Legea 208, poate fi admisă în corpul experţilor electorali, prin decizie a AEP, persoana care îndeplineşte următoarele condiţii: are cetăţenia română; cunoaşte limba română, scris şi vorbit; are drept de vot; are o stare de sănătate corespunzătoare îndeplinirii funcţiei; nu face parte dintr-un partid politic; a absolvit studii universitare de licenţă în domeniul ştiinţelor juridice sau în alte domenii; nu este urmărită penal, trimisă în judecată penală sau condamnată penal.

Conform legii, „în situaţia în care birourile electorale ale secţiilor de votare nu pot fi completate conform alin. (3) şi (7), acestea se completează de către preşedintele biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării cu personal asigurat de către Ministerul Afacerilor Externe, precum şi de alte autorităţi publice, la solicitarea MAE. Costurile deplasării şi cazării personalului trimis în străinătate pentru a face parte din birourile electorale ale secţiilor de votare sunt suportate de către Ministerul Afacerilor Externe”.

Toate cheltuielile privind transportul, cazarea, masa şi alte cheltuieli curente ale reprezentanţilor formaţiunilor politice în birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate se suportă de către cei care îi desemnează, mai stipulează actul normativ.

Listele electorale permanente din străinătate se întocmesc de Autoritatea Electorală Permanentă şi se transmit Biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, până cel mai târziu cu 10 zile înaintea datei votării, potrivit noilor reglementări.

Materialele de protecţie sanitară se asigură de Ministerul Sănătăţii, iar transportul şi distribuirea acestora se fac prin grija Ministerului Afacerilor Interne şi a instituţiilor prefectului, cu sprijinul primarilor. Pentru secţiile de votare din străinătate, materialele de protecţie sanitară se asigură de Ministerul Afacerilor Externe.

La alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020, primarii asigură, cu sprijinul prefecţilor, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului, igiena şi dezinfecţia localurilor de vot.

Conform unei alte prevederi, la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020 care au loc în străinătate, în cazul în care autorităţile competente din ţara de reşedinţă nu permit, din motive de securitate, în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, înfiinţarea de secţii de votare, atât în sediile misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, cât şi în afara acestora, acestea nu se organizează.

„La alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020 care au loc în străinătate, în cazul în care autorităţile competente din ţara de reşedinţă retrag pe parcursul procesului de votare, din motive de securitate, în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, acordul privind desfăşurarea operaţiunilor de votare în secţiile de votare organizate în sediile misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi/sau în afara acestora, nu se mai desfăşoară operaţiunile de votare în cauză. În acest caz, prevederile Legii 208/2015 se aplică în mod corespunzător”, prevede actul normativ. AGERPRES


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


EVENIMENT

Scandal într-un centru comercial din Cluj, din cauza certificatului verde. Agent de pază lovit

Publicat

Polițiștii au fost sesizați joi seara despre un scandal într-un centru comercial din localitatea Florești, între agenții dispozitivului de pază și alte două persoane.

Doi tineri aflați în centrul comercial ar fi intenționat să se deplase în zona Food Court, fără prezentarea Certificatului Verde persoanei care desfășura activități de verificare în acest sens.

Ulterior, aceștia i-ar fi adresat expresii jignitoarea agentului de pază și l-ar fi agresat fizic.

A fost aplicată o sancțiune contravențională cu amendă în valoare de 1.000 de lei, pentru provocare de scandal și o altă sancțiune în baza Legii nr. 55/2020 care vizează nerespectarea prevederilor referitoare la obligația persoanelor de a prezenta dovada vaccinării, testării sau vindecării de infecția cu virusul SARS-CoV-2 prin intermediul certificatelor digitale ale Uniunii Europene privind Covid-19.

De asemenea, în cauză sunt efectuate cercetări privind săvârșirea infracțiunii de lovire sau alte violențe, iar ca urmare a imaginilor apărute în spațiul public, polițiștii din cadrul Secției 6 Poliție Rurală Florești au demarat verificări asupra modului de acțiune al personalului de pază.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO: UPDATE: ALERTĂ! Plan roșu activat în Gorj. Alarmă la spitalul din Târgu Cărbuneşti. Doi oameni au murit

Publicat

Planul roșu este activat în Gorj. S-a dat alarma la spitalul din Târgu Cărbuneşti.

Stația de oxigen de la Spitalul din Târgu Cărbunești, spital Covid, s-a stricat.

„A fost activat planul roșu de intervenție în urma unei defecțiuni apărute de stația de oxigen a Spitalului Târgu Cărbunești. Sunt direcționate la fața locului toate forțele, încercăm să suplimentăm sursele de oxigen, până vom vedem cât de repede va fi remediată defecțiunea”, au declarat, pentru MEDIAFAX, reprezentanții ISU Gorj.

Conform acestoa, sunt identificate sursele de oxigen disponibile în celelalte spitale din județ și s-a solicitat sprijinul județelor învecinate.

Spitalul din Târgu Cărbunești este unitate Covid și are 15 paturi ATI.

UPDATE ISU Gorj: Sunt 2 persoane decedate. Este vorba despre 2 persoane care erau internate în stare foarte gravă pe ATI. „Din informațiile transmise de către reprezentanții spitalului, pacienții nu au rămas niciun moment fără oxigen”, transmite ISU Gorj.

Citește mai departe

EVENIMENT

Incendiu cu victimă într-o localitate din Bistrița-Năsăud

Publicat

Un incendiu a izbucnit, vineri dimineață, într-o localitate din Bistrița-Năsăud. Primele informații arată că este o victimă.

Pompierii din Lechința și Teaca intervin în localitatea Pintic la un incendiu izbucnit la o casă de locuit.

„Din primele informații, în urma incendiului a rezultat o victimă. Incendiul se manifestă generalizat”, sunt informațiile primite până la această oră de la ISU.

Citește mai departe

EVENIMENT

De luni, fără nunți și botezuri. Cseke: Îmi asum certificatul verde obligatoriu în Sănătate

Publicat

Certificatul verde va fi obligatoriu în aproape orice activitate curentă și la intrarea în orice instituție privată, a declarat, joi seara, ministrul Sănătății, Cseke Attila. Ministrul a reafirmat că își asumă obligativitatea prezentării certificatului verde în Sănătate.

„Eu am propus și îmi asum certificatul verde în Sănătate. E un mesaj care trebuie dat în mod evident .Acolo sunt texte foarte clare de sancțiuni, de la 50.000 de lei în sus, pentru conducătorul unității care permite accesul unui angajat fără certificat verde, că despre asta vorbim”, a spus Cseke Attila, joi seara, la Digi 24.

Ministrul a mai spus că în 30 de zile cel care nu prezintă certificatul verde va rămâne fără contract de muncă.

„Avem puncte de vedere de parcă România ar fi singura țară care face… de parcă am fi inventat noi roata acum. Această măsură este în vigoare, chiar într-o formă mai dură, în foarte multe țări din Europa care astăzi au ridicat restricțiile sau se gândesc la asta și nu se uitp la asemenea imagini. Nu suntem noi care am înnebunit și vrem să introducem această măsură”, a spus Cseke Attila.

Întrebat unde va fi folosit certificatul verde, de luni, ministrul interimar al Sănătății a spus că „în afară de magazinele alimentare, de farmacii (…), în toate celelalte instituții, și în instituții publice pentru toți vizitatorii care se duc în administrația publică centrală și locală. Și în sfera privată probabil o să propunem, pentru birouri, pentru clădiri, firme care au mai mult de 50 de angajați, pentru cei care sunt vizitatori”.

Pentru angajați, Guvernul nu poate să propună, însă va face obiectul unei legi care să treacă prin Parlament, fiind vorba despre dreptul constituțional la muncă.

Cseke Attila a mai spus că în privința evenimentelor private, precum nunți, botezuri și orice fel de alte evenimente, de luni „va fi o interdicție totală”.

„Aici și cei care sunt vaccinați sau au certificatul verde vor fi supuși la această măsură pentru că realitatea ne-a arătat că nu am reușit să controlăm. Vor fi interzise evenimente private, nunți botezuri, onomastică, orice altceva, că e spațiu închis sau deschis. Restaurantele, cafenelele pot să rămână deschise pentru vaccinați. La partea de spații cultuale, în mod sigur doar pentru cei care au certificat verde și este în discuție să coborâm procentul, pragul spectatorilor la evenimentele culturale – de la 50% la 30%, vom vedea mâine (vineri – n.r.)”, a mai spus ministrul Sănătății. MEDIAFAX

Citește mai departe