Connect with us

EVENIMENT

Medicii de la un spital din județul Alba reclamă nereguli. Ce i-au transmis ministrului Sănătății, într-un memoriu

Publicat



Mai mulți medici de la Spitalul Municipal Blaj, din județul Alba, au reclamat nereguli în legătură cu decizii luate de conducerea unității medicale în perioada stării de urgență. Ei spun că li s-au tăiat sporuri, iar unii au fost trecuți în concediu de odihnă, retroactiv, în condițiile în care în acea perioadă au făcut consultații de la distanță, scrie Alba24.

După ce nu au reușit să se înțeleagă cu conducerea spitalului, medicii au făcut sesizare la ITM Alba, pentru a cere o soluție de rezolvare a situației.

Aceștia vor banii cuveniți și zilele libere din concediile în care au fost trecuți, atât ei, cât și asistenții medicali, prin decizie a managementului unității medicale.

Inspecția Muncii a dispus corelarea dintre foile colective de prezență (pontajele – n.r.) și statele de plată, dar și acordarea drepturilor bănești cuvenite. Apoi medicii au cerut din nou mediere la conducerea spitalului, și aceasta fără succes.

Un alt pas pentru rezolvarea situației este un memoriu transmis ministrului Sănătății, în care aceștia cer soluții. Nu în ultimul rând, au în vedere și o rezolvare în instanță a cazului respectiv.

Este vorba despre 190 de persoane aflate în această situație, medici, asistente, infirmiere și îngrijitoare, potrivit celor care au semnat memoriul. Spitalul are 380 de angajați.

Spitalul Municipal Blaj a tratat, în perioada 2 aprilie – 29 mai, 100 de pacienți diagnosticați cu COVID-19. Unitatea a raportat o rată de vindecare de 71%.

Până vineri (31 iulie 2020),  la spitalul din Blaj au fost internați, în total, 158 de pacienți confirmați COVID-19. Dintre aceștia, 111 pacienți au fost vindecați (unul transferat la Psihiatrie Alba), unul a fost externat la cerere, 8 au fost transferați (7 la Boli Infecțioase Alba, unul la Spitalul de Urgențe Tg. Mureș). În prezent, sunt 21 pacienți cu COVID la Secția Boli Infecțioase și alți 37 în secții non-Covid.

Spitalul a fost dotat, de-a lungul timpului, cu aparatură performantă, prin contribuția primăriei și a consiliului local.

De asemenea, administrația locală a derulat, în perioada cât spitalul a fost unitate-suport, o campanie de strângere de fonduri prin intermediul căreia au fost achiziționate materiale și echipamente de protecție pentru personalul medical, dar și aparate UVC pentru dezinfecție.

*Care sunt nemulțumirile medicilor și ce vor de la ministrul Sănătății

În memoriul transmis ministrului Sănătății și semnat de 12 medici de la spitalul din Blaj, se descrie următoarea situație:

”Managerul Spitalului Municipal Blaj, în persoana d-lui Suciu Iacob, prin hotărârea nr. 70/30.04.2020, a dispus unilateral efectuarea a 10 zile de concediu de odihnă, în perioada 15-30.04.2020 (deci retroactiv) <personalului angajat, care nu a intrat în seriile care au acordat asistență medicală pacienților testați pozitiv sau suspecți cu virusul SARS-CoV2>.

De aici rezultă mai multe nereguli. În primul rând, dispunerea efectuării retroactive a concediului, care, pe lângă faptul că contravine Codului muncii, e și lipsită de sens (nu poți dispune printr-o decizie ceva ce s-ar fi întâmplat deja).

În al doilea rând, s-a dispus trimiterea în concediu de odihnă, retroactiv și unilateral, și a medicilor care au efectuat consultații prin telemedicină în acea perioadă, în care au fost la dispoziția spitalului.

Și în al treilea rând, dacă e să facem o analiză a scriptelor, la Spitalul Municipal Blaj, în perioada 15-30.04.2020 nu a fost disponibil nici un medic din specialitățile Chirurgie Generală, Ortopedie-Traumatologie, Obstetrică-Ginecologie, Psihiatrie, Neurologie, plus personal mediu și auxiliar aferent (fiind în concediu), fapt ce contravine cu statutul de spital-suport Covid, care era obligat să acorde asistență medicală, la nevoie, pacienților Covid+, în cadrul acestor specialități. Probabil din acest motiv dl. manager nu a dispus efectuarea concediului de odihnă începând cu data de 1.05.2020.

Al doilea aspect pe care dorim să vi-l comunicăm este faptul că, atât în perioada 4-15.04.2020, cât și în perioada 1-31.05.2020, ne-a fost „tăiat” sporul de condiții deosebite, inclus în salariul brut lunar, ce apare în contractul individual de muncă.

În această perioadă, având în vedere statutul spitalului, personalul aflat la serviciu nu a avut acces la condicile de prezență, în spital nelucrându-se cu hârtii, ci doar electronic. Au fost întocmite foi colective de prezență, care au fost semnate, deci asumate de către conducerea Spitalului Municipal Blaj, foi in care am fost trecuți cu program normal de lucru și în baza cărora au fost întocmite statele de plată.

După ce am fost puși în fața faptului împlinit, i-am comunicat managerului Suciu Iacob neregulile privind acordarea retroactivă unilateral a concediului de odihnă și neconcordanța între foile colective de prezență și statele de plată (fără spor), dar dumnealui și-a menținut decizia.

Am sesizat ITM Alba cu privire la situația creată, răspunsul din partea acestei instituții (pe care vi-l anexăm împreună cu sesizarea) fiind dispunerea unor măsuri la adresa Spitalului Municipal Blaj, ce cuprind: realizarea concordanței între foile colective de prezență și statele de plată și acordarea drepturilor bănești cuvenite; comunicarea deciziei nr. 70/30.04.2020 (care nu ne-a fost comunicată la data sau imediat după întocmire) către angajați, pentru a putea fi atacată în instanță. În urma unei cereri făcute către conducere, decizia în cauză ne-a fost comunicată în data de 21.07.2020.

Având răspunsul dat de ITM, am apelat din nou la înțelegere și am propus medierea situației, dar fără rezultat, dl. manager persistând în decizia luată și motivând-o prin faptul că nu am fost prezenți fizic la spital, deși i-am adus la cunoștință prevederile art. 1 din OMS nr. 870/2004 actualizat în 8.12.2016, ce susține că „timpul de muncă reprezintă orice perioadă în care salariatul prestează munca, se află la dispoziția angajatorului și îndeplinește sarcinile și atributiile sale” și prevederile art. 3 din OMS nr. 74527/2020 potrivit cărora nu se afectează salarizarea personalului.

Răspunsul final al d-lui manager a fost să ne găsim dreptatea în instanță, deoarece aceasta este decizia lui și nu și-o va schimba.

Noi, ca și corp medical, în fața unei asemenea atitudini, ne simțim abuzați, jigniți, folosiți, trădați și dezamăgiți, deoarece considerăm că, atât timp cât ne-am făcut datoria onorabil, cu variabilele date de hazardul situației (unele specialități au avut mai multe cazuri decât altele, fapt pe care nu-l puteam controla și pentru care n-am avut nici o vină), nu meritam să fim tratați astfel.

Subliniem faptul că nimeni nu a încercat vreodată să se eschiveze din fața unui caz Covid+ (lucru de care am fost acuzați de dl. manager, cu un limbaj nedemn de funcția pe care o ocupă), din contră, la data la care s-a înrăutățit situația în România, eram dispuși să venim la spital să acordăm asistență și ajutor colegilor din ATI, indiferent ce specialitate aveam, în cazul în care situația va ajunge ca în alte țări grav afectate (Italia, Spania la acel moment).

Din păcate, acest gen de atitudine din partea noastră nu a fost apreciată, mai mult de atât, ne-au fost încălcate abuziv drepturile. Iar atitudinea d-lui manager, care, în loc să-și aprecieze, să-și motiveze și să înțeleagă că cea mai importantă verigă a unui spital e personalul medico-sanitar, care definește scopul instituției în sine, se comportă conform celebrului <L’Etat, C’est moi>. Această situație nu e prima de acest gen, în care, la încercarea de a găsi împreună o soluție am primit răspunsuri de genul <Nu-ți convine, dă-ți demisia!> sau <N-ai cameră de gardă, du-te dormi cu portarul!>”.

Funcționarea spitalului din Blaj ca unitate-suport pentru tratarea pacienților COVID

Spitalul Municipal Blaj a fost desemnat spital-suport Covid din 1 aprilie, în 6 aprilie a primit primul pacient diagnosticat și a funcționat în acest regim până în 9 iunie.

De la această dată, tratarea pacienților cu noul coronavirus a fost asigurată doar în trei secții, aflate într-un corp de clădire separat de sediul principal al spitalului.

Statutul de spital-suport a presupus și reorganizarea activității. Personalul medical s-a pregătit să primească pacienti Covid+ cu patologie specifică secțiilor Infecțioase, ATI, Interne, Chirurgie, Ortopedie-Traumatologie, Obstetrică-Ginecologie, Pneumologie, Neurologie, Psihiatrie, Pediatrie.

Ce mai spun medicii:

”Acest lucru (funcționarea ca spital-suport COVID) a presupus și o organizare a personalului medico-sanitar (…).

S-a hotărât, de asemenea, la nivelul conducerii spitalului că personalul medico-sanitar al secțiilor va rămâne acasă până la sosirea primului caz Covid+ cu patologia asociată pentru care secțiile respective au competență, pentru a preveni expunerea inutilă a personalului și posibila contaminare. Pe perioada în care am stat acasă, am fost la dispoziția spitalului 24/7, cu telefoanele deschise, bagajele făcute și gata de a ne începe stagiul Covid, urmând ca după terminarea lui să mergem în izolare. Pentru o bună organizare a activității, fiecare șef de secție a întocmit un grafic pe 45 de zile cu angajații sectiei și cu perioada în care urmau să intre în tură”, se mai arată în documentul semnat de medici.

Potrivit sursei citate, medicii spitalului au intrat pe rând în ture (conform graficului întocmit anterior), cu mențiunea că, în cazul unor specialități, comorbiditatea pacientului Covid+ nu a impus contactul direct al medicului cu pacientul (patologie cronică sau care nu reprezenta o urgență medico-chirurgicală), practic consultația efectuându-se prin telemedicină. Fiecare dintre noi și-a asumat consultația de la distanță prin parafarea acesteia și trimiterea ei prin mijloace electronice pentru a fi anexată foii de observație a pacientului”.

Ce spune directorul spitalului

Contactat de Alba24.ro, managerul Spitalului Municipal Blaj, Iacob Suciu, a spus că în perioada respectivă (starea de urgență), raportat cu statutul de spital-suport-COVID al unității medicale, nu existau reglementări clare privind personalul care nu lucrează.

”În perioada respectivă, spitalul a funcționat cu 4 secții din 12. Personalul despre care este vorba a fost acasă, au venit doar specialitățile în legătură cu cazurile COVID. Celelalte specialități nu au fost solicitate. Am cerut la momentul respectiv precizări de la minister privind procedura de urmat pentru că nu era definit ce înseamnă <stat în așteptare> pentru personal.

Două luni nu au lucrat nimic, au fost doar unele consultații la distanță (WhatsApp). Am plătit doar cu salariul de încadrare, fără sporuri. Vom aplica decizia ITM, de punere în concordanță a statelor de plată, a pontajelor cu condicile de prezență, pe care le-am dat la semnat”, a declarat Iacob Suciu, pentru Alba24.ro.

Ce spune Ministerul Sănătății

În răspunsul primit în 30 aprilie de la minister (înregistrat cu nr. 3249/30.04.2020), de către conducerea spitalului, se menționează că ”drepturile salariale se acordă proporțional cu timpul efectiv lucrat, raportat la drepturile stabilite pentru programul de lucru”, angajatorul ”poate dispune unilateral întreruperea concediilor de odihnă, de odihnă suplimentare, fără plată, de studii și pentru formare profesională ale personalului angajat și reluarea activității” și ”poate dispune unilateral sau aproba efectuarea totală/parțială a concediului de odihnă sau de odihnă suplimentare al personalului angajat”.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

EVENIMENT

Numărul cazurilor de COVID-19, din nou în creștere: 1.059 de persoane confirmate și 45 de decese în ultimele 24 de ore. Situația pe județe

Publicat

Conform informațiilor oficiale furnizate de Grupul de Comunicare Strategică, până marți, 22 septembrie, pe teritoriul României, au fost confirmate 114.648 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID – 19). În total, 92.169 de pacienți au fost declarați vindecați.

În urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 1.059 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV – 2 (COVID – 19), acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv. Distribuția pe județe a cazurilor per total și a celor noi o regăsiți în tabelul de mai jos.

Nr. crt.

Județ

Număr de cazuri confirmate(total)

Număr de cazuri nou confirmate

1.

Alba

1545

23

2.

Arad

2431

19

3.

Argeș

5394

8

4.

Bacău

3911

56

5.

Bihor

3296

41

6.

Bistrița-Năsăud

1403

14

7.

Botoșani

1544

5

8.

Brașov

5563

38

9.

Brăila

2220

18

10.

Buzău

2665

15

11.

Caraș-Severin

1174

44

12.

Călărași

756

19

13.

Cluj

2901

41

14.

Constanța

2352

15

15.

Covasna

1084

8

16.

Dâmbovița

3743

22

17.

Dolj

2507

24

18.

Galați

3880

31

19.

Giurgiu

990

20.

Gorj

1846

14

21.

Harghita

894

11

22.

Hunedoara

2096

22

23.

Ialomița

1182

13

24.

Iași

4328

57

25.

Ilfov

2943

25

26.

Maramureș

1806

27

27.

Mehedinți

1346

10

28.

Mureș

1672

12

29.

Neamț

2895

38

30.

Olt

1727

17

31.

Prahova

5378

40

32.

Satu Mare

549

19

33.

Sălaj

600

10

34.

Sibiu

1981

18

35.

Suceava

6245

60

36.

Teleorman

998

49

37.

Timiș

3509

37

38.

Tulcea

761

8

39.

Vaslui

2568

16

40.

Vâlcea

1919

41.

Vrancea

2621

14

42.

Mun. București

15304

99

43.

121

2

TOTAL

114.648

1.059

Distinct de cazurile nou confirmate, în urma retestării pacienților care erau deja pozitivi, 599 de persoane au fost reconfirmate pozitiv. Distribuția pe județe a acestor cazuri o regăsiți în tabelul de mai jos.

Nr.crt. 

JUDEȚ

Probe pozitive la retestare

1

ALBA

11

2

ARAD

11

3

ARGEŞ

10

4

BACĂU

30

5

BIHOR

14

6

BISTRIŢA-NĂSĂUD

0

7

BOTOŞANI

4

8

BRĂILA

18

9

BRAŞOV

7

10

BUZĂU

3

11

CĂLĂRAŞI

2

12

CARAŞ-SEVERIN

1

13

CLUJ

16

14

CONSTANŢA

7

15

COVASNA

0

16

DÂMBOVIŢA

1

17

DOLJ

15

18

GALAŢI

10

19

GIURGIU

6

20

GORJ

7

21

HARGHITA

3

22

HUNEDOARA

9

23

IALOMIŢA

0

24

IAŞI

61

25

MARAMUREŞ

1

26

MEHEDINŢI

1

27

MUREŞ

2

28

NEAMŢ

19

29

OLT

1

30

PRAHOVA

21

31

SĂLAJ

1

32

SATU MARE

6

33

SIBIU

39

34

SUCEAVA

39

35

TELEORMAN

31

36

TIMIŞ

39

37

TULCEA

0

38

VÂLCEA

2

39

VASLUI

12

40

VRANCEA

4

41

BUCUREŞTI

128

42

ILFOV

7

TOTAL

599

Până astăzi, 4.503 de persoane diagnosticate cu infecție cu COVID-19 au decedat.

În intervalul 21.09.2020 (10:00) – 22.09.2020 (10:00) au fost înregistrate 45 de decese (28 bărbați și 17 femei), ale unor pacienți infectați cu noul coronavirus, internați în spitalele din Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brașov, Buzău, Caraș-Severin, Dâmbovița, Galați, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Ialomița, Iași, Neamț, Olt, Prahova, Sibiu, Suceava, Timiș, Vaslui, Vrancea, Ilfov și Municipiul București.

Dintre acestea, 1 deces a fost înregistrat la categoria de vârstă 30-39 de ani, 1 deces la categoria de vârstă 40-49 de ani, 6 decese la categoria 50-59 de ani, 11 decese la categoria de vârstă 60-69 ani, 16 decese la categoria de vârstă 70-79 ani și 10 decese la categoria de peste 80 de ani.

Toate cele 45 de decese înregistrate sunt ale unor pacienți care au prezentat comorbidități.

În unitățile sanitare de profil, numărul total de persoane internate cu COVID-19 este de 7.119. Dintre acestea, 496 sunt internate la ATI.

Până la această dată, la nivel național, au fost prelucrate 2.253.380 teste. Dintre acestea 21.978 au fost efectuate în ultimele 24 de ore, 13.773 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 8.205 la cerere.

Pe teritoriul României, 11.090 de persoane confirmate cu infecție cu noul coronavirus sunt în izolare la domiciliu, iar 7.566 de persoane se află în izolare instituționalizată. De asemenea, 34.393 persoane se află în carantină la domiciliu, iar în carantină instituționalizată se află 8 persoane.

Citește mai departe

EVENIMENT

Ambulanță care transporta șase pacienți, implicată într-un accident rutier în Ploiești

Publicat

ambulanta
arhiva foto

Un accident rutier soldat din fericire doar cu pagube materiale s-a produs, marți, în municipiul Ploiești. În evenimentul, rutier a fost implicată o ambulanță în care se aflau șase pacienți.

Potrivit ISU Prahova, accidentul s-a produs în zona intersecției Mc Donalds Nord, iar din primele informații un autoturism s-a ciocnit cu o ambulanță care transporta pacienți.

Din fericire, în urma accidentului nicio persoană nu a fost rănită.

La fața locului au fost mobilizate o autospecială pentru asigurarea zonei.

Poliția efectuează cercetări pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs evenimentul rutier.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO: Neacordare de prioritate pe o stradă din județul Vâlcea. Impact între un autocamion și un autoturism

Publicat

Un accident rutier a avut loc în cursul zilei de marți în județul Vâlcea. Un autoturism a intrat în coliziune cu un autocamion.

Potrivit IPJ Vâlcea, în 22 septembrie, în Râmnicu Vâlcea, conducătorul unui autoruism ce se deplasa pe Bulevardul T. Vladimirescu, la sensul giratoriu de la intersectie cu DN7, nu ar fi acordat prioritate de trecere unui autocamion ce se afla în sens.

Din primele informații, în urma evenimentului rutier a rezultat vătămarea corporală a unui bărbat de 38 de ani, șoferului autoturimsului.

La fata locului polițiștii Biroului Rutier efectueaza cercetări.

Traficul se desfățoară cu dificultate.

Citește mai departe

EVENIMENT

Un număr de 74 de percheziții dominciliare în cadrul unor dosare penale privind contrabanda cu țigări, trafic de droguri și înșelăciune

Publicat

Poliţia Română efectuează, marţi, 22 septembrie, 74 de percheziţii domiciliare în cadrul unor dosare penale în care se fac cercetări pentru săvârşirea infracţiunilor de constituire a unui grup infracţional organizat, contrabandă cu ţigări, trafic de droguri şi înşelăciune.

Potrivit unui comunicat de presă, percheziţiile sunt efectuate sub supravegherea procurorilor de la unităţile de parchet competente, acţiunile urmărind documentarea activităţii infracţionale a persoanelor bănuite, recuperarea prejudiciilor şi indisponibilizarea bunurilor obţinute din săvârşirea de infracţiuni sau deţinute ilegal.

“Persoanele depistate vor fi conduse la audieri. (…) Activităţile de astăzi se desfăşoară în contextul măsurilor luate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne pentru combaterea infracţionalităţii de orice fel şi pentru asigurarea ordinii şi liniştii publice”, precizează sursa citată. AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate