EVENIMENT
Medicii de la un spital din județul Alba reclamă nereguli. Ce i-au transmis ministrului Sănătății, într-un memoriu
Mai mulți medici de la Spitalul Municipal Blaj, din județul Alba, au reclamat nereguli în legătură cu decizii luate de conducerea unității medicale în perioada stării de urgență. Ei spun că li s-au tăiat sporuri, iar unii au fost trecuți în concediu de odihnă, retroactiv, în condițiile în care în acea perioadă au făcut consultații de la distanță, scrie Alba24.
După ce nu au reușit să se înțeleagă cu conducerea spitalului, medicii au făcut sesizare la ITM Alba, pentru a cere o soluție de rezolvare a situației.
Aceștia vor banii cuveniți și zilele libere din concediile în care au fost trecuți, atât ei, cât și asistenții medicali, prin decizie a managementului unității medicale.
Inspecția Muncii a dispus corelarea dintre foile colective de prezență (pontajele – n.r.) și statele de plată, dar și acordarea drepturilor bănești cuvenite. Apoi medicii au cerut din nou mediere la conducerea spitalului, și aceasta fără succes.
Un alt pas pentru rezolvarea situației este un memoriu transmis ministrului Sănătății, în care aceștia cer soluții. Nu în ultimul rând, au în vedere și o rezolvare în instanță a cazului respectiv.
Este vorba despre 190 de persoane aflate în această situație, medici, asistente, infirmiere și îngrijitoare, potrivit celor care au semnat memoriul. Spitalul are 380 de angajați.
Spitalul Municipal Blaj a tratat, în perioada 2 aprilie – 29 mai, 100 de pacienți diagnosticați cu COVID-19. Unitatea a raportat o rată de vindecare de 71%.
Până vineri (31 iulie 2020), la spitalul din Blaj au fost internați, în total, 158 de pacienți confirmați COVID-19. Dintre aceștia, 111 pacienți au fost vindecați (unul transferat la Psihiatrie Alba), unul a fost externat la cerere, 8 au fost transferați (7 la Boli Infecțioase Alba, unul la Spitalul de Urgențe Tg. Mureș). În prezent, sunt 21 pacienți cu COVID la Secția Boli Infecțioase și alți 37 în secții non-Covid.
Spitalul a fost dotat, de-a lungul timpului, cu aparatură performantă, prin contribuția primăriei și a consiliului local.
De asemenea, administrația locală a derulat, în perioada cât spitalul a fost unitate-suport, o campanie de strângere de fonduri prin intermediul căreia au fost achiziționate materiale și echipamente de protecție pentru personalul medical, dar și aparate UVC pentru dezinfecție.
*Care sunt nemulțumirile medicilor și ce vor de la ministrul Sănătății
În memoriul transmis ministrului Sănătății și semnat de 12 medici de la spitalul din Blaj, se descrie următoarea situație:
”Managerul Spitalului Municipal Blaj, în persoana d-lui Suciu Iacob, prin hotărârea nr. 70/30.04.2020, a dispus unilateral efectuarea a 10 zile de concediu de odihnă, în perioada 15-30.04.2020 (deci retroactiv) <personalului angajat, care nu a intrat în seriile care au acordat asistență medicală pacienților testați pozitiv sau suspecți cu virusul SARS-CoV2>.
De aici rezultă mai multe nereguli. În primul rând, dispunerea efectuării retroactive a concediului, care, pe lângă faptul că contravine Codului muncii, e și lipsită de sens (nu poți dispune printr-o decizie ceva ce s-ar fi întâmplat deja).
În al doilea rând, s-a dispus trimiterea în concediu de odihnă, retroactiv și unilateral, și a medicilor care au efectuat consultații prin telemedicină în acea perioadă, în care au fost la dispoziția spitalului.
Și în al treilea rând, dacă e să facem o analiză a scriptelor, la Spitalul Municipal Blaj, în perioada 15-30.04.2020 nu a fost disponibil nici un medic din specialitățile Chirurgie Generală, Ortopedie-Traumatologie, Obstetrică-Ginecologie, Psihiatrie, Neurologie, plus personal mediu și auxiliar aferent (fiind în concediu), fapt ce contravine cu statutul de spital-suport Covid, care era obligat să acorde asistență medicală, la nevoie, pacienților Covid+, în cadrul acestor specialități. Probabil din acest motiv dl. manager nu a dispus efectuarea concediului de odihnă începând cu data de 1.05.2020.
Al doilea aspect pe care dorim să vi-l comunicăm este faptul că, atât în perioada 4-15.04.2020, cât și în perioada 1-31.05.2020, ne-a fost „tăiat” sporul de condiții deosebite, inclus în salariul brut lunar, ce apare în contractul individual de muncă.
În această perioadă, având în vedere statutul spitalului, personalul aflat la serviciu nu a avut acces la condicile de prezență, în spital nelucrându-se cu hârtii, ci doar electronic. Au fost întocmite foi colective de prezență, care au fost semnate, deci asumate de către conducerea Spitalului Municipal Blaj, foi in care am fost trecuți cu program normal de lucru și în baza cărora au fost întocmite statele de plată.
După ce am fost puși în fața faptului împlinit, i-am comunicat managerului Suciu Iacob neregulile privind acordarea retroactivă unilateral a concediului de odihnă și neconcordanța între foile colective de prezență și statele de plată (fără spor), dar dumnealui și-a menținut decizia.
Am sesizat ITM Alba cu privire la situația creată, răspunsul din partea acestei instituții (pe care vi-l anexăm împreună cu sesizarea) fiind dispunerea unor măsuri la adresa Spitalului Municipal Blaj, ce cuprind: realizarea concordanței între foile colective de prezență și statele de plată și acordarea drepturilor bănești cuvenite; comunicarea deciziei nr. 70/30.04.2020 (care nu ne-a fost comunicată la data sau imediat după întocmire) către angajați, pentru a putea fi atacată în instanță. În urma unei cereri făcute către conducere, decizia în cauză ne-a fost comunicată în data de 21.07.2020.
Având răspunsul dat de ITM, am apelat din nou la înțelegere și am propus medierea situației, dar fără rezultat, dl. manager persistând în decizia luată și motivând-o prin faptul că nu am fost prezenți fizic la spital, deși i-am adus la cunoștință prevederile art. 1 din OMS nr. 870/2004 actualizat în 8.12.2016, ce susține că „timpul de muncă reprezintă orice perioadă în care salariatul prestează munca, se află la dispoziția angajatorului și îndeplinește sarcinile și atributiile sale” și prevederile art. 3 din OMS nr. 74527/2020 potrivit cărora nu se afectează salarizarea personalului.
Răspunsul final al d-lui manager a fost să ne găsim dreptatea în instanță, deoarece aceasta este decizia lui și nu și-o va schimba.
Noi, ca și corp medical, în fața unei asemenea atitudini, ne simțim abuzați, jigniți, folosiți, trădați și dezamăgiți, deoarece considerăm că, atât timp cât ne-am făcut datoria onorabil, cu variabilele date de hazardul situației (unele specialități au avut mai multe cazuri decât altele, fapt pe care nu-l puteam controla și pentru care n-am avut nici o vină), nu meritam să fim tratați astfel.
Subliniem faptul că nimeni nu a încercat vreodată să se eschiveze din fața unui caz Covid+ (lucru de care am fost acuzați de dl. manager, cu un limbaj nedemn de funcția pe care o ocupă), din contră, la data la care s-a înrăutățit situația în România, eram dispuși să venim la spital să acordăm asistență și ajutor colegilor din ATI, indiferent ce specialitate aveam, în cazul în care situația va ajunge ca în alte țări grav afectate (Italia, Spania la acel moment).
Din păcate, acest gen de atitudine din partea noastră nu a fost apreciată, mai mult de atât, ne-au fost încălcate abuziv drepturile. Iar atitudinea d-lui manager, care, în loc să-și aprecieze, să-și motiveze și să înțeleagă că cea mai importantă verigă a unui spital e personalul medico-sanitar, care definește scopul instituției în sine, se comportă conform celebrului <L’Etat, C’est moi>. Această situație nu e prima de acest gen, în care, la încercarea de a găsi împreună o soluție am primit răspunsuri de genul <Nu-ți convine, dă-ți demisia!> sau <N-ai cameră de gardă, du-te dormi cu portarul!>”.
Funcționarea spitalului din Blaj ca unitate-suport pentru tratarea pacienților COVID
Spitalul Municipal Blaj a fost desemnat spital-suport Covid din 1 aprilie, în 6 aprilie a primit primul pacient diagnosticat și a funcționat în acest regim până în 9 iunie.
De la această dată, tratarea pacienților cu noul coronavirus a fost asigurată doar în trei secții, aflate într-un corp de clădire separat de sediul principal al spitalului.
Statutul de spital-suport a presupus și reorganizarea activității. Personalul medical s-a pregătit să primească pacienti Covid+ cu patologie specifică secțiilor Infecțioase, ATI, Interne, Chirurgie, Ortopedie-Traumatologie, Obstetrică-Ginecologie, Pneumologie, Neurologie, Psihiatrie, Pediatrie.
Ce mai spun medicii:
”Acest lucru (funcționarea ca spital-suport COVID) a presupus și o organizare a personalului medico-sanitar (…).
S-a hotărât, de asemenea, la nivelul conducerii spitalului că personalul medico-sanitar al secțiilor va rămâne acasă până la sosirea primului caz Covid+ cu patologia asociată pentru care secțiile respective au competență, pentru a preveni expunerea inutilă a personalului și posibila contaminare. Pe perioada în care am stat acasă, am fost la dispoziția spitalului 24/7, cu telefoanele deschise, bagajele făcute și gata de a ne începe stagiul Covid, urmând ca după terminarea lui să mergem în izolare. Pentru o bună organizare a activității, fiecare șef de secție a întocmit un grafic pe 45 de zile cu angajații sectiei și cu perioada în care urmau să intre în tură”, se mai arată în documentul semnat de medici.
Potrivit sursei citate, medicii spitalului au intrat pe rând în ture (conform graficului întocmit anterior), cu mențiunea că, în cazul unor specialități, comorbiditatea pacientului Covid+ nu a impus contactul direct al medicului cu pacientul (patologie cronică sau care nu reprezenta o urgență medico-chirurgicală), practic consultația efectuându-se prin telemedicină. Fiecare dintre noi și-a asumat consultația de la distanță prin parafarea acesteia și trimiterea ei prin mijloace electronice pentru a fi anexată foii de observație a pacientului”.
Ce spune directorul spitalului
Contactat de Alba24.ro, managerul Spitalului Municipal Blaj, Iacob Suciu, a spus că în perioada respectivă (starea de urgență), raportat cu statutul de spital-suport-COVID al unității medicale, nu existau reglementări clare privind personalul care nu lucrează.
”În perioada respectivă, spitalul a funcționat cu 4 secții din 12. Personalul despre care este vorba a fost acasă, au venit doar specialitățile în legătură cu cazurile COVID. Celelalte specialități nu au fost solicitate. Am cerut la momentul respectiv precizări de la minister privind procedura de urmat pentru că nu era definit ce înseamnă <stat în așteptare> pentru personal.
Două luni nu au lucrat nimic, au fost doar unele consultații la distanță (WhatsApp). Am plătit doar cu salariul de încadrare, fără sporuri. Vom aplica decizia ITM, de punere în concordanță a statelor de plată, a pontajelor cu condicile de prezență, pe care le-am dat la semnat”, a declarat Iacob Suciu, pentru Alba24.ro.
Ce spune Ministerul Sănătății
În răspunsul primit în 30 aprilie de la minister (înregistrat cu nr. 3249/30.04.2020), de către conducerea spitalului, se menționează că ”drepturile salariale se acordă proporțional cu timpul efectiv lucrat, raportat la drepturile stabilite pentru programul de lucru”, angajatorul ”poate dispune unilateral întreruperea concediilor de odihnă, de odihnă suplimentare, fără plată, de studii și pentru formare profesională ale personalului angajat și reluarea activității” și ”poate dispune unilateral sau aproba efectuarea totală/parțială a concediului de odihnă sau de odihnă suplimentare al personalului angajat”.
EVENIMENT
Star Assembly a donat Crucii Roșii Alba două ambulanțe noi Mercedes-Benz 4X4, pentru intervenții în zone greu accesibile
Star Assembly, subsidiara Mercedes-Benz AG de la Sebeș, a acordat finanțarea necesară Crucii Roșii Române Filiala Alba pentru achiziționarea a două ambulanțe 4X4 noi, echipate pentru intervenții în condiții dificile în zonele greu accesibile din județul Alba.
Cele două ambulanțe Mercedes-Benz au fost achiziționate printr-o sponsorizare acordată de compania Star Assembly. Acestea sunt de tip B1/B2, echipate cu…
Citește mai mult pe Alba24.ro
EVENIMENT
Guvernul prelungește plafonarea prețurilor la energie și gaze pentru consumatorii vulnerabili. Anunțul lui Ciolacu
Guvernul anunță prelungirea plafonării prețurilor la energie și gaze pentru consumatorii vulnerabili. România are suficiente stocuri de energie și gaze pentru a putea trece cu bine iarna, iar guvernul prelungește plafonarea prețurilor la energie și gaze, anunță, joi, premierul Marcel Ciolacu.
„Aprobăm azi (joi) Strategia Energetică a României pentru perioada 2025-2035 prin care vom deveni independenți de importurile de…
Citește mai mult pe Alba24.ro
EVENIMENT
Dorel Tamaș, fostul proprietar al Hotelului Continental din Cluj-Napoca, urmărit internațional 13 ani, a SCĂPAT de închisoare
Milionarul ardelean Dorel Tamaș, în vârstă de 55 de ani, fost proprietar al Hotelului Continental din Cluj-Napoca și urmărit internațional timp de 13 ani, a scăpat de închisoare prin prescriere. Acesta ar fi locuit în Dubai în toată această perioadă.
Tamaș a depus recent la Curtea de Apel Târgu Mureș o „contestație la executare”, prin care solicită instanței de judecată să constate ca prescrisă executarea pedepsei de 4 ani de închisoare în regim de…
Citește mai mult pe Cluj24.ro
EVENIMENT
Cum a furat bani, din cutia milei, un bărbat din Apuseni. Polițiștii i-au deschis dosar penal
Un bărbat din Lupșa s-a ales cu dosar penal după ce a furat bani din cutia milei, aflată într-o biserică din Bistra. Bărbatul a intrat în lăcașul de cult, folosind chei potrivite.
Potrivit IPJ Alba, miercuri, 20 noiembrie, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Câmpeni au identificat un bărbat de 33 de ani, din localitatea Lupșa, bănuit de săvârșirea infracțiunii de furt calificat.
Din verificările efectuate de…
Citește mai mult pe Alba24.ro