Connect with us

ACTUALITATE

Ministerul Justiției propune pedepse mai mari pentru răpire, noi reguli pentru liberarea condiționată și percheziții. PROIECT

Publicat

Guvernul va da o ordonanță de urgență privind înăsprirea pedepselor pentru infracțiuni grave, proiectul propus de ministerul Justiției și prezentat joi de Ana Birchall prevăzând majorarea pedepselor pentru lipsire de libertate, condiții mai dure pentru liberarea condiționată, precum și alte reguli privind perchezițiile, informează ziarul Alba24.ro.

„În ceea ce priveşte răpirea, propunem o incriminare mult mai aspră. Se propune incriminarea în mod distinct cu o pedeapsă de la 2 la 8 ani. În ceea ce priveşte liberarea condiţionată, propunem obligativitatea îndeplinirii cumulative pentru eliberarea condiţionată, creşterea limitei de vârstă de la 60 la 65 de ani. În ceea ce priveşte percheziţia, cererea prin care se solicită încuviinţarea efectuării percheziţiei domiciliare se soluţionează de îndată, în cameră de consiliu, fără citarea părţilor. Participarea procurorului este obligatorie”, a explicat Birchall.

„Guvernul intervine și ia măsuri ferme pentru a proteja viața și siguranța românilor și pentru a încuraja prin pedepse exemplare, inclusiv închisoarea pe viață, pentru infracțiunile grave”, a mai spus ea.

Proiectul de ordonanță extinde competența DIICOT și la variantele agravate ale infracțiunii de lipsire de libertate în mod ilegal (prin răpire), precum și la infracțiunea de sclavie, având în vedere gravitatea și complexitatea deosebită a acestor fapte, precum și asemănările, în privința laturii obiective a conținutului constitutiv al infracțiunii, cu unele dintre infracțiunile deja aflate în competența DIICOT (spre exemplu traficul de persoane).

De asemenea, cauzele înregistrate la DIICOT, respectiv la parchete, anterior intrării în vigoare a prezentei legi, se soluționează de către această structură specializată, respectiv de către parchetele competente anterior. Toate actele procesuale sau procedurale, precum şi toate lucrările, inclusiv actele de sesizare a instanțelor de judecată efectuate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare la data îndeplinirii lor sunt şi rămân valabile, se mai arată în proiectul de ordonanță.

Propuneri de modificare a Codului penal

Regimul liberării condiționate (art. 99 și 100 din Codul penal)

  • modificarea părții introductive, pentru accentuarea ideii că îndeplinirea condițiilor pentru acordarea liberării condiționate (atât în cazul detențiunii pe viață, cât și în cazul pedepsei închisorii) să fie cumulativă;
  • creșterea limitei de vârstă în cazul variantei atenuate a liberării condiționate de la 60 la 65 de ani, prin corelare cu prevederile art. 57 (Neaplicarea detențiunii pe viață) și art. 58 (Înlocuirea detențiunii pe viață) din Codul penal;
  • în cazul condamnării la pedeapsa detențiunii pe viață, cuantumul pedepsei efectiv executate de către persoana condamnată înainte ca aceasta să dobândească dreptul de a solicita liberarea condiționată a fost sporit de la 20 la 25 de ani. Solicitarea liberării condiționate nu determină însă, în mod automat, acordarea acesteia;
  • în cazul condamnării la pedeapsa închisorii, aplicate pentru o infracțiune al cărei maxim prevăzut de lege este închisoarea mai mare de 10 ani, cuantumul pedepsei efectiv executate de către persoana condamnată înainte ca aceasta să dobândească dreptul de a solicita liberarea condiționată a fost majorat, prin impunerea unor fracțiuni mai mari de pedeapsă ce trebuie executate. Nici în acest caz, solicitarea liberării condiționate nu determină automat acordarea acesteia.

Înăsprirea regimului sancționator al infracțiunii de lipsire de libertate în mod ilegal și prevederea separată, ca variantă agravată, a faptei comise prin răpire

Se propune o sancționare progresivă:

  • Pentru varianta standard, care nu presupune folosirea forței ori a violenței fizice sau psihice asupra victimei pentru a o deplasa în incinta în care va fi sechestrată, se păstrează vechiul regim sancționator;
  • Pentru prima variantă agravată, care presupune răpirea ca modalitate de comitere, după cum s-a explicat mai sus, se propune sancțiunea închisorii de la 2 al 8 ani.
  • Pentru cea de a doua variantă agravată, și anume actualul alin. (3), care presupune comiterea faptei de la alin. (1) sau (2) de către o persoană înarmată, asupra unui minor, punând în pericol sănătatea sau viața victimei, se propune sancționarea prin sporirea limitelor de pedeapsă pentru fapta de referință. În plus, a fost constituită o nouă variantă agravată – săvârșirea faptei asupra unei persoane aflate în imposibilitatea de a-şi exprima voința ori de a se apăra.
  • Pe cale de consecință, se propune un alineat nou, alin.(6) al art. 205, care să asimileze lipsirii de libertate și fapta comisă asupra unui copil cu vârsta de până la doi ani, în considerarea vulnerabilității sale specifice, datorate vârstei fragede.

Propuneri de modificare a Codului de procedură penală

  • Se propune modificarea alin. (5) al art. 158 din Codul de procedură penală, acesta urmând a prevedea că „cererea procurorului prin care se solicită încuviințarea efectuării percheziției domiciliare se soluționează de îndată”. Restul dispozițiilor alin. (5) se mențin (respectiv faptul că soluționarea cererii se face fără citarea părților și faptul că participarea procurorului la soluționarea cererii prin care se solicită încuviințarea efectuării percheziției domiciliare este obligatorie).
  • De asemenea, în ceea ce privește intervalul orar în care se poate efectua percheziția domiciliară pe baza unui mandat de percheziție, se propune, la art. 159 din Codul de procedură penală, pentru un plus de claritate a reglementării, modificarea alin. (3) și introducerea unui alineat nou, alin. (31). Astfel, față de soluția de lege lata, care conține într-un singur alineat atât regula (efectuarea percheziției în intervalul orar 6-20), cât și excepția (efectuarea percheziției în cazul infracțiunii flagrante sau când percheziția urmează să se efectueze într-un local deschis publicului la acea oră), în forma propusă prin proiect reglementarea regulii se face prin alin. (3) [„(3) Percheziția domiciliară nu poate fi începută înainte de ora 6,00 sau după ora 20,00.”], excepția urmând a fi cuprinsă în alin. (31) [„(31) Percheziția poate fi efectuată și în intervalul orar 20,00-6,00 în cazul infracțiunii flagrante sau când percheziția urmează să se efectueze într-un local deschis publicului la acea oră”].
  • Corelativ intervențiilor operate asupra art. 158, se propune o modificare a literei d) a alin. (7) al art. 158 – alineat care reglementează conținutul încheierii instanței (prin care s-a admis cererea procurorului de efectuare a percheziției domiciliare) și, respectiv, al mandatului de percheziție. Ca urmare a intervenției propuse, atât încheierea instanței, cât și mandatul de percheziție vor cuprinde (alături de alte mențiuni prevăzute de lege):
  • perioada pentru care s-a emis mandatul, care nu poate depăși 15 zile;
  • menționarea faptului că, în ceea ce privește intervalul orar de efectuare a percheziției, aceasta se face oricând potrivit art.159 alin.(3) și (31) C.p.p.
  • Pentru a clarifica reglementarea aplicabilă procedurii de constatare a unei infracțiuni flagrante (reglementarea de lege lata fiind interpretată în mod diferit de organele judiciare) se propune completarea art. 293 cu un alineat nou, alin. (21), care, în acord cu prevederile art. 27 alin. (2) din Constituție, să prevadă expres faptul că „în cadrul constatării infracțiunii flagrante se poate pătrunde într-o locuință sau în orice spațiu delimitat în orice mod ce aparține ori este folosit de o persoană fizică sau juridică, pentru prinderea făptuitorului ori pentru a pune capăt activității infracționale, precum și pentru înlăturarea unei primejdii privind viața, integritatea fizică sau bunurile unei persoane.” Corelativ, se propune o intervenție asupra alin. (2) al art. 61 din Codul de procedură penală – și organelor prevăzute la art. 61 alin. (1) din Codul de procedură penală li se vor aplica prevederile art. 293 alin. (21) din Codul de procedură penală.

sursa: Alba24.ro


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Irlanda decretează noi restricţii, chiar înainte de Crăciun. ”Este pur şi simplu un risc prea mare”

Publicat

Guvernul irlandez a anunţat vineri introducerea de noi restricţii, pentru a încerca să limiteze contaminările cu COVID-19 şi a preveni răspândirea noii variante Omicron. Potrivit AFP, printre măsuri se numără închiderea discotecilor şi distanţarea socială în anumite locuri.

„A merge înainte în perioada Crăciunului fără restricţii vizând să reducă volumul contactelor personale este pur şi simplu un risc prea mare”, a spus premierul Michael Martin, adresându-se irlandezilor.

Noile măsuri intră în vigoare din 7 decembrie

Urmând recomandările autorităţilor sanitare, de marţi, 7 decembrie, până la 9 ianuarie, discotecile vor trebui să se închidă, iar distanţarea socială va fi restabilită în baruri, restaurante şi hoteluri, cu servire în sală şi maxim şase persoane la o masă.

Capacitatea de primire este redusă la jumătate în instituţiile culturale şi pentru evenimentele sportive, unde purtarea măştii este obligatorie.

În plus, se recomandă limitarea la maxim patru familii a întâlnirilor la domiciliu.

La mijlocul lui noiembrie, Dublinul anunţase deja o serie de măsuri pentru a stopa resurgenţa coronavirusului în Irlanda şi pentru a proteja sistemul medical, la doar câteva săptămâni după ridicarea aproape integrală a restricţiilor în vigoare.

Executivul recomandase să lucreze de acasă atunci când era posibil şi a avansat ora de închidere a barurilor şi restaurantelor la miezul nopţii. Certificatul sanitar, aplicat deja în baruri, restaurante şi cluburi de noapte, fusese extins la locurile de agrement.

Varianta Omicron afectează succesul campaniei de vaccinare

Deşi campania de vaccinare este un succes şi creşterea contaminării a putut fi „stabilizată”, apariţia variantei Omicron, un caz fiind depistat în Irlanda, reprezintă „o sursă de îngrijorare”, a spus Michael Martin.

„Vom face tot ce ne stă în putinţă rezonabil pentru a împiedica această nouă variantă să circule în ţară”, a insistat el. „Dacă Omicron se implantează şi este mai transmisibil, posibilitatea de a avea o criză foarte gravă este evidentă”, a subliniat şeful executivului de la Dublin.

Irlanda, cu o populaţie de 5 milioane de locuitori unde aproape 90% dintre cei peste 12 ani sunt complet vaccinaţi, a înregistrat vineri 5.419 de cazuri pozitive, potrivit ultimelor date oficiale. Pandemia a făcut în ţară peste 5.700 de morţi, reaminteşte AFP. Agerpres

Citește Romania24.ro pe Google News

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Arafat: ”Tupina Omicron va ajunge cu siguranță în România”. Ce spune șeful DSU despre valul 5

Publicat

Tulpina Omicron va ajunge cu siguranță în România, spune șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), dr. Raed Arafat. El a precizat că măsurile care se iau în prezent în majoritatea statelor sunt pentru a întârzia apariția virusului.

Arafat a spus că încep să apară primele informaţii despre noua tulpină Omicron și cu siguranță ea o să apară și în România.

„Tulpina Delta (…) după vară este predominantă. Iar Omicron este mult mai contagioasă decât tulpina Delta. Și la acest moment toate măsurile pe care le iau ţările lumii, în general, sunt măsuri de întârziere pentru mai multe motive: să o studiem mai bine, să înţelegem impactul ei, să vedem dacă are efect vaccinul asupra ei sau nu, să vedem ce măsuri putem să luăm din punct de vedere al îmbunătăţirii vaccinurilor, dacă actualele vaccinuri nu au efect”, a declarant, vineri seara, la Digi 24, dr. Raed Arafat.

Arafat: Când putem avea informații certe despre efectul Omicron asupra persoanelor vaccinate

Date certe despre efectul Omicron în cazul persoanelor vaccinate vor fi disponibile după cel mult două săptămâni, a precizat Arafat.

„Am avut o dezbatere cu un coleg din SUA, un pneumolog. (…) Mai e nevoie de ceva timp, o săptămână – două, până se va înţelege exact efectul vaccinului, gravitatea bolii asupra celor vaccinaţi, gravitatea bolii asupra celor nevaccinaţi. la acest moment pare că persoanele vaccinate nu fac formă gravă”, a mai spus șeful DSU,

Totodată, Arafat a mai spus că România are un avantaj indirect în fața Omicron, în aceea că nu are zboruri directe cu zona Africii de Sud, unde a apărut inițial varianta Omicron.

„Am recuperat unii cetăţeni de acolo sub un control foarte strict de carantinare, de testare. Aşa am descoperit cele trei cazuri care oricum erau carantinate de când au intrat în ţară. După care s-a luat măsura ca cetăţenii ţărilor terţe, care nu sunt cetăţeni europeni, să nu poată intra în România pe următoarele săptămâni. În plus persoanele care vin de acolo, obligatoriu intră în carantină indiferent de statusul lor – vaccinat, nevaccinat, testat, netestat se carantinează cel puţin pentru 10 zile”, a explicat șeful DSU.

Arafat a mai spus că al cincilea val al pandemiei ar putea să fie dat de variantele Delta şi Omicron.
(sursa: Mediafax)

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe

ACTUALITATE

Norvegia: Mai multe cazuri confirmate cu varianta Omicron, după o petrecere de Crăciun la care au participat peste 100 de persoane

Publicat

Cel puţin 13 persoane au fost confirmate ca fiind infectate cu varianta Omicron a coronavirusului, în urma unei petreceri de Crăciun organizate de o companie în Norvegia.

Alte cazuri sunt aşteptate să se confirme, pe măsura realizării secvenţierii celor 64 de teste pozitive la COVID-19, au anunţat vineri autorităţile sanitare norvegiene, transmite Reuters.

Toţi cei 120 de participanţi la petrecerea desfăşurată într-un restaurant din Oslo erau vaccinaţi anti-COVID-19. Ei au efectuat şi un test rapid înainte, negativ la toţi – Organizaţia Mondială a Sănătăţii a atras atenţia că există un semn de întrebare asupra eficacităţii altor teste în afara celor PCR în detectarea variantei Omicron.

După petrecere, 64 de persoane, confirmate cu COVID

În urma petrecerii, 64 dintre cei 120 de participanţi au fost testaţi pozitiv la COVID-19, în ceea ce ar putea fi cel mai mare focar cu noua variantă a coronavirusului detectat până în prezent în Europa, îndreptăţind astfel temerile asupra transmisibilităţii ridicate a acestei variante şi a rezistenţei sale la vaccin.

Primul participant la petrecerea organizată de compania Scatec (din sectorul energiilor regenerabile) în cazul căruia a fost confirmată infectarea cu varianta Omicron efectuase o călătorie profesională în Africa de Sud, prima ţară care a semnalat săptămâna trecută această variantă, detectată între timp în toate părţile lumii. Agerpres

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe

ACTUALITATE

Restricții de trafic pe șosele din cauza unui transport agabaritic

Publicat

Arhivă foto

Poliția Română anunță că vineri seară, începând cu ora 22.00, vor fi impuse restricții de trafic pe mai multe artere rutiere, din cauza unui transport agabaritic.

Potrivit Centrului INFOTRAFIC din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române informează că, vineri, 3 decembrie, începând cu ora 22:00, se va desfășura un transport agabaritic, în convoi, pe traseul PTF Nădlac II – A1 – DJ 106-  DN 7 – Râmnicu Vâlcea- DN64 –Drăgășani – Găneasa – DN65- Pitești-A1- DNCB-DN6- Ghimpați- DN5B- Giurgiu – DJ 504- DC117 – Ghizdaru(Giurgiu).

Transportul este format dintr-un camion cu greutatea de 187 tone.

Viteza de deplasare va fi adaptată condițiilor de trafic. În conformitate OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.

Convoiul va fi însoțit pe traseul precizat de un echipaj de poliție rutieră.

Citește mai departe