Connect with us

ACTUALITATE

Ministerul Justiției propune pedepse mai mari pentru răpire, noi reguli pentru liberarea condiționată și percheziții. PROIECT

Publicat


Guvernul va da o ordonanță de urgență privind înăsprirea pedepselor pentru infracțiuni grave, proiectul propus de ministerul Justiției și prezentat joi de Ana Birchall prevăzând majorarea pedepselor pentru lipsire de libertate, condiții mai dure pentru liberarea condiționată, precum și alte reguli privind perchezițiile, informează ziarul Alba24.ro.

„În ceea ce priveşte răpirea, propunem o incriminare mult mai aspră. Se propune incriminarea în mod distinct cu o pedeapsă de la 2 la 8 ani. În ceea ce priveşte liberarea condiţionată, propunem obligativitatea îndeplinirii cumulative pentru eliberarea condiţionată, creşterea limitei de vârstă de la 60 la 65 de ani. În ceea ce priveşte percheziţia, cererea prin care se solicită încuviinţarea efectuării percheziţiei domiciliare se soluţionează de îndată, în cameră de consiliu, fără citarea părţilor. Participarea procurorului este obligatorie”, a explicat Birchall.

„Guvernul intervine și ia măsuri ferme pentru a proteja viața și siguranța românilor și pentru a încuraja prin pedepse exemplare, inclusiv închisoarea pe viață, pentru infracțiunile grave”, a mai spus ea.

Proiectul de ordonanță extinde competența DIICOT și la variantele agravate ale infracțiunii de lipsire de libertate în mod ilegal (prin răpire), precum și la infracțiunea de sclavie, având în vedere gravitatea și complexitatea deosebită a acestor fapte, precum și asemănările, în privința laturii obiective a conținutului constitutiv al infracțiunii, cu unele dintre infracțiunile deja aflate în competența DIICOT (spre exemplu traficul de persoane).

De asemenea, cauzele înregistrate la DIICOT, respectiv la parchete, anterior intrării în vigoare a prezentei legi, se soluționează de către această structură specializată, respectiv de către parchetele competente anterior. Toate actele procesuale sau procedurale, precum şi toate lucrările, inclusiv actele de sesizare a instanțelor de judecată efectuate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare la data îndeplinirii lor sunt şi rămân valabile, se mai arată în proiectul de ordonanță.

Propuneri de modificare a Codului penal

Regimul liberării condiționate (art. 99 și 100 din Codul penal)

  • modificarea părții introductive, pentru accentuarea ideii că îndeplinirea condițiilor pentru acordarea liberării condiționate (atât în cazul detențiunii pe viață, cât și în cazul pedepsei închisorii) să fie cumulativă;
  • creșterea limitei de vârstă în cazul variantei atenuate a liberării condiționate de la 60 la 65 de ani, prin corelare cu prevederile art. 57 (Neaplicarea detențiunii pe viață) și art. 58 (Înlocuirea detențiunii pe viață) din Codul penal;
  • în cazul condamnării la pedeapsa detențiunii pe viață, cuantumul pedepsei efectiv executate de către persoana condamnată înainte ca aceasta să dobândească dreptul de a solicita liberarea condiționată a fost sporit de la 20 la 25 de ani. Solicitarea liberării condiționate nu determină însă, în mod automat, acordarea acesteia;
  • în cazul condamnării la pedeapsa închisorii, aplicate pentru o infracțiune al cărei maxim prevăzut de lege este închisoarea mai mare de 10 ani, cuantumul pedepsei efectiv executate de către persoana condamnată înainte ca aceasta să dobândească dreptul de a solicita liberarea condiționată a fost majorat, prin impunerea unor fracțiuni mai mari de pedeapsă ce trebuie executate. Nici în acest caz, solicitarea liberării condiționate nu determină automat acordarea acesteia.

Înăsprirea regimului sancționator al infracțiunii de lipsire de libertate în mod ilegal și prevederea separată, ca variantă agravată, a faptei comise prin răpire

Se propune o sancționare progresivă:

  • Pentru varianta standard, care nu presupune folosirea forței ori a violenței fizice sau psihice asupra victimei pentru a o deplasa în incinta în care va fi sechestrată, se păstrează vechiul regim sancționator;
  • Pentru prima variantă agravată, care presupune răpirea ca modalitate de comitere, după cum s-a explicat mai sus, se propune sancțiunea închisorii de la 2 al 8 ani.
  • Pentru cea de a doua variantă agravată, și anume actualul alin. (3), care presupune comiterea faptei de la alin. (1) sau (2) de către o persoană înarmată, asupra unui minor, punând în pericol sănătatea sau viața victimei, se propune sancționarea prin sporirea limitelor de pedeapsă pentru fapta de referință. În plus, a fost constituită o nouă variantă agravată – săvârșirea faptei asupra unei persoane aflate în imposibilitatea de a-şi exprima voința ori de a se apăra.
  • Pe cale de consecință, se propune un alineat nou, alin.(6) al art. 205, care să asimileze lipsirii de libertate și fapta comisă asupra unui copil cu vârsta de până la doi ani, în considerarea vulnerabilității sale specifice, datorate vârstei fragede.

Propuneri de modificare a Codului de procedură penală

  • Se propune modificarea alin. (5) al art. 158 din Codul de procedură penală, acesta urmând a prevedea că „cererea procurorului prin care se solicită încuviințarea efectuării percheziției domiciliare se soluționează de îndată”. Restul dispozițiilor alin. (5) se mențin (respectiv faptul că soluționarea cererii se face fără citarea părților și faptul că participarea procurorului la soluționarea cererii prin care se solicită încuviințarea efectuării percheziției domiciliare este obligatorie).
  • De asemenea, în ceea ce privește intervalul orar în care se poate efectua percheziția domiciliară pe baza unui mandat de percheziție, se propune, la art. 159 din Codul de procedură penală, pentru un plus de claritate a reglementării, modificarea alin. (3) și introducerea unui alineat nou, alin. (31). Astfel, față de soluția de lege lata, care conține într-un singur alineat atât regula (efectuarea percheziției în intervalul orar 6-20), cât și excepția (efectuarea percheziției în cazul infracțiunii flagrante sau când percheziția urmează să se efectueze într-un local deschis publicului la acea oră), în forma propusă prin proiect reglementarea regulii se face prin alin. (3) [„(3) Percheziția domiciliară nu poate fi începută înainte de ora 6,00 sau după ora 20,00.”], excepția urmând a fi cuprinsă în alin. (31) [„(31) Percheziția poate fi efectuată și în intervalul orar 20,00-6,00 în cazul infracțiunii flagrante sau când percheziția urmează să se efectueze într-un local deschis publicului la acea oră”].
  • Corelativ intervențiilor operate asupra art. 158, se propune o modificare a literei d) a alin. (7) al art. 158 – alineat care reglementează conținutul încheierii instanței (prin care s-a admis cererea procurorului de efectuare a percheziției domiciliare) și, respectiv, al mandatului de percheziție. Ca urmare a intervenției propuse, atât încheierea instanței, cât și mandatul de percheziție vor cuprinde (alături de alte mențiuni prevăzute de lege):
  • perioada pentru care s-a emis mandatul, care nu poate depăși 15 zile;
  • menționarea faptului că, în ceea ce privește intervalul orar de efectuare a percheziției, aceasta se face oricând potrivit art.159 alin.(3) și (31) C.p.p.
  • Pentru a clarifica reglementarea aplicabilă procedurii de constatare a unei infracțiuni flagrante (reglementarea de lege lata fiind interpretată în mod diferit de organele judiciare) se propune completarea art. 293 cu un alineat nou, alin. (21), care, în acord cu prevederile art. 27 alin. (2) din Constituție, să prevadă expres faptul că „în cadrul constatării infracțiunii flagrante se poate pătrunde într-o locuință sau în orice spațiu delimitat în orice mod ce aparține ori este folosit de o persoană fizică sau juridică, pentru prinderea făptuitorului ori pentru a pune capăt activității infracționale, precum și pentru înlăturarea unei primejdii privind viața, integritatea fizică sau bunurile unei persoane.” Corelativ, se propune o intervenție asupra alin. (2) al art. 61 din Codul de procedură penală – și organelor prevăzute la art. 61 alin. (1) din Codul de procedură penală li se vor aplica prevederile art. 293 alin. (21) din Codul de procedură penală.

sursa: Alba24.ro

ACTUALITATE

România a câştigat 15 medalii, dintre care şapte de aur, la Balcaniada de Juniori I şi II de canotaj

Publicat

România a câştigat 15 medalii, dintre care şapte de aur, la Balcaniada de Juniori I şi II de la Belgrad, informează un comunicat remis AGERPRES.

La doar o săptămână după ce lotul de tineret a câştigat 12 medalii, dintre care 8 de aur, la Campionatele Europene de canotaj de la Ioannina (Grecia), lotul de juniori a cucerit nu mai puţin de 15 medalii la Balcaniada de Juniori I şi II, care s-a desfăşurat între 14 şi 15 septembrie la Belgrad. Dintre acestea şapte sunt medalii de aur, şase sunt medalii de argint şi două de bronz.

Canotorii români au cucerit aurul în proba feminina de dublu rame I (JWA 2-) şi în proba feminină de dublu vâsle I (JWA 2x) dar şi în proba feminină de 8 plus cârmaci I (JMA 8+). Au câştigat aurul echipajul feminin de patru vâsle I (JWA 4x) şi echipajul masculin juniori I de simplu vâsle (JMA 1x). Ultimele medalii de aur pentru România au fost câştigate în proba masculină de simplu vâsle II (JMB 1x) şi în proba feminină de patru rame (JWA 4-).

Argint s-a câştigat în proba masculină de dublu rame juniori II (JMB 2-), în proba feminină de patru vâsle juniori II (JWB4x) şi în proba masculină de patru rame juniori II (JMB 4-). Medalie de argint au obţinut şi echipajul masculin de opt plus cârmaci juniori II (JMB 8+), echipajul de dublu vâsle feminin II (JWB 2x) şi reprezentanta din proba feminină de simplu vâsle II (JWB 1x).

Echipajele masculine de patru rame I (JMA 4-) şi cel de patru vâsle I (JMA 4x) au luat medaliile de bronz.

Cu 41 de puncte acumulate în urma rezultatelor obţinute, România s-a clasat pe locul trei în topul pe naţiuni, după Turcia şi Grecia.

Elisabeta Lipa, preşedintele Federaţiei Romane de Canotaj, a declarat: “Este un rezultat care spune multe despre potenţialul acestei echipe de juniori şi care ne dă speranţa că performanţele extraordinare ale sportivilor din canotaj vor continua mulţi ani de acum înainte. Rezultatele în sport nu se obţin uşor, este nevoie de ani de pregătire şi de multe competiţii pentru ca aceşti copii să ajungă mari sportivi. Balcaniada are un rol important în pregătirea lor pentru competiţiile mari ce îi aşteaptă în anii următori: campionatele de tineret şi campionatele de seniori. Îi felicit pe toţi pentru rezultatul obţinut şi îi încurajez să dea dovadă mereu de această ambiţie şi determinare pe care au arătat-o la Belgrad. Felicit şi antrenorii şi întregul colectiv tehnic care a contribuit la acest rezultat pentru canotajul românesc.”

România a avut reprezentanţi în toate cele 23 de probe.

Balcaniada reprezintă o întrecere ţărilor reunite în Asociaţia Balcanică de Canotaj. Din aceasta fac parte Albania, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Grecia, Macedonia de Nord, România, Serbia şi Turcia.
AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Clădirile publice, piețele și gările vor trebui să aibă parcări speciale pentru biciclete, dotate cu sisteme antifurt. Proiect

Publicat

Clădirile publice, piețele, autogările și gările vor trebui să aibă parcări pentru biciclete. Prevederea se regăsește într-un proiect depus la Senat. Inițiativa legislativă include și amenzi dacă nu va fi respectată această obligație: de la 2.000 de lei la 4.000 de lei, informează ziarul Alba24.ro.

Potrivit proiectului, vor trebui montate structuri metalice care să permită parcarea concomitentă a cel puțin zece biciclete la clădirile publice sau de utilitate publică, piețe agroalimentare, târguri, autogări și stații de cale ferată. Aceste suporturi vor avea și dispozitive antifurt pentru utilizare pe perioada staționării bicicletelor.

„Costurile lucrărilor necesare realizării dotărilor și ale autorizațiilor se suportă din bugetele autorităților administrației publice, centrale sau locale și din sursele proprii ale persoanelor juridice cu capital privat sau de stat, după caz”, mai arată propunerea de lege.

Inițiativa legislativă prevede și amenzi de până la 4.000 de lei pentru cei care nu amenajează parcările pentru biciclete, prevăzute și cu dispozitive antifurt.

„Constituie contravenție și se sancționează cu amendă cuprinsă între 2.000 și 4.000 de lei încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 1 si 3. Art.4 Constatarea contravenției prevazute la art.3 se realizează de personalul autorizat ale agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială precum și agenția pentru plăți și inspecție socială a muncipiului București, după caz”, potrivit proiectului.

sursă: digi24.ro, Alba24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Musical-ul „Mamma Mia!“ – revine în octombrie, la Sala Palatului, cu două reprezentații

Publicat

mamma mia

Musical-ul „Mamma Mia!“,  unul dintre cele mai îndrăgite spectacole, revine în București, la Sala Palatului, cu două reprezentații în luna octombrie 2019. Din distribuție fac parte nume celebre și consacrate din lumea artistică românească.

Loredana, Horia Brenciu, Ernest Fazekas, Aurelian Temișan, Anca Țurcașiu, Ana Munteanu, Anca Sigartău, Cornel Ilie și Adrian Nour sunt doar câțiva artiști vibranți și iubiți de publicul din toată țara, care vor interpreta rolurile principale în celebra producție. În cele două reprezentații anunțate, artiștii vor dansa și vor cânta alături de spectatori într-o poveste de dragoste romantică plină de energie, entuziasm, amuzament și culoare.

 

În fiecare zi, în întreaga lume, au loc cel puțin 7 show-uri „Mamma Mia!“ însumând mii de reprezentații jucate în sute de țări de pe șase continente.

Astfel, pe 30 și 31  octombrie, la Sala Palatului, începând cu ora 19:00, vor fi două distribuții absolut excepționale, un spectacol viu și plin de aventură. „Mamma Mia!“ înseamnă peste 200 de costume pentru toate cele 17 numere scenografice și două distribuții diferite ce poartă numele unor artiști români faimoși.

mamma mia

„Mamma Mia!“ prezintă povestea lui Sophie, o tânără aflată în ajunul nunţii, care îşi doreşte să-şi cunoască tatăl natural şi să fie condusă de acesta la altar. Dar se confruntă cu trei posibile variante! Aşa că decide să-i invite pe micuţa insulă grecească pe toţi cei trei bărbaţi din trecutul romantic al mamei sale, fără a le dezvălui motivul. Lucrurile vor lua întorsături complet neaşteptate, care vor crea multe momente amuzante.

Musicalul „Mamma Mia!“ a fost lansat în 1999 la Londra, în West End și apoi în Statele Unite ale Americii, pe Broadway. Dramaturga Catherine Johnson și producătoarea Judy Craymer au creat acest spectacol inspirându-se din cântecele compuse de Benny Anderson și Bjorn Ulvaeus, foști membri ai formației ABBA.  Datorită succesului înregistrat, povestea a fost adaptată pentru marele ecran în 2008, cu actorii Meryl Streep, Amanda Seyfried, Pierce Brosnan, Colin Firth și Stellan Skarsgård în rolurile principale, iar în 2018 a fost lansat și al doilea film Mamma Mia 2.

Biletele pentru reprezentațiile musicalului ce vor avea loc pe 30 și 31 octombrie, la Sala Palatului pot fi achiziționate în format electronic de pe Iabilet.ro sau din magazinele Flanco, Diverta, Cărturesti, Metrou Unirii 1, Muzica, IQ BOX, Uman, Libmag, Casa de Balet și pe terminalele Selfpay, la prețuri cuprinse între 99 lei și 289 lei.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Zeci de mașini date în urmărire în Spațiul Schengen, găsite în România de Poliție, în ultima săptămână

Publicat

Poliţiştii români şi partenerii de pe teritoriul statelor membre Schengen au depistat, în ultima săptămână, peste 700 de persoane, 95 de autovehicule și 36 de documente ce făceau obiectul unor semnalări introduse în Sistemul Informatic Schengen, informează ziarul Alba24.ro.

În perioada 6 – 13 septembrie, au fost localizate, pe teritoriul ţării noastre, 474 de persoane care fac obiectul unor semnalări în S.I.S. (Sistemul Informatic Schengen), în urma schimbului suplimentar de informaţii prin intermediul Biroului SIRENE din cadrul Centrului de Cooperare Poliţienească Internaţională – Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Poliţiştii români au pus în aplicare 15 mandate europene de arestare, au depistat 76 de persoane semnalate de statele membre ca având refuzul intrării sau șederii pe teritoriul Schengen, 151 de persoane care erau căutate în vederea participării la o procedură judiciară și 7 persoane care erau semnalate ca dispărute de partenerii din statele Schengen.

De asemenea, de pe teritoriul României, au fost ridicate 19 documente și au fost găsite 90 de autovehicule ce erau căutate de partenerii din Spaţiul Schengen, pentru a fi confiscate sau folosite ca probe în cadrul procedurilor judiciare.

Totodată, 305 persoane căutate de autorităţile române au fost identificate de partenerii străini pe teritoriul lor, în urma schimbului de informaţii prin intermediul Biroului SIRENE din cadrul Centrului de Cooperare Poliţienească Internaţională – Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Dintre acestea, 23 erau urmărite de Poliţia Română, în baza unor mandate europene de arestare, 24 erau semnalate de statele membre ca având refuzul intrării sau șederii pe teritoriul Schengen, alte 28 persoane erau căutate pentru participarea la o procedură judiciară, iar 9 erau semnalate dispărute de autorităţile române.

Totodată, partenerii străini au identificat pe teritoriul lor 5 autovehicule și 17 documente căutate de autorităţile române în vederea indisponibilizării sau pentru a fi folosite ca probe în cadrul procedurilor penale.

sursa: politiaromana.ro

Citește mai departe