Connect with us

ECONOMIE

Ministrul Muncii: Numărul contractelor de muncă SUSPENDATE a crescut la aproximativ 250.000

Publicat


ministrul muncii

Numărul contractelor de muncă suspendate a crescut la aproximativ 250.000, a declarat, duminică, ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, adăugând că Executivul este pregătit să adopte noi măsuri în funcţie de cum va evolua această situaţie.

“Urmărim zilnic evoluţia contractelor, dar ne aşteptăm deopotrivă ca, după aceste măsuri luate de Guvern, angajatorii să apeleze la posibilitatea creată de decizia guvernamentală şi anume de a beneficia de 75% din salariul persoanelor ale căror contracte le suspendă şi deci să avem cumva o stagnare a evoluţiei lucrurilor. Ele într-adevăr arată o creştere faţă de cele 200.000 pe care le anunţam joi, dar erau înainte ca Guvernul să anunţe măsurile pe care le cunoaştem. Deci, mă aştept ca acest număr să nu evolueze radical, dar dacă se va întâmpla Guvernul este pregătit să adopte noi măsuri în funcţie de reacţiile pe care le primeşte”, a spus Violeta Alexandru, la Digi24.

Întrebată câte contracte au fost suspendate până în prezent, ministrul Muncii a spus că acum sunt puţin peste 250.000, însă luni dimineaţa va avea o informare completă.

Ea a adăugat că orice tip de sprijin pe care oamenii îl cer este analizat de echipa guvernamentală, astfel încât sectoarele care au nevoie de un sprijin suplimentar faţă de ceea ce s-a decis decis deja să poată beneficia de acest lucru.

“Pentru moment sperăm ca măsurile noastre să fie cunoscute cât mai larg în ţară astfel încât oamenii să îşi pregătească documentele. Lucrez cu ANOFM pentru a-şi organiza procedurile, astfel încât să răspundem rapid solicitărilor pe care le vom primi”, a menţionat Alexandru.

Ministrul Muncii a precizat că îşi doreşte ca măsurile să fie popularizate şi oamenii să beneficieze cât mai larg de sprijinul oferit de Guvern.

“Eu vreau că acestea să fie popularizate şi oamenii să beneficieze cât mai larg de sprijinul oferit de Guvern pe ceea ce se numeşte şomaj tehnic, adică pentru acoperirea costurilor pentru angajaţii cărora le suspendă temporar activitatea şi în funcţie de cum evoluează lucrurile suntem pregătiţi să sprijinim în continuare în moduri complementare la această primă măsură pe toţi cei care au nevoie de Guvern. Guvernul este receptiv la toate semnalele pe care le primeşte”, a spus ministrul Muncii.

Pe 20 martie, Violeta Alexandru spunea că un număr de 200.000 de contracte de muncă au fost suspendate la nivelul acestei săptămâni, dar că se aşteaptă la o cifră de 300.000 – 400.000 pentru această perioadă.

“Din datele pe care le avem la dispoziţie în Registrul Electronic al Evidenţei Salariaţilor – Revisal, rezultă în acest moment un număr în această săptămână de aproximativ 200.000 de contracte de muncă suspendate. Sigur, situaţia este în evoluţie, dar nu se vede o evoluţie îngrijorătoare în acest moment, în sensul că cifrele nu variază foarte mult de la o zi la alta. Sigur, e o situaţie gravă, faptul că 200.000 de oameni nu mai au contractele în plină forţă şi le au suspendate, în mod evident este o situaţie foarte grea. Nu văd încă schimbări de la o zi la alta. De aceea noi ne-am pregătit cu o estimare în jurul cifrei de 300.000 – 400.000 (de contracte de muncă suspendate, n.r.) pentru această perioadă, acoperită de decretul preşedintelui (starea de urgenţă, n.r.)”, a afirmat atunci Violeta Alexandru.

Potrivit datelor de la Inspecţia Muncii, numărul salariaţilor activi era de 5,62 milioane la finele lunii februarie 2020. AGERPRES

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Numărul firmelor radiate, în scădere cu aproape 26% în primele două luni din 2020

Publicat

Numărul firmelor radiate a scăzut în primele două luni din 2020 cu 25,82%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, ajungând la 10.052, conform statisticilor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC).

Cele mai multe radieri au fost înregistrate în municipiul Bucureşti – 1.397 firme (cu 36,53% mai puţine faţă de ianuarie-februarie 2019) şi în judeţele Constanţa – 440 (minus 1,35%), Cluj – 435 (minus 42,38%) şi Ilfov – 403 (minus 16,91%).

La polul opus, cele mai puţine radieri au fost consemnate în judeţele Ialomiţa, respectiv 71 (în scădere cu 50,35% faţă de anul aceeaşi perioadă din 2019), Covasna – 77 (minus 45,39%), Călăraşi – 93 (minus 24,39%) şi Giurgiu – 93 (minus 3,13).

În primele două luni din 2020 în niciun judeţ nu s-au înregistrat creşteri ale numărului de radieri.

Pe domenii de activitate, numărul cel mai mare de radieri a fost înregistrat în comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, repararea autovehiculelor şi motocicletelor – 2.775 (minus 25,48% raportat la ianuarie-februarie 2019), construcţii – 915 (minus 22,19%) şi agricultură, silvicultură şi pescuit – 856 (minus 34,95%). AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Declaraţia pe propria răspundere, suficientă pentru amânarea ratelor pentru populaţie. La creditele ipotecare nu se fac acte adiţionale

Publicat

bani

Persoanele fizice au nevoie, pentru a beneficia de facilitatea privind amânarea ratelor de o declaraţie pe proprie răspundere că le-au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă, iar în cazul creditelor ipotecare modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizează fără încheierea de acte adiţionale, informează Ministerul Finanţelor, printr-un comunicat.

Guvernul a aprobat în şedinţa de joi normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare, ce stabilesc condiţiile în care creditorii aprobă solicitările, perioada de amânare şi perioada de prelungire a creditelor amânate, iar în cazul împrumuturilor ipotecare, modul de eşalonare şi garantare a dobânzilor.

Pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane se stabileşte conform opţiunii debitorului, ce poate fi exprimată o singură dată, şi este cuprinsă între o lună şi 9 luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020. Scadenţa ultimei rate incluse în perioada de suspendare la plată este cel mai târziu data de 31 decembrie 2020.

Creditorul aprobă solicitarea debitorului care declară pe proprie răspundere că i-au fost afectate veniturile proprii şi/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situaţia gravă generată de pandemia COVID-19 faţă de nivelul înregistrat anterior declarării stării de urgenţă, şi se afla in imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului.

“Normele exemplifică şi câteva cauze care urmează a fi luate în calcul la creditele ipotecare, menţionând că băncile nu trebuie să se limiteze la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia în şomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activităţii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului în carantină instituţionalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu COVID-19, şi altele asemenea”, se precizează în comunicatul Ministerului Finanţelor.

Decizia de aprobare conţine şi numărul de rate care au fost solicitate de debitor pentru suspendarea la plată, şi se comunică debitorului în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor. Decizia poate fi comunicată şi telefonic, cu respectarea obligaţiei creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcţie de opţiunea exprimată de debitor.

Poate beneficia de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor debitorul care transmite solicitarea către creditor cel mai târziu în 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020. Prevederea se aplică tuturor debitorilor, persoane fizice sau firme.

“Modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizează fără încheierea de acte adiţionale, deci fără alte costuri, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului şi graficul de rambursare a dobânzilor eşalonate, transmisă de creditor debitorului în termen de 30 de zile de la primirea solicitării. Notificarea debitorului se efectuează în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor, conform opţiunii exprimate de debitor. În graficului de rambursare a creditului revizuit după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată rata de dobânda se menţine la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor”, se mai menţionează în comunicat.

Cu excepţia creditelor ipotecare, dobânda datorată de debitori corespunzător perioadei de suspendare se capitalizează la soldul creditului existent la sfârşitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor, începând cu luna următoare expirării perioadei de suspendare, pe durata rămasă până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor.

În graficul de rambursare refăcut după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată se menţine rata de dobândă la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor

Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit şi reprezintă o creanţă distinctă şi independentă în raport cu celelalte obligaţii izvorâte din contractul de credit.

Plata de către debitor a creanţei reprezentând dobânda totală aferentă perioadei de suspendare la plată acordată creditelor ipotecare se va face eşalonat, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de suspendare, în 60 de rate lunare egale, fără perceperea de dobândă pentru această componentă a creditului ipotecar. Graficul de rambursare a acestor plăţi se comunică în termen de 5 zile debitorilor şi Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii, care garantează plata integrală a acestor dobânzi.

În cazul în care în structura dobânzii aferente creditelor ipotecare sunt prevăzuţi indici variabili, valoarea scrisorii de garanţie este determinabilă pe baza estimărilor creditorilor privind evoluţia indicilor variabili. Pentru efectuarea corecţiei valorii scrisorii de garanţie, până la data de 31 ianuarie 2021 creditorii au obligaţia comunicării FNGCIMM situaţia centralizatoare privind valoarea cumulată a dobânzilor de plată, determinată pe baza valorii indicilor care intră în structura de cost a dobânzii conform contractelor de credit încheiate cu debitorii.

Criteriile de aprobare a solicitării de amânare pentru persoanele fizice se menţin şi în cazul celorlalte credite acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare. În aceste cazuri, însă, dobânda se va capitaliza la principal.

Pentru debitorii persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, precum şi pentru debitorii care deţin profesii liberale şi profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba dacă activitatea a fost întreruptă total sau parţial ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori, şi altele.

Pentru celelalte firme, băncile vor aproba amânarea la plată dacă deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020. De asemenea, băncile vor aproba solicitările dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parţial sau total ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă decretată, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori s.a.

Facilităţile nu se acordă firmelor care se află în insolvenţă la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informaţiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Volumul de plăţi efectuate prin staţiile SelfPay, în creştere în martie cu 30%

Publicat

Volumul plăţilor efectuate prin intermediul staţiilor de plată SelfPay a crescut 30%, în martie, faţă de perioada similară a anului trecut, categoria de plăţi care s-a majorat cel mai mult în total valoare absolută fiind plata întreţinerii, cu un avans de 114%, reiese din datele companiei deţinătoare ale acestor puncte.

Conform datelor centralizate, la nivelul primei luni de primăvară, plăţile pentru facturile de utilităţi au crescut cu 50%, în intervalul de referinţă, iar plăţile pentru produsele de divertisment (vouchere şi licenţe pentru jocuri de pe diferite platforme) au înregistrat un salt de 142%.

De asemenea, volumul plăţilor pentru comunicaţii (internet, televiziune, telefonie) s-a majorat cu 64%, în luna martie a acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019.

Categoria de plăţi care a crescut cel mai mult în total valoare absolută în această perioadă faţă de luna martie a anului trecut este plata întreţinerii, cu un avans de 114%.

SelfPay deţine cea mai mare reţea de Staţii de Plată de tip self-service din România. În prezent, reţeaua SelfPay numără mai mult de 4.700 de Staţii de Plată, cu peste 140 de servicii disponibile, de la plată de utilităţi, telefonie fixă şi mobilă, internet, televiziune, taxe şi impozite, la bilete de acces la evenimente, bilete de călătorie, monedă electronică, rovinietă şi divertisment.

Staţiile de Plată SelfPay pot fi găsite în marile reţele de retail (Mega Image, Profi, Kaufland, Carrefour), centre comerciale, pieţe, benzinării şi magazine de proximitate şi sunt disponibile în fiecare zi, în intervalul orar în care magazinele sunt deschise. AGERPRES

Citește mai departe

ECONOMIE

Ministrul Muncii: De la debutul stării de urgenţă, au fost suspendate şi încetate peste un milion de contracte de muncă

Publicat

ministrul muncii

Numărul contractelor de muncă suspendate şi încetate înregistrate de la introducerea stării de urgenţă a depăşit 1,064 milioane, în creştere faţă de ziua precedentă când s-au consemnat 1,036 milioane, potrivit cifrelor publicate vineri de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.

Astfel, numărul contractelor individuale de muncă suspendate înregistrate vineri era de 884.349, iar numărul de contracte individuale de muncă încetate se ridica la 180.170. Cumulat, un total de 1.064.519 de contracte de muncă nu mai sunt active de la declararea stării de urgenţă.

Dintre cele 884.349 de contracte suspendate, un număr de 274.870 de contracte erau în industria prelucrătoare, 179.041 în comerţul cu ridicata şi cu amănuntul/repararea autovehiculelor şi motocicletelor, iar 116.584 în hoteluri şi restaurante.

Din cele 180.170 de contracte înregistrate vineri ca fiind încetate, 35.501 erau în comerţul cu ridicata şi amănuntul, 31.185 erau în industria prelucrătoare, iar 22.313 în domeniul construcţiilor. AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate