Connect with us

EDUCATIE

Modificări la Legea Educației, votate în Senat: Număr redus de elevi în clase și gratuități la transportul local, intrarea la muzee și spectacole

Publicat


Senatul a adoptat luni un proiect de modificare a Legii Educației care prevede, printre altele, scăderea numărului de elevi în clase, decontarea navetei școlare și gratuitate pentru elevi la accesul la muzee, concerte, teatru, operă, film.

Pentru a intra în vigoare, legea mai trebuie promulgată de președintele Klaus Iohannis.

Potrivit edupedu.ro, proiectul de lege votat astăzi prevede că, în învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum urmează:

a) educația antepreșcolară [creșele]: grupa cuprinde în medie 6 copii, dar nu mai puțin de 3 și nu mai mult de 8;

Până acum, legea prevedea maximum 9 copii în grupa de creșă

b) învățământul preșcolar [grădinițele]: grupa cuprinde în medie 12 preșcolari, dar nu mai puțin de 6 și nu mai mult de 17;

Până acum, legea prevedea maximum 20 de copii în grupa de grădiniță

c) învățământul primar: clasa cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;

Până acum, legea prevedea maximum 25 de elevi în clasă în învățământul primar

d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde în medie 22 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26;

Până acum, legea prevedea maximum 30 de elevi în clasă în învățământul gimnazial

e) învățământul liceal și profesional: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 26;

Până acum, legea prevedea maximum 30 de elevi în clasă în învățământul liceal și profesional

e1) învățământul dual: clasa cuprinde medie 22 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 26;

“În situații excepționale, formațiunile de preșcolari sau de elevi pot funcționa peste efectivul maxim, cu cel mult 2 preșcolari/elevi, după caz, peste numărul maxim“, mai prevede proiectul de lege votat de Senat.

În prezent, legea modificată le permite școlilor și grădinițelor să încalce limitele, fără a prevedea un prag pentru excepții.

Contactat de Edupedu.ro, deputatul UDMR Szabó Ödön, unul dintre inițiatorii proiectului de lege, a declarat că “nu putem să desființăm toate școlile rurale. Trebuie să avem în vedere că există o regrupare naturală a instituțiilor de învățământ, dar nu poți duce chiar toți copiii în altă localitate. Nu poți duce zilnic sute de copii la 30-40 de km, copii din învățământul primar și gimnazial. Copiii din zona primară trebuie să încerci să-i ții în localitate. Dacă îi obligăm prin lege să meargă la școală, nu avem cum să nu mergem cu ei pe această zonă“.

“Și am readus posibilitatea de a se duce copiii la teatru. Coeziunea socială trebuie să fie susținută și sumele să nu fie un obstacol în a aduce copilul la teatru. Într-un oraș mare, teatrul este la colț, dar pentru o școală comunală dacă vrea un părinte să ducă copilul la teatru atunci deja transportul este un cost pe care orășeanul nu îl simte și trebuie să încerci să închizi anumite dezechilibre în societate. Nu poți să o faci decât susținând accesul copiilor la cultură”, a susținut Odon.

Legea adoptată astăzi prevede și că, “la solicitarea expresă a părinților, pot fi înscriși în învățământul preșcolar copiii cu vârstă de minim 2 ani, asigurându-se finanțarea de bază corespunzătoare, de la bugetul de stat, în baza costului standard per preșcolar stabilit prin hotărâre a Guvernului”.

Noua lege mai prevede că “nivelul antepreșcolar poate fi organizat în creșe pentru vârsta de 0-3 ani sau în grădinițe pentru vârsta 2-3 ani”. În textul adoptat astăzi se arată că grădinițele pot înființa grupe “pentru vârsta 2-3 ani”.

Metodologia pentru organizarea unităților de educație timpurie antepreșcolară se stabilește de către Ministerul Educației, care concepe și curriculumul specific pentru copiii sub 3 ani. Personalul care va lucra la aceste grupe va trece de la primării, în gestionarea Ministerului Educației, similar statutului educatorilor.

Sursa: edupedu.ro

EDUCATIE

Ministerul Educației: Cursuri suspendate în 49 de unități de învățământ din țară, din cauza gripei (LISTA). Peste 2.200 de elevi stau acasă

Publicat

Ministerul Educației a anunțat, luni, situația la nivel național privind unitățile de învățământ închise integral sau parțial din cauza gripei. Potrivit datelor statistice, sunt afectați 2.233 de elevi.

Lista cu unitățile de învățământ închise parțial din cauza gripei

Mureș:

Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Târgu-Mureș,
Liceul Teoretic „Andrei Bârseanu” Târnăveni

Ilfov:

Şcoala gimnazială nr. 1, Pantelimon
Şcoala gimnazială nr. 1, Bragadiru
Şcoala gimnazială nr. 1, 1 Decembrie
Şcoala gimnazială nr. 1, Jilava

Dâmbovița:

Grădinița cu program prelungit Nr. 13 Targoviste

Cluj:

Liceul Teoretic ” Eugen Pora” Cluj-Napoca
Liceul Teoretic Onisifor Ghibu Cluj-Napoca
Liceul de Informatica Tiberiu Popoviciu Cluj-Napoca
Scoala Gimnaziala Octavian Goga Cluj-Napoca

Sibiu:

Școala Gimnazială Nr. 25 Sibiu
Liceul Teoretic “Gustav Gündisch ” Cisnădie
Colegiul Național “Octavian Goga” Sibiu

Olt:

Scoala Gimnaziala “Nicolae Iorga” Slatina

Suceava:

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 6 Albinuta Suceava – structura a GPP Aschiuta Suceava

Brașov:

Colegiul de Științe ‘Grigore Antipa’ Brașov,
Colegiul Național ‘Unirea’ Brașov,
Colegiul Tehnic ‘Mircea Cristea’ Brașov,
Grădinița cu Program Prelungit ‘Boboceii’ Nr. 19 Brașov,
Grădinița cu Program Prelungit ‘Primii Pași’ Nr. 10 Brașov,
Școala Gimnazială Nr. 11 ‘Ștefan Octavian Iosif’ Brașov,
Școala Gimnazială Nr. 2 ‘Diaconu Coresi’ Brașov,
Școala Gimnazială Comăna de Jos,
Școala Gimnazială Hălchiu,
Școala Gimnazială Lunca Câlnicului

București:

Liceul Teoretic Școala Mea (grădinița)
Școala Gimnazială Eugen Barbu
Școala Gimnazială Elena Văcărescu
Școala Gimnazială nr. 28
Școala Gimnazială Petre Ghelmez
Școala Gimnazială Grigorie Ghica Voievod
Grădinița nr. 231
Școala Gimnazială nr. 81
Școala Gimnazială Federico Garcia Lorca
Școala Gimnazială nr. 82
Școala Gimnazială nr. 129
Școala Gimnazială nr. 165
Școala Gimnazială Șerban Vodă
Școala Gimnazială nr. 99
Colegiul Romano-Catolic Sf. Iosif
Școala Gimnazială nr. 174
Școala Gimnazială nr. 169
Școala Gimnazială nr. 172
Școala Gimnazială nr. 311
Grădinița nr. 230

Lista cu unitățile de învățământ închise integral din cauza gripei

Iași:

Grădiniţa cu Program Prelungit “Surorile Providenței”, Iași

Sibiu:

Grădinița cu program prelungit “Elefănțelul Curios” Sibiu

București:

Grădinița KIDS CLUB, Sector 3

Citește mai departe

EDUCATIE

Concurs de robotică şi soluţii inovatoare la Universitatea Politehnica din Bucureşti

Publicat

Sursa foto: Asociatia pentru educatie STEM creativa / Facebook

Cea de-a patra ediţie a Concursului Naţional de Robotică şi Soluţii Inovatoare “First Lego League”, parte dintr-un program educaţional dedicat copiilor între 9 şi 16 ani, îşi va deschide porţile sâmbătă, prin organizarea etapei regionale la Universitatea Politehnica din Bucureşti.

“Denumit generic City Shaper, sezonul de anul acesta al First Lego League este organizat de către Asociaţia pentru educaţie STEM creativă (CRESTEM) în parteneriat cu Facultatea de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti şi le propune tinerilor participanţi o nouă provocare: “Să construim o lume mai bună, împreună!””, se arată într-un comunicat de presă al UPB.

Astfel, în perioada 15-16 februarie 2020, etapa regională a programului educaţional de robotică şi soluţii inovatoare First Lego League Romania va aduna la start 36 echipe din Bucureşti, Constanţa, Craiova, Eforie Sud, Mioveni, Slatina, Slobozia, Târgovişte şi Voluntari. Jumătate dintre echipe vor participa sâmbătă, iar restul echipelor vor concura duminică.

12 dintre echipele participante se vor califica la etapa naţională care va avea loc în Bucureşti pe 15 martie 2020, unde vor concura alături de alte 12 echipe calificate de la regionalele Iaşi, Cluj-Napoca şi Braşov.

City Shaper, al patrulea sezon al First Lego League Romania, reuneşte 78 de echipe (9 – 16 ani, max. 10 membri) din 31 de oraşe. Potrivit organizatorilor, “pe parcursul perioadei de pregătire, peste 650 de elevi au încercat să găsească soluţii pentru modelarea un viitor mai bun pentru fiecare, prin reproiectarea oraşelor.

First Lego League este un program educaţional dedicat copiilor şi tinerilor (9 – 16 ani), ce are ca scop introducerea acestora în lumea ştiinţei şi tehnologiei prin intermediul unei abordări sportive. First Lego League are trei componente principale: valorile fundamentale, proba de robotică şi proiectul de inovare. Echipele participante trebuie să acorde atenţie tuturor celor trei componente pentru a putea fi eligibile pentru premii şi invitaţii la evenimentele internaţionale (SUA, Grecia sau Brazilia).

Echipele trebuie să proiecteze, să construiască şi să programeze un robot autonom folosind LEGO MINDSTORMS pentru a rezolva un set de 14 misiuni în doar 2,30 minute.

Pentru sezonul City Shaper, echipele trebuie să identifice o problemă cu o clădire sau spaţiu public din comunitatea locală şi să propună o soluţie inovatoare. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Aproape 4.000 de elevi de la școli din țară, afectaţi de suspendarea cursurilor din cauza gripei

Publicat

Suspendarea parţială sau integrală a cursurilor în mai multe unităţi de învăţământ din ţară din cauza gripei afectează, în prezent, 3.839 de elevi, a anunţat, joi, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, care a precizat că această cifră nu reprezintă numărul copiilor bolnavi.

Cursurile sunt închise parţial sau integral în Bucureşti şi 17 judeţe.

Astfel, în judeţul Argeş – o unitate de învăţământ este închisă parţial, în judeţul Braşov sunt 15 închise parţial, în Bucureşti – 49 închise parţial, în judeţul Călăraşi – una închisă parţial, în judeţul Cluj – 10 unităţi închise parţial, în judeţul Constanţa – cinci închise parţial, în judeţul Dâmboviţa – două închise parţial, în judeţul Ialomiţa – o unitate închisă parţial, în judeţul Iaşi – una închisă parţial, în judeţul Ilfov – patru închise parţial, în judeţul Maramureş – două închise parţial, în judeţul Mureş – una închisă integral.

În judeţul Olt este o unitate de învăţământ închisă parţial, în judeţul Sălaj – patru închise parţial, în judeţul Sibiu – două închise parţial, în judeţul Suceava – şase închise parţial, în judeţul Teleorman – una închisă parţial, în judeţul Timiş una închisă parţial. AGERPRES

Citește mai departe

EDUCATIE

Eroare în publicarea Ordonanţei de Urgenţă privind transportul elevilor. Ministerul Educației va face o rectificare

Publicat

ministerul educatiei

Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC) a precizat marţi că Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului cu privire la transportul elevilor a apărut în Monitorul Oficial “într-o altă formă” şi urmează să fie publicată miercuri “o rectificare”.

“Ca urmare a publicării în Monitorul Oficial a Ordonanţei de Urgenţă cu privire la transportul elevilor, Ministerul Educaţiei şi Cercetării face următoarele precizări: dintr-o eroare materială în Monitorul Oficial a fost publicată Ordonanţa de Urgenţă într-o altă formă. În cursul zilei de mâine, 12 februarie 2020, va fi publicată în Monitorul Oficial o rectificare, în acord cu forma adoptată în şedinţa Guvernului din 4 februarie 2020, pentru corectarea erorii materiale apărută în circuitul adoptării actului normativ. Facem precizarea că Ministerul Educaţiei Şi Cercetării a eliminat din textul iniţial sintagma ‘transport rutier’, păstrând termenul ‘transport'”, se arată într-un comunicat de presă al MEC.

Decontarea pe baza documentelor justificative emise de operatorii de transport rutier pentru elevii navetişti, conform Ordonanţei de urgenţă prin care este reglementată decontarea navetei pentru elevi publicată în Monitorul Oficial al României, este discriminatorie pentru un procent considerabil de elevi care merg folosind mijloacele de transport feroviar, se arată într-un comunicat al Consiliului Naţional al Elevilor (CNE) transmis marţi AGERPRES.

Potrivit sursei citate, CNE a solicitat ca în textul ordonanţei sintagma “elevilor care nu pot fi şcolarizaţi” să fie transformată în “elevilor care nu sunt şcolarizaţi”, din motive evidente, ce ţin de şcolarizarea elevilor din învăţământul liceal, de exemplu, care pot opta, în baza procesului de admitere, pentru a învăţa într-o unitate de învăţământ cu profil diferit faţă de liceele din localitatea de domiciliu, iar Guvernul a decis să aprobe ordonanţa “într-o formă chiar şi mai discriminatorie decât înainte”.

“În calitate de reprezentanţi ai elevilor din România, condamnăm cu fermitate modul în care Guvernul României a ales să discrimineze, prin prezenta ordonanţă de urgenţă, elevii care fac naveta cu trenul. Este inacceptabil să tolerăm un astfel de comportament din partea guvernanţilor, din cauza unei exprimări dezastruoase mii de elevi din România vor suferi, iar gradul de excluziune socială va creşte şi mai mult. Guvernul Orban a uitat de acei elevi care călătoresc cu trenul şi a ales să îi sară din ecuaţia parlamentară!”, a susţinut preşedinta CNE, Antonia-Laura Pup, citată în comunicat.

Guvernul a adoptat în şedinţa din 4 februarie Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea art. 84, alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, prin care este reglementată şi în acelaşi timp deblocată decontarea navetei pentru elevi, se arată într-un comunicat de presă al MEC. AGERPRES

Citește mai departe