Connect with us

AUTO

Noi reguli RCA: constatarea amiabilă se va face electronic, reguli simple pentru mașina la schimb

Publicat

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a aprobat un proiect de normă care aduce modificări substanțiale Normei 20/2017 privind asigurările auto în România. Actul normativ a fost trimis către Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare după 90 de zile de la publicare.

Una dintre reglementările introduse în premieră vine direct în sprijinul păgubiților, dar și al vinovaților din accidente rutiere, în număr de sute de mii anual. Formularul de constatare amiabilă va putea fi completat și electronic. Conform noilor reglementări, “în cazul completării formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule, implicate în accident, sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul.”

Vezi și Noi reguli RCA: formularul de constatare amiabilă în caz de accident, completat și electronic. Alte modificări de procedură

Baza tehnică va fi dezvoltată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), împreună cu firmele de asigurare care emit RCA pe teritoriul României.

Noi reguli RCA: constatarea amiabilă se va face electronic, reguli simple pentru mașina la schimb: procedura avizării daunei prin intermediul formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic,

„Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către A.S.F.”, prevede actul normativ.

Reamintim că, tot la inițiativa A.S.F., în 2021 a fost eliminată obligativitatea de a deține polița RCA în format fizic, fiind suficientă prezentarea acesteia în format electronic, în eventualitatea unui control.

Principalul scop al noilor reglementări a fost, însă, abrogarea sau modificarea prevederilor din norma 20/2017 care nu sunt conforme cu prevederile legislației europene și fac obiectul discuțiilor purtate cu serviciile Comisiei Europene (COM) în cauza de infringement 2018/4075 – acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor de stat membru UE privind incompatibilitatea cu Directiva Solvabilitate II și Directiva MTPL a unor dispoziții ale legislației românești referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto adoptate în 2017.

Noi reguli RCA: constatarea amiabilă se va face electronic, reguli simple pentru mașina la schimb: Ce au fost eliminate

Concret, au fost eliminate obligațiile de notificare a modificărilor de tarife sau de raportare a fundamentării acestora către A.S.F., în conformitate cu măsurile impuse de Comisia Europeană.

Nu în ultimul rând, actul normativ vine cu modificarea modului de acordare a despăgubirilor aferente consecinței lipsei de folosință a vehiculelor, inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestora.

Noua procedură este mai simplă și mai clară și vine în sprijinul tuturor părților implicate în procesul de despăgubire și de reparație și, în principal, al păgubitului.

(sursa: Mediafax)

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


AUTO

Consiliul UE confirmă decizia privind autovehiculele fără emisii poluante din 2035

Publicat

coloana masini coada masini trafic aglomeratie 590x354

Consiliul Uniunii Europene a aprobat definitiv, marţi, proiectul privind interzicerea motoarelor pe benzină, motorină şi hibride începând din 2035, dar vor putea fi utilizaţi combustibili sintetici, Polonia votând împotriva măsurii, în timp ce România, Italia şi Bulgaria s-au abţinut de la vot.

Practic, începând din anul 2035, în Uniunea Europeană vor putea fi fabricate doar autoturisme şi autoutilitare care să nu mai emită particule poluante. Vor putea fi fabricate motoare electrice, inclusiv prin tehnologii cu hidrogen, dar şi motoare cu ardere internă, utilizând doar combustibili sintetici ecologici.

Conform noilor norme, dacă nu vor fi modificate în urma evaluărilor ulterioare, motoarele pe benzină, motorină sau de tip hibrid nu vor mai putea fi fabricate începând din anul 2035.

Polonia a fost singura ţară care a votat împotriva măsurii la reuniunea Consiliului UE privind Energia. Italia, România şi Bulgaria s-au abţinut de la vot, potrivit cotidianului Le Figaro. În şedinţa de luni, Italia exprimase obiecţii, care însă nu s-au concretizat marţi.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

AUTO

Uniunea Europeană a ajuns la un acord pentru introducerea de puncte de încărcare electrică şi pe bază de hidrogen

Publicat

fotografie cu caracter ilustrativ

Autorităţile Uniunii Europene au ajuns la un acord pentru a instala uncte de încărcare electrică şi pe bază de hidrogen în întreaga regiune în următorii câţiva ani, în încercarea de a stimula tranziţia către energia verde, scrie Bloomberg, citat de Ziarul Financiar.

Parlamentul European şi statele membre au ajuns la un acord privind instalarea de staţii de încărcare electrică pentru autoturisme cel puţin la fiecare 60 de kilometri pe drumurile cheie până în 2026, iar pentru camioane la intervale de 120 km – jumătate dintre acestea ar trebui să fie instalate până în 2028. Până în 2031, staţiile de realimentare cu hidrogen ar trebui să fie implementate cel puţin la fiecare 200 km.

În aceeaşi săptămână, autorităţile europene au ajuns la un acord istoric pentru a se asigura că toate maşinile noi vândute în UE vor fi lipsite de emisii până în 2035.

Lipsa infrastructurii de încărcare este considerată unul dintre principalii factori care împiedică această tranziţie, şoferii invocând lipsa de autonomie.

Noile norme „vor garanta că şofatul şi încărcarea unei maşini de nouă generaţie sunt la fel de simple şi convenabile ca şi în cazul unei maşini pe benzină”, a declarat Ismail Ertug, deputatul responsabil cu negocierile.

„Trebuie să decarbonizăm sectorul transporturilor, care este încă principala cauză a cantităţilor mari de emisii de carbon”.

De asemenea, UE vrea să se asigure că 90% dintre vehiculele grele au emisii zero până în 2040.

Sursa: MediaFax

Citește mai departe

AUTO

Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere proiectul de plafonare a polițelor RCA

Publicat

coloana masini coada masini trafic aglomeratie 590x354

Ministerul Finanțelor a publicat luni pe site-ul instituției proiectul de privind stabilirea tarifelor de primă maxime și a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatoriede răspundere civilă auto.

„Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023 și sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se arată în proiect.

Comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, mai prevede proiectul.

Conform acestuia, depășirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite conform acestei hotărâri și practicarea comisioanelor de distribuție la un nivel mai mare decât cel prevăzut de către asigurătorii RCA constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.

Potrivit notei de fundamentare, în ultima perioadă a fost înregistrată o evoluție ascendentă a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA.

Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere proiectul de plafonare a polițelor RCA. Care ar fi o soluție temporară

„Majorarea acestora și practicarea unor tarife comparabile atât la încheierea contractelor RCA anuale, cât și a celor subanuale, precum și suprapunerea acestor practici cu politica majorității asigurătorilor de a nu oferi plata în rate la comercializarea contractelor RCA au apărut în contextul unei creșteri ample a prețurilor la energie și materii prime înregistrate la nivelul economiei naționale, ce se reflectă în costurile bunurilor de larg consum și a serviciilor care generează în final dificultăți financiare atât populației, cât și operatorilor economici care au obligația de a încheia asigurarea RCA pentru vehiculele aflate în proprietate”, se arată în document.

Potrivit acestuia, o soluție temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui înghețarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare a prezentului act normativ la nivelul tarifelor de primă proprii calculate și practicate de către aceștia la data de 28 februarie 2023, tarife care au fost practicate anterior publicării tarifelor de referință de către ASF în luna martie 2023, astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieței de asigurări.

„Prin aplicarea acestei măsuri se elimină potențialul impact negativ al creșterii prețurilor inclusiv ca urmare a inflației și a luării în calcul a ultimului tarif de referință publicat de către A.S.F. în luna martie 2023”, se mai precizează în proiect.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

AUTO

ASF a RETRAS proiectul privind plafonarea preţurilor la polițele RCA

Publicat

coloana masini coada masini trafic aglomeratie 590x354
Arhivă foto

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a retras proiectul privind preţurile poliţelor RCA pentru a realiza o analiză a observaţiilor apărute, a precizat, vineri, purtătorul de cuvânt al ASF, Daniel Apostol.

„Ca urmare a observaţiilor pronunţate pe proiectul iniţial pus în dezbatere publică, proiectul a fost retras tocmai pentru a se realiza o analiză a acestor observaţii”, a declarat Daniel Apostol.

Brokerii de asigurări au vineri anunţat că se opun proiectului de HG privind stabilirea tarifelor de primă maxime pentru poliţele RCA, principalul motiv fiind impactul negativ major pe care viitorul act normativ îl va avea asupra distribuţiei de asigurări, a consumatorilor şi, totodată, asupra tuturor participanţilor la traficul rutier.

„Varianta actuală a proiectului de act normativ riscă să determine un blocaj cvasi-total în piaţa de asigurări RCA, fie prin limitarea vânzării de poliţe RCA de către societăţile de asigurare, fie prin retragerea unor jucători de pe piaţa RCA (aşa cum s-a întâmplat cu Uniqa Asigurări după falimentul City Insurance), fie printr-o combinaţie a celor două ipoteze”, se menţionează într-un comunicat comun, semnat de Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări (UNSICAR) şi Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare – Reasigurare (PRBAR).

Astfel, UNSICAR şi PRBAR solicită retragerea acestui proiect şi iniţierea unui dialog cu toţi actorii pieţei (consumatori, asigurători, distribuitori de asigurări, prestatori de servicii) în cadrul căruia să fie expuse punctele de vedere de către toate părţile implicate şi, împreună, să fie identificate soluţii constructive, în beneficiul şi pe termen mediu şi lung al consumatorilor de asigurări şi al păgubiţilor, precum şi al tuturor participanţilor la această piaţă.

Şi asociaţiile asigurătorilor au anunţat că nu sunt de acord cu proiectul de Hotărâre de Guvern privind îngheţarea preţurilor RCA, pe motiv că încalcă legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic, ambiguu şi poate destabiliza şi mai mult piaţa.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a retras proiectul privind preţurile poliţelor RCA pentru a realiza o analiză a observaţiilor. Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare susține principiul limitării preţului contractelor RCA

„UNSAR (Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România – n. r.), BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România), PIAR (Patronatul Industriei Asigurătorilor din România) au luat notă de proiectul de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, făcând următoarele precizări: industria nu poate fi de acord cu proiectul de HG, care încalcă în mod evident legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA.

Legislaţia trebuie modificată, dar necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părţile direct implicate”, susţin asigurătorii, într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES.

La rândul său, Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) a arătat că susţine principiul limitării preţului contractelor RCA, dar consideră că mecanismul din proiectul de Hotărâre de Guvern nu reprezintă o rezolvare optimă a problemei şi propune ca limitarea să nu poată depăşi tarifele de referinţă.

„În contextul situaţiei intervenite prin retragerea autorizaţiei de funcţionare a Euroins, liderul de piaţă din zona asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) susţine principiul limitării preţului contractelor RCA, pentru a preîntâmpina explozia acestora până la niveluri care să le facă inaccesibile consumatorilor.

Falimentul anterior de pe această piaţă, cel al societăţii City Insurance, liderul de piaţă de la acea vreme, a generat o creştere masivă de preţuri ale contractelor RCA, iar consumatorii nu mai pot digera o nouă evoluţie similară şi de această dată.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a retras proiectul privind preţurile poliţelor RCA pentru a realiza o analiză a observaţiilor. Proiectul de plafonare a preţului poliţelor RCA nu figurează pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern de vineri

Deşi susţinem principiul limitării preţului contractelor RCA, credem că mecanismul propus prin HG pus în dezbatere publică de către Ministerul Finanţelor nu reprezintă o rezolvare optimă a problemei, pentru că tarifele de prima practicate de asigurători la 1 martie 2022 nu sunt transparente şi nu pot fi verificate de consumatori, pentru a putea fi siguri că limitarea este respectată în mod efectiv”, susţin reprezentanţii AURSF, conform unui comunicat remis, joi, AGERPRES.

Purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru, a anunţat că proiectul de plafonare a preţului poliţelor RCA nu figurează pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern de vineri, deoarece a fost retras de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Proiectul a fost publicat miercuri în dezbatere publică de către Ministerul Finanţelor.

Documentul prevede îngheţarea temporară, pe o perioadă de şase luni, a tarifelor pentru RCA la nivelul din 1 martie 2022.

Potrivit proiectului, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima brută încasată pentru o perioadă de 6 luni. Agerpres

Citește mai departe