Connect with us

AUTO

Norvegia: Maşinile electrice au ajuns la aproape 80% din totalul vânzărilor de vehicule private în 2022

Publicat

Maşinile electrice au reprezentat aproape 80% – un nou record mondial – din noile înmatriculări de autoturisme noi de pasageri în Norvegia în 2022, informează luni AFP.

Anul trecut s-au vândut 138.265 de maşini electrice noi, adică 79,3% din totalul vânzărilor de vehicule private, potrivit unui comunicat al Consiliului de informare privind traficul rutier. În fruntea clasamentului se află Tesla, cu 12,2% cotă de piaţă.

Astfel, Norvegia, care este atât un mare producător de hidrocarburi, cât şi un campion al maşinilor cu zero emisii, şi-a doborât propriul record stabilit în 2021 (64,5%).

Prin comparaţie, maşinile electrice au reprezentat 8,6% din noile înmatriculări în primele nouă luni ale anului 2022 în Uniunea Europeană.

Până în 2025, este posibil ca în Norvegia tote mașinile să aibă emisii zero

Numai în luna decembrie, în Norvegia maşinile electrice au reprezentat 82,8% din vânzări, mulţi norvegieni grăbindu-se să cumpere înaintea unei schimbări fiscale care va face aceste achiziţii mai scumpe.

Modelul Y de la Tesla a reprezentat 11,5% din vânzări, grupul deţinut de Elon Musk lăudându-se că a doborât recordul de vânzări atins în 1969 de legendarul Volkswagen Beetle.

Norvegia îşi propune ca toate maşinile sale noi să aibă emisii zero – electrice sau cu hidrogen – începând cu 2025, datorită în special unei impozitări favorabile.

Însă, odată cu maturizarea acestui segment de piaţă, autorităţile au început să reducă unele din beneficiile care au afectat serios finanţele publice.

Începând cu 1 ianuarie 2023, scutirea de TVA (25%) la achiziţionarea unui vehicul electric nou este valabilă doar în limita unui preţ de achiziţie de 500.000 de coroane (aproximativ 47.500 euro), sumele care depăşesc acest plafon fiind supuse impozitării.

Astăzi, una din cinci maşini care rulează pe drumurile norvegiene este complet electrică, un alt record mondial. 

Agerpres

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


AUTO

ASF a RETRAS proiectul privind plafonarea preţurilor la polițele RCA

Publicat

coloana masini coada masini trafic aglomeratie 590x354
Arhivă foto

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a retras proiectul privind preţurile poliţelor RCA pentru a realiza o analiză a observaţiilor apărute, a precizat, vineri, purtătorul de cuvânt al ASF, Daniel Apostol.

„Ca urmare a observaţiilor pronunţate pe proiectul iniţial pus în dezbatere publică, proiectul a fost retras tocmai pentru a se realiza o analiză a acestor observaţii”, a declarat Daniel Apostol.

Brokerii de asigurări au vineri anunţat că se opun proiectului de HG privind stabilirea tarifelor de primă maxime pentru poliţele RCA, principalul motiv fiind impactul negativ major pe care viitorul act normativ îl va avea asupra distribuţiei de asigurări, a consumatorilor şi, totodată, asupra tuturor participanţilor la traficul rutier.

„Varianta actuală a proiectului de act normativ riscă să determine un blocaj cvasi-total în piaţa de asigurări RCA, fie prin limitarea vânzării de poliţe RCA de către societăţile de asigurare, fie prin retragerea unor jucători de pe piaţa RCA (aşa cum s-a întâmplat cu Uniqa Asigurări după falimentul City Insurance), fie printr-o combinaţie a celor două ipoteze”, se menţionează într-un comunicat comun, semnat de Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări (UNSICAR) şi Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare – Reasigurare (PRBAR).

Astfel, UNSICAR şi PRBAR solicită retragerea acestui proiect şi iniţierea unui dialog cu toţi actorii pieţei (consumatori, asigurători, distribuitori de asigurări, prestatori de servicii) în cadrul căruia să fie expuse punctele de vedere de către toate părţile implicate şi, împreună, să fie identificate soluţii constructive, în beneficiul şi pe termen mediu şi lung al consumatorilor de asigurări şi al păgubiţilor, precum şi al tuturor participanţilor la această piaţă.

Şi asociaţiile asigurătorilor au anunţat că nu sunt de acord cu proiectul de Hotărâre de Guvern privind îngheţarea preţurilor RCA, pe motiv că încalcă legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic, ambiguu şi poate destabiliza şi mai mult piaţa.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a retras proiectul privind preţurile poliţelor RCA pentru a realiza o analiză a observaţiilor. Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare susține principiul limitării preţului contractelor RCA

„UNSAR (Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România – n. r.), BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România), PIAR (Patronatul Industriei Asigurătorilor din România) au luat notă de proiectul de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, făcând următoarele precizări: industria nu poate fi de acord cu proiectul de HG, care încalcă în mod evident legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA.

Legislaţia trebuie modificată, dar necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părţile direct implicate”, susţin asigurătorii, într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES.

La rândul său, Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) a arătat că susţine principiul limitării preţului contractelor RCA, dar consideră că mecanismul din proiectul de Hotărâre de Guvern nu reprezintă o rezolvare optimă a problemei şi propune ca limitarea să nu poată depăşi tarifele de referinţă.

„În contextul situaţiei intervenite prin retragerea autorizaţiei de funcţionare a Euroins, liderul de piaţă din zona asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) susţine principiul limitării preţului contractelor RCA, pentru a preîntâmpina explozia acestora până la niveluri care să le facă inaccesibile consumatorilor.

Falimentul anterior de pe această piaţă, cel al societăţii City Insurance, liderul de piaţă de la acea vreme, a generat o creştere masivă de preţuri ale contractelor RCA, iar consumatorii nu mai pot digera o nouă evoluţie similară şi de această dată.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a retras proiectul privind preţurile poliţelor RCA pentru a realiza o analiză a observaţiilor. Proiectul de plafonare a preţului poliţelor RCA nu figurează pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern de vineri

Deşi susţinem principiul limitării preţului contractelor RCA, credem că mecanismul propus prin HG pus în dezbatere publică de către Ministerul Finanţelor nu reprezintă o rezolvare optimă a problemei, pentru că tarifele de prima practicate de asigurători la 1 martie 2022 nu sunt transparente şi nu pot fi verificate de consumatori, pentru a putea fi siguri că limitarea este respectată în mod efectiv”, susţin reprezentanţii AURSF, conform unui comunicat remis, joi, AGERPRES.

Purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru, a anunţat că proiectul de plafonare a preţului poliţelor RCA nu figurează pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern de vineri, deoarece a fost retras de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Proiectul a fost publicat miercuri în dezbatere publică de către Ministerul Finanţelor.

Documentul prevede îngheţarea temporară, pe o perioadă de şase luni, a tarifelor pentru RCA la nivelul din 1 martie 2022.

Potrivit proiectului, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima brută încasată pentru o perioadă de 6 luni. Agerpres

Citește mai departe

AUTO

A fost publicat proiectul privind îngheţarea temporară a tarifelor pentru RCA la nivelul din 1 martie 2022

Publicat

coloana masini coada masini trafic aglomeratie 590x354

Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, 22 martie 2023, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.

„Prezenta hotărâre stabileşte tarifele de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA, denumite în continuare asigurători RCA (…).

Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 şi sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se menţionează în proiect.

Documentul prevede că, în situaţia în care tarifele de primă practicate de către asigurătorii RCA la data de 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA aplică cel mai mic tarif de primă dintre cele două.

Tarifele de primă maxime se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a HG.

Conform Notei de fundamentare, în anul 2022, prima medie anualizată RCA practicată de societăţile autorizate şi supravegheate de ASF a înregistrat o creştere de aproximativ 34% pentru asiguraţi persoane fizice, respectiv de 45% pentru asiguraţi persoane juridice, comparativ cu prima medie înregistrată în anul 2021.

Pe categorii de vehicule, prima medie RCA a înregistrat în anul 2022 comparativ cu anul 2021 o creştere de 33,4% pentru autoturisme persoane fizice, 55,6% pentru autovehicule transport marfă persoane fizice, 30,2% pentru autoturisme persoane juridice şi 68,5% pentru autovehicule transport marfă persoane juridice.

Comparativ cu semestrul I al anului 2021 (perioada anterioară retragerii autorizaţiei de funcţionare a Societăţii de Asigurare-Reasigurare City Insurance S. A.), prima medie anualizată RCA în clasele de bonus-malus în care au fost emise poliţele a înregistrat în luna februarie 2023 o creştere de 98% pentru asiguraţi persoane fizice, respectiv de 104% pentru asiguraţi persoane juridice, dintre care: + 92% pentru autoturisme PF, + 126% pentru autovehicule transport marfă PF, + 58% pentru autoturisme PJ, + 146% pentru autovehicule transport marfă PJ.

„Având în vedere cele prezentate, o soluţie temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui îngheţarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare la nivelul tarifelor de primă proprii calculate şi practicate de către aceştia la data de 1 martie 2022″, se menţionează în nota de fundamentare.

Aceasta subliniază că, prin aplicarea acestei măsuri se elimină potenţialul impact al creşterii preţurilor, inclusiv ca urmare a inflaţiei şi a luării în calcul a ultimului tarif de referinţă publicat de către ASF în luna martie 2023.

” Situaţia actuală poate fi încadrată ca şi situaţie de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei (…). Mai mult decât atât, pentru a veni în sprijinul consumatorilor, astfel încât preţul final pe care aceştia urmează să îl plătească pentru achiziţionarea de asigurări RCA, comisionul de distribuţie se va limita la maximum 8% din prima brută încasată”, se mai precizează în NF.

Proiectul de HG prevede că tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.

În perioada aplicării prevederilor hotărârii, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.

Despăgubirile se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către poliţie sau a documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA, după caz.

Prin excepţie, perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.

În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de daună totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire. În acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.

Depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite şi practicarea de către asigurătorii RCA a comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.

Pe lângă sancţiunea contravenţională principală, în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară poate aplica şi sancţiuni contravenţionale complementare.Agerpres

Citește mai departe

AUTO

Important pentru clienții Euroins: Poliţele rămân VALABILE, însă pot fi denunţate în orice moment. Ce se întâmplă în cazul unui accident

Publicat

se plafonează prețurile la rca în românia? „emoția din piață

Poliţele de asigurare emise de Euroins România rămân valabile, dar pot fi denunţate în orice moment, potrivit Ghidului informativ UNSAR – BAAR. În cazul în care deţineţi o poliţă de asigurare emisă de Euroins România poliţa dumneavoastră de asigurare rămâne în continuare valabilă, producându-şi efectele.

”Puteţi însă denunţa în orice moment poliţa şi să încheiaţi una nouă la un alt asigurator autorizat. Dacă denunţaţi poliţa şi nu aţi avut daune în perioada de valabilitate de până la denunţare, pentru perioada rămasă aveţi dreptul să vă recuperaţi diferenţa de primă de la FGA – Fondul de Garantare a Asiguraţilor”, se spune în Ghidul informativ UNSAR – BAAR.

Cât timp rămân valabile polițele

Conform sursei citate, dacă asiguratul nu îşi exercită dreptul de denunţare a poliţei, aceasta rămâne valabilă, conform prevederilor legale:

– până la data la care lichidatorul judiciar numit de instanţă o dată cu deschiderea procedurii falimentului denunţa poliţele de asigurare, cu informarea prealabilă a asiguratului;

– până la data de valabilitate a asigurării prevăzută în poliţă, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment de către Tribunalul Bucureşti, cu excepţia asigurărilor de garanţii, pentru care termenul este de 150 de zile. Aceasta înseamnă că, în cazul în care valabilitatea poliţei înscrisă în documentul de asigurare depăşeşte unul sau celălalt dintre termenele menţionate anterior, după caz, nu va mai fi asigurat.

Precizările sunt valabile şi pentru situaţia în care este deţinută o poliţa de asigurare RCA emisa de Euroins România. Prin urmare, deţinătorul poate circula pe drumurile publice, iar în cazul unor controale în trafic din partea organelor abilitate, nu va fi sancţionat – poliţa RCA fiind valabilă.

Pe scurt, deţinătorul este în continuare asigurat, desigur cu luarea în considerare a atenţionării de mai sus.

De asemenea, în cazul în care asiguratul este vinovat de producerea unui accident rutier soldat cu pagube materiale şi/sau vătămări corporale, terţul păgubit va fi despăgubit în baza acestei poliţe în limitele stabilite de Legea 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv 500.000 lei şi prin înscriere la masa credală în cadrul procedurii de faliment care se va soluţiona în primă instanţă de Tribunalul Bucureşti, iar în faza apelului de Curtea de Apel Bucureşti.

Ce se întâmplă în cazul în cazul unui accident produs de un conducător auto cu polița RCA emisă de Euroins

În Ghid este prezentată şi situaţia în care o persoană este victima unui accident rutier produs de un conducător auto prin intermediul unui autovehicul asigurat printr-o poliţă RCA emisa de Euroins România.

„Dacă nu aţi avizat încă dauna la Euroins România, aveţi dreptul să o faceţi adresându-vă Fondului de Garantare a Asiguraţilor între data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiara (ASF) de retragere a autorizaţiei de funcţionare şi constatare a existenţei indiciilor stării de insolvenţă a Euroins România şi data încetării contractelor de asigurare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.

De asemenea, în cazul în care aţi avizat dauna la Euroins România, dar această societate nu a procedat la deschiderea dosarului de daună, puteţi să vă adresaţi cu o solicitare scrisa în acest sens FGA la sediul acestuia, prin poştă, poşta electronică sau prin alte mijloace de comunicare la distanţă care asigura transmiterea textului solicitării”, se arată în Ghid.

Pentru încasarea diferenţelor de primă / indemnizaţiilor /despăgubirilor persoana în cauză va putea depune la FGA cereri de plată motivate însoţite de documente justificative, începând cu data publicării deciziei ASF de retragere a autorizaţiei pentru Euroins România în Monitorul Oficial şi până la maximum 90 de zile de la rămânerea definitiva a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment sau de la data naşterii dreptului de creanţă, atunci când acesta s-a născut ulterior.

FGA are dreptul de a începe plata sumelor cuvenite creditorilor de asigurări (asiguraţi, beneficiari, terţe persoane păgubite) după 60 de zile de la data deciziei ASF de retragere a autorizaţiei de funcţionare a Euroins România după parcurgerea de către creditorii de asigurări a procedurii administrative de plată prevăzute de lege.

Pentru mai multe detalii referitoare la procedura care trebuie parcursă şi formularele pe care persoana le poate utiliza în relaţia cu FGA, acesta poate consulta www.fgaromania.ro.

„Indiferent dacă v-aţi adresat sau nu FGA în vederea încasării despăgubirii, aveţi dreptul să formulaţi şi o cerere de admitere a creanţei (despăgubirii pretinse) în cadrul procedurii de faliment în termenele şi urmând instrucţiunile lichidatorului judiciar care va fi desemnat de Tribunalul Bucureşti. Trebuie să ştiţi că, în măsura în care aţi încasat sume de la FGA, acestea vor fi deduse în cadrul procedurii de faliment din sumele pe care aţi mai fi eventual îndreptăţit să le primiţi”, se spune în Ghid.

În document se menţionează că România este una dintre ţările din Uniunea Europeană care beneficiază de un mecanism de siguranţă pentru asiguraţi în cazul falimentului unei companii de asigurări: FGA – Fondul de Garantare a Asiguraţilor.

Fondul, ca o schemă de garantare în domeniul asigurărilor, are ca scop protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei unui asigurator intrat în procedura de faliment. Destinaţia principală a sumelor aflate la dispoziţia FGA este plata către creditorii de asigurări a indemnizaţiilor/despăgubirilor rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate în condiţiile legii şi a primelor datorate de asigurator pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de acesta, ca urmare a încetării contractelor de asigurare, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut de lege.

Formulare online

FGA recomandă transmiterea documentelor Online, pe portalurile dedicate:

Deschidere dosare daună: Formular Daune

Cereri de plată privind acordarea despăgubirilor (Anexa 10): Cerere de plată privind acordarea despăgubirilor/ indemnizațiilor

Cereri de plată privind restituirea restituirii de primă: Cerere de plată privind acordarea restituirii de primă

Petiții/Sesizări

Agerpres

Citește mai departe

AUTO

CNAIR anunță posibile întreruperi la emiterea rovinietei şi peajului

Publicat

control rovinieta
fotografie cu caracter ilustrativ

Emiterea rovinietelor şi peajelor prin SIEGMCR poate fi îngreunată/întreruptă joi, în intervalul orar 00:05 – 01:00, pentru perioade scurte de timp, ca urmare a unor lucrări de upgrade ale sistemului de comunicaţii central, informează Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Totodată, conform unui comunicat al CNAIR, traficul vehiculelor prin punctele de trecere a frontierei poate fi îngreunat.

Agerpres

Citește mai departe