Connect with us

EDUCATIE

O elevă din Alba Iulia, eliminată de la bacalaureat pentru că i-a sunat telefonul, a câștigat în instanță dreptul de examen

Publicat

examen eliminata bac

O elevă de la un liceu din Alba Iulia, care a fost eliminată de la examenul de Bacaluareat pentru că i-a sunat telefonul mobil în timpul unei probei orale, a câștigat în instanță suspendarea executării procesului verbal de sancţionare.

Prin suspendarea procesului verbal, tânăra a avut posibilitatea să se înscrie la examenul de Bacalaureat sesiunea august – septembrie, chiar dacă procesul de anulare a actului administrativ se află pe rolul Tribunalului Alba și va avea un prim termen la sfârșitul lunii septembrie. 

Eleva a fost eliminată din sală în data de 13 iunie, de la proba orală la limba engleză, din cadrul examenului de Bacalaureat 2019.

CITEȘTE ȘI: O elevă din Alba Iulia contestă în instanță eliminarea de la o probă de BAC. I-a sunat telefonul în timpul examenului în ziarul Alba24.ro

Atunci, tinerei, i-a sunat telefonul în timpul verificării competențelor la limba engleză. În acel moment, comisia de examinare a procedat conform metodologiei și a eliminat-o pentru tentativă de fraudă.

Fata a deschis o acțiune în contencios adimistrativ împotriva Inspectoratului Județean Școlar Alba, acțiune înregistrată pe rolul Tribunlalului Alba.

În timpul procesului, tânăra a precizat că  ”datorită organizării defectuoase și a neprezentării altor candidați, nu a fost respectată repartizarea pe ore, așa cum a fost aceasta prestabilită, reclamanta primind un mesaj de la colegi să se prezinte mai repede să susțină proba de engleză, întrucât nu sunt candidați și „comisia stă degeaba și profesorii sunt nervoși”.

Desigur, în aceste condiții, reclamanta s-a precipitat, s-a grăbit să plece de acasă și să ajungă cât mai repede, deși nu era încă ora la care a fost programată. (…)

În graba mare reclamanta și-a lăsat lucrurile (geanta) într-o altă sală unde erau depozitate și alte obiecte personale ale altor candidați, uitând cu desăvârșire că telefonul mobil i-a rămas în buzunar.

Reclamanta a recunoscut acest fapt și în continuare, respectiv faptul că telefonul mobil a fost asupra sa la intrarea în sala de examen, însă a susținut că acest fapt s-a datorat defectuoasei organizări a examenului de bacalaureat, a faptului că nu s-au respectat întocmai dispozițiile cuprinse în Metodologia organizării examenului național -(…), și mai ales, din cauza grabei și a emoțiilor, fără să existe nici un moment intenția de frauda, având în vedere că se prezenta la un examen oral”, se arată în motivarea magistraților.

Poziția Inspectoratului Școlar Județean Alba, în timpul procesului

Reprezentanții ISJ au motivat în timpul procesului că susținerile fetei sunt nefondate și că aceasta nu a fost obligată să vină la altă oră diferită, decât cea la care a fost programată.

”Nu a sunat-o nici unul din membrii comisiei de examen cu privire la decalarea orelor de examinare. Așa cum rezultă din înscrisurile depuse în probațiune, a fost chemată de colegele sale, care au apreciat că proba se derulează repede, spunându-i ”dacă vii termini mai repede”.

Din dialogul purtat între colegi nu rezultă nici presiune, nici faptul că aceasta a fost inițiativa comisiei de examinare. Aceste susțineri sunt nefondate. Comisia nu a forțat nici un candidat(…)

Candidații sunt majori și hotărăsc singuri cum și când se prezintă în examen. De altfel, din dialogul lor rezultă că nu sunt dispuși vreunui compromis în fața comisiei: ”că nu pot să zbor de acasă așa cum vor ei”.

Susținerile reclamantei cu privire la nervozitatea membrilor comisiei sunt nefondate. În primul rând, din comisie fac parte cadre didactice cu experiență în multe examene de bacalaureat, cunosc emoțiile inerente ale unui astfel de examen și sunt pregătiți și responsabili cu misiunea pe care o au în aceste comisii.

Dincolo de aceste susțineri, înregistrările video ale examenului dovedesc că membrii comisiei nu sunt nervoși, ci dimpotrivă, reclamanta este puțin agitată, cum de altfel susțin și colegele în declarațiile olografe date în fața membrilor comisiei de bacalaureat.

Prin urmare, susținerea privind justificarea emoțiilor prin decalarea orei de examinare este nedovedită și nefondată”, se arată în motivarea instanței.

Decizia magistraților

În privința unei posibile tentative de fraudă, ”din înregistrarea pusă la dispoziția instanței de către pârât, rezultă că reclamanta avea telefonul mobil în buzunarul din spate al pantalonilor, fiind practic perfect vizibil pentru oricine, iar mai mult de atât telefonul a și sunat în timpul examenului deci nu a fost comutat pe modul silențios, astfel că există dubii serioase cu privire la faptul că s-a urmărit fraudarea examenului.”

Mai mult, judecătorii de la Tribunalul Alba, au studiat actele depuse la dosar, procesele verbale, declarațiile reclamantei și pârâtei și ajuns la concluzia că  ”există o îndoială serioasă în privința legalității actului administrativ în discuție, fiind așadar îndeplinită cerința cazului bine justificat”, prin care tânăra a cerut anularea.

De asemenea, judecătorii au luat în calcul și perioada de timp în care tânăra are interdicție de a participa la examenul de Bacalaureat, interdicție care i-ar afecta viața și cariera.

Din aceste motive, instanța a ”dispus suspendarea executării procesului verbal de sancţionare a candidatului nr.1660/13.06.2019, a anexei acestuia şi a adresei nr.3415/25.06.2019 emisă de pârât până la soluţionarea definitivă a acţiunii în contencios administrativ care face obiectul dosarului nr.1410/107/2019 al Tribunalului Alba”, se arată în decizia magistraților de la Tribunalul Alba.

sursa: ziarul Alba24.ro


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Vrancea: Mai multe clase în online la început de semestru din cauza unor cazuri de COVID-19

Publicat

laptop calculator

Elevii mai multor clase din câteva unităţi de învăţâmânt din Vrancea încep semestrul II în format online din cauza unor cazuri de infectare cu COVID-19, potrivit unei raportări a Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Vrancea.

În această situaţie se află cinci clase de la Colegiul Naţional „Emil Botta” Adjud, trei clase de la Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare” Focşani, câte două clase de la Colegiul Naţional „Unirea” Focşani şi respectiv Şcoala Gimnazială „Duiliu Zamfirescu” Focşani şi câte o clasă de la Şcoala Gimnazială „Angela Gheorghiu” Adjud, Şcoala Gimnazială „Mihail Armencea” Adjud, Colegiul Naţional Pedagogic „Spiru Haret” Focşani, Şcoala Gimnazială „Nicolae Iorga” Focşani, Şcoala Gimnazială „Alexandru Vlahuţă” Gugeşti, Şcoala Gimnazială „Principele Şerban Ghica şi Principesa Aristiţa Ghica” Sihlea şi Grădiniţa cu program prelungit nr. 16 Focşani.

Potrivit IŞJ Vrancea, la finalul săptămânii trecute, 33 de elevi şi 15 cadre didactice şi auxiliare erau infectaţi cu virusului SARS-CoV-2.

În prezent, rata de vaccinare a cadrelor didactice şi personalului nedidactic din unităţile de învăţâmânt din Vrancea este de circa 68%, existând atât unităţi de învăţâmânt cu 100% rată de vaccinare, dar şi altele cu niciun cadru didactic şi auxiliar vaccinat, aşa cum se întâmplă în şcoli sau grădiniţe din Şerbăneşti, Şindrilari sau Vintileasca. Agerpres

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe

ACTUALITATE

Luni începe semestrul al doilea al anului şcolar. Câte săptămâni are

Publicat

elevi clasa scoala2

Cel de-al doilea semestru al anului şcolar 2021 – 2022 începe luni şi va avea 20 de săptămâni.

Primul semestru s-a încheiat pe 14 ianuarie, iar cel de-al doilea începe pe 17 ianuarie.

Elevii de gimnaziu şi liceu, precum şi cei din învăţământul profesional şi postliceal au început cursurile, după vacanţa de iarnă, pe 3 ianuarie.

Preşcolarii şi elevii din învăţământul primar au revenit la şcoală o săptămână mai târziu, pe 10 ianuarie.

Semestrul al doilea se va încheia pe 10 iunie.

Următoarea vacanţă – cea de primăvară (Paşte) – va fi de vineri, 15 aprilie – până duminică, 1 mai. AGERPRES

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe

ACTUALITATE

Ce spune Sorin Cîmpeanu despre greva anunțată de profesori

Publicat

greva

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că salariile cadrelor didactice trebuie să fie motivante şi că este normală nemulţumirea celor care intenţionează să intre în grevă ca urmare a neaplicării prevederilor Legii 153/2017.

Pe de altă parte, ministrul a precizat că mizează pe înţelegerea cadrelor didactice, exprimându-şi convingerea că marea majoritate a acestora nu vor abandona elevii, afectaţi deja de învăţământul online.

„Ministerul Educaţiei discută în permanenţă cu sindicatele. Eu, ca ministru al Educaţiei, am susţinut şi îmi menţin punctul de vedere conform căruia o educaţie de calitate nu se poate face fără o salarizare motivantă şi atractivă. Urmare a discuţiilor pe care le avem în permanenţă cu sindicatele, se cunoaşte faptul că s-a reuşit creşterea salariilor cu 4,5%, în anul 2022 – creşterile au intrat în vigoare încă din luna ianuarie. (…) Aceste creşteri sunt jumătate din ceea ce prevede Legea 153, deci e cumva normală nemulţumirea pentru neaplicarea Legii 153. Pe de altă parte, constrângerile generate de nevoia de încadrare în deficitul bugetar asumat de către România au generat această situaţie, care este gravă din perspectiva progresului în educaţie”, a arătat el, duminică, la Realitatea TV.

Ministrul a reamintit că, în anul 2021, creşterile salariale prevăzute la 8% nu au fost aplicate, fiind prorogate.

Pe de altă parte, el a subliniat importanţa desfăşurării cursurilor cu prezenţă fizică, menţionând că şcoala online a determinat amplificarea tulburărilor socio-emoţionale şi afecţiunilor oftalmologice.

„Eu sunt convins că marea majoritate a cadrelor didactice, deşi ştiu că au dreptate din această perspectivă, a solicitărilor salariale, nu vor abandona elevii, în condiţiile în care am reuşit ca semestrul doi să putem să îl începem cu prezenţă fizică în toate şcolile şi grădiniţele din România. Este un lucru foarte important şi mizez pe înţelegerea colegilor cadre didactice”, a spus Cîmpeanu.

Ministrul a mai menţionat că, în urma majorărilor aplicate, un profesor debutant are un salariu net de 2.597 de lei, cu indemnizaţia de hrană inclusă. Salariul net al unui profesor cu o vechime în muncă de peste 40 de ani este de 4.398 lei. La aceste salarii se pot adăuga sporuri, precum: 10% pentru dirigenţie, 25% gradaţia de merit, 7-20% pentru predare simultană, 15% pentru predarea în învăţământul special, 3-20% în mediul rural.

Salariaţii din învăţământ, membri de sindicat, vor intra în grevă de avertisment miercuri, potrivit Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”.

„Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” – organizaţii reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar – au hotărât, în baza rezultatelor referendumului desfăşurat în perioada 17 decembrie 2021 – 14 ianuarie 2022, declanşarea grevei de avertisment miercuri, 19 ianuarie 2022, cu încetarea lucrului în unităţile şi instituţiile de învăţământ unde există membri de sindicat ai FSE „Spiru Haret” şi FSLI, în intervalul orar 11,00 – 13,00″, arată sursa citată. AGERPRES

Imagini de arhivă

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe

ACTUALITATE

Explozie e fenomenului de bullying, anunțată de ministrul Cîmpeanu

Publicat

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a precizat că şcoala a fost afectată în timpul pandemiei „enorm, înfricoşător de mult” şi că „pierderile educaţionale sunt foarte mari”, greu de recuperat, necesitând perseverenţă şi implicare.

„Există o explozie a fenomenului de bullying în şcoli – extrem de grav. O spun psihologii, cei cu pregătire, cu competenţă în a se pronunţa asupra acestui subiect. Există, vedem bine, din păcate, doar în ultimele zile, o multiplicare a tentativelor de suicid în rândul adolescenţilor. Există – şi o spun iarăşi medicii – o multiplicare a afecţiunilor oftalmologice”, a spus ministrul, la Prima Tv.

Cîmpeanu a adăugat că în această perioadă s-au adâncit inechităţile deja existente în sistemul românesc de învăţământ, dar că a crescut şi abandonul şcolar. Astfel, din 2015 până în 2019 s-a înregistrat o scădere a abandonului şcolar de la 18-19% la 15,3%. Însă, în 2020, abandonul şcolar a crescut din nou la 15,6%, atingând în mediul rural o valoare medie de 26%.

„Acestea sunt datele din 2020. Privesc cu mare îngrijorare către INS şi oricât de mult am spera să nu crească semnificativ aceste cifre deja îngrijorătoare (…) atunci când vom avea cifrele pentru anul 2021, mă tem că ele vor fi încă şi mai grave. Toate acestea sunt efecte asupra sistemului de educaţie, generate de pandemie. Este vorba de efecte negative care s-au suprapus peste problemele cronice deja existente în sistemul de învăţământ din România”, a precizat el.

De asemenea, Cîmpeanu a atras atenţia asupra faptului că există studenţi care încheie al doilea an universitar, dar care nu au intrat încă într-un amfiteatru şi nu au participat la lucrări practice.

El a reamintit că la finalul lunii decembrie a fost adoptat un program naţional pentru reducerea abandonului şcolar.

Drept urmare, pe site-ul Ministerului Educaţiei a fost publicată deja o listă de 3.235 de şcoli cu vulnerabilitate din perspectiva abandonului şcolar, dar numărul acestora ar putea creşte până la 4.000. Dintre acestea, vor fi selectate 2.500 de unităţi de învăţământ care vor obţine o finanţare de până la 200.000 de euro, care va putea fi utilizată pentru: plata consilierilor şcolari, organizarea de tabere, achiziţionarea de echipamente sportive sau IT, acordarea de indemnizaţii de sprijin pentru elevi, oferirea de hrană. AGERPRES

Citește Romania24.ro pe Google News

Citește mai departe