ACTUALITATE
OFICIAL: Cartele prepay, doar cu buletinul. Legea a intrat în vigoare. Ce se întâmplă cu cele cumpărate deja
Din 1 ianuarie 2020, cartelele preplătite se vor vinde doar cu buletinul. Cei care au deja astfel de cartele și nu vor să-și dea datele personale nu vor mai beneficia de servicii de la 1 septembrie 2020. Ordonanța de urgență ce modifică sistemul 112 a fost publicată marți seara în Monitorul Oficial, informează ziarul Alba24.ro.
Potrivit acesteia, datele personale pe baza cărora cartelele preplătite vor mai putea fi cumpărate de la 1 ianuarie 2020 sunt:
– pentru persoanele fizice cu cetățenie română: datele cu caracter personal prevăzute în actul de identitate, constând în nume, prenume, cod numeric personal, precum și, dacă sunt menționate în actul de identitate, adresa de domiciliu și adresa de reședință
– pentru persoanele fizice fără cetățenie română: nume, prenume, seria și numărul actului de identificare, ţara emitentă, adresa de reședință, în cazul rezidenților, precum și, dacă sunt menționate în actul de identificare, codul numeric personal sau echivalentul acestuia și data nașterii;
– pentru persoanelor juridice: denumirea, sediul și codul unic de identificare/codul de identificare fiscală, precum şi datele cu caracter personal, prevăzute mai sus, ale reprezentantului legal al persoanei juridice.
Toți operatorii de telefonie mobilă și fixă vor fi obligați să actualizeze și să transmită către STS aceste date până la data de 25 a fiecărei luni. Datele personale vor fi stocate de către STS pentru o perioadă de 5 ani (variant inițială era 10 ani), potrivit hotnews.ro.
Furnizarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, se realizează, începând cu data de 1 ianuarie 2020, numai după ce furnizorul acestor servicii a colectat, prin intermediul unui formular în format fizic sau electronic, inclusiv prin mijloace electronice de comunicare la distanță, datele de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM, mai predeve Ordonanța de Urgență privind sistemul 112.
Prelucrarea datelor cu caracter personal ale utilizatorului final al cartelei SIM – persoană fizică sau ale reprezentantului legal al utilizatorului final al cartelei SIM – persoană juridică, colectate este permisă până la împlinirea unui termen de 3 luni de la data încetării furnizării serviciului de telefonie destinate publicului la puncte mobile. La împlinirea termenului, datele se șterg sau, după caz, se distrug.
Atunci când datele cu caracter personal ale utilizatorului final al cartelei SIM persoană fizică sau ale reprezentantului legal al utilizatorului final al cartelei SIM – persoană juridică se colectează în format electronic, aceștia transmit furnizorului de servicii de telefonie destinate publicului la puncte mobile și o copie a actului de identitate, respectiv de identificare valid în vederea verificării corectitudinii acestor date. Copia actului de identitate, respectiv de identificare valid se șterge sau, după caz, se distruge de către furnizor la împlinirea unui termen de cel mult 30 de zile de la data colectării.
În cazul utilizatorilor finali de cartele SIM care, la data de 31 decembrie 2019, beneficiază de servicii de telefonie destinate publicului la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, furnizorul acestor servicii colectează datele de identificare ale acestora până cel târziu la data de 31 august 2020.
Începând cu data de 1 septembrie 2020, este interzisă furnizarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, prin intermediul cartelelor SIM ai căror utilizatori finali nu au pus datele de identificare la dispoziția furnizorului acestor servicii.
În cazul modificării datelor de identificare colectate, utilizatorul final al cartelei SIM pune la dispoziția furnizorului, în formatul stabilit de acesta din urmă, date de identificare actualizate, în termen de 10 zile lucrătoare de la data emiterii documentului care atestă modificarea survenită.
Amenzi până la 5000 de lei pentru apeluri false la 112
Documentul mai prevede că apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114 se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei.
Alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție se sancționează cu amendă de la 1.500 lei la 5.000 lei.
Apelarea abuzivă este apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
Mesajul abuziv este transmiterea repetată de mesaje scurte (SMS) către numărul 113, cu rea intenție, de către o persoană care nu este înregistrată la administratorul SNUAU, sau transmiterea unui mesaj scurt (SMS) către numărul 113 pentru a aduce injurii operatorilor, precum și transmiterea repetată către numărul 114, cu rea intenție, a unor mesaje care nu respectă condițiile cu privire la transmisterea mesajelor cu informația de localizare.
Alertarea falsă este utilizarea intenţionată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenţiei agenţiilor specializate de intervenţie în mod nejustificat.
Amenzile pentru transmiterea de mesaje abuzive la numărul 114, pentru alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție, precum și dispozițiile referitoare la nerespectarea obligației privind încetarea furnizării serviciilor de telefonie de telefonie către cei care nu își dau datele de identificare în termenele stabilite se pot aplica în termen de 30 de zile începând de marți, 3 septembrie, când Ordonanța de Urgență a fost publicată în Monitorul Oficial.
Noi tehnologii de localizare după apeluri la 112
Se mai menționează introducerea unei noi tehnologii care permite o localizare mai bună a celor care sună la 112, decât actuala tehnologie ”cell-ID”. Este vorba de tehnologia de localizare Google (ELS-Emergency Location Service) bazată pe funcționalitatea AML – Advanced Mobile Location (AML/ELS).
Atunci când este inițiat un apel de urgență, telefoanele mobile inteligente echipate cu funcționalitatea AML/ELS trimit un mesaj de tip SMS către Centrele de preluare a apelurilor de urgență 112 ce conține informații privind localizarea utilizatorului de telefonie mobilă, informații bazate pe date de la sistemele globale de navigație prin satelit (GNSS), WiFi și Cell ID având o acuratețe de 5-50 m. De asemenea, verifică nivelul bateriei telefonului, aceasta trebuie să fie de min. 5% înainte de a activa capabilitățile GNSS și WiFi ale terminalului mobil. Soluția nu implică o conexiune de date și nici instalarea vreunei aplicații pe telefon ori altă intervenție din partea utilizatorului telefonului mobil.
Transmiterea SMS-urilor cu informația de localizare se va face automat, fără intervenția apelantului, către numărul 114, reglementare introdusă tot prin această Ordonanță de Urgență.
Furnizorii de telefonie mobilă au obligația de a suporta atât costurile determinate de transmiterea la numărul 114 a mesajelor tehnice standardizate scurte ce conțin informația de localizare obținută pe baza echipamentului terminal, cât și costurile aferente traficului generat pe o conexiune de date de transmiterea informației de localizare obținută pe baza echipamentului terminal.
În definiția „informației de localizare obținută pe baza echipamentului terminal”, Ordonanța include și datele de localizare generate de o aplicație furnizată de administratorul 112, adică de STS, ce conțin latitudinea și longitudinea care caracterizează poziția geografică în care se află telefonul. Operatorii mobili vor fi obligați să suporte și costurile generate traficul de date al celor care folosesc Aplicația 112 dezvoltată intern de STS.
De ce au fost necesare aceste modificări. Explicații de la Raed Arafat
Raed Arafat, secretar de stat MAI a explicat situația, în cadrul ședinței de dezbatere publică din 22 august, privind modificarea OUG 34/2008 (funcționarea SNUAU) și OUG 111/2011 (comunicații electronice).
Despre problema lipsei posibilității de identificare a proprietarilor telefoanelor cu cartele prepaid la momentul în care apelează 112, Arafat a spus că aceasta se corelează cu mai multe aspecte.
”Un aspect este că această lipsă de identificare le permite să se joace cu 112. Apeluri greșite, false, apeluri repetate, și am folosit un exemplu care este chiar într-un raport al colegilor de la STS al unei persoane care a apelat la 112 de 21.000 de ori într-un an! Am făcut un calcul: dacă numai 10 secunde ar fi stat un operator STS cu persoana respectivă, care a apelat de 21.000 de ori, fără să știm cine este, STS ar fi cheltuit complet aproape o săptămână de muncă pentru o persoană. Ce înseamnă acest lucru? Că această persoană este sustrasă de la activitatea ei obișnuită și trebuie să se ocupe de astfel de apeluri, pentru că nu se pot lua măsuri, și pentru că persoanele respective repetă, repetă, repetă și sună și abuzează de un serviciu. Acesta este un aspect. Nu sunt toate apelurile așa, dar este o parte. Clar, dacă omul știe că este identificabil ca și proprietar de terminal de telefonie mobilă, nu va mai face acest lucru. Și dacă vrea să facă un lucru chiar intenționat, să-l planifice și să-l pună în aplicare, va fi un număr foarte mic de oameni care vor face acest lucru. Dar noi vrem să reducem majoritatea acestor apeluri, ca să eliberăm personalul, să se poată ocupa de apelurile reale”, a precizat Raed Arafat.
Acesta a amintit și de altă soluție, adică angajarea de personal care să răspundă la toate telefoanele: ”să plătim în plus banca, să răspundă la toate telefoanele, să le închidă, să poată să răspundă la altul care sună la 112”.
Cum funcționează apelul de urgență?
Potrivit secretarului de stat, ”când suni la 112, intri pe o listă de așteptare: dacă nu sunt operatori liberi, și dacă operatorul 112 este ocupat cu cineva care sună ― nu știm cine este, nu putem să luăm măsuri împotriva lui, și el tot sună, sună, sună ― alții așteaptă când ei trebuie să anunțe poate o persoană inconștientă, un accident rutier, un incendiu sau o altă problemă care trebuie să intre în atenția celor de la 112 imediat. Nu este nicio metodă prin care să se dea prioritate acestei persoane față de persoana care sună numai într-un mod în care doar se joacă cu telefonul 112, sau, dintr-un motiv sau altul, să sune și să dea o alarmă falsă”.
Arafat susține că identificarea apelantului ajută la salvarea persoanei.
”De exemplu: o persoană sună la 112 ― și se întâmplă, și s-a întâmplat în alte țări, și vă garantez: sigur că s-a întâmplat și la noi, chiar dacă nu avem astfel de date! Până să-și dea datele ei, persoana își pierde cunoștința, este singură acasă. Nu știm al cui este telefonul. Nu știm unde este el înregistrat. Nu știm nimic. Pentru noi, mai sunăm o dată acolo, mai sunăm de două ori, și s-a terminat: persoana poate fi găsită după două-trei zile, chiar decedată în casă. Dacă știm telefonul al cui este, putem să luăm măsurile, să verificăm, chiar dacă persoana nu e la adresa respectivă, putem să găsim oameni care o cunosc, oameni care să ne spună unde este persoana respectivă, unde merge de obicei, să putem să o găsim dacă considerăm că este posibil să fie viața ei în pericol. Un telefon neidentificabil nu ne permite să facem acest lucru”, a precizat Arafat.
Potrivit sursei citate, Ordonanța prevede că aceste date se dau doar când se apelează la 112.
”Persoana care apelează la 112, dacă are interesul să-și păstreze anonimatul, înseamnă că ceva nu e în ordine. Când dai telefon la 112, fie vrei să fii salvat, fie vrei să fie o persoană lângă tine salvată. Care e motivul pentru care, când dai telefon la 112, nu vrei să se știe cine ești? Deci acestea sunt întrebările pe care le punem logic ”.
surse: hotnews.ro,Alba24.ro
ACTUALITATE
Prezența la VOT până la ora 18.00 – alegeri prezidențiale 2024: Câte persoane au votat în Botoșani și în țară
Citește mai mult pe Botosani24.ro
Citește mai mult pe Botosani24.ro
Citește mai mult pe Botosani24.ro