Connect with us

ACTUALITATE

Oradea va deveni din ianuarie 2020 centru de formare a dispecerilor din sistemul 112

Publicat


Şeful UPU/SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea, a anunţat, miercuri, că Oradea va deveni din ianuarie 2020 centru de formare a dispecerilor din sistemul 112, el vorbind, alături de şeful ISU al judeţului, Sorin Caba, despre două aspecte importante: acţiunile bine intenţionate, dar greşite ale martorilor şi momentul apelului la 112.

Doctorul Borcea a menţionat, mai întâi, acţiunile bine intenţionate ale celor care sunt martori la accidente rutiere şi vor să salveze victimele din autovehicule într-un mod neadecvat, care deseori agravează leziunile victimelor.

Medicul a dat ca exemplu un caz concret din Oradea în încercarea unor martori de a extrage un şofer din autoturismul avariat, dar care avea picioarele prinse în bord.

“Când au ajuns echipajele de intervenţie, el atârna în afara autovehiculului Aşa ceva nu e voie să se întâmple. Chiar dacă victima nu este încarcerată şi poate să iasă din maşină şi singură e chiar bine să o încurajăm să rămână în maşină în poziţia în care a fost surprinsă în momentul accidentului, pentru că leziunile, în general, nu sunt vizibile trecătorilor. Şi nouă ne este greu adeseori să evaluăm în totalitatea lor leziunile osoase, leziunile organelor interne, cu atât mai mult pentru persoanele laice, să spun aşa, care încearcă să ajute. Conduita corectă este ca atunci când nu sunt riscuri mari – de tipul exploziei sau incendiului, foarte rare, de altfel – victimele trebuie încurajate să rămână în poziţia în care au fost surprinse în momentul impactului. Fie că sunt pietoni, biciclişti, motociclişti sau pasageri în autovehicule, urmând ca salvatorii să procedeze la evacuarea, extragerea sau imobilizarea victimelor, a declarat doctorul Borcea.

Un al doilea fenomen îngrijorător este momentul apelului la 112, în care apelantul trebuie să-şi păstreze, pe cât posibil calmul şi răbdarea pentru a oferi cât mai multe informaţii de la eveniment.

“Evident că cel care sună este sub impactul a ceea ce a văzut sau chiar trăit, dacă a fost implicat şi de aici rezultă o nerăbdare sau o emoţie aparte prin care încearcă să urgenteze sosirea echipajelor. Pe de altă parte este dispecerul sau coordonatorul din dispecerat care are nevoie de informaţii. Pentru că în funcţie de natura evenimentului sunt trimise echipaje specializate: de la descarcerare, de stingere a incendiului etc. Este foarte important ca apelantul să înţeleagă că rămânând cu el în convorbire nu înseamnă că nu s-au trimis deja echipaje. Practic, primele echipaje sunt trimise în timpul convorbirii. Urmând ca treptat să se mobilizeze şi alte echipaje în funcţie de răspunsurile primite. Deci această răbdare sau mai degrabă înţelegere a mecanismului din spatele apelului la 112 este foarte importantă,” a spus medicul.

Colonelul Caba a adăugat că, practic, percepţia greşită a martorului sau a victimei care sună este că cu cât închide telefonul mai repede cu atâta echipajele vor afla şi se vor deplasa mai repede la locul evenimentului.

“Acest apel este gestionat din dispecerat, dar este ascultat deja de către subunităţi. Practic ei se alertează pentru intervenţie din primul moment şi deja fac deplasarea. Informaţiile sunt foarte importante. Pentru că nu este totuna dacă avem implicată o cisternă sau un camion care transportă deşeuri sau substanţe periculoase. Este important numărul de victime, tipul autovehiculelor implicate şamd. Acest apel este important să fie dus până la capăt şi dispecerii să poată colecta cât mai multe informaţii relevante. Ei au pregătite întrebări în acest sens. Drept pentru care ne aşteptăm să primim şi răspuns. De cele mai multe ori trebuie să revenim cu apel la cel care a sunat pentru că l-a închis prea repede, a subliniat Caba.

“Nu o dată au fost situaţii în care chiar şi echipajul de descarcerare a ajuns în faza a doua deoarece apelantul nu a avut răbdare să descrie ceea ce s-a întâmplat,” a adăugat medicul.

“Într-adevăr, asta necesită o anumită cultură şi încercăm prin campaniile pe care le facem să creăm această cultură a acelui om care face un apel la 112, a conchis şeful ISU Bihor, Sorin Caba.

Potrivit acestuia, ISU Bihor va recepţiona, în zilele următoare, alte şapte ambulanţe noi, achiziţionate la nivel naţional prin fonduri europene, astfel încât tot parcul auto de ambulanţe va fi nou în judeţ, având în total zece ambulanţe, plus echipajul de Terapie Intensivă Mobilă (TIM). Ambulanţele vechi, menţinute în stare de operativitate, vor fi păstrate şi vor constitui un fond de rezervă naţională la dispoziţia salvatorilor în caz de urgenţă.

Medicul Borcea a precizat că, dincolo de caracterul continuu, programul de pregătire a dispecerilor, care a început în luna septembrie, este o nouă activitate care îi transformă pe toţi cei care lucrează în dispecerat în dispeceri unici. Adică pompierul va putea prelua şi apeluri pentru urgenţe medicale, medicii vor prelua şi apeluri pentru incendii şamd, în ideea este de a crea un tip de dispecer unic pentru a putea dispecera tot ce înseamnă cazuistică.

“Se creează, practic, o nouă meserie, cea de dispecer. Şi cursul este de mai lungă durată. Vestea bună e că Oradea va deveni centru de formare pentru această meserie, alături de Bucureşti şi Târgu Mureş, care sunt deja centre de formare pentru meseria de dispecer. Probabil, din luna ianuarie 2020, Iaşi şi Oradea vor deveni centre regionale de pregătire a dispecerilor,” a mai declarat Borcea. AGERPRES

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Cartea de identitate electronică va fi emisă începând cu 3 august 2021. Până când vor putea călători românii în UE și cu actuala carte de identitate

Publicat

buletin

Cetăţenii români vor putea călători în state din Uniunea Europeană după data de 3 august 2021 cu paşaport valabil, cu carte electronică de identitate emisă după 3 august, dar şi cu actuala carte de identitate aflată în termen de valabilitate, a declarat comisarul-şef Cătălin Giulescu, şeful Direcţiei de Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.

Citește și Buletinele românești se schimbă. Care sunt modificările majore

El a participat la o conferinţă de presă alături de ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, în care a fost anunţat faptul că România este obligată să emită documente electronice de identitate începând din luna august a anului viitor. Săptămâna viitoare va fi organizată o dezbatere publică pe marginea ordonanţei de guvern pe care MAI a iniţiat-o pe acest subiect.

“România este obligată să pună în circulaţie noul act de identitate începând cu 3 august 2021. În ceea ce priveşte costurile, la acest moment, sunt necesare nişte dezvoltări tehnice. Proiectul de ordonanţă supus transparenţei decizionale face tocmai acest lucru, permite MAI să elaboreze un caiet de sarcini, să iniţieze procedurile de achiziţie publică. La finalul acestor proceduri, la finalul implementării vom avea şi costurile totale. În acest moment, în Uniunea Europeană, un astfel de document este eliberat de 17 state membre, cu costuri care variază între 15 şi 40 de euro. România nu poate să depăşească o astfel de limită, ne îndreptăm către limita minimă”, a explicat Cătălin Giulescu.

Oficialul MAI a arătat că regulile privind circulaţia cetăţenilor statelor membre sunt stabilite prin “dreptul Uniunii Europene”, întrebat ce se va întâmpla cu cetăţenii care, alegând să opteze pentru o carte de identitate simplă, nu vor putea să iasă din ţară.

“Nu România stabileşte aceste reguli, regulile sunt stabilite la acest moment de Directiva 38/2004, pe care România a transpus-o prin Ordonanţa de Urgenţă 102/2005 cu modificările şi completările ulterioare. În completare, avem acest Regulament 1.157/2019, o să vedeţi că face trimitere expresă la directiva amintită mai devreme. Regulile sunt stabilite de regulament, adică libera circulaţie a cetăţenilor UE. Indiferent de statul membru al căror cetăţeni sunt, vor putea să călătorească în afara statului al căror cetăţeni sunt doar cu o carte electronică de identitate, confecţionată din policarbonat, cu nişte elemente de securitate stabilite la nivel de principiu de regulament, acest card urmând să aibă un cip de înaltă securitate”, a mai declarat Giulescu.

Şeful Direcţiei de Evidenţa Persoanelor a explicat că regulamentul prevede o perioadă de tranziţie la cartea electronică de identitate până la “1 august 2031”.

“Astfel încât chiar şi cărţile care vor fi emise pe 2 august 2021 vor putea fi utilizate până la expirarea valabilităţii acestora. Pe de altă parte, luăm în calcul ca, pentru cei care deja deţin o carte care nu expiră în perioada imediat următoare, de la momentul în care vom elibera primul document de identitate, potrivit unor programări pe care deja le gândim în acest moment, să le permitem să-şi preschimbe anticipat documentul de identitate, chiar dacă acesta se mai află în interiorul perioadei de valabilitate. (…) Deci, în continuare, cetăţenii vor avea ca opţiune paşaportul sau cartea electronică de identitate începând cu 3 august 2021. (…) Este necesară o clarificare: după data 3 august 2021, cetăţenii români vor putea călători în Uniunea Europeană în temeiul unui paşaport valabil, a unei cărţi electronice de identitate emise după data de 3 august sau în baza actualei cărţi de identitate aflată în termen de valabilitate. Acest termen de valabilitate, acest termen de tranziţie urmează să se încheie la data de 2031, adică peste 11 ani şi jumătate din acest moment, aproximativ”, a subliniat Giulescu.

Oficialul MAI a precizat că de la data introducerii cărţii electronice de identitate, vârsta obligatorie de eliberare a actului de identitate va coborî la 12 ani, iar vârsta de la care părinţii, opţional, pot solicita o carte electronică de identitate pentru copii va fi ‘0 ani, de la data naşterii”.

El a explicat, în ceea ce priveşte cardul de sănătate, care ar urma să fi inclus în cartea electronică de identitate, că actualul card de sănătate este “un card cu un cip electronic în care este înscris un certificat de autentificare”.

“În acel cip se găseşte doar un certificat de autentificare. Având în vedere că această funcţie va fi preluată de cartea electronică de identitate, emiterea de către stat a acelui card de sănătate nu mai este necesară, întrucât generează şi un anumit nivel de costuri. În ceea ce priveşte cartea simplă, ea nu va putea să înlocuiască cardul de sănătate, întrucât nu va fi dotată cu acel cip în care să înscriem un certificat electronic de autentificare”, a adăugat comisar-şef Giulescu, şeful Direcţiei de Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

România a preluat, în premieră, comanda grupării navale permanente a NATO de luptă contra minelor

Publicat

România a preluat joi, în cadrul unei ceremonii militare organizată în Terminalul pasageri al Portului Constanţa, comanda grupării navale permanente a NATO de luptă contra minelor SNMCMG – 2 (Standing NATO Mine Counter Measures Group 2), ce va fi exercitată timp de şase luni, în misiuni ce se vor desfăşura în Marea Neagră şi Marea Mediterană.

Şeful Statului Major al Forţelor Navale, viceamiral Alexandru Mîrşu, a menţionat la finalul evenimentului că preluarea acestei comenzi este o premieră pentru ţara noastră, misiunea grupării NATO fiind de asigurare a libertăţii de navigaţie.

“Misiunea principală a grupării NATO de luptă împotriva minelor, care iată, din acest moment, pentru o perioadă de şase luni, este asumată de Forţele Navale Române, sub comanda Comandamentului NATO, este de a asigura libertatea de navigaţie în principalele porturi, pe principalele căi de comunicaţii, în bazinul Mării Mediterane, cât şi în Marea Egee, Marmara şi, bineînţeles, în Marea Neagră. Este o premieră pentru Forţele Navale Române ca o navă a Forţelor Navale Române să preia comanda şi un stat major condus de un ofiţer de marină să execute această misiune deosebit de importantă într-o grupare permanentă a NATO, în bazinul Mării Mediterane”, a declarat Mîrşu.

Potrivit acestuia, lupta împotriva minelor presupune un întreg complex de activităţi.

“Lupta împotriva minelor este un domeniu deosebit de complicat. Este foarte simplu să creezi pericol de mine, este foarte simplu să lansezi mine sau obiecte care ar semăna cu mine, creând astfel pericolul de navigaţie pe principalele căi de comunicaţii, dar este foarte complicat şi presupune un efort de durată pentru a demina aceste locuri, de a asigura libertatea de navigaţie pe căile de comunicare. Este un efort de lungă durată, este un efort care presupune un întreg complex de activităţi, de la identificare, clasificare şi neutralizare a minelor”, a spus şeful Statului Major al Forţelor Navale.

Comanda SNMCMG-2, asigurată de căpitan-comandorul Valentin Cătălin Vlad, se va exercita, timp de şase luni, de la bordul navei-comandant, puitorul de mine şi plase “Viceamiral Constantin Bălescu” (PM-274), din dotarea Forţelor Navale Române. Din statul major al grupării fac parte şi trei ofiţeri din forţe navale partenere, conform politicii NATO de organizare a grupărilor navale permanente.

Misiunile SNMCMG-2 din perioada ianuarie – iunie 2020, care vor fi desfăşurate în Marea Neagră şi Marea Mediterană, vor fi executate de nave militare din Bulgaria, Germania, Italia, Spania şi Turcia, conform graficului de generare al forţelor realizat de Comandamentul Maritim Aliat al NATO (MARCOM).

SNMCMG-2 va acţiona în Marea Neagră şi în Marea Mediterană pentru asigurarea capacităţii de reacţie imediată la nivelul NATO, precum şi pentru creşterea interoperabilităţii dintre forţele navale aliate şi promovarea imaginii Alianţei Nord Atlantice.

O primă activitate conexă este sosirea în Portul Constanţa, în perioada 13-20 ianuarie, a vânătorului de mine turcesc “Akcay” (M 270) şi a dragorului de mine bulgăresc “Priboy” (63), nave ce vor intra în compunerea grupării SNMCMG-2, urmând a desfăşura, împreună cu puitorul de mine şi plase “Viceamiral Constantin Bălescu”, activităţi de pregătire a misiunilor specifice, planificate în Marea Neagră şi Marea Mediterană, conform Statului Major al Forţelor Navale. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

YouTube, acuzată de un ONG că şi-ar fi direcţionat utilizatorii spre conţinut video care neagă schimbările climatice

Publicat

Sursa foto: YouTube/facebook.com

YouTube ar fi direcţionat milioane de utilizatori către conţinut video ce neagă schimbările climatice, a acuzat joi un ONG american care a solicitat platformei să stopeze ”promovarea gratuită a dezinformării”, relatează AFP.

16 procente dintre cele o sută de clipuri video cele mai vizionate, cu termenul ”încălzire globală”, conţineau informaţii eronate, iar primele zece clipuri video cu cele mai multe vizualizări au fost accesate, în medie, de peste un milion de ori fiecare, a afirmat ONG-ul cu sediul în New York, într-un raport.

YouTube a răspuns dând asigurări că face tot posibilul să reducă materialele video ”problematice” şi să evidenţieze, în schimb, sursele cu autoritate, precum şi să afişeze studii referitoare la schimbările climatice şi la alte subiecte.

Pe de altă parte, platforma de partajare video aparţinând Google şi-a apărat poziţia susţinând că în timp ce va continua să elimine conţinutul care promovează ura, aşa cum este definit prin politica sa, violent sau fraudulos, nu va cenzura conţinutul care nu-i încalcă regulile. ”Sistemele noastre de recomandare nu sunt concepute pentru a filtra sau retrograda videoclipuri sau canale pe baza unor puncte de vedere specifice”, a subliniat YouTube la solicitarea AFP.

Platforma a amintit că ”a investit semnificativ în reducerea recomandărilor cu un conţinut problematic şi a dezinformării şi în înmulţirea celor din surse recunoscute”.

Organizaţia Avaaz a explicat că a eliminat rezultatele căutărilor efectuate pe YouTube folosind termenii ”încălzire globală”, ”schimbări climatice” şi ”manipulare climatică” pentru a vedea ce conţinut suplimentar propune platforma. Proporţia conţinutului video potenţial înşelător a crescut la 21 de procente pentru termenul ”manipulare climatică”, dar a scăzut la 8 procente pentru ”schimbări climatice”, a precizat ONG-ul, care primeşte petiţii pe platforma sa şi susţine că ”permite cetăţenilor să influenţeze deciziile politice la nivel mondial”.

“Nu este vorba despre libertatea de exprimare, ci de publicitate gratuită”, a declarat într-un comunicat Julie Deruy, director de campanii în cadrul Avaaz.

”YouTube propune conţinut video inexact, care riscă să creeze confuzie în rândul oamenilor în legătură cu una dintre cele mai mari crize din vremurile noastre”, a precizat reprezentanta ONG-ului.

O căutare efectuată de AFP pe YouTube cu termenul ”încălzire globală” a oferit o pagină cu rezultate în fruntea cărora se află o căsuţă ce conţine un rezumat Wikipedia asupra subiectului şi un link către pagina enciclopediei online. Lista clipurilor video sugerate pe această temă a fost dominată de surse precum National Geographic, NASA, TED şi principalele organisme media, inclusiv CBS, PBS, Sky News şi AFP.

În 2019, conform YouTube, consumul de conţinut din surse cu autoritate a crescut cu 60 de procente.

“Prioritizăm surse cu autoritate pentru milioane de căutări şi propunem link-uri cu informaţii pe subiecte susceptibile să facă loc dezinformării – inclusiv despre schimbările climatice – pentru a oferi context”, a indicat YouTube.

Avaaz a solicitat YouTube să retragă toate clipurile video de dezinformare pe tema schimbărilor climatice din recomandările sale şi să se asigure că acest conţinut nu produce venituri din reclame. De asemenea, asociaţia doreşte ca YouTube să colaboreze cu specialişti în fact-checking (verificare de informaţii) şi să afişeze sfaturi cu unele corecturi ale materialelor video care conţin date false despre schimbările climatice.

Potrivit Avaaz, YouTube a plasat automat publicitate în anumite materiale video contestate, permiţând serviciului şi creatorilor de conţinut să câştige bani.

Acest lucru se poate aplica în cazul materialelor video de ştiri care exprimă aspecte divergente din dezbaterea privind schimbările climatice, notează AFP.

YouTube oferă deja publicitarilor sisteme care împiedică afişarea reclamelor acestora pe anumite tipuri de conţinut, cum ar fi discuţiile pe tema schimbărilor climatice.

Samsung, L’Oréal, Danone şi grupurile pentru protejarea mediului Greenpeace şi Friends of the Earth au solicitat pe YouTube să reducă dezinformarea climatică, a declarat Avaaz. ”YouTube nu ar trebui să ofere, să sugereze, să promoveze, să facă publicitate sau să conducă utilizatorii spre dezinformare”, a spus Deruy.AGERPRES

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Fermierii pot depune la APIA cereri de plată pentru bunăstarea păsărilor

Publicat

bani

Sesiunea de depunere a cererilor de plată pentru anul 2020 aferentă Măsurii 14 – ”Bunăstarea animalelor” din pachetul ”Plăţi în favoarea bunăstării păsărilor” se desfăşoară în perioada 15 ianuarie – 15 februarie 2020, informează joi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) într-un comunicat.

Sprijinul pentru bunăstarea animalelor are forma unei plăţi anuale fixe pe unitate vită mare (UVM) şi reprezintă o plată compensatorie pentru pierderile de venit şi costurile suplimentare suportate de fermieri, precizează APIA.

Ghidul solicitantului pentru Măsura 14 – “Bunăstarea animalelor” din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, pachetul Plăţi în favoarea bunăstării păsărilor, a fost publicat pe site-ul APIA.

Ghidul solicitantului pune la dispoziţia potenţialilor beneficiari informaţiile necesare privind: condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească beneficiarii în vederea obţinerii plăţilor; completarea şi depunerea cererii de plată, fluxul documentelor utilizate şi termenele ce trebuie respectate de solicitanţi pentru obţinerea plăţilor; angajamentele asumate pe care trebuie să le respecte solicitanţii în vederea accesării subpachetelor; respectarea prevederilor legale în vederea asigurării unei abordări exacte şi unitare a problemelor legate de completarea şi depunerea cererilor, respectarea obligaţiilor şi angajamentelor luate prin semnarea cererii şi a posibilelor sancţiuni şi reduceri pe care le suportă beneficiarii în cazul nerespectării acestora. AGERPRES

Citește mai departe