Connect with us

ACTUALITATE

Pandemia a schimbat obiceiurile de vacanţă ale românilor

Publicat



oameni
Arhivă foto

Pandemia a schimbat obiceiurile de vacanţă ale românilor din mediul urban, 2020 fiind anul vacanţelor mai rare, petrecute alături de familie şi prieteni în locuri izolate din ţară, conform unui nou studiu realizat de o agenţie de media.

Dacă anul trecut 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban nu au renunţat la vacanţe, în acest an 95% dintre ei intenţionează să meargă în vacanţă.

Studiul Starcom România „Impactul COVID-19 asupra obiceiurilor de vacanţă” face parte din HumanGraphExperience, o serie de infografice lunare realizate de Starcom România, bazate pe studii cantitative.

Românii din mediul urban au încercat să fie mai precauți

„Anul 2020 nu a fost lipsit de vacanţe, însă românii din mediul urban au încercat să fie mai precauţi, să călătorească în grupuri mai mici, cu persoane apropiate, cei mai mulţi cu maşina personală, în locaţii în care s-au simţit în siguranţă.

Deşi anul 2021 se anunţă unul plin de vacanţe odată cu relaxarea restricţiilor, comportamentul preventiv se menţine, astfel că persoanele din mediul urban iau în calcul posibile evenimente şi îşi aleg cu atenţie destinaţiile. 2020 a reprezentat şi un prilej de a descoperi locuri frumoase pe teritoriul ţării şi a deschis un apetit pentru vacanţele petrecute în România”, a explicat Andreea Zanfir, Consumer Insights & Research Coordinator, Starcom România.

Potrivit documentului citat, principalele motive pentru care românii au renunţat la vacanţa din 2020 au fost restricţiile impuse de autorităţi (52%), protejarea sănătăţii proprii şi a celor dragi (36%), dar şi motive de ordin financiar – lipsa resurselor (31%), instabilitatea financiară (22%) sau dorinţa de a economisi (11%).

Dintre românii care au fost în vacanţă anul trecut, jumătate au declarat că au organizat mai puţine plecări faţă de anii dinainte de pandemie.

8 din 10 români din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cu cei mai apropiați

„2020 a fost anul vacanţelor în familie: 8 din 10 românii din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiaţi pentru a se simţi în siguranţă. Printre comportamentele observate, se numără faptul că majoritatea au renunţat la destinaţiile dorite din cauza restricţiilor de circulaţie (74%), au călătorit cu propria maşină din motive de siguranţă (76%), au evitat în mod intenţionat anumite ţări cu risc ridicat (70%), au organizat şederi mai scurte (55%) şi au preferat camping-ul şi spaţiile deschise (52%).

Comparativ cu perioada pre-pandemică, în 2020, românii din mediul urban şi-au petrecut vacanţele în locaţii mai puţin accesibile, atât din punct de vedere geografic, cât şi financiar (locaţii de lux, staţiuni, locuri exotice, locaţii care nu sunt expuse riscului). Întrucât au călătorit mai puţin decât în alţi ani, şi-au permis să se bucure de o experienţă mai scumpă”, arată autorii studiului.

A crescut interesul pentru locații animate

Pe de altă parte, dorinţa de a-şi petrece vacanţa descoperind noi locuri şi ţări, interacţionând şi conectându-se cu alte persoane a scăzut în timpul pandemiei, din cauza preocupării pentru sănătate. Similar, a scăzut interesul pentru locaţii animate, în timp ce a crescut cel pentru vacanţele petrecute acasă.

În perioada pandemiei, a crescut interesul pentru vacanţele petrecute în România. În topul destinaţiilor preferate se află litoralul, urmat de Braşov şi Prahova.

În paralel, românii din mediul urban care au continuat să îşi petreacă vacanţele în străinătate au optat pentru destinaţii precum Bulgaria, Grecia şi Turcia.

Majoritatea românilor din mediul urban declară că le este dor de vacanță

Cât priveşte planificarea vacanţelor viitoare, majoritatea românilor din mediul urban declară că le este dor de vacanţă, indiferent dacă au renunţat la ea anul trecut sau nu. Sentimentul este mai acut printre femei şi tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani.

Astfel, 95% intenţionează să meargă în vacanţă anul acesta. Dintre aceştia, peste 90% vor să îşi petreacă vacanţa în România, în destinaţii precum litoralul, zonele montane sau Maramureş, în timp ce Grecia rămâne cea mai populară destinaţie externă.

În ceea ce priveşte motivele pentru care majoritatea românilor din mediul urban optează şi anul acesta pentru o vacanţă în ţară, preocuparea pentru sănătate şi siguranţă rămâne prioritară, în special în rândul persoanelor mature, cu vârsta peste 55 de ani (51%).

Alte motive invocate includ costurile reduse, mai ales de segmentul de vârstă 25-44 (38%), lipsa obligativităţii unui test COVID, un motiv susţinut de cei cu vârsta cuprinsă între 35 şi 44 de ani (38%) sau dorinţa de a susţine economia locală, mai prezentă printre respondenţii de peste 55 de ani (38%).

Majorititatea vor să călătorească cu mașina

„Dintre românii din mediul urban care intenţionează să meargă în vacanţă în 2021, majoritatea au de gând să îşi folosească propria maşină, similar cu comportamentul pre-pandemic.

În schimb, comparativ cu perioada pre-pandemică, numărul persoanelor care intenţionează să călătorească cu trenul şi autobuzul a scăzut (-4%), în timp ce numărul celor care aleg să călătorească cu avionul a crescut (+5%). Şi anul acesta, majoritatea preferă să îşi petreacă vacanţele alături de familie şi prieteni.

Concediul diferă în funcție de segmentul de vârstă

Totuşi, aşa cum era de aşteptat, concediul arată diferit în funcţie de segmentul de vârstă: persoanele de peste 45 de ani prioritizează relaxarea şi odihna, îşi doresc să viziteze obiective turistice, să descopere diferite culturi şi să încerce mâncăruri exotice, în timp ce persoanele cu vârsta sub 34 de ani intenţionează să facă fotografii pentru a le păstra ca amintiri, să fie active, să se distreze şi să lege prietenii”, se mai arată în studiul referitor la impactul Covid-19 asupra planurilor de vacanţă.

Pe de altă parte, incertitudinea are impact asupra comportamentului legat de organizarea vacanţelor, în condiţiile în care 53% dintre românii utilizatori de Internet din mediul urban amână planificarea vacanţei până în ultimul moment, temându-se de introducerea neaşteptată a unor noi restricţii, iar 46% dintre ei nu sunt siguri că vor călători în ţări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.

67% dintre ei se simt mai confortabil faţă de anul trecut să plece în vacanţă

Cu toate acestea, românii par optimişti, 67% dintre ei se simt mai confortabil faţă de anul trecut să plece în vacanţă.

Studiul a fost realizat de agenţia de media Starcom, prin interviuri online, pe un eşantion de 805 persoane, de sex feminin şi masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet, din mediul urban, în perioada 17-25 Iunie 2021.

Agenţia Starcom este parte din cea mai mare reţea de media din lume, Starcom Worldwide. Înfiinţată în 2000, Starcom este prima agenţie de media din România premiată la Cannes, dar şi alte festivaluri, precum Eurobest, Ad’Or, Golden Drum, Effie şi Webstock.

Cu o experinţă de aproape două decenii în industria românească de comunicare, Starcom pune la dispoziţia clienţilor săi specializări diverse, precum Consumer Understanding, Inovaţie, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale.

AGERPRES


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Google şi Facebook nu vor mai accepta angajaţi nevaccinaţi în sediile lor

Publicat

Giganţii internetului Google şi Facebook au anunţat că vor cere tuturor angajaţilor din sediile lor să fie vaccinaţi. Anunțul vine după un val de decizii similare luate de organisme publice în Statele Unite, relatează joi France Presse.

Obligaţia va fi implementată de Google „în următoarele săptămâni” în Statele Unite, înainte de a fi extinsă la alte regiuni ale lumii „în următoarele luni”. Declarația aparține directorului general Sundar Pichai.

Măsura nu se aplică în ţările unde vaccinul nu este încă uşor accesibil.

Google va furniza în curând detalii cu privire la excepţiile de la această cerinţă „pentru persoanele ce nu pot fi vaccinate din motive medicale sau populaţii specifice”, a declarat compania.

„Vaccinarea este una dintre cele mai importante căi pentru noi şi comunităţile noastre locale de a rămâne sănătoşi”, a insistat Sundar Pichai.

La fel, responsabilii Facebook „vor cere ca oricine vizitează unul dintre campusurile noastre din Statele Unite să fie vaccinat”, a declarat vicepreşedintele Lori Goler într-un mesaj transmis AFP.

În iunie, reţeaua socială le-a spus angajaţilor că cei care doresc să continue telemunca cu normă întreagă ar putea solicita acest lucru, dacă funcţiile lor le permit.

Pentru ceilalţi, este prevăzută facilitarea telemuncii, dar este recomandabil să lucreze cel puţin jumătate din timp la sediul companiei. Facebook intenţionează să-şi redeschidă birourile la 50% din capacitate în septembrie şi să ajungă la capacitatea maximă în octombrie.

 

Decizia Google

În ceea ce priveşte Google, compania a amânat data oficială de întoarcere în birourile sale la 18 octombrie. Inițial fusese stabilită pentru 1 septembrie.

Începând cu această dată, aproximativ 80% dintre angajaţi vor trebui să lucreze fizic la sediul companiei cel puţin trei zile pe săptămână. Grupul prevede că aproximativ 20% dintre salariaţi vor rămâne în continuare acasă.

Potrivit Agenţiei federale a SUA pentru aplicarea legilor împotriva discriminării la locul de muncă (EEOC), angajatorii îşi pot obliga salariaţii să prezinte dovada vaccinării anti-COVID-19, cu excepţii din motive medicale sau obiecţii religioase.

Luna trecută, marea bancă americană Morgan Stanley şi administratorul de active BlackRock au indicat că doar angajaţii vaccinaţi vor avea acces în sediile lor.

Până acum, puţine grupuri mari au îndrăznit să stabilească o obligaţie, cu câteva săptămâni înainte de începerea anului şcolar în septembrie. Momentul va marca revenirea la birou pentru mulţi angajaţi.

În schimb, tot mai multe comunităţi locale şi organizaţii culturale impun vaccinarea, iar mai multe media americane au indicat că preşedintele Joe Biden ar putea anunţa obligaţia angajaţilor federali de a fi vaccinaţi sau de a se supune unui protocol strict de teste, aminteşte AFP. AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Juan Carlos, fostul rege al Spaniei, şi-ar fi spionat iubita cu ajutorul serviciilor secrete

Publicat

Sursă foto: spainsnews

Fostul monarh ar fi plasat-o ilegal sub supraveghere în Marea Britanie cu ajutorul serviciilor secrete spaniole pe Corinna zu Sayn-Wittgenstein, fosta sa parteneră. Plângerea, scrie Financial Times, a fost depusă în decembrie anul trecut, dar a fost făcută publică abia luni, 26 iulie.

Potrivit instanţei, femeia îl acuză pe Juan Carlos, în vârstă de 83 de ani, de hărţuire „din 2012 până astăzi”.

Hărţuirea s-a petrecut cu „ameninţări şi defăimări” şi cu supravegherea „ilegală”. A fost efectuată „atât sub acoperire, cât şi deschis”, de către unii agenţi angajaţi de fostul monarh şi de serviciile de informaţii hispanice.

 

Ce dorește acum Corinna zu Sayn-Wittgenstein

 

Corinna zu Sayn-Wittgenstein cere daune materiale şi un ordin de restricţie: vrea să-i împiedice pe Juan Carlos şi pe agenţii săi „să ia legătura cu ea, să facă declaraţii defăimătoare şi să o hărţuiască, precum şi să se apropie la mai puţin de 150 de metri de reşedinţele ei” .

Juan Carlos respinge acuzaţiile, relatează ziarul britanic, „deşi echipa sa juridică nu a depus un document de apărare”.

Se aşteaptă o bătălie judiciară dificilă. Fostul monarh nu numai că nu trăieşte în Marea Britanie, dar a fost şeful statului unei alte naţiuni.

 

Sume imense de bani la mijloc

 

În centrul bătăliei sunt sume imense de bani şi cadouri care trebuie returnate. În 2012, Juan Carlos i-ar fi plătit lui Sayn-Wittgenstein 65 de milioane de euro. A folosit un cadou de 100 de milioane de dolari pe care regele saudit de atunci, Abdullah, îl făcuse monarhului spaniol în 2008.

Monarhul a acuzat-o că a sustras fondurile, mergând până acolo încât a defăimat-o atât în faţa propriei familii, cât şi în faţa partenerilor de afaceri, inclusiv regele saudit Salman şi prinţul Mohamed bin Salman.

Potrivit plângerii femeii, acest lucru ar fi cauzat pierderi grave în veniturile sale profesionale. Femeia e „consultant strategic care colaborează cu companii de top din întreaga lume”.

Potrivit Corinnei zu Sayn-Wittgenstein, agenţia de informaţii spaniolă a pus-o de-a lungul timpului „sub supraveghere fizică. Include supravegherea vehiculelor şi a personalului, încălcarea proprietăţii sale şi pirateria telefoanelor şi computerelor sale”.

Sayn-Wittgenstein susţine, de asemenea, că a fost ameninţată de fostul rege.

Corinna zu Sayn-Wittgenstein l-a însoţit pe fostul rege la un safari în Botswana. Cu acea ocazie, a fost prezentată ca membru al anturajului său.

În 2012, Corinna a fost aleasă de prinţesa Charlene de Monaco drept consilier personal şi consultant de imagine.

Confruntarea judiciară de la Londra este doar ultimul dintre scandalurile în care este implicat fostul rege spaniol. Anul trecut, a părăsit Spania cu destinaţia Abu Dhabi. Curtea Supremă spaniolă a deschis o anchetă cu privire la o poveste despre mită pentru un proiect de 7 miliarde având legătură cu trenuri de mare viteză în Arabia Saudită.

A urmat o a doua anchetă din cauza cadourilor de 800.000 de euro primite de la un om de afaceri mexicano-britanic.

În decembrie anul trecut, Juan Carlos a trebuit să plătească aproape 680.000 de euro impozite autorităţilor fiscale spaniole. La asta se adaugă încă 4,4 milioane de euro aferente călătoriilor cu avionul în numele Fundaţiei Zagatka, cu sediul în Liechtenstein. MEDIAFAX

Citește mai departe

ACTUALITATE

Aproape 40.000 de persoane fizice s-au înscris în Programul Rabla Clasic și peste 5.900 de firme la Rabla Plus

Publicat

masina

Aproape 40.000 de persoane fizice s-au înscris în Programul Rabla Clasic 2021, în timp ce pentru Rabla Plus au fost înregistraţi 5.901 solicitanţi, conform datelor publicate, miercuri, de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).

Până în prezent, prin ediţia din acest an a programului „Rabla Clasic”, persoanele fizice au achiziţionat 24.891 de autovehicule şi 166 de motociclete.

În ceea ce priveşte persoanele juridice, până la ora actuală, au fost acceptate 1.122 de dosare pentru 1.853 de autovehicule, precum şi 28 de contestaţii pentru 58 de autovehicule. De asemenea, s-au înscris la producători/dealeri auto 977 de persoane juridice şi au fost cumpărate 482 de autovehicule.

Potrivit sursei citate, în cadrul programului Rabla Plus 2021, s-au înscris la producători/dealeri auto 5.901 persoane fizice, până în prezent fiind achiziţionate 1.131 de autovehicule noi, dintre care 678 pur electrice şi 453 electrice hibride. Totodată, au fost cumpărate două motociclete electrice.

În cazul persoanelor juridice au fost publicate, în această săptămână, 208 dosare acceptate pentru 360 autovehicule electrice, dintre care 252 electrice 100% şi 107 electrice hibride, respectiv o motocicletă electrică. În acelaşi timp, au fost publicate patru contestaţii pentru cinci autovehicule (două full electrice şi trei electric hibrid).

În total, pentru Rabla Plus 2021 au fost acceptate 1.087 de dosare pentru 1.819 de autovehicule, dintre care 1.205 electrice, 611 electrice hibride şi trei motociclete electrice.

AFM notează că, tot pe segmentul persoanelor juridice, s-au depus 21 de contestaţii pentru 47 de autovehicule, dintre care 28 autovehicule pur electrice şi 19 electrice hibride.

Numărul firmelor care s-au înscris, până în prezent, la producători/dealeri auto este de 827, în timp ce au fost achiziţionate 455 de autovehicule noi (270 electrice şi 185 electrice hibride).

Listele dosarelor acceptate în cadrul acestor programe sunt publicate pe site-ul www.afm.ro, la secţiunile aferente Programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus.

Persoanele juridice care au fost acceptate se pot adresa producătorilor/dealerilor auto validaţi în cele două programe guvernamentale, listele acestora fiind disponibile pe site-ul instituţiei. Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Peste 14.200 de firme au fost dizolvate, în primele șase luni din an. Din ce domenie de activitate sunt majoritatea

Publicat

contabilitate

Numărul de firme dizolvate a crescut cu peste 18,4% în primele şase luni din 2021, la 14.265, faţă de 12.046 în perioada ianuarie – iunie 2020, conform datelor centralizate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC).

Cele mai multe dizolvări au fost înregistrate în Bucureşti, respectiv 2.644 de firme (în creştere cu 20,07%) şi în judeţele Timiş (681, +6,74%), Constanţa (679, +7,78%) şi Cluj (652, +11,26%).

La polul opus, cele mai puţine dizolvări de firme au fost consemnate în judeţele Mehedinţi, respectiv 87 (+8,75%), Covasna (92, +16,46%) şi Vaslui (101, +14,77%).

Domeniul de activitate care a înregistrat cele mai multe dizolvări de firme, în primele şase luni ale acestui an, este comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, repararea autovehiculelor şi motocicletelor, unde s-au înregistrat 4.282 de dizolvări la nivel naţional.

Faţă de perioada similară a anului anterior, dizolvările din acest sector au crescut cu 22,8%.

Activităţile profesionale, ştiinţifice şi tehnice, precum şi construcţiile, sunt alte două domenii de activitate unde s-a consemnat un număr mare de dizolvări de firme, şi anume 1.371 (+21,65%), respectiv 1.328 (+9,12%).

În iunie 2021 au fost consemnate 2.811 dizolvări, cele mai multe în Bucureşti (515) şi în judeţele Cluj (161), Timiş (147) şi Constanţa (145). Agerpres

Citește mai departe