Connect with us

ACTUALITATE

Pandemia a schimbat obiceiurile de vacanţă ale românilor

Publicat

oameni locuri de munca joburi
Arhivă foto

Pandemia a schimbat obiceiurile de vacanţă ale românilor din mediul urban, 2020 fiind anul vacanţelor mai rare, petrecute alături de familie şi prieteni în locuri izolate din ţară, conform unui nou studiu realizat de o agenţie de media.

Dacă anul trecut 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban nu au renunţat la vacanţe, în acest an 95% dintre ei intenţionează să meargă în vacanţă.

Studiul Starcom România „Impactul COVID-19 asupra obiceiurilor de vacanţă” face parte din HumanGraphExperience, o serie de infografice lunare realizate de Starcom România, bazate pe studii cantitative.

Românii din mediul urban au încercat să fie mai precauți

„Anul 2020 nu a fost lipsit de vacanţe, însă românii din mediul urban au încercat să fie mai precauţi, să călătorească în grupuri mai mici, cu persoane apropiate, cei mai mulţi cu maşina personală, în locaţii în care s-au simţit în siguranţă.

Deşi anul 2021 se anunţă unul plin de vacanţe odată cu relaxarea restricţiilor, comportamentul preventiv se menţine, astfel că persoanele din mediul urban iau în calcul posibile evenimente şi îşi aleg cu atenţie destinaţiile. 2020 a reprezentat şi un prilej de a descoperi locuri frumoase pe teritoriul ţării şi a deschis un apetit pentru vacanţele petrecute în România”, a explicat Andreea Zanfir, Consumer Insights & Research Coordinator, Starcom România.

Potrivit documentului citat, principalele motive pentru care românii au renunţat la vacanţa din 2020 au fost restricţiile impuse de autorităţi (52%), protejarea sănătăţii proprii şi a celor dragi (36%), dar şi motive de ordin financiar – lipsa resurselor (31%), instabilitatea financiară (22%) sau dorinţa de a economisi (11%).

Dintre românii care au fost în vacanţă anul trecut, jumătate au declarat că au organizat mai puţine plecări faţă de anii dinainte de pandemie.

8 din 10 români din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cu cei mai apropiați

„2020 a fost anul vacanţelor în familie: 8 din 10 românii din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiaţi pentru a se simţi în siguranţă. Printre comportamentele observate, se numără faptul că majoritatea au renunţat la destinaţiile dorite din cauza restricţiilor de circulaţie (74%), au călătorit cu propria maşină din motive de siguranţă (76%), au evitat în mod intenţionat anumite ţări cu risc ridicat (70%), au organizat şederi mai scurte (55%) şi au preferat camping-ul şi spaţiile deschise (52%).

Comparativ cu perioada pre-pandemică, în 2020, românii din mediul urban şi-au petrecut vacanţele în locaţii mai puţin accesibile, atât din punct de vedere geografic, cât şi financiar (locaţii de lux, staţiuni, locuri exotice, locaţii care nu sunt expuse riscului). Întrucât au călătorit mai puţin decât în alţi ani, şi-au permis să se bucure de o experienţă mai scumpă”, arată autorii studiului.

A crescut interesul pentru locații animate

Pe de altă parte, dorinţa de a-şi petrece vacanţa descoperind noi locuri şi ţări, interacţionând şi conectându-se cu alte persoane a scăzut în timpul pandemiei, din cauza preocupării pentru sănătate. Similar, a scăzut interesul pentru locaţii animate, în timp ce a crescut cel pentru vacanţele petrecute acasă.

În perioada pandemiei, a crescut interesul pentru vacanţele petrecute în România. În topul destinaţiilor preferate se află litoralul, urmat de Braşov şi Prahova.

În paralel, românii din mediul urban care au continuat să îşi petreacă vacanţele în străinătate au optat pentru destinaţii precum Bulgaria, Grecia şi Turcia.

Majoritatea românilor din mediul urban declară că le este dor de vacanță

Cât priveşte planificarea vacanţelor viitoare, majoritatea românilor din mediul urban declară că le este dor de vacanţă, indiferent dacă au renunţat la ea anul trecut sau nu. Sentimentul este mai acut printre femei şi tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani.

Astfel, 95% intenţionează să meargă în vacanţă anul acesta. Dintre aceştia, peste 90% vor să îşi petreacă vacanţa în România, în destinaţii precum litoralul, zonele montane sau Maramureş, în timp ce Grecia rămâne cea mai populară destinaţie externă.

În ceea ce priveşte motivele pentru care majoritatea românilor din mediul urban optează şi anul acesta pentru o vacanţă în ţară, preocuparea pentru sănătate şi siguranţă rămâne prioritară, în special în rândul persoanelor mature, cu vârsta peste 55 de ani (51%).

Alte motive invocate includ costurile reduse, mai ales de segmentul de vârstă 25-44 (38%), lipsa obligativităţii unui test COVID, un motiv susţinut de cei cu vârsta cuprinsă între 35 şi 44 de ani (38%) sau dorinţa de a susţine economia locală, mai prezentă printre respondenţii de peste 55 de ani (38%).

Majorititatea vor să călătorească cu mașina

„Dintre românii din mediul urban care intenţionează să meargă în vacanţă în 2021, majoritatea au de gând să îşi folosească propria maşină, similar cu comportamentul pre-pandemic.

În schimb, comparativ cu perioada pre-pandemică, numărul persoanelor care intenţionează să călătorească cu trenul şi autobuzul a scăzut (-4%), în timp ce numărul celor care aleg să călătorească cu avionul a crescut (+5%). Şi anul acesta, majoritatea preferă să îşi petreacă vacanţele alături de familie şi prieteni.

Concediul diferă în funcție de segmentul de vârstă

Totuşi, aşa cum era de aşteptat, concediul arată diferit în funcţie de segmentul de vârstă: persoanele de peste 45 de ani prioritizează relaxarea şi odihna, îşi doresc să viziteze obiective turistice, să descopere diferite culturi şi să încerce mâncăruri exotice, în timp ce persoanele cu vârsta sub 34 de ani intenţionează să facă fotografii pentru a le păstra ca amintiri, să fie active, să se distreze şi să lege prietenii”, se mai arată în studiul referitor la impactul Covid-19 asupra planurilor de vacanţă.

Pe de altă parte, incertitudinea are impact asupra comportamentului legat de organizarea vacanţelor, în condiţiile în care 53% dintre românii utilizatori de Internet din mediul urban amână planificarea vacanţei până în ultimul moment, temându-se de introducerea neaşteptată a unor noi restricţii, iar 46% dintre ei nu sunt siguri că vor călători în ţări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.

67% dintre ei se simt mai confortabil faţă de anul trecut să plece în vacanţă

Cu toate acestea, românii par optimişti, 67% dintre ei se simt mai confortabil faţă de anul trecut să plece în vacanţă.

Studiul a fost realizat de agenţia de media Starcom, prin interviuri online, pe un eşantion de 805 persoane, de sex feminin şi masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet, din mediul urban, în perioada 17-25 Iunie 2021.

Agenţia Starcom este parte din cea mai mare reţea de media din lume, Starcom Worldwide. Înfiinţată în 2000, Starcom este prima agenţie de media din România premiată la Cannes, dar şi alte festivaluri, precum Eurobest, Ad’Or, Golden Drum, Effie şi Webstock.

Cu o experinţă de aproape două decenii în industria românească de comunicare, Starcom pune la dispoziţia clienţilor săi specializări diverse, precum Consumer Understanding, Inovaţie, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale.

AGERPRES

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

FOTO&VIDEO: Pomenire cu recunoștință pentru preoteasa Alexandrina Diaconu și mama sa, Maria Niculiță

Publicat

foto&video: pomenire cu recunoștință pentru preoteasa alexandrina diaconu și mama

Publicitate

Sâmbătă, 18 octombrie 2025, la Cimitirul „Eternitatea” din Botoșani, a fost oficiată o slujbă de pomenire pentru preoteasa Alexandrina Diaconu, la aproape cinci ani de la trecerea sa la cele veșnice, și pentru mama acesteia, Maria Niculiță, de la a cărei despărțire s-a împlinit un an. Atmosfera a fost una plină de reculegere și emoție, glasurile rugăciunilor și sunetul clopotelor amintind de credința și bunătatea celor comemorate.

Slujba…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Ioan Ovidiu Sabău pleacă de la Universitatea Cluj după înfrângerea cu FC Botoșani

Publicat

ioan ovidiu sabău pleacă de la universitatea cluj după înfrângerea

Publicitate

Schimbare majoră la „U” Cluj! Antrenorul Ioan Ovidiu Sabău și-a reziliat în această seară contractul cu echipa, pe cale amiabilă. Decizia vine la doar câteva ore după înfrângerea suferită în deplasare, 0-2, cu FC Botoșani, rezultat care a adus un val de nemulțumiri și tensiune în rândul suporterilor.

Oficialii clubului au transmis un mesaj de mulțumire pentru Sabău, amintind de istorica calificare în Conference League din sezonul trecut,…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

FC Botoșani rămâne lider în Superligă după 2-0 cu „U” Cluj

Publicat

fc botoșani rămâne lider în superligă după 2 0 cu „u”

Publicitate

Echipa FC Botoşani a învins sâmbătă, în deplasare, scor 2-0, formaţia Universitatea Cluj, în etapa a 13-a din Superligă și acest rezultat îi garantează poziția de lider și în acest weekend, scrie g4media.ro.

Liderul şi-a luat rolul în serios la Cluj şi Mihai Bordeianu a şutat periculos în minutul 14, dar Lefter a respins, iar în minutul 34 Kovtalyuk a trimis în bară, cu o lovitură de cap. Gazdele au replicat doar prin ocazia lui Lukic, din…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Concurs de pescuit la Albești: Copiii au participat la „Micul pescar – ediția de toamnă”, o lecție despre răbdare și natură

Publicat

concurs de pescuit la albești: copiii au participat la „micul

Publicitate

La iazul Broșteni din comuna Durnești, 13 copii din Albești au lăsat telefoanele deoparte și au concurat în „Micul pescar – ediția de toamnă”, un concurs care a transformat pescuitul într-o lecție de viață.

Astăzi, 18 octombrie 2025, actuali și foști elevi ai școlilor din comuna Albești – Școala Gimnazială Nr. 1 Albești și Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu – au participat la o activitate recreativă organizată de…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe