Connect with us

ACTUALITATE

Persoanele cu venituri mari vor beneficia de până la 8 ori mai mult de pe urma reducerii accizelor la carburanţi

Publicat

Un număr de 15 state europene au ales să reducă accizele la carburanţi pentru a micşora preţul la pompă, însă măsura nu este eficientă din punct de vedere social sau economic, întrucât persoanele cu venituri mai ridicate vor beneficia de până la opt ori mai mult de această măsură, în timp ce bugetele europene vor înregistra pierderi de 9 miliarde de euro, atrage atenţia Federaţia Europeană Transport&Environment (T&E), în cadrul unui studiu citat de Asociaţia 2Celsius.

Potrivit analizei, cei mai bogaţi 10% dintre şoferi vor beneficia de până la opt ori mai mult de aceste reduceri de taxe decât cei mai săraci, în medie, deoarece consumă mult mai mult combustibil.

„Şoferii mai bogaţi conduc mai mult, adesea singuri şi cu vehicule mai mari şi mai poluante. De exemplu, o reducere cu 15 cenţi a accizei la carburant pe parcursul a şase luni va reduce factura unui şofer BMW X5 cu 300 de euro, comparativ cu 85 de euro pentru un şofer Citroen C3. Între timp, persoanele care folosesc transportul public nu beneficiază de niciun sprijin”, exemplifică specialiştii T&E, în studiul citat.

Printre măsurile recomandate de organizaţia de mediu se află introducerea unui tarif suplimentar pentru petrolul importat din Rusia, iar banii colectaţi în acest mod să fie folosiţi pentru ajutoare sociale punctuale, direcţionate către persoanele cu adevărat afectate de criza combustibilului, dar şi pentru investiţii în dezvoltarea transportului alternativ.

„Guvernele UE susţin că sunt de partea Ucrainei, dar în loc să taxeze petrolul rusesc, îl subvenţionează cu 9 miliarde de euro din banii contribuabililor. Există modalităţi mai bune în care guvernele pot ajuta oamenii. Am putea impune un tarif sau o taxă asupra importurilor de petrol din Rusia chiar acum. În loc să subvenţioneze discreţionar şoferii, ajutorului poate fi direcţionat mult mai clar, către persoanele care au nevoie de el”, este de părere Griffin Carpenter, analist auto la T&E.

Estimările specialiştilor T&E arată că ţările din Uniunea Europeană (UE) ar putea colecta 27 de miliarde de euro doar în acest an, dacă ar fi aplicat un tarif de import de 25 de dolari pe baril pentru petrolul rusesc, în condiţiile în care „industria petrolieră a Rusiei ar fi nevoită să accepte tarifarea suplimentară, pentru că nu ar avea alternativă, pe termen scurt”.

„Până în prezent, nu au fost luate măsuri pentru reducerea cererii de petrol în Europa, guvernele concentrându-se doar pe reducerea taxelor pe combustibil”, se mai arată în studiu.

Grupul celor 15 state europene care au decis reducerea accizelor la carburanţi pentru diferite perioade de timp sunt: Belgia (pentru 3 luni), Croaţia (3 luni), Cipru (2,5 luni), Franţa (4 luni), Germania (3 luni), Grecia (3 luni), Ungaria (3 luni), Irlanda (5,5 luni), Italia (o lună), Malta (decizie pentru 12 luni luată în noiembrie 2021), Ţările de Jos (9 luni), Polonia (6 luni), Portugalia (3,5 luni), Slovenia (o lună) şi Suedia (4 luni).

Un raport al Agenţiei Internaţionale de Energie (IEA), publicat săptămâna trecută, a arătat că, dacă toate statele dezvoltate iau zece măsuri de urgenţă, acestea pot reduce rapid cererea globală de petrol cu 2,7 milioane de barili/zi, echivalent cu cererea de petrol a tuturor maşinilor din China.

„Cea mai uşoară modalitate de a evita preţurile mari ale petrolului este de a face posibil ca oamenii să conducă mai puţin. Guvernele ar trebui încurajeze lucratul de acasă şi să reducă temporar tarifele pentru transportul public. Dacă guvernele vor să ajute gospodăriile cu venituri mici, dependente de maşini, ar trebui să scadă impozitele pe venit, să introducă măsuri pentru încurajarea transportului în comun, sau chiar să ofere subvenţii financiare familiilor afectate”, a afirmat Carpenter.

Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu are ca scop promovarea şi crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înfiinţată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizaţii din 26 de ţări din Europa, în special grupuri de mediu şi militanţi care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel naţional, regional şi local.

2Celsius este o organizaţie neguvernamentală înfiinţată în anul 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european. Asociaţia este membră a organizaţiilor internaţionale European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe şi Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E).

Totodată, din anul 2020, entitatea analizează politicile publice care ţin de gazele fluorurate şi emisiile fugitive de la infrastructura de petrol şi gaze naturale. AGERPRES

Citește Romania24.ro pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


ACTUALITATE

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Stelian, ocrotitorul copiilor

Publicat

calendar ortodox 2025: sfântul stelian, ocrotitorul copiilor

Publicitate

Unul dintre sfinții cei mai apropiați copiilor este prăznuit în luna noiembrie, pe data de 26. Este vorba de Sfântul Stelian Paflagonul, considerat ocrotitor al pruncilor și al familiei creștine. Viața sa de rugăciune, râvna și iubirea de Dumnezeu l-au învrednicit de darul facerii de minuni, tămăduindu-i mai ales pe copiii bolnavi. Sfântul Stelian s-a născut în secolul al VI-lea, la Adrianopolis, în provincia Paflagonia din Asia Mică (pe…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Programul Rabla ar putea fi ANULAT. Nu mai sunt BANI pentru continuarea în 2026

Publicat

programul rabla ar putea fi anulat. nu mai sunt bani

Publicitate

Programul Rabla ar putea să nu mai fie derulat anul viitor, din lipsă de fonduri. Anunțul a fost făcut marți, 25 noiembrie, de ministrul Mediului, Diana Buzoianu, care a precizat că măsurile de austeritate impuse la nivel național lasă programul fără buget pentru 2026. Potrivit acesteia, fără o suplimentare financiară, Rabla riscă să fie suspendat sau chiar anulat, relatează alba24.ro.

Mai exact, Diana Buzoianu a declarat că momentan nu sunt…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Marius Budăi: Premierul Bolojan nu va mai trece prin Parlament niciun pachet de măsuri fără programul PSD de stimulare economică

Publicat

marius budăi: premierul bolojan nu va mai trece prin parlament

Publicitate

Deputatul PSD de Botoșani, fostul ministru al Muncii, Marius Budăi, lansează un avertisment ferm către premierul Ilie Bolojan, în contextul noilor politici economice promovate de Guvern.

Social-democratul spune că PSD nu va mai susține niciun pachet de măsuri care nu include programul partidului pentru stimularea economiei, subliniind că există tot mai mulți parlamentari în partid care împărtășesc aceeași poziție.

„Eu personal nu voi mai…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Un fost premier acuză Guvernul de coșmar al lui Bolojan de o „tranzacție bizară”: Datoria ieftină a fost înlocuită cu o datorie mai scumpă

Publicat

un fost premier acuză guvernul de coșmar al lui bolojan

Publicitate

Florin Cîțu afirmă că Guvernul transmite zilnic mesaje de alarmă privind situația financiară a țării – de la avertismente privind „aproape incapacitate de plată” până la îndemnuri la „strâns cureaua”. În acest context, fostul premier susține că Ministerul Finanțelor ar fi realizat o operațiune complet contrară acestor avertismente, relatează mediafax.ro

Potrivit acestuia, în octombrie 2025 statul român s-a împrumutat de pe…

Citește mai mult pe Botosani24.ro

Citește mai departe