Connect with us

EDUCATIE

Petiţie online împotriva bullying-ului în şcoli, lansată de Asociaţia Telefonul Copilului

Publicat


Asociaţia Telefonul Copilului lansează petiţia online “Fără frică, fără bullying! Petiţie pentru siguranţa copilului tău la şcoală!”, un demers pentru adoptarea unor politici publice împotriva acestui fenomen.

Potrivit unui comunicat transmis joi AGERPRES, semnăturile strânse vor fi folosite ca argument suplimentar în discuţiile cu factorii de decizie din Guvern şi Parlament, pe baza documentelor deja înaintate acestora în primăvara anului în curs, pentru prevenirea şi combaterea fenomenului de bullying.

Acestea conţin un set de măsuri concrete care ar trebui adoptate de instituţiile de învăţământ şcolar şi preşcolar cu scopul de a proteja copiii de actele de hărţuire şi agresiune. Printre acestea se numără: introducerea temelor anti-bullying în curriculumul şcolar, în cadrul orelor de consiliere şi orientare, dirigenţie şi în manualele de educaţie civică. În acelaşi timp, monitorizarea audio-video a unităţilor de învăţământ trebuie să fie extinsă şi la nivelul grădiniţelor, nu numai al şcolilor. Supravegherea audio-video în spaţiile publice din perimetrul instituţiilor de învăţământ şcolar şi preşcolar reprezintă o altă măsură care poate diminua cazurile de violenţă asupra minorilor. În prezent, acestea sunt disponibile doar în cadrul şcolilor, nu şi al grădiniţelor, unde, din datele Asociaţiei, sunt înregistrate, de asemenea, acte de hărţuire a celor mici.

“Abuzul de tip bullying a devenit o problemă de sănătate publică. Ne-o spun datele pe care le-am colectat prin intermediul liniei telefonice dedicate copiilor 116111, precum şi online la http://www.116111.ro/. Astfel, peste 10.000 de copii, în ultimii şapte ani, au mărturisit că au fost victime ale hărţuirii. Mai mult, peste 93% dintre victime au fost agresate de un alt copil. Cifrele sunt atât de mari şi, din păcate, în continuă creştere, pentru că nu avem politici publice în România care să vină în sprijinul prevenirii şi combaterii acestui fenomen. Aşadar, împreună cu reţeaua de parteneri formată din experţi şi reprezentanţi ai unora dintre instituţiile relevante în domeniul educaţiei am identificat o serie de soluţii care pot schimba în bine această stare de fapt. Le-am integrat într-o propunere de politică publică şi le-am transmis autorităţilor în urmă cu câteva luni. Demersul nostru continuă, însă, până la concretizarea reglementării unor măsuri integrate, la nivel naţional, care să ofere siguranţă copiilor noştri în instituţiile de învăţământ”, a declarat Cătălina Surcel, director executiv al Asociaţiei Telefonul Copilului, citată în comunicat.

Odată cu petiţia online, Asociaţia Telefonul Copilului pune la dipoziţia celor care doresc să susţină această cauză platforma de dezbateri publice http://dialoc.ro/. Orice părinte, profesor sau persoană care are argumente pro sau contra privind introducerea de măsuri concrete pentru diminuarea bullying-ului le poate exprima în secţiunea dedicată dezbaterilor sau poate lua parte la sondajele disponibile pe aceeaşi platformă. Dialoc.ro are şi rolul de a informa şi educa copiii, părinţii, cadrele didactice şi orice altă categorie de cetăţeni privind manifestările bullying-ului. AGERPRES

 

EDUCATIE

Săptămâna viitoare, elevii intră în VACANŢA de IARNĂ. Când se întorc la şcoală şi detalii despre examenele şi cursurile de anul viitor

Publicat

La sfârșitul săptămânii viitoare, elevii intră în vacanța de iarnă. Vor sta acasă până anul viitor, timp de trei săptămâni. Apoi, următoarea vacanță va fi din 4 aprilie 2020, cea de primăvară.

Potrivit ziarului Alba24.ro, vacanța de iarnă este programată în perioada 21 decembrie – 11 ianuarie. Prima zi de cursuri după sărbători va fi 13 ianuarie, când începe semestrul al doilea.

Urmează vacanţa de primăvară, între 4 aprilie şi 21 aprilie 2020. Apoi, de pe 22 aprilie până pe 12 iunie urmează iar cursuri, iar de pe 13 iunie, elevii intră în vacanţa de vară. Elevii au liber şi de următoarele sărbători legale: 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române, 1 mai – Ziua Muncii , 17 iunie – Rusalii.

Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie pe 29 mai 2019, iar pentru clasa a VIII-a, pe 5 iunie 2019.

Vacanţele elevilor din toate ciclurile de învățământ sunt programate astfel:

– vacanţa de iarnă (21 decembrie 2019 – 12 ianuarie 2020)
– vacanţa de primăvară (4 aprilie – 21 aprilie 2020)
– vacanţa de vară (13 iunie – data din septembrie 2020 la care vor începe cursurile anului şcolar 2020 – 2021)

Calendar an școlar 2019-2010:

Semestrul I: 9 septembrie  – 20 decembrie 2019

Vacanță pentru clasele primare și grădiniță: 26 octombrie – 3 noiembrie 2019

Vacanţa de iarnă – sâmbătă, 21 decembrie 2019 – duminică, 12 ianuarie 2020

Semestrul al II-lea (20 de săptămâni de cursuri): 13 ianuarie 2020 – 12 iunie 2020

Cursuri: luni, 13 ianuarie 2020 – vineri, 3 aprilie 2020

Vacanţa de primăvară: sâmbătă, 4 aprilie 2020 – marţi, 21 aprilie 2020

Cursuri: miercuri, 22 aprilie 2020 – vineri, 12 iunie 2020

Vacanţa de vară: sâmbătă, 13 iunie 2020 – data din septembrie 2020 la care încep cursurile anului şcolar 2020 – 2021.

Unităţile de învăţământ şi inspectoratele şcolare marchează prin manifestări specifice ziua de 5 octombrie – Ziua internaţională a educaţiei şi ziua de 5 iunie – Ziua învăţătorului.

Lucrările scrise semestriale (tezele) se susţin, după parcurgerea programei şcolare, cu cel puţin 3 săptămâni înainte de finalizarea semestrului.

Etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare se organizează, de regulă, în perioada vacanţei de primăvară, conform calendarului olimpiadelor naţionale şcolare.

În situaţii obiective, cum ar fi calamităţi naturale, intemperii, epidemii, alte situaţii excepţionale, cursurile pot fi suspendate cu respectarea prevederilor Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016, cu modificările şi completările ulterioare

Recuperarea cursurilor suspendate nu se poate realiza în perioada vacanţelor şcolare.

EXAMENE 2020:

EVALUARE NAȚIONALĂ clasele a II-a, a IV-a și a VI-a

Testările de Evaluare Națională 2020 pentru elevii care termină clasele a II-a, a IV-a și a VI-a se vor desfășura în luna mai a anului viitor.

Vezi și CALENDARUL EVALUĂRII NAȚIONALE 2020 pentru clasele II, IV și VI. MODELE de SUBIECTE publicate de Ministerul Educației

EVALUARE NAȚIONALĂ clasa a VIII-a

Media de admitere la liceu se calculează la fel ca până acum: se ia în calcul media de la Evaluarea Națională 2020 (care are o pondere de 80% în media de admitere la liceu) și media generală de absolvire a claselor V-VIII (care are o pondere de 20%).

Probele examenului de Evaluare Națională 2020 se vor desfășura în perioada 15 – 18 iunie. Primele rezultate vor fi cunoscute în 22 iunie.

Vezi EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Noi MODELE de SUBIECTE pentru clasa a VIII-a. Ce trebuie să știe elevii

Afişarea primelor rezultate este prevăzută pentru data de 22 iunie (până la ora 12:00), procedură urmată de înregistrarea contestațiilor, în intervalul orar 14:00 – 20:00. Examenul se va încheia în data de 27 iunie, cu afișarea rezultatelor finale.

BACALAUREAT

Examenul de Bacalaureat 2020 începe în 9 iunie, cu proba de limba română oral. Primele rezultate vor fi cunoscute în 30 iunie.

Vezi BACALAUREAT 2020: Modele de SUBIECTE și BAREME actualizate pentru examenul de anul viitor. Calendar pentru absolvenții de liceu

Înscrierea candidaților se face în perioada 25 – 29 mai, probele de competențe vor fi în 9-19 iunie, iar cele scrise, în intervalul 22-25 iunie.

ADMITERE LICEU

Admiterea la liceu se va organiza doar pentru elevii care au cel puțin media 5 la examenul de Evaluare Națională și la absolvirea gimnaziului.

Vezi și ADMITERE LICEU 2020: CALENDARUL cu perioada de înscrieri și repartizarea computerizată

Înscrierile la liceu, prin completarea de către elevi a opțiunilor în fișele de înscriere, se vor desfășura în perioada 2 – 6 iulie 2020, iar prima repartizare computerizată la liceu va avea loc pe 10 iulie 2020.

Vor fi două etape de repartizare la liceu.

Media de admitere la liceu se calculează luând în calcul 80% media de la Evaluarea Națională 2020 și 20% media generală de absolvire a claselor V-VIII.

Citește mai departe

EDUCATIE

Profesorii NU vor mai putea da MEDITAȚII și vor trebui să stea 8 ore la serviciu

Publicat

profesori

Senatul a adăugat profesorii pe lista funcționarilor care pot fi considerați victime ale ultrajului. Proiectul, iniţiat de senatorul PSD Şerban Nicolae la cererea sindicatelor FSLI conduse de Simion Hăncescu, merge acum la promulgare la preşedintele Klaus Iohannis, informează ziarul Alba24.ro.

Profesorilor li se vor aplica toate incompatibilitățile care decurg din statutul funcției publice: Meditațiile – interzise, 8 ore prestate efectiv pe zi.

“Agresorii cadrelor didactice riscă pededepse mai mari cu o treime decât în mod normal, în cazul violenței fizice sau verbale, prevede noua lege. Dacă în prezent cel care amenință un profesor poate primi până la un an de închisoare, în baza noii legi pedeapsa ajunge la un an și patru luni”.

În cazul lovirii sancțiunile sunt și mai mari, de până la doi ani și jumătate de închisoare.

Dacă vinovatul are mai puțin de 14 ani, atunci nu va răspunde penal, iar în cazul celorlalți minori pedeapsa se înjumătățeste. Senatul este for decizional în acest caz.

Profesorilor li se vor aplica toate incompatibilitățile care decurg din statutul funcției publice: meditațiile – interzise, 8 ore prestate efectiv pe zi.

Edupedu.ro a scris încă din octombrie despre învestirea profesorilor cu statutul de autoritate publică și a relatat pe larg efectele juridice ale aplicării proiectului de lege inițiat de Șerban Nicolae, susținut de sindicatele din educație FSLI și contestat de elevi și părinți, care au cerut ajutorul președintelui Klaus Iohannis pentru “blocarea” inițiativei legislative.

“Ceea ce nu înțeleg cei care au propus această lege este că, odată cu aceasta pseudoautoritate dată profesorilor, apar și elementele constrângătoare: profesorul va fi transformat într-un real și veritabil funcționar public. Adică, pe cale de consecință, toate faptele cadrului didactic vor intra în zona de legislație penală specifică exercitării funcției publice”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat Gabriel Ispas.

Inițiat de senatorul PSD Șerban Nicolae, proiectul de lege este susținut puternic de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), care susține că statutul de autoritate publică va proteja profesorii care “sunt umiliți, jigniți, scuipați sau loviți, unii dintre ei răniți grav”.

Profesorilor li se vor aplica toate incompatibilitățile care decurg din statutul funcției publice:

  • nu poți să desfășori activitate decât într-un domeniu care nu are legătură cu activitatea ta obișnuită => ceea ce exclude meditațiile
  • se va aplica evaluarea profesională ierarhică => deci va trebui ca profesorii să întocmească raport către director, inspector, samd
  • limitarea autonomiei profesionale: profesorul, în mod normal, are libertatea academică. Dacă l-ai făcut funcționar public, intră în niște canoane ale raportării, ale cuantificării muncii sale
  • apar consecințe ale neîndeplinirii obiectivelor => acum poți spune că elevii tăi au note mici, pentru că nu au învățat. Dacă ești funcționar public, nu mai ai o astfel de scuză
  • răspunderea pentru propriile fapte este mult mai mare, pentru că orice face, face în exercițiul funcțiunii”, a explicat pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat din Educație.

Alte detalii pe Edupedu.ro

Citește mai departe

EDUCATIE

Două medalii de aur şi patru de argint, obținute de elevii români la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori

Publicat

Două medalii de aur şi patru de argint au fost obținute de elevii români la a XVI-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Ştiinţe, desfăşurată în perioada 3 – 12 decembrie, în Qatar, la Doha, potrivit Ministerului Educației.

Olimpicii români laureaţi cu aur sunt Ioana Mădălina Cărăuş (clasa a IX-a/Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti) şi Vlad Ştefan Oros (clasa a IX-a/Liceul Teoretic “Grigore Moisil” din Timişoara).

Medaliile de argint au fost adjudecate de Raisa Axenie (clasa a X-a/Colegiul Naţional de Informatică “Tudor Vianu” din Bucureşti), Ştefan Eduard Doliş (Colegiul Naţional “Gheorghe Vrânceanu” din Bacău), Mircea Andrei Ţop (clasa a X-a/Colegiul Naţional “Decebal” din Deva) şi Vlad Iova (clasa a X-a/Colegiul Naţional “Emanoil Gojdu” din Oradea).

Lotul olimpic a fost coordonat de Daniela Bogdan (coordonator la nivel naţional şi responsabil pentru disciplina chimie), profesor la Colegiul Naţional “Sf. Sava” din Bucureşti, Traian Şaitan (responsabil biologie), inspector general MEC, şi Victor Păunescu (responsabil fizică), profesor la Colegiul Naţional “Octav Onicescu” din Bucureşti. În calitate de observator a participat Adriana Simona Popescu, inspector în cadrul ISJ Constanţa.

Structura Olimpiadei Internaţionale de Ştiinţe pentru Juniori implică susţinerea a trei probe: două probe teoretice (individuale) şi una practică – experiment/laborator (pe echipe, formate din 3 elevi), cu subiecte din trei discipline (chimie, fizică şi biologie).

La ediţia din acest an au participat peste 400 de elevi din 70 de ţări. AGERPRES

Sursa foto: edu.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Manuale 3D, lansate de Editura Didactică şi Pedagogică

Publicat

sursa foto: inquamphotos.com

Editura Didactică şi Pedagogică a lansat, pentru prima dată în România, manuale 3D, ”un pas înainte faţă de manualul clasic”, după cum a declarat directorul EDP, Maria Nistor.

“Manualele au fost testate în peste 40 de ţări. Ceea ce a obţinut gratuit EDP este să dea pe un an cu exclusivitate în România câte două licenţe în fiecare şcoală de stat şi privată acreditată. Aşa cum avem şi manualele aşa dăm şi aceste licenţe, unde nu doar că putem vedea nişte video întregi în care se explică foarte clar aspecte pe care altfel le-am înţelege mai mult sau mai puţin în funcţie de ce profesor avem la clasă, de ce materiale dispunem. Ne ajută să ne facem singuri exerciţii interactive, ajută profesorul să îşi construiască teste”, a spus Nistor.

Potrivit acesteia, există manuale 3D pentru majoritatea materiilor.

“Pe această platformă unde există gratuite şi exclusivitate în România 1 an vom încărca toate manualele EDP-ului. Există materiale 3D pentru majoritatea materiilor, depinde foarte mult de profesori cum ştiu să se adapteze. (…) Se poate vedea inclusiv de pe un calculator. Este un pas înainte faţă de manualul clasic cu care eram obişnuiţi cu toţii. (…) Mă gândesc că MEC va fi de acord cu acest proiect. (…) Se pot utiliza la majoritatea materiilor”, a arătat Maria Nistor. AGERPRES

Citește mai departe