ACTUALITATE
Piaţa auto din România a scăzut anul trecut. Vânzările de autoturisme „verzi” s-au dublat
Vânzările de maşini noi în România au scăzut cu 22,6% în 2020, faţă de anul precedent, deşi înmatriculările de autovehicule au înregistrat creşteri în ultimele patru luni ale anului, iar comercializarea de autoturisme ecologice s-a majorat cu 103,5%, conform datelor publicate, marţi, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
În acest context, luna decembrie a consemnat cel mai mare număr de autovehicule noi (autoturisme, vehicule comerciale, minibuse şi autobuze) înmatriculate în România în anul 2020 (respectiv 18.363 unităţi), fiind a patra lună consecutivă de creştere (+18,5%).
Pe piaţa naţională, topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale), la finalul anului 2020, este condus de Dacia, cu 42.356 de unităţi, urmată de Renault – cu 11.796 de unităţi, Volkswagen (10.957 unităţi), Skoda (10.288), Ford (9.910) şi Toyota (6.870).
Autoturismele (care reprezintă circa 85% din total), au înregistrat, în luna decembrie a anului anterior, un volum de 15.814 unităţi, cu 16,2% mai mare decât în luna similară din 2019. Pe ansamblul întregului an 2020, autoturismele au consemnat un volum total de 125.004 de unităţi, ceea ce corespunde unei scăderi de 21,7% în raport cu anul anterior.
Potrivit sursei citate, la finalul anului 2020, clasamentul pe mărci are pe primul loc Dacia – cu 39.940 de unităţi (-20,6% faţă de 2019 şi cotă de piaţă de 32%), urmată de Skoda – cu 10.288 de exemplare (-16,8% şi cotă de 8,2%), Renault – cu 9.963 de unităţi (-24,9% şi cotă de 8% ), Volkswagen – cu 9.441 de unităţi (-8,4% şi 7,6% din total piaţă) şi Ford – cu 6.874 de unităţi (- 42,3% şi 5,5% cotă de piaţă).
De asemenea, pe modele, cu cele 18.474 de unităţi înmatriculate în anul 2020, Dacia Logan este pe primul loc (dar, în scădere cu 28,5%, comparativ cu anul trecut). Ierarhia este completată de Dacia Duster (9.826 de unităţi, -15%), Dacia Sandero (9.420 de unităţi, -5,1%), Renault Clio (3.958 de unităţi, -25,3%) şi Skoda Octavia (3.706 unităţi, -29,9%).
Datele APIA relevă faptul că, în funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, pe ansamblul anului 2020, categoria celor diesel înregistrează o creştere uşoară a cotei de piaţă (+0,5 puncte procentuale), până la o pondere de 26,9%, comparativ cu 26,4%, cât se consemnase în 2019. La autoturismele pe benzină s-a înregistrat o scădere importantă, de 3,4 puncte procentuale la nivelul anului trecut, faţă de 2019, ajungând la 66% ca pondere.
La categoria, autoturismelor „verzi”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), a existat un volum în creştere de 33,3%, în 2020, în comparaţie cu perioada similară a anului precedent. Pe subcategorii, s-a înregistrat un salt de 89% la autoturismele full electrice şi unul mult mai consistent, de 158%, la cele hibride plug-in. Totodată, autoturismele full hybrid înregistrează, la finalul anului 2020, o evoluţie pozitivă (+5,2%).
Per total, vânzările de autoturisme prietenoase cu mediul au crescut cu 103,5% în cursul anului anterior, faţă de datele din 2019.
Topul pe mărci al autovehiculelor electrice (100% şi hibride plug -in), care sunt stimulate prin Programul „Rabla Plus”, cele mai mari volume înregistrează Renault (934 unităţi), Volkswagen (662), Skoda (425), Hyundai (294) şi Mercedes Benz (275).
Analiza de specialitate arată că majoritatea achiziţiilor de autoturisme înregistrate în România, în 2020, au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 55% din total, restul (45%) revenind persoanelor fizice. AGERPRES
Citește mai mult pe Botosani24.ro