Connect with us

ACTUALITATE

Piața investițiilor imobiliare din România scade în linie cu evoluția din Europa Centrală

Publicat



Piața investițiilor imobiliare din România scade în linie cu evoluția din Europa Centrală și de Est, dar activitatea și perspectivele rămân favorabile, arată Colliers. Valoarea totală a investițiilor imobiliare a ajuns la aproape 290 de milioane de euro în România în primele șase luni din 2021.

Valoarea totală a investițiilor imobiliare a ajuns la aproape 290 de milioane de euro în România în primele șase luni din 2021. Cifra este în scădere cu circa 29% față de nivelul de 409 milioane de euro din prima jumătate a lui 2020, tranzacțiile în segmentul birourilor reprezentând aproximativ 66% din volum, arată Colliers în raportul de piață privind evoluția pieței imobiliare în primul semestru din 2021.

În ciuda încetinirii, consultanții Colliers apreciază că fundamentele pieței rămân puternice, cu un nivel sănătos al tranzacțiilor și încredere din partea băncilor de a spori creditarea în economie în 2021, ceea ce încurajează potențialii investitorii noi sau deja prezenți pe piață să prospecteze România.

În ansamblu, primele șase luni ale lui 2021 au fost marcate în special de tranzacții sigure de birouri care au implicat clădiri de birouri clasa A, în zone renumite din București, cu un mix de chiriași predominant internațional. Mai mult de jumătate din volumele investite în prima parte a lui 2021 s-au concentrat pe trei tranzacții mari de birouri.

Investițiile în sectorul industrial au reprezentat 24% din volumul total înregistrat în primul semestru

Investițiile în sectorul industrial au reprezentat 24% din volumul total înregistrat în primul semestru, cu tranzacții semnificative în orașele regionale, în timp ce restul de 10% a fost direcționat către sectorul de retail și sectorul hotelier, marcând intrarea a doi noi investitori pe piața locală, precum și o revenire a interesului pentru aceste piețe.

Consultanții Colliers remarcă faptul că lipsa proiectelor actuale de pe piață, care caută să fie vândute, subliniază adevărata amploare a interesului investitorilor pentru acest segment, susținut de piața logistică puternică din timpul pandemiei. O altă categorie de active imobiliare care a trecut cu bine peste provocări și a înregistrat un interes bun a fost cea a parcurilor de retail, a centrelor comerciale cu chiriași ancoră puternici și a magazinelor de bricolaj.

2021 ar putea părea oarecum lent din perspectiva volumelor în comparație cu unii dintre anii precedenți

„2021 ar putea părea oarecum lent din perspectiva volumelor în comparație cu unii dintre anii precedenți, dar nu trebuie să judecăm o carte doar după copertă și nici o anumită perioadă de timp doar din punctul de vedere al tranzacțiilor încheiate. În ceea ce privește interesul investitorilor și mișcările favorabile pentru prețurile activelor prime, nu este deloc un an rău, dimpotrivă. Există, de asemenea, câteva tranzacții mari în diferite stadii ale procesului de vânzare.

Un amestec de jucători, cu experiență în piață sau noi, arată interes și ar trebui, de asemenea, să încheie câteva achiziții semnificative înainte de sfârșitul anului. După ce în ultimii ani au rămas în umbră din cauza concurenței acerbe, investitorii autohtoni încep să facă oferte, concentrându-se în special pe tranzacțiile din retail.

Având în vedere cererile de proprietăți care generează un flux de numerar stabil și consistent, caracterizat de contracte de închiriere de lungă durată, este probabil ca nivelurile puternice de investiții să continue pe tot parcursul lui 2021 și ne așteptăm ca volumul total al tranzacțiilor imobiliare comerciale să ajungă la 700-800 de milioane de euro până la sfârșitul anului”, explică Anca Merdescu, Associate Director Investment Services la Colliers.

Sistemul bancar are acum suficientă lichiditate și este dornic să ofere condiții de finanțare mai flexibile și mai atractive

Sistemul bancar are acum suficientă lichiditate și este dornic să ofere condiții de finanțare mai flexibile și mai atractive. Marjele au rămas neschimbate de-a lungul ultimilor câțiva ani – aproximativ 250-275 de puncte de bază pentru proprietățile imobiliare de tip prime. Cu toate acestea, băncile tind să prefere acum în principal active care produc venituri și vor să se concentreze pe cele care au continuat să aibă un preț cel puțin decent pe tot parcursul pandemiei.

Consultanții Colliers remarcă faptul că o variantă alternativă de finanțare pentru dezvoltatori ar putea fi exemplul de succes al operațiunii de ofertă publică primară de acțiuni (IPO) a One United Properties, unul dintre cei mai activi dezvoltatori imobiliari de proiecte rezidențiale și de birouri, care a generat un interes foarte puternic din partea investitorilor persoane fizice, cu potențial financiar redus în comparație cu investitorii instituționali (așa-numiții investitori retail).

La nivelul Europei Centrale și de Est (CEE), volumul investițiilor înregistrează scăderi anuale de circa 22%, valoarea totală a tranzacțiilor din prima jumătate a acestui an fiind de aproximativ 4,9 miliarde de euro.

Polonia a rămas lider în regiune

Polonia a rămas lider în regiune, volumele de investiții reprezentând mai mult de jumătate din totalul investițiilor înregistrate în cele mai mari 6 țări din Europa de Est, urmată de Republica Cehă și Ungaria, cu o pondere de 20%, respectiv 10%, arată raportul Colliers „CEE Investment Scene H1 2021”.

Sectorul birourilor a fost dominant în toată regiunea, în primul semestru din 2021, în ceea ce privește tranzacțiile, cu o pondere de 39% din volumul total al investițiilor, urmat de spațiile industriale și logistice, care cresc în mod semnificativ, pe măsură ce investitorii se diversifică în acest sector rezistent la Covid-19 (25%), și la distanță de sectoarele de retail și ospitalitate (20%).

Mai mult, consultanții Colliers estimează că volumul investițiilor imobiliare va crește la nivelul Europei Centrale și de Est și va atinge niveluri similare cu 2020, de aproximativ 10 miliarde de euro până la sfârșitul lui 2021.

Interes crescut pentru imobiliare de la diferiți investitori

Ei observă, de asemenea, un interes crescut pentru imobiliare de la diferiți investitori, chiar și de la cei care nu sunt neapărat specializați, dar caută să își diversifice clasele de active. Criteriile cheie pentru astfel de active sunt contractele de leasing pe termen lung, pe mai mult de 10 ani și un chiriaș solid din punct de vedere financiar. Astfel de oportunități de investiții sunt foarte apreciate și cu un potențial puternic de a declanșa contracția randamentelor investiționale.

Situația e similară și pe piața din România

„Situația e similară și pe piața din România. De asemenea, perspectivele economice solide ale României pe termen lung o fac atrăgătoare pentru investitorii care caută atât randamente ridicate, cât și o piață sigură din Uniunea Europeană. România pare deosebit de atrăgătoare în comparație cu țările vecine, mai ales dacă luăm în considerare dimensiunea economiei. Altfel, segmentarea pieței rămâne o tendință clară care ar putea fi și mai accentuată în lumea post-pandemică.

Investitorii se vor concentra pe activele sigure și defensive, adică pe proiectele bune care produc venituri și pot obține chiar și randamente mai mici, dar pentru restul pieței, în special pentru activele cu dificultăți, lucrurile vor arăta diferit. Cu alte cuvinte, diferența de randament dintre cei mai buni și restul se va lărgi probabil”, conchide Anca Merdescu, Associate Director Investment Services la Colliers.

sursa: mediafax.ro


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ACTUALITATE

Metrorex anunţă lucrări la staţia de metrou Piaţa Unirii 1. Pe unde se va face accesul

Publicat

Metrorex anunţă că săptămâna viitoare au loc lucrări la staţia de metrou Piața Unirii 1. Călătorii sunt rugați să intre în stația de metrou Piața Unirii 1 prin accesul A.

Metrorex informează că, în perioada 27 septembrie 3 octombrie, inclusiv în zilele de weekend, la accesul B al stației de metrou Piața Unirii 1 (situat la intersecția Splaiul Independenței cu Bd. Dimitrie Cantemir – Hotel Horoscop) se vor desfășura lucrări specifice de decopertare a plafonului fals din stație.

Pe toată perioada lucrărilor, zona va fi supravegheată de către personalul specializat Metrorex și securizată cu bandă de semnalizare.

Călătorii sunt rugați să acceseze stația de metrou Piața Unirii 1 prin accesul A al stației sau prin celelalte intrări disponibile ale stației de metrou Piața Unirii 2. MEDIAFAX

Citește mai departe

ACTUALITATE

Studiu: Tinerii din România îşi aleg, astăzi, jobul în funcţie de ceea ce le place să facă

Publicat

Tinerii din România îşi aleg, astăzi, jobul în funcţie de ceea ce le place să facă cel mai mult, 51% şi-au propus să economisească iar 48% să câştige mai mulţi bani în 2021, comparativ cu pierderile suferite anul trecut, arată datele studiului naţional Insights PulseZ.

De asemenea, 62% dintre reprezentanţii generaţiei Z consideră împlinirea personală ca fiind cea mai importantă în viaţă, urmată de independenţa financiară (57%) şi de sănătate (41%).

45% dintre participanţi spun că sunt mult mai atenţi la cheltuielile pe care le fac, în vreme ce 25% dintre ei şi-au propus să investească mai mult ca anul trecut. De altfel, intenţiile de investiţii se remarcă îndeosebi în rândul sexului masculin (33%), în comparaţie cu reprezentantele sexului feminin (18%).

Intenţiile de a investi se remarcă mai mult în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 16 şi 18 ani

Interesant este faptul că intenţiile de a investi se remarcă mai mult în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 16 şi 18 ani (30%) decât în cazul celor de peste 21 de ani – doar 19% dintre aceştia având astfel de intenţii.

„Tinerii din generaţia Z (cei născuţi după 1995, n.r.) nu au în vedere economisirea doar în ideea clasică de a pune bani deoparte într-un cont separat, de exemplu, ci sunt foarte interesaţi de încheierea unor asigurări. Ei vizează produse de asigurare cu economisire pe termen mediu şi, de asemenea, vor să facă rezerve pentru situaţii neprevăzute.

Românii din segmentul foarte tânăr au un comportament matur şi responsabil

Este o concluzie interesantă şi îmbucurătoare a acestui studiu, pentru că ne arată faptul că românii din segmentul foarte tânăr au un comportament matur şi responsabil, în ceea ce priveşte planificarea financiară”, a declarat Sînziana Maioreanu, CEO al Aegon România şi partener în cadrul cercetării.

În ceea ce priveşte produsele pe care tinerii le achiziţionează, în prezent, cele de tip FMCG (băuturi răcoritoare, batoane de ciocolată, snacks-uri, mâncare comandată cu livrare) se numără printre consumabilele pe care aceştia le cumpără, în continuare, cel mai mult, raportat la perioada pandemiei.

Există categorii unde preferinţele de achiziţie sunt dictate de sex, de vârstă, de preferinţele personale ori de resursele financiare, după cum urmează: jocurile video – 17% dintre băieţi le cumpără la fel de des ca-n trecut (faţă de 6% dintre fete), cărţi/audiobooks – 32% dintre fete le achiziţionează la fel de des (vs. 25% dintre băieţi), produse IT & gadgeturi – 35% dintre băieţi le cumpără la fel de des (vs. 27% dintre fete), mâncarea cu livrare – 37% mai mult în prezent faţă de înainte de pandemie în rândul celor peste 21 de ani (vs. 21% – 16-18 ani).

A crescut numărul celor care au început să cumpere mai mult din online decât din offline

Comparativ cu anul trecut, a crescut numărul celor care au început să cumpere mai mult din online decât din offline (18% faţă de 12%), o ipoteză validă fiind ideea că achiziţiile online sunt un obicei accentuat post pandemie, potrivit autorilor cercetării.

95% dintre tineri preferă să utilizeze, cel mai des, plata cu numerar, o treime dintre ei declarând că fac peste 10 astfel de plăţi pe săptămână.

În ceea ce priveşte plata online, o altă modalitate de plată agreată de tineri, aceasta este utilizată între 1 şi 4 ori pe săptămână de 62% dintre ei. De altfel, şi cardul bancar utilizat la magazin este o metodă des folosită, el fiind menţionat de 80% dintre participanţi. Doar 45% dintre tineri folosesc telefonul ca mijloc de plată.

82% dintre participanţii la studiu au menţionat că îşi doresc să le placă ceea ce fac

Întrebaţi care sunt cei mai importanţi factori de care ţin cont în alegerea jobului şi a domeniului de activitate, 82% dintre participanţii la studiu au menţionat că îşi doresc să le placă ceea ce fac, dar şi echipa alături de care lucrează şi atmosfera de lucru (63%), precum şi pachetul salarial (60%) şi flexibilitatea programului (60%).

Fetele acordă şi mai mare importanţă faptului că se simt bine cu ceea ce fac la job (84%) comparativ cu băieţii (78%), iar 50% dintre tinere menţionează şi beneficiile extrasalariale printre aspectele motivatoare (vs. 42% în rândul băieţilor).

De altfel, domeniile umaniste (psihologie, resurse umane, sociologie) se află pe primul loc în rândul preferinţelor generaţiei Z (24%) – mai mult în rândul fetelor (32%) vs. a băieţilor (14%), urmate îndeaproape de domeniul IT şi de inginerie – prima alegere în cazul băieţilor (35%) vs. 12% fete. Totodată, cercetarea arată că tinerele sunt cele care aleg într-o mai mare măsură un job în educaţie (20% vs 10% băieţi) ori în publicitate, PR ori marketing (20% vs 5% băieţi).

Când vine vorba despre factorii care îi motivează cel mai mult în viaţă, aceştia sunt stabili, indiferent de vârstă, de contextul economic/social, iar preferinţele sunt clare: 62% consideră împlinirea personală ca fiind cea mai importantă, urmată de independenţa financiară (57%) şi de sănătate (41%).

Tinerii au început să acorde mai multă atenţie nevoii de dezvoltare psihologică şi emoţională

Totodată, tinerii au început să acorde mai multă atenţie nevoii de dezvoltare psihologică şi emoţională (36% în 2021 vs. 31% în 2020), în detrimentul unei cariere de succes (31% în 2021 vs. 36% în 2020).

Studiul „Insights PulseZ”, aflat la cea de-a doua ediţie naţională, a fost conceput şi coordonat de specialiştii programelor naţionale antreprenoriale „Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) şi „Insights” – din cadrul organizaţiei Romanian Business Leaders (RBL) şi realizat de agenţia de studii de piaţă iZi data în rândul a aproximativ 1.200 de tineri din România – pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional (urban+rural, tineri cu vârste cuprinse intre 16 si 24 de ani).

„Vreau să fiu Antreprenor”

„Vreau să fiu Antreprenor” (VSFA) este un program naţional, lansat în 2013, parte a organizaţiei Romanian Business Leaders (RBL), care promovează gândirea şi acţiunea antreprenorială în rândul tinerilor din România. În prezent, VSFA numără 10 comunităţi locale de antreprenori, care creează şi implementează proiecte de impact pentru aproximativ 32.000 de tineri.

Programul „Insights”, parte a asociaţiei Romanian Business Leaders, este de a sprijini organizaţiile să se dezvolte prin potenţialul şi creativitatea unora dintre cei mai inovatori antreprenori din România. În 2019, Insights a primit premiul pentru „Top 10 programe globale pentru dezvoltarea ecosistemului de inovaţie” din partea Agenţiei Naţiunilor Unite pentru Informaţii şi Telecomunicaţii (ITU).

Romanian Business Leaders

Romanian Business Leaders (RBL) este o organizaţie apolitică, non-guvernamentală şi non-profit care oferă o platformă de acţiune şi implicare socială pentru antreprenorii şi şefii de companii din mediul de business privat. Proiectele sale, care au la bază factori precum educaţia, antreprenoriatul şi buna guvernare, sunt iniţiate şi dezvoltate de cei peste 200 de membri voluntari, antreprenori şi executivi de top din România.

IZI data este o agenţie de studii de piaţă al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piaţă, făcând-o uşor de folosit şi de înţeles, atât pentru branduri consacrate dar şi pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri şi antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive precum şi cele de tip DIY.

Agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Ministrul german al sănătăţii estimează când pandemia de COVID-19 se va sfârşi în Germania

Publicat

Ministrul sănătăţii din Germania, Jens Spahn, consideră că pandemia de COVID-19 se va încheia în primăvară când s-ar putea ajunge la o imunitate colectivă în ţara sa, cu condiţia să nu apară noi variante ale coronavirusului împotriva cărora vaccinurile actuale nu sunt eficiente, relatează miercuri EFE.

‘Dacă nu vor apărea noi variante împotriva cărora vaccinurile din prezent nu oferă protecţie, ceea ce este foarte puţin probabil, vom putea ajunge la o imunitate colectivă în primăvară şi vom putea reveni la normalitate’, a declarat Spahn pentru ziarul Augsburger Allgemeine.

‘Întotdeauna se ajunge la o imunitate colectivă, problema este dacă aceasta se realizează prin vaccinare sau prin contaminare. Vaccinarea este calea cea mai sigură’, adaugă el.

Spahn a avertizat că există o probabilitate mare ca oricine refuză să se vaccineze să se infecteze în cele din urmă, menţionând că acest pericol nu trebuie subestimat, în pofida faptului că în Germania cifrele privind numărul cazurilor de infecţie sunt în descreştere.

‘În aceeaşi perioadă a anului trecut am înregistrat de asemenea o ameliorare’, a evocat ministrul, avertizând totodată că ‘toamna şi iarna, când oamenii stau mai mult în spaţii închise, iar sistemul imunitar este mai slăbit, creşte şi riscul de infecţie’.

Potrivit Institutului de virusologie Robert Koch (RKI), incidenţa săptămânală se ridica marţi la 65 de infecţii la 100.000 de locuitori, comparativ cu 68,5 – luni şi 77,9 în urma cu o săptămână.

În ultimele 24 de ore, în Germania au fost raportate 71 de decese asociate COVID-19, comparativ cu 83 cu o săptămână în urmă.

În pofida acestei tendinţe descrescătoare, Spahn a insistat că este prea devreme ca măsurile restrictive să fie ridicate.

‘Dacă nu am avea măsuri de precauţie, unităţile de terapie intensivă ar putea fi saturate din cauza numărului mare de persoane nevaccinate’, a spus ministrul sănătăţii, subliniind că rata vaccinării în Germania este încă scăzută pentru a decreta o ‘zi a libertăţii’ ca în alte ţări: 63% dintre germani sunt vaccinaţi cu schema completă, iar 67% cu cel puţin o doză.

Guvernul german depune eforturi pentru a accelera vaccinarea, confruntându-se cu o stare de scepticism în rândul unei părţi a populaţiei şi cu refuzul categoric din partea mişcării antivacciniştilor.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

Numărul deceselor zilnice asociate COVID-19 se menţine la peste 2.000 în Statele Unite

Publicat

Pentru a doua săptămână consecutiv, în Statele Unite, numărul de decese zilnice asociate COVID-19 continuă să rămână peste pragul de 2.000.

Tendinţa alarmantă a fost evidentă în majoritatea zilelor după 8 septembrie, ziua în care numărul deceselor asociate COVID la nivelul întregii ţări a depăşit pragul de 2.000 pentru prima dată din februarie.

Cu 2.331 de noi decese raportate marţi, numărul total al deceselor a crescut la 678.503 la nivelul întregii ţării, conform ultimelor date publicate de Universitatea Johns Hopkins.

Texasul a raportat marţi cel mai mare număr de cazuri – 15.953 – şi cele mai multe decese asociate COVID – 346.

Media săptămânală a deceselor marchează o creştere cu 36% în două săptămâni

Media săptămânală a deceselor asociate COVID – 2.046 – marchează o creştere cu 36% în două săptămâni. Circa 120.778 de cazuri noi au crescut numărul total al infecţiilor de coronavirus la nivelul întregii ţări la 42.413.623.

Conform celor mai recente date publicate de Centrele pentru Controlul şi Prevenirea Bolilor, în total 182.012.343 de persoane din Statele Unite, sau 54,8% din populaţie, au fost complet vaccinate împotriva coronavirusului. În total 63,9% din populaţie a primit cel puţin o doză de vaccin. Agerpres

Citește mai departe