Connect with us

EVENIMENT

Portret realist al lui Mihai Viteazul, la 43 de ani. Cum arăta cu adevărat voievodul, în ziua în care a murit

Publicat

Chipul lui Mihai Viteazul a fost recreat în mod realist, la vârsta de 43 de ani. Un sculptor a realizat în premieră națională portretul tridimensional al acestuia, pe baze științifice, utilizând măsurătorile realizate de un antropolog în anul 1920 și folosindu-se de proceduri de reconstrucție facială specifice anului 2017. Aceasta este probabil reprezentarea cea mai apropiată de realitate a domnitorului.Recontrucția facială a fost realizată în premieră națională, de către sculptorul Radu Tudor Panait cu ajutorul și la inițiativa dr. Adrian Majuru, după măsurătorile craniului de la Mănăstirea Dealu, făcute în 1920 de marele antropolog Francisc Rainer și realizat de , directorul muzeului. Alături de Radu Tudor Panait, la proiect au mai lucrat Hadrian Gavri, Andrei Sibisan, George Pantazin și Doru Mazilu.

Sculptura a fost prezentată public în cadrul unei expoziții deschise la Muzeul Municipiului București

Cea mai cunoscută reprezentare a domnitorului este gravura realizată de Aegidius Sadeler II la Praga, 160.

Mihai Viteazul a fost portretizat la curtea de la Praga a lui Rudolf al II-lea în februarie 1601, când a fost primit cu entuziasm şi fascinaţie de cei de la curtea împăratului. Printre aceştia se număra şi Aegidius Sadeler, faimosul gravor născut la Antwerp, în Olanda.

Gravor talentat şi iscusit, Sadeler ajunge la Curtea Împăratului Rudolf al II-lea din Praga în anul 1597, fiind apreciat mai ales pentru copiile sale, uşor de comercializat, după lucrări, dar mai ales portrete celebre, realizate de mari pictori europeni.

Celebrul portret al lui Mihai Viteazul, pe cât de cunoscut este astăzi românilor, pe atât de ascuns a fost timp de aproape 250 de ani, până când în anul 1847, Nicolae Bălcescu împreună Al. G. Golescu o descoperă în biblioteca regală din Paris.

Entuziasmați, cei doi nu ezită să aducă în atenţia românilor acest portret pentru care comandă o serie de copii să fie realizate după piesa originală. Referitor la gravură, Nicolae Bălcescu afirma în acelaşi an în „Magazin istoric pentru Dacia”, nr. IV: „Fizionomia principelui respunde întocmai închipuirii celloru ce au studiatu caracterulu acestui bărbatu extraordinariu”.

Într-adevăr această lucrare impresionează prin caracterul dârz şi viguros al voievodului, surprins cu foarte mare acurateţe de către Sadeler. Voievodul poartă o mantie albă cu guler şi borduri de blană, prinsă la gât; pe cap poartă celebra căciulă din blană de samur (gugiuman), cu surguci din pene de cocor, în montură de pietre preţioase.

În chenarul circular al gravurii, este inscripţionat: „Michael Waivoda Walachiae Transalpinae, utraque fortuna insignis et in utraque eadem virtute, aet. XLIII”, în timp ce la baza gravurii, versurile se traduc: „Atât de mult iubește pe Cristos și Împărăția creștină și unirea Bisericii sub Papă”.

Piesa a fost de vânzare pe artmark.ro, unde a fost prezentată istoria ei. Licitația a plecat de la 2.500 de euro și a fost în final vândută cu 4.750 de euro.

 

 

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *





Urmăriți Romania24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul:


EVENIMENT

Șase medici noi la Spitalul Municipal Blaj. Unitatea medicală a ajuns la cel mai mare număr de medici pe care l-a avut vreodată

Publicat

Șase medici noi la spitalul municipal blaj. unitatea medicală a

Șase medici noi la Spitalul Municipal Blaj: În ultimele două săptămâni au fost organizate concursuri pentru ocuparea a 6 posturi de medici la Spitalul Municipal Blaj.

Unitatea medicală a ajuns la cel mai mare număr de medici pe care l-a avut vreodată, spun autoritățile locale.

În perioada următoare, vor fi organizate concursuri pentru ocuparea următoarelor posturi: un medic diabetolog și 2 medici pediatri.

În urma rezultatelor obținute la concursuri, la unitatea…

Citește mai mult pe Alba24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Peste 250 de muncitori și 161 de utilaje pe șantierul drumului care leagă A3 de DN1 pe la Tureni. Stadiul lucrărilor

Publicat

drum expres a3 dn1 6.jpg

Se lucrează în ritm alert la drumul expres care leagă Autostrada Transilvania de DN1 în zona localității Tureni, iar șantierul e plin de muncitori.

Potrivit reprezentanților DRDP Cluj, lucrările vor fi finalizate la termen.

Peste 250 de muncitori și 161 de utilaje pe șantierul drumului care leagă A3 de DN1 pe la Tureni. Stadiul lucrărilor

161 de utilaje și echipamente, dar și 253 de muncitori sunt mobilizați pe șantier.

Ultimele articole pe…

Citește mai mult pe Cluj24.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

Top constructori de autostrăzi în România: În primele 3 locuri regăsim tot atâtea companii românești – Coni, RETTER și UMB

Publicat

colaj autostrada moldovei A7

Trei constructori români se află în primele poziții ale clasamentului celor mai mari constructori de autostrăzi pe piața din România întocmit în funcție de progresul lucrărilor inregistrat in luna martie.

Potrivit economica.net, trei constructori autohtoni își afirmă prezența în topul industriei de profil.

Este vorba despre companiile CONI, UMB Spedition și RETTER Projectmanagement, care se remarcă prin progresele semnificative la lucrările aflate în derulare și care sunt programate pentru finalizare în anul 2024.

Cele trei companii efectuează ample lucrări la drumul expres Craiova – Pitești (DEx12), respectiv pe Autostrada Moldovei (A7).

Companiile românești, firme cu o experiență solidă în domeniu, arată potențialul și competența industriei autohtone pe o piață dominată până nu demult de companii străine.

Progrese semnificative pe primele două loturi ale Autostrăzii A7

Potrivit economica.net, care citează din raportările lunare oficiale, în luna martie a anului 2024 s-au înregistrat progrese semnificative a lucrărilor pe șantierele de autostrăzi mai ales pe primele două loturi ale Autostrăzii Moldovei – A7.

Lucrările pe primele două loturi ale Autostrăzii A7 sunt efectuate astfel: pe lotul 1 Dumbrava – Mizil de constructorul român RETTER Projectmanagement în asociere cu Pizzarotti, iar pe lotul 2 Mizil – Pietroasele de asocierea Coni – Trace.

Asocierea Coni – Trace a avut un avans de aproape 17 puncte procentuale pe lotul 2 Mizil – Pietroasele al A7 Ploiești – Buzău.

RETTER-Pizzarotti s-a remarcat alături de Coni, ocupând locul secund pe podium, cu un avans de 6,78 puncte procentuale pe lotul vecin din A7, Dumbrava – Mizil. Potrivit sursei citate, lucrările pe acest lot intrat în execuție din A7 au ajuns la un stadiu de 61,5%.

autostrada moldovei a7

Lucrările pe aceste loturi din Autostrada A7 sunt programate să fie finalizate în toamna acestui an.

Pe podium, alături de cei doi constructori, se află o altă companie românească – UMB, care a avansat cu 5 puncte procentuale pe tronsonul 4 al Drumului Expres Craiova – Pitești.

Lucrările, ajunse la un stadiu de 48%, sunt programate pentru finalizare tot în 2024.

Mai departe, turcii de la Ozaltin au raportat un progres de 4,7 puncte procentuale pe tronsonul 1 al DEx12. Se estimează, de asemenea, că lucrările vor fi finalizate tot în anul 2024.

În top urmează austriecii de la Porr, cu un avans de 3,7 puncte procentuale la secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș a A1 Sibiu – Pitești. Lucrările la lotul cu primul tunel veritabil de autostradă din România au ajuns în martie la peste 28%.

UMB revine cu un progres de 3 puncte procentuale pe lotul Domnești Târg – Răcăciuni al A7 Focșani – Bacău. Și o parte din acest lot, mai exact secțiunea ce ocolește orașul Adjud, ar urma să fie gata în 2024, conform ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Clasamentul continuă cu turcii de la Akarko, ce au avansat cu 2,47 de puncte procentuale pe lotul 1 Sud al Autostrăzii Bucureștiului A0. O parte din acest lot a fost dată în trafic în aprilie 2024, urmând ca în această vară să fie finalizat întregul lot, inclusiv nodul cu Autostrada Soarelui A2.

Pe următoarea poziție se află UMB, cu un progres de 2,2 puncte procentuale pe lotul Trifești – Gherăești  al A7 Bacău – Pașcani.

Italienii de la WeBuild urmează în top, după un avans de 2,1 puncte procentuale pe secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești a A1 Sibiu – Pitești. Lucrările pe acest lot, cu termen contractual de finalizare în 2025, au ajuns la un stadiu de aproape 65%.

UMB revine din nou cu progrese de 2 puncte procentuale pe loturile Buzău – Vadu Pașii și Vadu Pașii – Râmnicu Sărat ale A7 Buzău – Focșani. Rămâne de văzut dacă aceste loturi, ajunse la peste 30% grad de execuție, vor fi gata în 2024, conform estimărilor oficialilor de la Ministerul Transporturilor.

Pe restul șantierelor monitorizate fie nu au fost raportate progrese, fie acestea au fost mai mici de 2 puncte procentuale, mai scrie economica.net.

Citește mai departe

EVENIMENT

Tarife ANCPI 2024: Cât vor costa operațiunile la cartea funciară. Proiect lansat în dezbatere. DOCUMENTE

Publicat

tarife ancpi 2024: cât vor costa operațiunile la cartea funciară.

Tarife ANCPI 2024: Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a lansat în consultare publică un proiect de Ordin privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de agenție și instituțiile sale subordonate.

Propunerea de modificare și completare a Ordinului directorului general al ANCPI nr. 16/2019 vizează în primul rând acordarea unor facilități la plata tarifelor încasate pentru serviciile prestate, facilități ce constau în:

  • prestarea fără…

Citește mai mult pe Alba24.ro

Citește mai departe